Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 21:46
Bel, ik stel voor dat je een nieuw draadje begint,
Waarom wordt Bel nu aangevallen? Terwijl anderen ook al vele posts lang het niet meer over "wel of niet fietsen?" hebben.
Het was niet mijn bedoeling om Bel aan te vallen, daarvan mag je zeker zijn.
Ik denk wel dat de discussie die hij initieert - de rol van de hyperventilerende media, stoere ministers etc. - niet aansluit op dit draadje.
Het is ook mijn mening dat een dergelijke discussie snel dreigt te ontsporen.
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 21:46
Bel, ik stel voor dat je een nieuw draadje begint,
Waarom wordt Bel nu aangevallen? Terwijl anderen ook al vele posts lang het niet meer over "wel of niet fietsen?" hebben.
Vanwege het wegrelativeren van het gevaar van deze Pandemie.
Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 21:38
De verschillen met de griep:
...
Het verschil met de griep is vooral ook dat die al lang jaarlijks terugkeert, het coronaviris is totaal anders waar we totaal geen immuniteit tegen hebben opgebouwd. Het percentage van de mensen dat door griep moet worden opgenomen in het ziekenhuis is ~1,5 a 2% (een bron), bij Covid19 zit dat in China op 19% (een bron)en in Italië zijn de cijfers nog slechter (bron)

Ook als je nog niet in het ziekenhuis moet worden opgenomen is het een akelige ziekte, getuige dit N=1 artikel in het AD
Marjan schreef:
di 17 mar, 2020 22:09
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 21:46
Bel, ik stel voor dat je een nieuw draadje begint,
Waarom wordt Bel nu aangevallen? Terwijl anderen ook al vele posts lang het niet meer over "wel of niet fietsen?" hebben.
Vanwege het wegrelativeren van het gevaar van deze Pandemie.
Mijn voorstel is dat zij die twijfelen aan de ernst van de situatie de tijd die ze op dit forum besteden even omruilen voor wat tijd in het lezen van onderbouwde informatie over het Covid-19. Er is momenteel meer dan voldoende goede informatie te vinden op het net en in de media.
Ik vind het jammer dat het nog nodig is deze discussies op dit forum te voeren (er was al een ander draadje over, maar dat werd om de ene of andere reden verwijderd).
nicolevelo schreef:
di 17 mar, 2020 22:22
Ik vind het jammer dat het nog nodig is deze discussies op dit forum te voeren (er was al een ander draadje over, maar dat werd om de ene of andere reden verwijderd).
Helemaal met eens, het is best hallucinant dat hier nog discussie over 'nodig' is. Het gelijk stellen van Covid-19 met de jaarlijkse griep doet mij aan klimaatveranderingnegationisme denken.
En mijn draadje met een link van informatie (grotendeels van de John Hopkins universiteit) werd gesloten omdat het ‘niet te modereren’ zou zijn :lol: :lol: :lol:
Shadow schreef:
di 17 mar, 2020 22:33
En mijn draadje met een link van informatie (grotendeels van de John Hopkins universiteit) werd gesloten omdat het ‘niet te modereren’ zou zijn :lol: :lol: :lol:
Dat begreep ik ook niet.
Het is nergens voor nodig in het topic "Corona: wel of niet fietsen?" mensen te overtuigen van de ernst van de zaak. Je hoeft maar naar buiten te kijken en je bent meteen overtuigd, Ik ben erg blij dat we nog naar buiten mogen. Vorige week had ik al een slecht geweten toen ik vanuit Brabant naar mijn afspraak in Amsterdam reed :D >
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 18:46
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Bangmakerij?: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232745 ... komen.html

"In de voorspellende modellen waarbij 50 tot 60 procent van de Nederlandse bevolking corona krijgt, wordt zeker gekeken naar het aantal sterfgevallen, zegt ze. En in die modellen komt Nederland dan uit op 40.000 tot 80.000 doden."

Ik kan me vergissen en weet heel veel niet, maar ik doe nooit zomaar aan bangmakerij en denk meestal goed na voor ik zo'n beweringen schrijf.

18 maart: nog een aanvulling voor zij die mij ten onrechte beschuldigen van bangmakerij: https://www.hln.be/nieuws/herman-goosse ... ~ac738b3c/

Ik citeer: “Als we ons niet houden aan wat de regering vraagt, kunnen we de komende maanden 75.000 levens verliezen in ons land. Het is dus absoluut noodzakelijk dat we de regels volgen, anders wordt het een drama.”
(Al ben ik mij er bewust van dat HLN niet de meeste betrouwbare krant is, ook niet als het om citeren van mensen gaat.)

Renaat
Maar het is misplaatst in een topic over wel of niet fietsen.
Foei Revanho, nu trek je zelfs een citaat uit zijn verband om je gelijk te krijgen. Dit zijn populistische trekjes die ik bij jou niet verwacht had.
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 23:17
Maar het is misplaatst in een topic over wel of niet fietsen.
Ik heb gewoon gereageerd op iets dat iemand anders had geschreven en dat ook al niet meer over fietsen ging. Maar die persoon heb je niet aangesproken.

