Beste bezoekers van het Wereldfietser forum,

Ons SSL certificaat is vannacht verlopen. Dit betekent dat je waarschijnlijk een melding krijgt dat de verbinding niet meer veilig is. Ondanks dat ons certificaat is verlopen, is de verbinding nog wel veilig en kun je gerust het forum gebruiken. Wij zijn bezig met de aanvraag en installatie van een nieuw certificaat. Dit kan enige tijd duren.

Excuses voor de eventuele overlast,

Beheer Wereldfietser.

Eindelijk die fietsreis naar Rome, maar hoe?

Hey iedereen! De kogel is door de kerk, ik heb zonet verlof aangevraagd voor mei / juni 2021 om eindelijk eens die lange fietsreis te maken naar Rome, vanuit Westende (Belgische kust). Ik fiets vrij veel, maar nog nooit met een trekkingfiets; wel al meerdere (korte) fietsreizen ondernomen met een mountainbike (bikepakking), racefiets, ... Ik ondervond vooral veel hinder met de racefiets qua houding. Niet zozeer aan de rug maar wel aan de handpalmen. Er zijn op een racefiets maar weinig opties om eens een andere houding aan te nemen. Maar té rechtop zitten is ook niet ideaal denk ik.

Sowieso denk ik al een tijdje aan Koga. Ik ben van plan om binnenkort een Koga aan te schaffen. Ik denk aan een Grandtourer of Signature omdat dit qua prijs een stuk lager is dan de WorldtravelIer. Het is ook de bedoeling dat de Koga dienst zal doen als een fiets voor woon-werkverkeer. En hoe breed zijn de ideale banden? Het is zoeken naar een evenwicht tussen dun (sneller) en dik (steviger maar meer weerstand)...

I.v.m. de fietsreis naar Rome heb ik enkele concrete vragen:

1. Wat i.v.m. het stuur van een trekkingfiets? Sowieso lijkt het me een pluspunt om veel te kunnen variëren, dus is een vlinderstuur wel ok denk ik? Wat zijn jullie voorkeuren? Een aanpasbare stuurpen lijkt me ook wel iets.

1. Een fiets - gps heb ik al meermaals gebruikt (Cyclo Mio 200/500 is handig, maar het lukt niet om gps-tracks te uploaden). Volstaan routeboekjes echt? Het lijkt me leuk om de boekjes te volgen, maar een gps bespaart wel wat tijd uit. Aan de ene kant heb ik ruim de tijd om me hier niet aan te storen, aan de andere kant heb ik ook geen zin om telkens mijn kaart boven te halen om de weg te zoeken... m.a.w. ik twijfel: nieuwe Garmin gps kopen of toch alleen het routeboekje volgen...

2. Reitsma of Benjaminse? Ik zag dit eerder al passeren op het forum en ik denk dat ik voor Reitsma zal kiezen, vanwege minder onverharde fietswegen...

3. Vooraf alles uitstippelen of last-minute een camping zoeken? Moeilijke keuze vind ik. Een vooraf geboekt hotel/ b&b/ camping geeft een eindddoel weer, ook wat rust,... Maar onverwachtse beslissingen zijn ook vaak de leukste vind ik. Er kan ook iets mislopen waardoor het niet lukt om de eindbestemming te halen (bvb. lekke band, pech, hitte,...) Waar gaat jullie voorkeur naar uit: "We zien wel ..." of toch een nauwkeurig uitgestippelde route?

4. Wat betreft de fietsreis naar Rome heb ik voorlopig 3 verschillende opties (mei/juni 2021)

* Westende - Rome (en dan mijn fiets laten oppikken door Soetens fietsvervoer op de partnercamping in Rome)

* Westende - Barcelona (Benjaminse), dan de nachtferry nemen Barcelona - Citavecchio, Rome, en dan van Rome terug fietsen naar huis (Reitsma). In omgekeerde volgorde kan ook natuurlijk.

* Westende - Napoli - Rome. Ik las eerder al dat het deel tussen Rome en Napoli niet echt fietsvriendelijk is. Of valt het mee om daar in mei / juni dus misschien te fietsen? Pompeii is wel ets wat ik wel zou willen zien...

Welke optie lijk het meest haalbaar? Ik twijfel vooral over de afstand. Ben ik niet te ambitieus? Optie 1. Westende - Rome: 1800 km. Optie 2: 1500 + 1800 = 3300 km, te veel of haalbaar indien geen tijdsdruk? Optie 3: 1800 + 500 (heen en terug nr Napoli).

