Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie dit jaar? - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie dit jaar?

Dag allemaal,

Mijn man en ik gaan altijd het liefste op fietsvakantie. We nemen dan een klein tentje mee en boeken van te voren geen campings, juist die vrijheid vinden we heerlijk.
Het liefste zouden we dat dit jaar in het buitenland doen, dus biiv Frankrijk of Italië.
Ik heb alleen geen idee of het haalbaar is, vanwege corona, om zonder reserveringen te komen aanwaaien op campings. Een keer wat verder fietsen is niet erg, maar na een dag fietsen drie keer afgewezen worden op een camping zien we ook niet zitten.
Heeft iemand enig idee hoe het ervoor staat in Frankrijk en Italië qua 'campingbeleid' op dit punt? Of waar ik die info zou kunnen vinden?

Ons alternatief is ergens een camping boeken en vanaf daar rondes fietsen, maar dat is toch iets anders dan fietsvakantie, dus willen dit graag eerst onderzoeken.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

Gr. Lotte

PS Hopelijk is dit de juiste plaats voor deze vraag
Niets is leukers om te gaan fietsen op de bonnefooi en je reis over te laten aan het lot, maar daar staat ook iets tegenover. Vooral in deze tijd is het reizen in buitenland niet zonder risico. Naast campings zou je ook kunnen overwegen om tijdens je reis gebruik te maken van hotels, B&B's AirBnB's of warmshowers.
Wij hebben het dit jaar niet aagedurfd en hebben drie plekken met sanitair geboekt, met de auto en fietsen mee er naartoe en daar dagtochten rijden. Maar wij hebben nu vakantie...
Achteraf hadden we he in Duitsland wel aangedurfd nu. Frankrijk / Italie lijkt me nog wel een uitdaging deze zomer. Zelfs in NL zijn er campings (oa SBB) die het trekkersveld niet openen, maar alleen op reservering overnachtingen toelaten.
Ik meen dat de corona-maatregelen net iets zijn verruimd qua gedeeld gebruik van sanitaire voorzieningen. Dus in Nederland op campings kan er weer meer.
In het buitenland weet ik het niet.
Dit reizende stel gaat het ook weer proberen: https://weleaf.nl/?wysija-page=1&contro ... ser_id=338
Tja hier maar net de knoop door gehakt, 6 campings voor steeds een paar dagen geboekt hier in NL, fietsen we rustig een rondje door het mooie gedeelte van NL met dagtochten op de campings, zijn we wel aan het trekken met de fiets maar geen gedoe met campings vinden of het risico dat een land of Duitse deelstaat opeens op slot gaat.
Wel jammer dat het geen lange reis is maar wel ontspannen op vakantie :wink:
De reisdrang werd mij te groot en ik neem de fiets mee naar Italië om vanuit Rome naar huis te fietsen. Van uitstel komt afstel .

Ik heb 21 dagen om thuis te komen dus het zou fijn zijn als ik 'savonds een camping kan vinden, kan douchen en goed uitrust om de volgende dag door te fietsen. Hoe het vinden van een camping in zijn werk gaat heb ik nog geen ervaring mee aangezien ik voorheen alles via hostels deed en in de ochtend vooruitboekte. Dat was tijdens het backpacken, op de fiets met een tentje is voor het eerst.

Mocht ik geen camping en ook geen B&B of ho(s)tel kunnen vinden dan vrees ik dat ik mijn tent verdekt op ga stellen en met minder comfort moet doen. Maar al met al: Liever wagen dan niet winnen :roll:
Hoi Lotte,

Ja ik begrijp het wel, de huidige situatie geeft veel onzekerheid

Toch zijn er wel mogelijkheden. Ik denk dat deze website antwoord geeft op veel van je vragen: https://www.acsi.eu/en/corona/

In veel Europese landen zijn campings gewoon weer open.

Als je meer zekerheid wilt, zou ik even wachten tot dit najaar en bv net buiten het hoofdseizoen op pad gaan. Mits alles dan rustig gebleven is en geen nieuwe perikelen zich voordoen natuurlijk. In september is het bv aan de Cote D'Azur ook heerlijk, lekker warm Middellandse Zee water tegen die tijd :wink:
Ik denk dat het te doen gaat zijn.

Probeer gewoon elke ochtend even te bellen met de camping die je wil bereiken, dan weet je iets meer. En als het keer op keer probleemloos gaat kan je ook 's avonds ergens komen aan waaien zonder belletje.
Ik denk dat het er ook een beetje vanaf zal hangen wanneer je gaat. Mogelijk zullen campings wat sneller nee verkopen wanneer ze volop in de piekdrukte zitten. Ik ben zelf daarom van plan om pas eind augustus richting Italië te fietsen, waarbij ik wel rekening hou met af en toe wildkamperen.
Grappig, ik denk juist dat het relatief rustig is op campings en je er als fietser nog makkelijker op terecht kunt dan anders. Waarop ik dat baseer? Eigenlijk op gevoel. Dus dit draadje zet mij wel aan het denken.
Ik ben niet van plan om op voorhand te reserveren. Meestal kijken we rond lunchtijd hoever we nog willen fietsen en zoeken we op die afstand een accommodatie.
Kan dus zijn dat we wellicht minder kamperen dan vooraf bedacht. Of mss toch vaker Moeten wildkamperen dan we hadden ingeschat.
We gaan het zien. Nb wij gaan begin augustus
Hi Lotte,
Ik ga zaterdag op vakantie, Franse Alpen is het doel, niets gepland (wel ongeveer een route)
Tentje mee, trein naar Basel en dan maar zien.
Laat maar komen.
Moet wel eerst naar Duitsland fietsen want in Nederland mag de fiets niet mee.
In m'n eentje is misschien makkelijker dan met z'n tweetjes maar ik zou gewoon de gok maar wagen.
Gewoon doen!
Ben heel benieuwd naar je ervaringen. Fietsplek in de trein naar Basel geboekt? Of met de stoptrein? Wil eigenlijk ook wel die kant op nu Noorwegen niet kan, maar vind de onzekerheden nog wel wat groot.
Dag allemaal,

Heel erg bedankt voor het meedenken en alle reacties! Erg leuk ook om de komende avonturen van iedereen te lezen :D

We hebben er uiteindelijk voor gekozen om toch een camping op een vaste plek te reserveren en van daaruit mooie fietstochten te maken. Er spelen nog wel wat privé omstandigheden mee waardoor we deze zomer liever voor zo min mogelijk onzekerheid kiezen. Maar we nemen wel de kleine/lichte spullen mee en wie weet dat we nog een trekking van een paar dagen gaan doen. En we gaan in augustus wel nog een weekendje fietskamperen in Nederland.
Als ik de reacties zo lees, er is net zo goed iets te zeggen voor wel gewoon gaan. Ik kan me voorstellen dat ook dat helemaal goed komt!

Lotte
Zo... ik heb hem voor dit jaar op mijn werk in de planning gezet, wij gaan lekker 3 weken fietsen in Nederland. Dit was sowieso het plan dus dat zetten we voort. We zullen aanvankelijk gewoon zoals altijd op pad gaan, dus ik ga niets van te voren reserveren.
Mochten we bij campings ervaren dat ze dit niet prettig vinden wil ik overwegen om in de ochtend vast te bellen met de camping om te kijken of ze een plekje hebben.