Brussel-Nice: ultra endurance -TIPS?

Bocky schreef:
wo 24 jun, 2020 08:45
Als je niet in het donker wil fietsen, heb je grofweg de tijd tussen 7u en 21u om 200km af te leggen, dat lijkt haalbaar (helemaal als je mag draften) Voor je eigen veiligheid zou ik wel zorgen voor een gele gilet (verplicht in F) en goede verlichting op een accu (Lezyne heeft een aantal betaalbare opties).

Ik lees niet hoe jullie willen overnachten ? Dat heeft op zo'n tocht nogal wat invloed op de beschikbare fietstijd. Als je eerst een hotel moet zoeken, ben je al een uur kwijt en kun je vaak niet meer na 20u terecht bij de receptie. Een bivakzak leg je neer als het schemert. In een hotel kan je echter je GPS etc opladen.

En zadelpijn kun je (naast een goed zadel en goede zeem) opvangen met zinkzalf. Je kan een paar dagen voor de start al beginnen met smeren :!: )

Ik zou overigens nu al beginnen met het uitstippelen van de route. Beetje veilige fietswegen geeft veel meer rust dan een drukke provenciale weg.
Ja ik combineer Komoot en Streetview, elke dag een stukje. Zet je de rit best als geheel of in stukken (met alternatieven) op je gps?

We willen bivakzak en hotels combineren.

We hebben nu lichtjes van lezyne, maar niet de heel krachtige (500-700lumen voor, achter 150) en we moeten de batterijduur wel eens goed testen. Die lijkt niet best.

Ik heb nu voor begin juli een route gepland Hasselt-Bastogne-Gulpen-Hasselt. Telkens 180km-200km en wel wat hoogtemeters.
Ervoor enkel twee dagen na elkaar (korte ritjes in week) maar ook met meer hoogtemeters dan we gewoon zijn in Zuid-Limburg en Hageland.
Die acculampjes zijn bijna allemaal rotatiesymmetrisch (behalve bij B&M). Dat is leuk voor offroad gebruik maar op de weg veblind je tegenliggers en krijg je een sloot licht vlak voor je fiets maar minder in de verte. Als noodoplossing is zoiets ok maar als serieus licht zeker niet.
Wim schreef:
wo 24 jun, 2020 09:44
Die acculampjes zijn bijna allemaal rotatiesymmetrisch (behalve bij B&M). Dat is leuk voor offroad gebruik maar op de weg veblind je tegenliggers en krijg je een sloot licht vlak voor je fiets maar minder in de verte. Als noodoplossing is zoiets ok maar als serieus licht zeker niet.
Ik zie het al voor mij: Juut & vriendin hebben 150 kilometer gereden; ze staan op de col de la Bonette; ze zien het bord "Nice" naar links wijzen; ze willen nog net de camping in Saint-Saveur-sur-Tinée halen; maar het begint te schemeren.
Mij persoonlijk zou die rotatiesymmetrie dan geen bal kunnen schelen.
derdekeer schreef:
wo 24 jun, 2020 10:22
Wim schreef:
wo 24 jun, 2020 09:44
Die acculampjes zijn bijna allemaal rotatiesymmetrisch (behalve bij B&M). Dat is leuk voor offroad gebruik maar op de weg veblind je tegenliggers en krijg je een sloot licht vlak voor je fiets maar minder in de verte. Als noodoplossing is zoiets ok maar als serieus licht zeker niet.
Ik zie het al voor mij: Juut & vriendin hebben 150 kilometer gereden; ze staan op de col de la Bonette; ze zien het bord "Nice" naar links wijzen; ze willen nog net de camping in Saint-Saveur-sur-Tinée halen; maar het begint te schemeren.
Mij persoonlijk zou die rotatiesymmetrie dan geen bal kunnen schelen.
Ik zou sowieso eerst nog even de Cime meepakken. 🤪
[quote=derdekeer post_id=369387 time=1592986923 user_id=15668]
[quote=Wim post_id=369380 time=1592984649 user_id=692]
Die acculampjes zijn bijna allemaal rotatiesymmetrisch (behalve bij B&M). Dat is leuk voor offroad gebruik maar op de weg veblind je tegenliggers en krijg je een sloot licht vlak voor je fiets maar minder in de verte. Als noodoplossing is zoiets ok maar als serieus licht zeker niet.
[/quote]