Wat vinden jullie? Het voordeel is: ik heb twee maanden de tijd, dus er is voldoende tijd voor een rustdag. Aan de andere kant: zijn dit niet te veel km's en blijft mijn fiets in een goede conditie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

gr

Tim
Tim1983 schreef:
do 14 mei, 2020 13:12
Ik fiets vrij veel, maar nog nooit met een trekkingfiets; wel al meerdere (korte) fietsreizen ondernomen met een mountainbike (bikepakking), racefiets, ... Ik ondervond vooral veel hinder met de racefiets qua houding.
Je mountainbike met bikepacking tassen pakken. Die heb je blijkbaar al en bespaart je zo de aanschaf van een andere fiets.

Als je zo'n uitgeschreven route met vooral verharde weg volgt zou je andere banden kunnen overwegen dan de noppenbanden die je normaliter op een mountainbike aantreft.

En verder even kritisch naar de technische staat van de fiets kijken uiteraard.
Misschien gaan we elkaar nog tegenkomen, ik heb ook het voornemen volgend jaar naar Rome te fietsen. ;-)
Er even van uitgaande dat dat dan weer kan uiteraard, niets is zeker.
Vooralsnog ga ik uit van de Reitsma-route, maar niets veranderlijker dan de mens, sommige mensen dan toch.

Ik ben niet gewend om campings van tevoren te reserveren, en dat ga ik ook nu niet doen. Ik zou er erg onrustig van worden en ik zou het gevoel hebben door mijn agenda geregeerd te worden. Er zijn genoeg reisverslagen online te vinden waaruit ik opmaak dat dat ook niet nodig is. Het kan natuurlijk zijn dat er dit jaar campings gaan 'omvallen' wegens gebrek aan inkomsten en dat daardoor de spoeling dun wordt. Ik hoop dan maar op een goed bijgewerkte Archies-database.
Gaaf plan!

Leuk die voorbereidingen voor de reis.

Ik zou wel ook nog naar andere merken gaan kijken dan Koga - er is zo veel meer (Idworx, Santos, Kona, Surley, Gudereit, Avaghon, Snel etc.). Staar je dus niet blind op Koga want het zou zo maar kunnen dat een ander merk betere specificaties heeft of een betere geometrie voor wat je wilt. Stel voor jezelf ene max bedrag vast en ga van daaruit kijken naar welke fiets bij jouw eisen het dichtst in de buurt komt (liefst 3 of 4 opties waar je uit kunt kiezen om et gaan proefrijden dan kun je van daaruit bepalen welke er het lekkerste fietst. let op dat verschillende soorten banden (merken/ types/ maten) voor een ander rijgedrag zorgen.

Verder zou ik zelf nooit ene vlinder stuur willen. Ik vind het zitten van de remmen op het smalste stuk van het stuur helemaal niets + in een afdaling wil je juist je stuur zo breed mogelijk vast kunnen houden terwijl je de remmen bedient. Kijk eens naar een stuur met backsweep en zet er outer en/ of innerbar ends op en je hebt meteen veel meer handposities. Zelf vind ik de Jones bar erg fijn - lekker breed bij afdalingen (lichaam om af te remmen) en lekkere stabiliteit in los zand/ gravel.

Verder zou ik letten op welke bandbreedte je maximaal in het frame kwijt kunt (met spatborden). ik merk dat ik zelf 70mm erg fijn vind fietsen maar met 40mm en/ of alles daartussen kan natuurlijk ook. Ook is het denk ik goed om in je achterhoofd te houden wat voor soort wegen, je in de toekomst, ook wilt kunnen fietsen dan kun je daar nu al met de aankoop van je fiets rekening mee houden.

Ook moet je voor jezelf bepalen of je met velgremmen of schijfremmen wilt gaan fietsen aangezien niet alle merken/ types met disc brakes uit te rusten zijn.

Let op dat als je een aanpasbare stuurpen neemt (hoogte verstelbaar vermoed ik dat je bedoeld) dat deze los kan gaan zitten en/ of kan gaan kraken. Het is dus belangrijk dat ze in de winkel waar je je fiets koopt je goed op de pasfiets wordt gezet.

GPS - je kunt gewoon Osmand op je telefoon zetten end aar de track inladen - heb je geen gps nodig. Een boekje vind ik zelf altijd fijn maar ik scan het boekje en dan komt hij op mijn devices (telefoon/ tablet te staan). dan heb ik toch de info maar neemt het niet meer gewicht/ plaats in in de tas.

Zelf vind ik vooraf uitzoeken waar ik denk te overnachten erg fijn - weet ik namelijk ongeveer mijn dagafstanden. Boeken doe ik nooit vooraf op een camping is er altijd wel plaats voor 1 fietser + tent.

