Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 33 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
willem.m schreef:
za 04 apr, 2020 10:51
Ik ga de houten luxaflex afstoffen.
Hier begonnen met het schilderen van zo'n 60 meter aan ijzeren siertuinhek dus ik kan wel ff vooruit ;)

Het was/is DRUK op straat, zelf groepjes van de jeugdzorg (zitten iets verderop intern) met een begeleider aan de wandel. Verder vooral veel hardlopers maar ook wandelaars en fietsers.

Het is dan ook een prachtige dag :roll:

Hoop mensen houden rekening met het feit dat ik aan het hek aan het werk ben en houden netjes afstand, maar helaas niet allemaal...
Leon schreef:
za 04 apr, 2020 10:16
.....Daarom denk ik dat een fors aantal maatregelen van kracht zullen blijven tot er gevaccineerd is, of er moet een geweldig geneesmiddel worden ontdekt.
Ik verwacht dat de Wijzen uit het Oosten komen: https://www.theguardian.com/world/2020/ ... laboratory

Hier wat eerste, ongehoorde resultaten.
Kan weg, dubbel....

Bijlagen

math schreef:
za 04 apr, 2020 13:15
Hier wat eerste, ongehoorde resultaten.
Interessant.
Ik draai momenteel op mijn molen, maar geen bezoekers toegestaan. Wel is de straat voor de molen erg druk door het mooie weer. Veel wielrenners, maar ook motorvoertuigen en tractors. Ik kan ze echter niet allemaal op één foto krijgen.
Op de voorgrond het stellinghek op 12 meter hoogte.
IMG_20200405_151612.jpg
Gaat straks weer lekker kamperen. Heerlijk rustig in elk geval 8)

https://www.youtube.com/watch?v=a2gdztJU1zY
ITALY
#LUISTER

Misschien alleen nog maar vanuit huis vertrekken voor een 'immers' wereldreis. De wereld begint hier. Als je toch de tijd hebt voor de tocht van je leven, kun je ook vanuit NL vertrekken en wederkeren en zou je niet meer hoeven vliegen oa.
Effe een stukkie fietsen op de zeedijk, hier alleen vogels en insecten te zien.
IMG_20200406_102159.jpg
Ik ben er gisteren weer even op uit geweest richting Drenthe, maar helemaal meegevallen is het me niet. In principe was er ruimte genoeg, maar niet iedereen was erg gedisciplineerd. Vooral een aantal racefietsers was weer knap asociaal bezig. Tegelijk merk ik dat ik echt behoefte heb aan wat lichaamsbeweging. Ondanks het feit dat ik toch best af en toe een rondje in de natuur gefietst heb merk ik dat mijn spiermassa afneemt. Ik heb me dus voorgenomen meer vroeg in de ochtend te gaan fietsen, ook al is het dan nog koud en vochtig, en ook meer op de hometrainer te gaan.
Kijk eens hier . Op de TV is het ook meestal om 10:15 op Nederland 1. Met uitgesteld kijken hoef je geen dag te missen.
benaan.jpg
CarlW schreef:
di 07 apr, 2020 09:04
benaan.jpg
Ha ha... Een route met obstakels?
Geen labtesten gevonden met overlevingstijd covid-19 hiervoor:
Drukknop voor fietsers.jpg
CarlW schreef:
di 07 apr, 2020 09:31
Geen labtesten gevonden met overlevingstijd covid-19 hiervoor:

Drukknop voor fietsers.jpg
 
Het gaat ook niet om de labtest maar om de praktijktest.
Bovendien ... gaat het niet om de overlevingstijd van het corona-virus
... maar om de overlevingstijd van een besmettelijk corona-virus.
(daarna spelen ook nog eens de transmissie-kansen tussen knop en potentiële patiënt).

Overigens druk in in deze tijden dit soort knopjes toch liever met een knokkel in. :idea:

O ja, als we nu heel precies zijn: katachtigen kunnen een lichte Covid-19 variant ontwikkelen, drukknopjes niet.
Dus als we heel precies zijn kunnen we ook zonder labtest zeggen dat de overlevingstijd van Covid-19 bij drukknopjes Nul is.
:oops:
Gelezen op de vrt-nieuwspagina: Sporten doe je best niet achter elkaar, doe je dat wel, hou dan meer afstand.

Citaat uit het artikel: Als je gaat wandelen, en je wandelt recht achter een andere wandelaar, dan moet je vier tot vijf meter afstand houden, zo zegt hij. Als je aan het lopen bent, dan gaat dat naar tien meter, en tien meter is ook nog voldoende als je heel rustig fietst, met een dames- of herenfiets, niet met een elektrische fiets. Wielertoeristen die dertig kilometer per uur halen, zouden volgens Blocken 20 meter afstand moeten bewaren.
nicolevelo schreef:
wo 08 apr, 2020 11:57
Sporten doe je best niet achter elkaar, doe je dat wel, hou dan meer afstand. Zie dit artikel.