Ik zie het al voor mij: Juut & vriendin hebben 150 kilometer gereden; ze staan op de col de la Bonette; ze zien het bord "Nice" naar links wijzen; ze willen nog net de camping in Saint-Saveur-sur-Tinée halen; maar het begint te schemeren.
Mij persoonlijk zou die rotatiesymmetrie dan geen bal kunnen schelen.
[/quote]

Tja, ik zei ook al 'in noodgevallen'. Maar a-sociaal blijft het (en illegaal in sommige landen), en het geeft je juist in een snelle afdaling geen goed licht. Doordat de lichtvlek dichtbij veel feller is dan het licht veraf richt je oog zich naar de lichtintensiteit dichtbij en zie je in de verte veel slechter.
Wim schreef:
wo 24 jun, 2020 13:22


Tja, ik zei ook al 'in noodgevallen'. Maar a-sociaal blijft het (en illegaal in sommige landen), en het geeft je juist in een snelle afdaling geen goed licht. Doordat de lichtvlek dichtbij veel feller is dan het licht veraf richt je oog zich naar de lichtintensiteit dichtbij en zie je in de verte veel slechter.
Dan moet je in elk geval zorgen dat je wat trager afdaalt.
In het donker en dan volle snelheid....
Dat klinkt als een gave uitdaging!

Ik heb diagonaal de antwoorden doorgenomen, maar het kan toch zijn dat je hieronder wat dubbelingen vindt, sorry daarvoor :-)

Verlichting: ik heb zelf ook nooit geinvesteerd in een naafdynamo, maar kom altijd prima uit de voeten met verlichting met accu. Ik had altijd één grote/sterke, die uren mee kan, en één hoofdlamp voor reserve, reparaties en tijdens overnachtingen. Inclusief een powerbank die zowel mijn lamp als telefoon en gps kon opladen wanneer nodig. Extra tip: kies een lamp die ook een goede lichtbundel geeft wanneer deze op z'n kop hangt. Soms is montage onder het stuur handiger.

Regenjas/ Gilet: regenjas is tegen de regen en wind op koude momenten, gilet is voor zichtbaarheid en als tussenoplossing, een regenjas is namelijk zweterig en draag ik liefst minimaal.

Powermeter: niet in investeren! Ik heb een sporthorloge met hartslagmeting, dat geeft mij voldoende info. Ik gebruik deze vooral om in de gaten te houden dat mijn hartslag niet te veel boven de 140 gaat tijdens mijn tochten, dan verzuur ik sneller, en bij trainingen om te zorgen dat ik juist wél boven die 140 ga, om sterker te worden :-)

Banden: tubeless is prima, mits je banden en velgen daar geschikt voor zijn. Kan ook prima zonder. Ik rijd al jaren met GP4seasons, eerst in 28mm nu in 32mm, die rijd ik echt zélden lek, en een nieuwe binnenband is snel gedaan. Die moet je toch meenemen, want ook als je een tubeless band lekrijdt is een binnenband soms de beste oplossing. Tubeless is in mijn ogen vooral fijn wanneer je met lage bandendruk wil rijden, zoals bij gravelrijden en MTB, offroad. Op wegen is dat niet echt nodig. Als je het nog niet gewend bent zou ik er geen tijd in investeren. Die GP4seasons zijn overigens hele fijne banden voor tochten waar je niet weet wat je tegen gaat komen. Stevige band, rijdt niet snel lek, goede grip op natte ondergrond, grindpaden zijn ook geen probleem (sterke zijkant). Ik rijd 32mm vanwege het comfort: dikkere band = lagere druk = minder trillingen. Fijn voor het zitvlak, fijn voor de handen.

Bikefit: het instellen van een een gravelbike / randonneursfiets of een racefiets is niet persé het zelfde. Pijn in de onderrug is iets wat op langere dagen écht een probleem kan worden. Er is niet één waarheid, en hoewel het interessant is hoe een fietsenspecialist er naar kijkt (het kan zeker wel wat opleveren) is het wat mij betreft meer een mooi startpunt, dan een eindresultaat. Ik heb maanden gespeeld met de instellingen van mijn fiets, en met name de hele lange meerdaagse tochten geven je het beste inzicht in wat voor jou werkt. Over het algemeen is het veiliger om niet te diep te zitten (rugklachten), het stuur ook niet te ver naar voren te hebben (te veel gewicht op je handen), en goed te kijken naar hoe je voeten op de pedalen staan. Knieklachten kunnen ook voortkomen uit verkeerd afgestelde clips op de pedalen.