Beide opties zijn natuurlijk haalbaar - maar het hangt natuurlijk af van hoe lang je de tijd hebt. Hoe lang heb je verlof aangevraagd en wat wil je graag als dagafstand fietsen? Zelf rijd ik altijd ergens tussen de 60 en 80 km per dag. Dit gecombineerd met regelmatig 1 of meerdere rustdagen.
Oh ja, en het GPS-verhaal.
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt van de Garmin eTrex naar mijn iPhone 6s.
De eTrex heeft als belangrijk voordeel dat hij weinig stroom verbruikt, maar daar staat tegenover dat ik hem slecht afleesbaar vind en te traag als je even wilt in- of uitzoomen.
De iPhone heb ik toch al bij me, en ik heb de mogelijkheid om hem onderweg op te laden, dus meestal kom ik met een 100% geladen telefoon op de camping aan. Voor de zekerheid heb ik wel een powerbank bij me, die heb ik sowieso ook nodig voor het opladen van mijn ereader en Garmin horloge (die mijn route opneemt).

Daarnaast heb ik ook de routeboekjes bij me voor de achtergrondinfo en voor eventuele route-alternatieven.
Ik vind ook dat als je een route gebruikt je wel moreel verplicht bent om de routemaker zijn inkomsten te gunnen.
Ben in 2017 vanuit Lisse (Ned) naar Rome gefietst met oude Koga Traveller (1992) met race/ossekopstuur. Juist bij klimmen vind ik die vlindersturen, waarbij je vaak te rechtop zit, lastig. Banden Schwalbe marathon plus, 32 mm, geen lekke band gehad; voor mij voldoende comfortabel. Als GPS zweer ik bij de Garmin GPSmap serie, de 62-versie in mijn geval. Oplaadbare batterijen tijdens douchen met snellader opladen en je kunt 2 dagen verder; route thuis inladen met Basecamp. Ik reed route Benjaminse, inderdaad soms stukken onverhard. Benjaminse is een bijzonder wijdlopige schrijver, boekjes zijn gedetailleerd maar onhandig groot en zwaar. Ik overnachtte op de bonnefooi; berekende meestal een paar dagen vooraf waar ik zo ongeveer uit zou komen en wat daar de overnachtingsmogelijkheden waren. (Hoop dat er door de coronatoestand niet al te veel kleinschalige overnachtingsmogelijkheden gaan verdwijnen,) Soetens is prijzig maar doet z'n werk goed. Met je genoemde aan- en terugreisopties heb ik geen ervaring. Succes!
Qua afstand had ik iets tussen 70-100 km per dag in gedachten. Ik zou meer kunnen denk ik, maar genieten staat deze keer echt centraal tijdens mijn fietstocht. Ik heb al een aantal fietstochten achter de rug waarbij de nadruk vooral lag op km's maken en het einddoel bereiken... Als je alleen fietst, neig je wel sneller naar deze optie vind ik. Ik las ergens de wijze woorden: de reis is belangrijker dan de bestemming :-) Volgens mij is dit echt de essentie van een fietsreis, of ben ik verkeerd?

gr Tim
Tammel schreef:
do 14 mei, 2020 14:20
Ben in 2017 vanuit Lisse (Ned) naar Rome gefietst met oude Koga Traveller (1992) met race/ossekopstuur. Juist bij klimmen vind ik die vlindersturen, waarbij je vaak te rechtop zit, lastig. Banden Schwalbe marathon plus, 32 mm, geen lekke band gehad; voor mij voldoende comfortabel. Als GPS zweer ik bij de Garmin GPSmap serie, de 62-versie in mijn geval. Oplaadbare batterijen tijdens douchen met snellader opladen en je kunt 2 dagen verder; route thuis inladen met Basecamp. Ik reed route Benjaminse, inderdaad soms stukken onverhard. Benjaminse is een bijzonder wijdlopige schrijver, boekjes zijn gedetailleerd maar onhandig groot en zwaar. Ik overnachtte op de bonnefooi; berekende meestal een paar dagen vooraf waar ik zo ongeveer uit zou komen en wat daar de overnachtingsmogelijkheden waren. (Hoop dat er door de coronatoestand niet al te veel kleinschalige overnachtingsmogelijkheden gaan verdwijnen,) Soetens is prijzig maar doet z'n werk goed. Met je genoemde aan- en terugreisopties heb ik geen ervaring. Succes!
Dus een vlinderstuur is niet echt aan de orde? Bar-ends lijken we wel het minimum dan...
Inge1 schreef:
do 14 mei, 2020 14:13
Gaaf plan!

Leuk die voorbereidingen voor de reis.

