Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bridgestone SM schreef:
di 17 mar, 2020 13:22
en bovendien (waarschijnlijk) een natuurlijke verdere vertraging omdat dit soort virussen gewoonlijk in het voorjaar afnemen in transmissie-effectiviteit (kijk naar verkoudheid en griep).  
Die afname in het voorjaar staat helemaal niet vast, het is niet onwaarschijnlijk, maar niet zeker.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/01 ... van-ranst/
Er is op dit moment geen bewijs dat het coronavirus zal vertragen of verdwijnen door het lenteweer. Als we de vergelijking maken met andere coronavirussen is het mogelijk dat ook het nieuwe virus seizoensgebonden is en dat de lente de verspreiding zal afremmen door de hogere temperaturen en het UV-licht. Na enkele maanden kan het virus wel terugkomen, maar het is te vroeg om het patroon van dit virus te kennen.
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 18:46
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Ik blijf achter elk woord staan omdat het niet overdreven is en ondersteund door deskundigen. Je moet wel lezen wat er staat, niet meer en niet minder. Elk woord is belangrijk. (Het is dus opvallend maar niet correct dat je de zin die ik schreef niet volledig weer hebt gegeven.)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... ronavirus/

Ik citeer:

"Ik vraag me dus af of het wel zo’n goed idee is om die kudde-immuniteit toe te passen. We zien dat vooral de beroepsactieve populatie, mensen tussen de 30 en de 50 jaar oud, besmet worden. Zij zijn diegene die op onze intensieve zorg beginnen liggen." Het grootste risico van die strategie van groepsimmuniteit? "Dat net die beroepsactieve populatie disproportioneel hard getroffen wordt aan het begin van de epidemie. Dat zou menselijk drama’s kunnen veroorzaken."

En neen, daar wordt niet gesproken over tienduizenden. Maar het is eenvoudig rekenwerk. Als men er vanuit gaat dat de helft van de mensen besmet worden (een realistisch aantal als men op groepsimmuniteit rekent) en dat 0,4% overlijdt (neen, ook dat cijfer staat niet vast, maar is ook helemaal niet onrealistisch) dan kom je op meer dan 20000 uit.
Vertel me dus niet dat dat cijfer onrealistisch is want zowel die 50% als die 0,4% is niet pessimistisch of onrealistisch. Niemand (ik dus zeker ook niet) kan weten of het werkelijk kan of zal worden. Maar ook niemand kan zeggen dat tienduizenden zeker overdreven is.

En reken zelf maar eens uit wat het geeft als je het volgende combineert:
- Aantal mensen dat besmet moet geraken voor groepsimmuniteit
- Aantal +70 en +80-jarigen in Nederland
- Overlijdingspercentage van de +70 en +80-jarigen als ze de diagnose van Covid-19 hebben gehad

Wat niet geweten is is het aantal mensen dat besmet zijn maar nooit gediagnosticeerd werd. Dat is een belangrijk gegeven maar hier over speculeren heeft geen zin.
Wilde ik vanmiddag een fysiek bezoek brengen aan de Rabobank, om geld te storten. Volgens de bank-app op m'n smartphone vandaag open, maar een brief aan de deur luidde dat de bank tot 6 april gesloten is. 24 km voor niets gefietst.... :x
Martin E. van Doornik schreef:
di 17 mar, 2020 18:55
24 km voor niets gefietst.... :x
Dit is het verkeerde forum om te klagen over 24 km fietsen. :D
Maar het voelde vast lullig, dat snap ik.
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 18:46
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Normaal overlijden er zo'n 135.000 mensen per jaar in Nederland. (CBS)
Begin 2018 was er een griepgolf waarbij zo'n 10.000 extra overlijdenswaren. Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Daar was toen niet echt veel paniek over. Dus als het nu bij enkele tienduizenden blijft dan zou ik die schatting geen zware paniekzaaierij noemen, al ben ik niet van plan daar bij te horen.
Een verschil lijkt te zijn dat covid minder specifiek vat heeft op mensen die toch al zwak zijn maar in grotere mate dan de griep iedereen kan treffen.
Leon schreef:
di 17 mar, 2020 19:19
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 18:46
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Normaal overlijden er zo'n 135.000 mensen per jaar in Nederland. (CBS)
Begin 2018 was er een griepgolf waarbij zo'n 10.000 extra overlijdenswaren. Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Daar was toen niet echt veel paniek over. Dus als het nu bij enkele tienduizenden blijft dan zou ik die schatting geen zware paniekzaaierij noemen, al ben ik niet van plan daar bij te horen.
Een verschil lijkt te zijn dat covid minder specifiek vat heeft op mensen die toch al zwak zijn maar in grotere mate dan de griep iedereen kan treffen.
Precies.
Die 10.000 van een normale wat heviger griepgolf die worden daarna weer "goedgemaakt" door een periode met een iets lager sterftecijfer.
Als er dan "ineens" een risico is dat mogelijk een veelvoud van de normale wat heviger grieppgolf zal overlijden, en dat dat bovendien een bredere leeftijdscategorie zou kunnen betreffen, dat maakt het allemaal bepaald geen bangmakerij.

Op zich is de gedachte van groepsimmuniteit niet gek, het werkt gewoon. Alleen is het - zeker in dit geval - een experiment, een experiment dat niet vrij is van risco's. Loopt het uit de hand dan is bijsturen/afremmen nauwelijks mogelijk.