Ik heb een los ligstuur gemonteerd voor de hele lange afstanden, een Profile Design T2 geloof ik. Dit merk heeft fietssturen waarbij de elleboogsteunen LOS van de stuurbevestiging zit. Deze kun je dus apart instellen, wat vaak niet kan bij andere merken. Het stuur geeft mij een extra positie waarbij ik mij handen kan ontlasten, en ik maak er veel gebruik van. Hierbij geldt ook dat je even goed moet kijken hoe je het stuur het meest comfortabel instelt. Ik zie vaak mensen die hun fietsstuur iets hoger zetten, omdat hun ligstuur anders te laag zit. Even proberen dus.
Ik merk dat ik ook vaak even de elleboogsteunen vastpak met mijn handen voor een rechtop-positie. Is het vast niet voor bedoeld, maar soms wel even lekker ;-)
Een ligstuur zorgt er wel voor dat je minder ruimte hebt op je stuur voor de bevestiging van je GPS en lampen. Ik heb een tussenstukje dat vooraan tussen de twee stangen zit, waarop ik de GPS monteer, en waar ik ook de lamp nog aan kwijt kan (op z'n kop eronder).

Andere tips:
Let op je voeding, neem vaak wat te eten, ook als je geen honger gevoel hebt.
Ik gebruik SPD (mountainbike) klikpedalen in plaats van racefiets pedalen.
Monteer evt een extra bidon(houder) onder de schuine buis. Kan je wat meer water meenemen. Deze bidon wordt wel vies, dus ik doe er altijd een zakje overheen met een haarelastiekje.
Gebruik chamoiscreme met antibacteriële werking en verzorg je zitvlak goed na elke rit. Huidproblemen op je zitvlak = einde tocht.
Wissel bewust vaak van handposities. Handschoenen zijn niet alleen voor demping, maar ook voor betere grip bij heet weer (zweethanden). Ik draag ze zelden, maar heb ze altijd bij me op lange tochten.
Een ketting die geluid maakt is een ketting die weerstand geeft. Smeer 'm regelmatig tijdens je rit.
Forceer niet als je een dag de afstand niet haalt. De tweede of derde dag is bij mij vaak de lastigste :-)
Verdeel de route in segmenten als je GPS er moeite mee heeft om één lange route in te laden. Dat moet je dus vantevoren goed testen, niets zo vervelend als een traaage ggggppppsss tijdens het fietsen.

Maar de belangrijkste tip: geniet ervan! Kan een hele mooie ervaring worden, en je kunt aan de voorkant niet alles perfect voorbereiden, problemen uitsluiten of de hele route overzien. Ben flexibel, en genieten maar!

Succes!
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 23:27
Even een detail: wij zijn twee vrouwen en dat van die relatie... wat doet dat hier 🧐. Dus toch eerder nadenkend over die dynamo.
Zo zie je maar weer eens hoe op basis van een paar woorden en een interpretatie van iemands naam je een verkeerd beeld kunt hebben. Mijn excuses :oops:

De voordelen van als duo rijden is dat je om-en-om op kop kunt rijden, en elkaar eens een hart onder de riem kunt steken. Nadelen zijn dat ieder vaak z'n ideale tempo heeft (vooral in de heuvels), dus kans dat de één sneller en de ander langzamer rijdt dan prettig. Idem voor hoe lang je rijdt en hoe lang je stopt. En hoe graag je wilt finishen; als je het helemaal hebt gehad (fysiek of mentaal) maar de ander wil zooo graag finishen, wat dan? En als je uitgeput bent is elke mug een olifant, iets waar je normaalgesproken je schouders over ophaalt kan nu ineens een bron van een knallende ruzie zijn...

Zelf iets dergelijks meegemaakt tijdens een 600km brevet waar we hadden afgesproken bij elkaar te blijven, de meesten na zo'n 400km behoorlijk gefrustreerd waren en we uiteindelijk toch uit elkaar zijn gegaan.