Ik zou wel ook nog naar andere merken gaan kijken dan Koga - er is zo veel meer (Idworx, Santos, Kona, Surley, Gudereit, Avaghon, Snel etc.). Staar je dus niet blind op Koga want het zou zo maar kunnen dat een ander merk betere specificaties heeft of een betere geometrie voor wat je wilt. Stel voor jezelf ene max bedrag vast en ga van daaruit kijken naar welke fiets bij jouw eisen het dichtst in de buurt komt (liefst 3 of 4 opties waar je uit kunt kiezen om et gaan proefrijden dan kun je van daaruit bepalen welke er het lekkerste fietst. let op dat verschillende soorten banden (merken/ types/ maten) voor een ander rijgedrag zorgen.

Verder zou ik zelf nooit ene vlinder stuur willen. Ik vind het zitten van de remmen op het smalste stuk van het stuur helemaal niets + in een afdaling wil je juist je stuur zo breed mogelijk vast kunnen houden terwijl je de remmen bedient. Kijk eens naar een stuur met backsweep en zet er outer en/ of innerbar ends op en je hebt meteen veel meer handposities. Zelf vind ik de Jones bar erg fijn - lekker breed bij afdalingen (lichaam om af te remmen) en lekkere stabiliteit in los zand/ gravel.

Verder zou ik letten op welke bandbreedte je maximaal in het frame kwijt kunt (met spatborden). ik merk dat ik zelf 70mm erg fijn vind fietsen maar met 40mm en/ of alles daartussen kan natuurlijk ook. Ook is het denk ik goed om in je achterhoofd te houden wat voor soort wegen, je in de toekomst, ook wilt kunnen fietsen dan kun je daar nu al met de aankoop van je fiets rekening mee houden.

Ook moet je voor jezelf bepalen of je met velgremmen of schijfremmen wilt gaan fietsen aangezien niet alle merken/ types met disc brakes uit te rusten zijn.

Let op dat als je een aanpasbare stuurpen neemt (hoogte verstelbaar vermoed ik dat je bedoeld) dat deze los kan gaan zitten en/ of kan gaan kraken. Het is dus belangrijk dat ze in de winkel waar je je fiets koopt je goed op de pasfiets wordt gezet.

GPS - je kunt gewoon Osmand op je telefoon zetten end aar de track inladen - heb je geen gps nodig. Een boekje vind ik zelf altijd fijn maar ik scan het boekje en dan komt hij op mijn devices (telefoon/ tablet te staan). dan heb ik toch de info maar neemt het niet meer gewicht/ plaats in in de tas.

Zelf vind ik vooraf uitzoeken waar ik denk te overnachten erg fijn - weet ik namelijk ongeveer mijn dagafstanden. Boeken doe ik nooit vooraf op een camping is er altijd wel plaats voor 1 fietser + tent.

Beide opties zijn natuurlijk haalbaar - maar het hangt natuurlijk af van hoe lang je de tijd hebt. Hoe lang heb je verlof aangevraagd en wat wil je graag als dagafstand fietsen? Zelf rijd ik altijd ergens tussen de 60 en 80 km per dag. Dit gecombineerd met regelmatig 1 of meerdere rustdagen.
Bedankt voor de snelle reactie! Ik onthoud dat ik me niet moet blindstaren op een Koga (al vind ik hem wel mooier dan bv. de Santos die me iets te veel doet denken aan mijn mountainbike qua uitzicht). De verstelbare hoogte van het stuur vind ik wel belangrijk, zo kan je indien nodig onderweg nog wat aanpassen.

Ik vind het inderdaad ook leuk om de dagafstand te kennen, maar in theorie is het dus niet echt een must als je telkens kampeert. Ik zie mijn reis eerder als: kamperen - kamperen - hotel/b&b ... kamperen - kamperen - hotel/b&b. Qua dagafstand mik ik op 70-100 km per dag, gemiddeld dan. Want in het begin kan je meer afstand overwinnen omwille van het vlakke parcours.
Beste Tim,

