Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santiago de Compostela - Forum Wereldfietser

Santiago de Compostela

Als alle grenzen open gaan wil ik 22 augustus vertrekken met m'n fiets naar Compostela een mooi nieuw avontuur
Starten in Haarlem ....woon zelf in IJmuiden
Bedoeling was eerst in juni naar Barcelona.
Maar door virus niet doorgegaan.
Nu door crisis kan ik meer vakantie opnemen. Elk nadeel heeft zijn voordeel hahah
Wie heeft er nog tips ??
Heb 6 weken de tijd inl terugreis.
Wat is de beste manier om terug te reizen?
Per trein. Bus vliegtuig?
Fiets laten vervoeren?
Henk
henkioo schreef:
di 26 mei, 2020 22:02

Wat is de beste manier om terug te reizen?
De fiets. Uiteraard ;)
Jurr schreef:
di 26 mei, 2020 22:16
henkioo schreef:
di 26 mei, 2020 22:02
Wat is de beste manier om terug te reizen?
De fiets. Uiteraard ;)
Helemaal mee eens. Alleen zelf deed ik daar 58 dagen over, van huis naar Santiago de Compostela en weer terug, dus met 6 weken wordt dat wel doorfietsen... Tip: gebruik de zoekfunctie eens, er is over geen bestemming denk ik zoveel geschreven op dit forum (nou vooruit, misschien nog meer over Rome).

Buen camino eventueel,

Carl
5 jaar geleden in 6 weken er naar toegefiietst.
Ruim de tijd voor af en toe 1 of 2 dagen ergens blijven.
Wel via oude wegen en extra lusje naar Lourdes.
Ongeveer 3000 km.
Via de Jacobsroute is het korter maar vond ik ook minder mooi.
Je kan ook nog ergens ter hoogte van Orleans oversteken van Jacob naar oude wegen bijv.

Als je vlot doorfietst zou je ook een deel terug kunnen fietsen via de noord route Welke in boekje 3 beschreven staat.
En dan van daaruit een terugreis plannen met trein, of vliegtuig.
Ik heb destijds de bus vanuit SdC genomen. De euroline.
Bewust om niet in 3 uurtjes weer thuis te zijn na zoveel weken bezinning.
Fiets kan mee of via Soetens verstuurd worden.

Veel plezier alvast.
Anja
Anja.
Heb jij nog de route beschrijving van jou reis ?
Oude en via Lourdes lijk me een mooie route.
Gewoon boekjes van Clemens Sweerman.
Langs oude wegen, deel 1 en 2 en Jacobsroute deel 3.
Er staan wat extra lusjes en dan kom je op 3000 km ongeveer.
Als je ook stukje terug wilt fietsen dan zou je vanaf Pamplona of st pied de Port de fietsbus van cycletours misschien terug kunnen nemen.
Gpx bestanden zijn ook prima te vinden. Maar boekjes leuk als naslag werk.

Gr Anja
Top. Ga ik aanschaffen
Dank je wel
Veel plezier.
Lid worden van het Santiago genootschap is ook handig. Dan krijg je soort stempel kaart. De eerste dagen vond ik het nog onzin, maar in Frankrijk gingen er kerken en musea voor me open.
En in Spanje hebben ze prachtige stempels.
Kunstwerken.
Tevens vaak korting bij hotels en hostels en later de albergues. Soms ook in restaurants.

Doe een verslagje als je terug bent.