Anyway, enige dat ik eigenlijk wil zeggen is dat je denk ik ook te maken krijgt met groepsdynamiek, zelfs met z'n tweeën, en dat het mij handig lijkt dat van te voren te onderkennen en het er over te hebben hoe je er mee om zou kunnen gaan.
In week actieve rust afgewisseld met interval en de weekends opbouwend. Ik merk wel degelijk al een verschil op korte tijd. Ineens een heftige driedaagse doen is daar niet bij, wel elke week ongeveer 10% opbouwen.
Ik ben teveel nerd om me zonder powermeter (nou ja, Tacx fietstrainer) in staat te voelen om goed intervallen te kunnen doen ;-) Maar het idee om 2-3x kort (zeg een uur incl. warmup/cooldown) interval te doen en 1x een lange rustige(! je rijdt al snel te hard) rit van 4-5 uur lijkt me prima. "Moderne" trainers vinden die lange trage training niet efficient, maar als je doel lange afstand is dan heeft dit belangrijke bijkomende voordelen als tweaken van je fietsafstelling, kweken van zitvlees, eten tijdens het rijden etc. Ook mentaal: als je tijdens de panache nog 80km moet naar je volgende geplande stop en je zit er doorheen kun je jezelf oppeppen met de gedachte dat dit minder is dan wat je elke zaterdag doet :-)

Over aan te schaffen spullen:
  • banden met lage rolweerstand heeft echt zin vind ik, dus GP4000 of GP5000; zo breed mogelijk als in je fiets past (heel veel berichten op dit forum over bandbreedte, enough said) en pomp ze niet snoeihard
  • ik heb tubeless en met binnenband gereden; tubeless is fijn als het werkt maar is gedoe en kans op stootlekken is toch l minim op asalt; ik rijd nu binnenbanden en uit ervaring: niet de extra-extra-light variant nemen, die lijkt toch eerder lek te gaan
  • een opzetstuur (ligstuur) vind ik onontbeerlijk en een grote winst in comfort en snelheid; Ivo doet het gewoon zonder 8) ook hier zul je tijd in moeten steken om de afstelling voor jou ideaal te krijgen, en hoe flexibeler je in hamstrings en rug bent des te beter
  • ik zou (ook al heb ik twee fietsen met een SON dynamo) gaan voor batterij verlichting; dat ding dat Ivo noemt op AA batterijen of iets als de Lezyne 800XL (heb ik zelf) die in de laagste stand voldoende licht geeft voor +-7 uur; let op dat de meeste USB verlichting uit gaat als je 'm gaat opladen
  • er van uitgaand dat je ook elke dag wel via het stopcontact kunt opladen: neem elk een USB accu van +- 10_000mAh, en neem twee laders met dubbele uitgang zodat je tegelijk je accu en bijv. je gps kunt laden (vergeet niet voldoende kabeltjes...) En zorg dat ze droog blijven! (dat veronachtzamen heeft me ooit bijna een 600km brevet gekost)
<vooroordeel>Het gros van de fietsverkopers en bike fitters heeft geen benul wat het fietsen van echt lange afstanden betekent.</vooroordeel> Je wilt een afstelling voor comfort, niet om je te leveren vermogen te maximaliseren. Zadel naar voren en stuur naar beneden: schroom niet om het terug te zetten als je last krijgt van je voeten, schouders en/of handen!

Elke dag je fietsbroek wassen is sterk aan te raden (duh!), wellicht fijn om twee broeken te hebben, en het heeft voordelen als het twee verschillende merken zijn (totdat je je ideale fietsbroek hebt gevonden)

Last but not least: op hoogte en/of eind augustus kan het best fris worden... (zeker vlak voor zonsopgang, mocht je doorrijden) en alhoewel een regenjas en gilet je lijf goed warm houden geldt dat niet voor je handen en voeten; als je dunne onderhandschoenen en dunne winddichte wanten (Forclaz Trek 500 bij decathlon) bij je hebt kan dat je comfort enorm vergroten.
Voor wat het waard is:

Experimenteer met voeding, afstelling en kleding tot maximaal 1 maand voor vetrek. Daarna geen nieuwe dingen meer proberen.

Monteer vlak voor vertrek nieuwe buitenbanden en nog niet geplakte binnenbanden. Op lange afstanden nam ik voor de zekerheid een vouwband mee. Sowieso altijd 2 goede reserve binnenbanden en plakkertjes. Oude gebruikte banden die nog niet op zijn kan je altijd later nog oprijden.