"Als je gaat wandelen, en je wandelt recht achter een andere wandelaar, dan moet je vier tot vijf meter afstand houden, zo zegt hij. Als je aan het lopen bent, dan gaat dat naar tien meter, en tien meter is ook nog voldoende als je heel rustig fietst, met een dames- of herenfiets, niet met een elektrische fiets. Wielertoeristen die dertig kilometer per uur halen, zouden volgens Blocken 20 meter afstand moeten bewaren"
Ai, dan ga ik snel de buurkinderen die op de trampoline joelend boven de schutting uit springen een reprimande geven :shock:

Maar je hebt denk ik wel een punt. Ik verbaas me er ook steeds over als elkaar passerende wandelaars net voldoende afstand houden en dan naar elkaar toe gaan praten. Alsof je adem die 1,5 meter niet overbrugt. Ik hou juist steeds mijn mond dicht en wend mijn gezicht af.
nicolevelo schreef:
wo 08 apr, 2020 11:57
[...] en tien meter is ook nog voldoende als je heel rustig fietst, met een dames- of herenfiets, niet met een elektrische fiets. Wielertoeristen die dertig kilometer per uur halen, zouden volgens Blocken 20 meter afstand moeten bewaren"
Maar waarom is tien meter niet voldoende als je heel rustig fietst met een elektrische fiets die geen dames- of herenfiets (kinderfiets?) is, en wat moet je doen als wielertoerist die geen 30 km/u haalt, of als je sneller dan 30 km/u rijdt maar geen wielertoerist bent?

:roll:

Carl
willem.m schreef:
wo 08 apr, 2020 12:12
..... Alsof je adem die 1,5 meter niet overbrugt. Ik hou juist steeds mijn mond dicht en wend mijn gezicht af.
Het gaat niet over de "adem", maar het gaat over de kleinere druppeltjes.
Bij een normaal gesprek verspreid je druppeltjes en bij een hoestbui of niezen ook.
Naar verluidt verspreid je in een kwartier gesprek evenveel als bij één hoestbui.
Dat laatste is denkelijk ook de reden waarom carnaval, apres-ski, en een soort EO-familiedag zo zwaar doortelden.

En dan gaat het dus verder over de verspreidings-effectiviteit van de druppeltjes. Er waren berichten over de enorme besmettelijkheid die een aerosol zou kunnen hebben. Gelukkig maken wij bij het spreken, niezen of hoesten een heel beroerde aerosol, het gaat om druppeltjes die niet zweven maar "rechtlijnig" een traditioneel ballistisch traject volgen.
Zonder een wind-effect is een straal van 1 meter waarschijnlijk al genoeg, in de anderhalve meter zit al een aardige extra veiligheid. De druppeltjes vallen erg snel rond de bron uit de lucht.
Dit is dan ook de reden waarom de nogal eenvoudige mondkapjes al werken, grovere druppeltjes zullen nooit via een zig-zag-route langs zo'n maskertje van bron naar "doel" komen. Voor eenvoudige contacten, zoals thuiszorg, zijn die eenvoudige mondkapjes dus genoeg. Alleen op IC-afdelingen waar patiënten aan de beademing liggen moet je alerter zijn, daar bestaat een risico op een langer levende aerosol, en daar worden dan ook de betere mondkapjes gebruikt.
< Onlangs kon je een en ander goed zien bij een (NL) TV-documentaire over de gang van zaken in de ziekenhuizen. >

Bij het huidige mooie weer heb je bovendien te maken met een heel snel indrogen van de druppeltjes en mag je aannemen dat het virus heel snel inboet aan besmettings-effectiviteit.

Het kan dus geen kwaad om wat meer afstand in acht te nemen, maar je moet het ook niet overdrijven.
In principe kan je bij een ruggelingse passage ongeveer je buurvrouw/buurman raken zonder ook maar binnen de gevarenzone te komen.
Bridgestone SM schreef:
wo 08 apr, 2020 13:23
De druppeltjes vallen erg snel rond de bron uit de lucht.
De Myth Busters hebben dit lang geleden voor ons al onderzocht:
Carl schreef:
wo 08 apr, 2020 13:22
nicolevelo schreef:
wo 08 apr, 2020 11:57
[...] en tien meter is ook nog voldoende als je heel rustig fietst, met een dames- of herenfiets, niet met een elektrische fiets. Wielertoeristen die dertig kilometer per uur halen, zouden volgens Blocken 20 meter afstand moeten bewaren"
Maar waarom is tien meter niet voldoende als je heel rustig fietst met een elektrische fiets die geen dames- of herenfiets (kinderfiets?) is, en wat moet je doen als wielertoerist die geen 30 km/u haalt, of als je sneller dan 30 km/u rijdt maar geen wielertoerist bent?
Laat je niet gek maken.

Bij 36 km/u leg je 10 meter per seconde af. Bij 36 km/u veroorzaak je ook het nodige aan luchtwervelingen.
Het enige wat niet verstandig is om in een peleton met zulke snelheden en vlgs de anderhalve meter-regel te gaan fietsen.
Zoals onderzocht is: de fietser in een peleton hoeft heel veel minder werk te verzetten, er beweegt een hele "wolk" lucht met zo'n peleton mee ... je wilt alsmaar niet in die wolk blijven fietsen (tenminste onder de huidige omstandigheden niet).

Ik moet sowieso niet aan zo'n peleton denken, maar dat heeft andere redenen.