Goed dat je nu al over je reis nadenkt. Je hebt alle tijd
Kijk voor een fiets goed rond bij een aantal specialisten. Ik weet niet of er in de buurt van de Belgische kust echt geschikte fietsenzaken zijn, maar ik hoor wel aardige dingen over:
Gino Bikes in Oostende;
Fietsen Vandewelle in Lendelede;
Nick fietsgarage in Hooglede.
Anders naar Casa de Ciclistas in Gent.
Je kunt als het weer mag ook in Nederland kijken, bijvoorbeeld bij:
Bikefeeling in Oudenbosch (niet ver van de Belgische grens);
Bike4travel in Rotterdam;
Snel in Den Haag of Utrecht;
en natuurlijk de Vakantiefietser in Amsterdam.
Uitgaan van 70 - 100 km per dag lijkt bij prima. Neem niet teveel hooi op je vork. Neem ook de tijd om andere leuk dingen te doen. Je komt door prachtige plaatsen met veel bezienswaardigheden.
Maak wel een globale planning, maar geniet van vrijheid, blijheid. Zie je een mooi plekje? stop dan. Valt de camping die je in je gedachten had tegen en er is verderop een andere camping, fiets dan even door.
Campings hoef je in de regel niet te reserveren. Voor een fietser is meestal wel plaats. Kijk onderweg op www.booking.com of
google.com/travel/hotels/ naar de beschikbaarheid van hotelkamers en de prijzen.
De routeboekjes vind ik voldoende. Ik fiets niet op GPS. Wel heb ik kaarten op mijn telefoon. Zodat ik bij twijfel altijd kan zien waar ik sta.
In februari is de Fiets en Wandelbeurs in Gent. Daar staan veel vakantiefietsen. Daar is ook de Belgische VZW de Vakantiefietser met veel informanten die je uitstekend op weg kunnen helpen.
Ik zou kiezen voor Benjaminse naar Rome. Ik fiets zelf graag op zoevend asfalt, maar sommige gravelpaadjes hebben ook wel wat.
Benjaminse is veelzijdiger: ook door Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland.
Absolute hoogtepunt is de Spluegenpas. Je moet er even voor zwoegen, maar dan krijg je ineens een drastische overgang van Zwitserland naar Italië. De afdaling is weergaloos.
Bovendien kun je vanuit België gemakkelijker aanhaken op Benjaminse. Je zou vanuit Westende koers kunnen zetten naar Luxemburg.
Goed dat je al op de hoogte bent van Soetens

Veel plezier met de voorpret.
Hoi Tim,
Plan je reis nu lekker, je hebt alle tijd.

Fiets:
Staar je niet blind op een Koga... Voor het bedrag van de fiets, kan je de gehele vakantie bekostigen....
Je hebt al een mtb, als je banden wisselt kom je al een eind.
Bar ends of spir-grips (of beide!) op erop en je kan handposities wisselen.

GPS:
Je hebt een MIO... Ga een avond puzzelen om er tracks op te laden, het papieren boekje kan dan als backup mee.
dagafstanden tussen de 50-100km per dag is prima.

Camping:
Reserveren hoeft echt niet. Er is altijd wel plek voor een tent en een fiets.
Alle wegen leiden naar Rome en je fietst door ontwikkelde landen met gematigd klimaat (paar bergpassen uitgezonderd) dus geen zorgen maken en lekker genieten! :D

Tim1983 schreef:
do 14 mei, 2020 13:12
3. Vooraf alles uitstippelen of last-minute een camping zoeken? Moeilijke keuze vind ik. Een vooraf geboekt hotel/ b&b/ camping geeft een eindddoel weer, ook wat rust,... Maar onverwachtse beslissingen zijn ook vaak de leukste vind ik. Er kan ook iets mislopen waardoor het niet lukt om de eindbestemming te halen (bvb. lekke band, pech, hitte,...) Waar gaat jullie voorkeur naar uit: "We zien wel ..." of toch een nauwkeurig uitgestippelde route?
Waar mijn voorkeur naar uitgaat lijkt me duidelijk, maar jij moet doen waar jij gelukkig van wordt. :wink:
Dat gezegd hebbende: als je ook eens buiten je comfort zone komt levert dat mooiere herinneringen op!
Tim1983 schreef:
do 14 mei, 2020 13:12
1. Een fiets - gps heb ik al meermaals gebruikt (Cyclo Mio 200/500 is handig, maar het lukt niet om gps-tracks te uploaden). Volstaan routeboekjes echt? Het lijkt me leuk om de boekjes te volgen, maar een gps bespaart wel wat tijd uit. Aan de ene kant heb ik ruim de tijd om me hier niet aan te storen, aan de andere kant heb ik ook geen zin om telkens mijn kaart boven te halen om de weg te zoeken... m.a.w. ik twijfel: nieuwe Garmin gps kopen of toch alleen het routeboekje volgen...
Als je nog een GPS-device moet kopen, zou ik zeggen: niet doen.
Als een een (beetje goede) smartphone hebt, en wie heeft dat niet, kun je daar je route op rijden. GPX route inladen is makkelijk, en er zijn apps waarmee je zelf routes kunt maken.
Ik rijd tientallen jaren op kaarten, want ik ben best een wel een kaarten-freak. Maar ik ben er sinds enige jaren mee gestopt, want de voordelen van rijden op een kaarten-app op een smartphone zijn zo waanzinnig groot, dat je eigenlijk gek bent als je dit niet doet.
Het probleem dat een accu van een smartphone maar maximaal een paar uur meegaat (foon altijd aan, max. brightness) is makkelijk te ondervangen door een (of twee) goede accupacks en/of een naafdynamo met laadsysteem.
Vele wegen leiden naar Rome. Je zou kunnen overwegen om eens het andere pad te kiezen.
Je kan ook in het spoor van een enkele pelgrim, of in het spoor van vele duizenden pelgrims naar Rome te fietsen.
In de afgelopen jaren heb ik twee pelgrimsroutes toegankelijk gemaakt voor de fiets.