Bij twijfel ketting en tandwielen vervangen, net als de banden. Ook hier, als het niet versleten is kan je het later oprijden.

Klinkt misschien allemaal wat ouderwets, maar de tijd dat ik dit soort dingen deed was halverwege de jaren 90.

Veel succes.
PeterFokkinga schreef:
wo 24 jun, 2020 18:59

Last but not least: op hoogte en/of eind augustus kan het best fris worden... (zeker vlak voor zonsopgang, mocht je doorrijden) en alhoewel een regenjas en gilet je lijf goed warm houden geldt dat niet voor je handen en voeten; als je dunne onderhandschoenen en dunne winddichte wanten (Forclaz Trek 500 bij decathlon) bij je hebt kan dat je comfort enorm vergroten.
Dat is een terechte opmerking.
De verplichte controlepunten dwingen de deelnemers min of meer om dwars door het Centraal Massief te rijden. Het is pas op het einde dat ze ook de Alpen in moeten, hoewel de hogere passen vermeden kunnen worden.
Zoals het klimaat nu evolueert, zou ik eerder bang zijn van de hitte, maar als het weer een beetje tegenzit moet je afrekenen met de kou als de zon onder begint te gaan, en daarnaast is er natuurlijk de regen. Zelfs in de verschroeiende zomer van 2019 hebben we in het Centraal Massief een regendag gehad.
Het probleem is dan inderdaad om je handen en voeten warm te houden.
In mijn ervaring werken overschoenen niet zo goed. De regen sijpelt toch naar je voeten na 30, 40 kilometer. Misschien helpt het om ze dicht te tapen rond je enkels. Ik ben overgeschakeld op plastic zakjes die ik onder mijn sokken draag, maar heb daarmee nog geen 100+ kilometer in de regen gereden. Voor mijn handen gebruik ik vinyl wegwerphandschoenen die ik draag onder mijn racehandschoentjes.
derdekeer schreef:
wo 24 jun, 2020 22:25
PeterFokkinga schreef:
wo 24 jun, 2020 18:59

Last but not least: op hoogte en/of eind augustus kan het best fris worden... (zeker vlak voor zonsopgang, mocht je doorrijden) en alhoewel een regenjas en gilet je lijf goed warm houden geldt dat niet voor je handen en voeten; als je dunne onderhandschoenen en dunne winddichte wanten (Forclaz Trek 500 bij decathlon) bij je hebt kan dat je comfort enorm vergroten.
Dat is een terechte opmerking.
De verplichte controlepunten dwingen de deelnemers min of meer om dwars door het Centraal Massief te rijden. Het is pas op het einde dat ze ook de Alpen in moeten, hoewel de hogere passen vermeden kunnen worden.
Zoals het klimaat nu evolueert, zou ik eerder bang zijn van de hitte, maar als het weer een beetje tegenzit moet je afrekenen met de kou als de zon onder begint te gaan, en daarnaast is er natuurlijk de regen. Zelfs in de verschroeiende zomer van 2019 hebben we in het Centraal Massief een regendag gehad.
Het probleem is dan inderdaad om je handen en voeten warm te houden.
In mijn ervaring werken overschoenen niet zo goed. De regen sijpelt toch naar je voeten na 30, 40 kilometer. Misschien helpt het om ze dicht te tapen rond je enkels. Ik ben overgeschakeld op plastic zakjes die ik onder mijn sokken draag, maar heb daarmee nog geen 100+ kilometer in de regen gereden. Voor mijn handen gebruik ik vinyl wegwerphandschoenen die ik draag onder mijn racehandschoentjes.
Overschoenen, plastic zakjes e.d. zorgden tijdens PBP 2007 voor flink wat uitvallers. BIj het 3-4 dagen dragen daarvan in de continue regen weekte de voethuid van veel deelnemers zozeer op dat de vellen er van af hingen. Een Brits hulpkampement werd dan ook passend omgedoopt in 'Camp Trenchfoot'.
Bij voeten is het gewoon beter om ze nat te laten worden en eventueel warmere sokken aan te doen. Ik werk tegenwoordig met kniestukken en skikousen ipv beenstukken, zomersokken + overschoenen. Dat ademt beter maar houdt toch warm.
Ik zou vooral in de regen zorgen voor droge handen, als die tijdens een afdaling koud worden (en die kans is erg groot) dan kun je niet mer remmen, of voor langere tijd de rem ingeknepen houden. Goedkope huishoudhandschoenen voldoen prima. Zodra je weer op het vlakke zit kun je ze dan uitdoen om ze weer droog te rijden (of lekker nat laten regenen)
bluebox10 schreef:
wo 24 jun, 2020 16:34