Je zou ook gewoon je excuses hebben kunnen aanbieden in plaats van nu naar een anders stok te zoeken om met te slaan. :roll:
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 23:21
Foei Revanho, nu trek je zelfs een citaat uit zijn verband om je gelijk te krijgen. Dit zijn populistische trekjes die ik bij jou niet verwacht had.
Jij beweerde dat er nergens sprake was van tienduizenden mogelijke doden. Ik geef een link naar het volledig artikel op nieuwsuur en haal (voor zij die te lui zijn om het helemaal te lezen) de alinea aan waar die mogelijke tienduizenden doden word vermeld. Ik zie niet wat ik uit zijn context haal omdat er o.a. duidelijk staat vermeld dat het over modellen gaat. Maar zoek gerust verder naar stokken om je ongelijk niet te moeten toegeven.

Maar ik zal het eenvoudig maken: "Is het onrealistisch dat er in Nederland vele tienduizenden doden kunnen vallen ten gevolge van Corona?"
Zolang het nog mag en kan, ga ik weer fietsen maar vandaag niet, lopend naar het werk. Ik werk wel thuis, maar 1 of 2 dagen per week naar kantoor vanwege ondertekenen stukken, printen, scannen, versturen enz.
Door het wegvallen van het woon-werkverkeerfietsen wordt de behoefte om frisse buitenlucht te happen beslist groter. En dan is het wandelingetje naar de supermarkt niet voldoende. Dus na mijn werkdag thuis tot een uur of drie 's middags stap ik op de fiets en rijd ik een rondje van een km of 20-25. Heerlijk, even weer de illusie dat er niks aan de hand is.
nicolevelo schreef:
di 17 mar, 2020 20:57
En wat ze helemaal vergeten zijn te vermelden: scholen blijven nog steeds open voor opvang van kinderen die niet door hun ouders kunnen worden opgevangen (bvb ouders die in de medische sector werken). Een merkwaardige maatregel die volgens mij in geen ander land wordt toegepast.
Dat is in Nederland ook hoor. Mijn vrouw wordt ook morgen op school verwacht om op een of een paar kinderen te passen.
School heeft een rooster gemaakt voor de leerkrachten, en dit is haar eerste beurt. Op de eerste dag was er welgeteld 1 kind aanwezig. Een beetje sneu voor het kind in kwestie. :-)
Graag ontopic blijven!
Dus graag alleen berichten die betrekking hebben met het fietsen of fietsreizen.
moderator schreef:
wo 18 mar, 2020 08:05
Graag ontopic blijven!
Dus graag alleen berichten die betrekking hebben met het fietsen of fietsreizen.
De vraag is gesteld ivm de actuele situatie.
Dit topic loopt in mijn beleving als een heel gewoon gesprek.

Life kunnen deze gesprekken nauwelijks meer gevoerd worden, mag er hier dan alsjeblieft wat geventileerd worden? En indien nodig gewaarschuwd?
Goed. Fietsreizen gaan voorlopig niet door.
In België mag je vanaf vandaag 12.00 uur nog recreatief fietsen, maar "enkel in gezelschap van maximaal één persoon, namelijk een familielid dat onder hetzelfde dak woont.” (hbvl.be)
Het zou goed zijn, vind ik, als in Nederland dezelfde praktijk wordt aangehouden. Ik hou me al een week aan de regels van lockdown light en velen met mij.

Een discussie over de vraag of fietsen gevaarlijk is voor de volksgezondheid lijkt me de meest relevante die ik me voor kan stellen.
moderator schreef:
wo 18 mar, 2020 08:05
Graag ontopic blijven!
Dus graag alleen berichten die betrekking hebben met het fietsen of fietsreizen.
Onder de titel "Corona: wel of niet fietsen" en in de onderafdeling "Voorbereiding fietsreis" blijf je, zo lijkt mij, lang <OnTopic>.

De al of niet goed wetenschappelijk dan wel economisch onderbouwde keuzen van de verschillende overheden hebben een enorme invloed op wat je nu en in de nabije toekomst te wachten staat wat betreft het fietsen nabij en verder weg.
In mijn ogen is er slechts de dunne lijn tussen politiek en/of media de schuld geven <OffTopic>, en de eerdere politieke en emotionele keuzen duiden, keuzen die de situatie (en dus de beperkingen) van nu sterk bepalen <OnTopic>.

Het is misschien lastig, maar het dagelijks leven, en dus ook het fietsen, wordt op nu meer dan ooit door politieke keuzen bepaald.

Mocht er een andere uitleg zijn dan is het goed die eenduidig te geven, zonder zo'n duiding blijven er On<>Off botsingen komen