Emo’s Reis, een reis van Noord-Nederland naar Rome. De route loopt door België, zij het niet langs de kust. Doordat deze route is gemaakt aan de hand van een boek, is er bij deze route een zeer uitgebreide kunsthistorische beschrijving.
Deze route is gebaseerd op de tocht naar Rome van abt Emo in het jaar 1211.

De Via Francigena loopt van Canterbury (Engeland) naar Rome.
Deze route is gebaseerd op een beschrijving van deze tocht door aartsbisschop Sigeric van Canterbury in het jaar 990.
De aanlooproute vanuit Nederland naar de Via Francigena loopt langs de Belgische kust.

Van beide routes zijn geen gedrukte gidsjes. Er zijn de noodzakelijke GPS-tracks, globale beschrijvingen per etappe en hoogteprofielen.
Wat ik niet geef zijn overnachtingsmogelijkheden. Dat zal je zelf moeten uitzoeken. Wel geef ik een aantal tips hiervoor.
Dat uitzoeken van overnachtingsmogelijkheden zul je trouwens voor iedere andere route ook moeten doen, omdat er waarschijnlijk na deze periode een aantal overnachtingsmogelijkheden niet meer zullen bestaan.

Het zijn twee routes waar niet de landschappelijke fraaiheid het uitgangspunt was, maar de historie.

De verslagen van mijn tochten:

Emo’s reis in 2015
De Via Francigena in 2019

Voor de sites met alle gegevens zie mijn onderschrift.
Alle noodzakelijke gegevens zijn te downloaden.

Peter
Peter Molog schreef:
vr 15 mei, 2020 14:32
Vele wegen leiden naar Rome. Je zou kunnen overwegen om eens het andere pad te kiezen.
Je kan ook in het spoor van een enkele pelgrim, of in het spoor van vele duizenden pelgrims naar Rome te fietsen.
In de afgelopen jaren heb ik twee pelgrimsroutes toegankelijk gemaakt voor de fiets.

Emo’s Reis, een reis van Noord-Nederland naar Rome. De route loopt door België, zij het niet langs de kust. Doordat deze route is gemaakt aan de hand van een boek, is er bij deze route een zeer uitgebreide kunsthistorische beschrijving.
Deze route is gebaseerd op de tocht naar Rome van abt Emo in het jaar 1211.

De Via Francigena loopt van Canterbury (Engeland) naar Rome.
Deze route is gebaseerd op een beschrijving van deze tocht door aartsbisschop Sigeric van Canterbury in het jaar 990.
De aanlooproute vanuit Nederland naar de Via Francigena loopt langs de Belgische kust.

Van beide routes zijn geen gedrukte gidsjes. Er zijn de noodzakelijke GPS-tracks, globale beschrijvingen per etappe en hoogteprofielen.
Wat ik niet geef zijn overnachtingsmogelijkheden. Dat zal je zelf moeten uitzoeken. Wel geef ik een aantal tips hiervoor.
Dat uitzoeken van overnachtingsmogelijkheden zul je trouwens voor iedere andere route ook moeten doen, omdat er waarschijnlijk na deze periode een aantal overnachtingsmogelijkheden niet meer zullen bestaan.

Het zijn twee routes waar niet de landschappelijke fraaiheid het uitgangspunt was, maar de historie.

De verslagen van mijn tochten:

Emo’s reis in 2015
De Via Francigena in 2019

Voor de sites met alle gegevens zie mijn onderschrift.
Alle noodzakelijke gegevens zijn te downloaden.