Bikefit: het instellen van een een gravelbike / randonneursfiets of een racefiets is niet persé het zelfde. Pijn in de onderrug is iets wat op langere dagen écht een probleem kan worden. Er is niet één waarheid, en hoewel het interessant is hoe een fietsenspecialist er naar kijkt (het kan zeker wel wat opleveren) is het wat mij betreft meer een mooi startpunt, dan een eindresultaat. Ik heb maanden gespeeld met de instellingen van mijn fiets, en met name de hele lange meerdaagse tochten geven je het beste inzicht in wat voor jou werkt. Over het algemeen is het veiliger om niet te diep te zitten (rugklachten), het stuur ook niet te ver naar voren te hebben (te veel gewicht op je handen), en goed te kijken naar hoe je voeten op de pedalen staan.
Ik vind dit wel interessant. Mijn achilleshiel is mijn onderrug. Dat wil zeggen dat ik daar het eerst last van krijg, normaal gesproken. Knopen langs de ruggengraat. Nou is het alleen zo dat ik, naarmate ik voldoende uren oefen, het stuur lager kan zetten en dat is juist erg fijn voor de onderrug. Krijg dan bijvoorbeeld last van de nek, maar a) kan ik dat redelijk wegmasseren en b) kom ik toch netto verder dan met een hogere stuurpositie. Dus een hogere zit ervaar ik niet als een comfortabeler zit, juist vanwege de onderrug. Is het een risico om tóch dieper te gaan zitten?

Armen en schouders hebben nooit enig probleem, is wel lekker om die als schokdempers te gebruiken voor het lichaam.
Een update
we waren goed aan het trainen, maar ik zat met een knie die moeilijk deed telkens ik zwaarder trapte. Patellar tendonitis door combinatie foute houding en overbelasting zorgden hier o.a. voor, maar die pijn ging relatief snel weg door oefeningen, foam rollen, enz. Nu zou ik nog een scheurtje in de meniscus hebben. Ik ben blij dat ik nog (kort) mag fietsen, maar een race en klimmen is geen goed idee. De Panache race hebben we dus moeten afzeggen.

Mijn vriendin leek zich ook te overtrainen (ineens werd elke inspanning wat moeilijker ipv gemakkelijker) en kreeg toch wat stress omdat fietsen een verplichting leek te zijn.

We zijn redelijk op tijd gestopt en hebben wel wat geleerd over samen fietsen, opbouwen, ons lichaam, plannen, materiaalkeuze, enz. Onze langere trainingsritten waren ook echt fijn. We hebben ook heel veel tips gekregen en ik heb zeker de smaak te pakken gekregen om langere ritten te fietsen. Nu heel rustig opbouwen en gewoon genieten! Bedankt!
Juut schreef:
vr 24 jul, 2020 12:07
Een update
we waren goed aan het trainen, maar ik zat met een knie die moeilijk deed telkens ik zwaarder trapte. Patellar tendonitis door combinatie foute houding en overbelasting zorgden hier o.a. voor, maar die pijn ging relatief snel weg door oefeningen, foam rollen, enz. Nu zou ik nog een scheurtje in de meniscus hebben. Ik ben blij dat ik nog (kort) mag fietsen, maar een race en klimmen is geen goed idee. De Panache race hebben we dus moeten afzeggen.

Mijn vriendin leek zich ook te overtrainen (ineens werd elke inspanning wat moeilijker ipv gemakkelijker) en kreeg toch wat stress omdat fietsen een verplichting leek te zijn.

We zijn redelijk op tijd gestopt en hebben wel wat geleerd over samen fietsen, opbouwen, ons lichaam, plannen, materiaalkeuze, enz. Onze langere trainingsritten waren ook echt fijn. We hebben ook heel veel tips gekregen en ik heb zeker de smaak te pakken gekregen om langere ritten te fietsen. Nu heel rustig opbouwen en gewoon genieten! Bedankt!
Dag Juut, dank je voor de update. Jammer dat het niet doorgaat, fijn dat jullie de smaak van lange ritten te pakken hebben. Volgend jaar beter!