Gr Anja
dijken63 schreef: Lid worden van het Santiago genootschap is ook handig. Dan krijg je soort stempel kaart.
Of je besteld de stempelkaart hier: https://www.santiagodecompostela.me/pro ... n-santiago,
Binnen een paar dagen in huis.
De fiets kan mee terug in het vliegtuig. Er is een fietsenmaker in Santiago die je fiets kan verpakken. Zie het routeboekje.
Je kunt ook tickets boeken in het pelgrimsbureau in Santiago
De fiets kan niet mee in de trein. Vervoer van je fiets kun je regelen bij Soetens. Soetens heeft een ophaaladres in Santiago.
Je moet een paar keer overstappen. In Parijs zelfs van het Gare de Montparnasse naar het Gare du Nord. Het is dan slim om ook je grote bagagestukken door Soetens te laten versturen, zodat je onderweg alleen jouw stuurtas en een klein rugzakje hebt voor je noodzakelijke spullen tijdens de reis.
Ik vind de afstand vanaf Santiago veel te te lang voor een bus.
bert sitters schreef:De fiets kan mee terug in het vliegtuig
Vanuit Santiago helaas maar een beperkt aantal keer rechtstreeks naar Amsterdam (Vueling), maar meestal via Barcelona. In dat geval is het versturen van de fietsen met Soetens inderdaad een veiligere optie.
Je kunt ook doorfietsen naar Porto en dan met Transavia dagelijks (tenminste, wanneer Corona achter de rug is) rechtstreeks met fietsen naar Amsterdam vliegen.
As je tijd hebt, de boot van Santander naar Engeland en dan terug fietsen naar Nederland. In harwich de boot naar hoek van Holland en terug naar IJmuiden.
Fiets-avontuur schreef:
do 04 jun, 2020 13:51
As je tijd hebt, de boot van Santander naar Engeland en dan terug fietsen naar Nederland. In Harwich de boot naar Hoek van Holland en terug naar IJmuiden.
Kom je dan momenteel niet in de knel met de quarantaineregels?
ericplan schreef:
do 04 jun, 2020 16:23
Fiets-avontuur schreef:
do 04 jun, 2020 13:51
As je tijd hebt, de boot van Santander naar Engeland en dan terug fietsen naar Nederland. In Harwich de boot naar Hoek van Holland en terug naar IJmuiden.
Kom je dan momenteel niet in de knel met de quarantaineregels?
Ik zou het eigenlijk niet weten. Maar lijkt me een mooie optie. Is het vanwege de boot?
Fiets-avontuur schreef:
do 04 jun, 2020 19:23
ericplan schreef:
do 04 jun, 2020 16:23
Fiets-avontuur schreef:
do 04 jun, 2020 13:51
As je tijd hebt, de boot van Santander naar Engeland en dan terug fietsen naar Nederland. In Harwich de boot naar Hoek van Holland en terug naar IJmuiden.
Kom je dan momenteel niet in de knel met de quarantaineregels?
Ik zou het eigenlijk niet weten. Maar lijkt me een mooie optie. Is het vanwege de boot?
Nee, vanwege het stuk fietsen door Engeland. Je moet eerst twee weken in quarantaine.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... koninkrijk
ericplan schreef:
do 04 jun, 2020 21:04
Nee, vanwege het stuk fietsen door Engeland. Je moet eerst twee weken in quarantaine.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... koninkrijk
Ok dat wist ik niet. Ja dan vervalt deze optie, maar misschien is het anders in augustus/september
Is via oude wegen niet te zwaar?
Ik fietst best veel. Maar weinig berg op
Of valt nog wel mee?
Wie kan me advies geven, ik fietst liefst de mooiste route natuurlijk.....
henkioo schreef:
wo 24 jun, 2020 14:52
Is via oude wegen niet te zwaar?
Ik fietst best veel. Maar weinig berg op
Of valt nog wel mee?
Wie kan me advies geven, ik fietst liefst de mooiste route natuurlijk.....
Klimconditie bouw je vanzelf wel op, maar Langs Oude Wegen is inderdaad best heuvelachtig, zie de hoogtemeters bij ons reisverslag van Utrecht naar Santiago, waarbij we deels Oude Wegen volgden (vanaf La Châtre).
Ja bedankt. Is een mooi verhaal....kan je misschien de route doorgeven die je gereden heb vanaf Parijs naar oude wegen?
Zou mooi zijn.............
Ik zou ook zes weken gaan fietsen. Met de fietsbus zou ik me laten vervoeren naar Sant Jean Pied de Pont. Vandaar zou ik fietsen naar Santiago en via een Noordelijker route terug naar Frankrijk en vandaar terug naar huis (Langweer) via Langs oude wegen. Deze reis gaat voor mij niet door, maar zou voor jou een mooie optie zijn!