Peter
Bedankt voor de info, Peter! Ik bekijk met veel plezier eens je reisverslagen!
Flix schreef:
do 14 mei, 2020 22:38
Tim1983 schreef:
do 14 mei, 2020 13:12
1. Een fiets - gps heb ik al meermaals gebruikt (Cyclo Mio 200/500 is handig, maar het lukt niet om gps-tracks te uploaden). Volstaan routeboekjes echt? Het lijkt me leuk om de boekjes te volgen, maar een gps bespaart wel wat tijd uit. Aan de ene kant heb ik ruim de tijd om me hier niet aan te storen, aan de andere kant heb ik ook geen zin om telkens mijn kaart boven te halen om de weg te zoeken... m.a.w. ik twijfel: nieuwe Garmin gps kopen of toch alleen het routeboekje volgen...
Als je nog een GPS-device moet kopen, zou ik zeggen: niet doen.
Als een een (beetje goede) smartphone hebt, en wie heeft dat niet, kun je daar je route op rijden. GPX route inladen is makkelijk, en er zijn apps waarmee je zelf routes kunt maken.
Ik rijd tientallen jaren op kaarten, want ik ben best een wel een kaarten-freak. Maar ik ben er sinds enige jaren mee gestopt, want de voordelen van rijden op een kaarten-app op een smartphone zijn zo waanzinnig groot, dat je eigenlijk gek bent als je dit niet doet.
Het probleem dat een accu van een smartphone maar maximaal een paar uur meegaat (foon altijd aan, max. brightness) is makkelijk te ondervangen door een (of twee) goede accupacks en/of een naafdynamo met laadsysteem.
Dus een smartphone volstaat, mits voortdurende accu-ondersteuning. En welke app gebruik jij dan om gpx-tracks in te laden? Stel dat je even van de route moet afwijken , past de gps zich aan of niet?
bert sitters schreef:
do 14 mei, 2020 16:03
Beste Tim,

Goed dat je nu al over je reis nadenkt. Je hebt alle tijd
Kijk voor een fiets goed rond bij een aantal specialisten. Ik weet niet of er in de buurt van de Belgische kust echt geschikte fietsenzaken zijn, maar ik hoor wel aardige dingen over:
Gino Bikes in Oostende;
Fietsen Vandewelle in Lendelede;
Nick fietsgarage in Hooglede.
Anders naar Casa de Ciclistas in Gent.
Je kunt als het weer mag ook in Nederland kijken, bijvoorbeeld bij:
Bikefeeling in Oudenbosch (niet ver van de Belgische grens);
Bike4travel in Rotterdam;
Snel in Den Haag of Utrecht;
en natuurlijk de Vakantiefietser in Amsterdam.
Uitgaan van 70 - 100 km per dag lijkt bij prima. Neem niet teveel hooi op je vork. Neem ook de tijd om andere leuk dingen te doen. Je komt door prachtige plaatsen met veel bezienswaardigheden.
Maak wel een globale planning, maar geniet van vrijheid, blijheid. Zie je een mooi plekje? stop dan. Valt de camping die je in je gedachten had tegen en er is verderop een andere camping, fiets dan even door.
Campings hoef je in de regel niet te reserveren. Voor een fietser is meestal wel plaats. Kijk onderweg op www.booking.com of
google.com/travel/hotels/ naar de beschikbaarheid van hotelkamers en de prijzen.
De routeboekjes vind ik voldoende. Ik fiets niet op GPS. Wel heb ik kaarten op mijn telefoon. Zodat ik bij twijfel altijd kan zien waar ik sta.
In februari is de Fiets en Wandelbeurs in Gent. Daar staan veel vakantiefietsen. Daar is ook de Belgische VZW de Vakantiefietser met veel informanten die je uitstekend op weg kunnen helpen.
Ik zou kiezen voor Benjaminse naar Rome. Ik fiets zelf graag op zoevend asfalt, maar sommige gravelpaadjes hebben ook wel wat.
Benjaminse is veelzijdiger: ook door Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland.
Absolute hoogtepunt is de Spluegenpas. Je moet er even voor zwoegen, maar dan krijg je ineens een drastische overgang van Zwitserland naar Italië. De afdaling is weergaloos.
Bovendien kun je vanuit België gemakkelijker aanhaken op Benjaminse. Je zou vanuit Westende koers kunnen zetten naar Luxemburg.
Goed dat je al op de hoogte bent van Soetens

Veel plezier met de voorpret.
Bedankt Bert! De onverwachtse momenten zijn vaak de leukste idd. Vooraf kan je wel bepalen om bvb 80km te fietsen, maar dan ter plaatse bekijken welke camping je wenst te stoppen, klinkt leuk! Een douche vind ik wel een must. En wat met avondeten? Ik zag op dit forum al verschillende meningen. Sommigen eten liever een warme maaltijd 's middags en 's avonds stokbrood ofzo. Het probleem is dat je niet altijd weet of je nog iets warm kan eten op de campings natuurlijk.
Even een tip Tim. Op een forum hoef je niet alles te quoten. Over het algemeen, als het nodig is, pak je de relevante zin of alinea eruit waar je op wilt reageren. Houd de boel beter leesbaar.
.
.
Tim1983 schreef:
vr 15 mei, 2020 17:38
En welke app gebruik jij dan om gpx-tracks in te laden? Stel dat je even van de route moet afwijken, past de gps zich aan of niet?
Ik gebruik Pocket Earth op een iPhone.
Misschien denk je aan turn-by-turn navigatie ("over 100m linksaf"), maar dat gebruik ik niet. Vind ik absoluut onzinnig voor het normale fietswerk. Je hebt je tracklijn, en je ziet aan die lijn precies hoe je moet rijden, en of je bent afgeweken en hoe en hoe ver; tijdens het rijden houd je dus je positiepointer op de gekleurde lijn.
Het mooie van navigeren op de smartphone is dat het makkelijk is om van de route af te wijken, andere opties te proberen, of even een stadje in te gaan, want het is zo verdomd makkelijk je originele route weer op te pikken. Bovendien is door het ongekende detailniveau ook het snel navigeren door een stadje, en het nemen van alternatieven, veel makkelijker, en dus uitnodigender dan mbv van de ouderwetse kaart.
Je kunt wel in deze app ook weer de route laten maken van de plek waar je op dat moment bent, naar een gewenste plek, bv ergens op de geplande route. Alleen hiervoor is even kort een internetverbinding nodig (wat tegenwoordig geen enkel probleem meer is in de EU).

Zeker aan te raden is, als het weer kan, een cursus te volgen bij de GPSfietser Johan Blom van Beagle Bikes, .
@Beste Tim,
Voor mijn lunch onderweg ga ik meestal langs een bakkertje en een supermarkt en schaf daar lekkere dingen aan. Op een mooi plekje in de natuur ga ik daar voor zitten. Is het om 12:00 al erg warm, dan is bij de kerk vaak wel een bankje in de schaduw. Ook onder de dikke bomen bij de rivier vind je altijd wel een koel plekje.
Na een fraaie fietsdag vind ik het een genot om voor mijn tentje mijn eigen potje te koken. Biertje erbij en tijdens het eten een wijntje.
Je kunt ook gemakkelijk uit eten.
Het leuke op canpings uit de routeboekjes is dat je er regelmatig andere fietsers treft die ook onderweg zijn naar Rome.
Tim1983 schreef:
vr 15 mei, 2020 17:38
Flix schreef:
do 14 mei, 2020 22:38
Tim1983 schreef:
do 14 mei, 2020 13:12
1. Een fiets - gps heb ik al meermaals gebruikt (Cyclo Mio 200/500 is handig, maar het lukt niet om gps-tracks te uploaden). Volstaan routeboekjes echt? Het lijkt me leuk om de boekjes te volgen, maar een gps bespaart wel wat tijd uit. Aan de ene kant heb ik ruim de tijd om me hier niet aan te storen, aan de andere kant heb ik ook geen zin om telkens mijn kaart boven te halen om de weg te zoeken... m.a.w. ik twijfel: nieuwe Garmin gps kopen of toch alleen het routeboekje volgen...
Als je nog een GPS-device moet kopen, zou ik zeggen: niet doen.
Als een een (beetje goede) smartphone hebt, en wie heeft dat niet, kun je daar je route op rijden. GPX route inladen is makkelijk, en er zijn apps waarmee je zelf routes kunt maken.
Ik rijd tientallen jaren op kaarten, want ik ben best een wel een kaarten-freak. Maar ik ben er sinds enige jaren mee gestopt, want de voordelen van rijden op een kaarten-app op een smartphone zijn zo waanzinnig groot, dat je eigenlijk gek bent als je dit niet doet.
Het probleem dat een accu van een smartphone maar maximaal een paar uur meegaat (foon altijd aan, max. brightness) is makkelijk te ondervangen door een (of twee) goede accupacks en/of een naafdynamo met laadsysteem.
Dus een smartphone volstaat, mits voortdurende accu-ondersteuning. En welke app gebruik jij dan om gpx-tracks in te laden? Stel dat je even van de route moet afwijken , past de gps zich aan of niet?
Ik heb mijn kaart in het venster op mijn stuurtas. Dat vind ik veel duidelijker dan zo'n klein kassie dat stroom vreet.
Op mijn telefoon heb ik kaarten van OsmAnd+. Je hoeft het programma niet constant aan te hebben staan, maar klik op de locatiezoeker als je die nodig hebt. Als ik er niet uitkom, of ik wil precies weten waar ik sta, stop ik even en haal mijn telefoon uit mijn broekzak.
Je moet wel de kaarten per deel van een land laden op je telefoon. Wellicht kan iemand in Vlaanderen je helpen. Ik heb begrepen dat de VZW de Vakantiefietser ook cursussen organiseert.
overigens kun je ook gewoon Google Maps gebruiken. Deze hoef je niet speciaal te laden. Je het onderweg wel 4G nodig. In Europa kun je overal op 4G zonder meerkosten.