Ik heb het gevoel dat er een sterke economische drijfveer is om zo snel mogelijk naar die 50% groepsimmuniteit te streven ... daarna kan het economische leven namelijk weer gewoon opgepakt worden. Het trieste is dat dat dan wel ten koste gaat van de willoze slachtoffers.
Zonet beslist in België:

"Alle niet-essentiële winkels zullen worden gesloten. Voedingswinkels, supermarkten, apotheken, krantenwinkels en banken wel open blijven. Hamsteren is dus niet nodig. Nachtwinkels zullen vanaf 22 uur 's avonds de deuren moeten sluiten.

We zullen nog naar het werk mogen gaan, maar thuiswerk moet de norm worden. Er komt ook een samenscholingsverbod, waarop alleen gezinnen een uitzondering zullen vormen. Het geheel van deze maatregelen mag "lockdown" heten, maar deze maatregelen zijn dus wel verregaand."

Enkel naar buiten voor het werk of essentiële verplaatsingen. Maar fysieke activiteiten buiten zijn toegelaten en worden gestimuleerd maar nooit in groepsverband, wel in het gezelschap van één persoon.

Bedrijven moeten telewerk organiseren voor alle functies dat dat mogelijk is.
Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 20:34
Zonet beslist in België:

"Alle niet-essentiële winkels zullen worden gesloten. Voedingswinkels, supermarkten, apotheken, krantenwinkels en banken wel open blijven. Hamsteren is dus niet nodig. Nachtwinkels zullen vanaf 22 uur 's avonds de deuren moeten sluiten.

We zullen nog naar het werk mogen gaan, maar thuiswerk moet de norm worden. Er komt ook een samenscholingsverbod, waarop alleen gezinnen een uitzondering zullen vormen. Het geheel van deze maatregelen mag "lockdown" heten, maar deze maatregelen zijn dus wel verregaand."

Enkel naar buiten voor het werk of essentiële verplaatsingen. Maar fysieke activiteiten buiten zijn toegelaten en worden gestimuleerd maar nooit in groepsverband, wel in het gezelschap van één persoon.

Bedrijven moeten telewerk organiseren voor alle functies dat dat mogelijk is.
En wat ze helemaal vergeten zijn te vermelden: scholen blijven nog steeds open voor opvang van kinderen die niet door hun ouders kunnen worden opgevangen (bvb ouders die in de medische sector werken). Een merkwaardige maatregel die volgens mij in geen ander land wordt toegepast.
Vandaag een rondje van 41km gefietst op de oude Gazelle in dit prachtige weer. Dat helpt erg goed, je voelt je zowel mentaal als fysiek zoveel beter. Ik had afgelopen dagen last van rare koortsklachten (temp 37,9°) en bleef angstvallig binnen, en begon behoorlijk hypochonder te worden. Nu ik gewoon nog steeds moeiteloos blijk te kunnen doorfietsen maak ik me gelijk minder zorgen. (Onterrecht wellicht). Ik hou afstand tot mensen en raak niks aan.
IMG_20200317_174002187_HDR.jpg
IMG_20200317_181941343_HDR.jpg
Leon schreef:
di 17 mar, 2020 19:19
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 18:46
vele tienduizenden mensenlevens in Nederland
Op deze bangmakerij zit niemand te wachten. Nergens wordt een dergelijk negatief verloop voorspeld. Dus houdt hier aub direct mee op!
Normaal overlijden er zo'n 135.000 mensen per jaar in Nederland. (CBS)
Begin 2018 was er een griepgolf waarbij zo'n 10.000 extra overlijdenswaren. Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Daar was toen niet echt veel paniek over. Dus als het nu bij enkele tienduizenden blijft dan zou ik die schatting geen zware paniekzaaierij noemen, al ben ik niet van plan daar bij te horen.
Een verschil lijkt te zijn dat covid minder specifiek vat heeft op mensen die toch al zwak zijn maar in grotere mate dan de griep iedereen kan treffen.
Pas alleen op door het niet te bagatalisern als 'oh het heeft vergelijkbaar aantallen overlijdens als griep, dus het is maar een griepje'. Er is ook een grote groep mensen (en niet alleen ouderen/zwakken) die van covid19 ernstig en langdurig ziek wordt en in het ziekenhuis zal belanden, ook al overlijden ze niet. Dat is het grote probleem met deze uitbraak, en daarom de drastische maatregelen.
bast1aan schreef:
di 17 mar, 2020 21:06
...
Ik had afgelopen dagen last van rare koortsklachten (temp 37,9°)
...
Zo extreem is dat toch niet?
willem.m schreef:
di 17 mar, 2020 21:11
bast1aan schreef:
di 17 mar, 2020 21:06
...
Ik had afgelopen dagen last van rare koortsklachten (temp 37,9°)
...
Zo extreem is dat toch niet?
Als ik dat nu zou hebben zou ik niet mogen werken.
Beetje open deur, je opmerking.
nicolevelo schreef:
di 17 mar, 2020 20:57
En wat ze helemaal vergeten zijn te vermelden: scholen blijven nog steeds open voor opvang van kinderen die niet door hun ouders kunnen worden opgevangen (bvb ouders die in de medische sector werken). Een merkwaardige maatregel die volgens mij in geen ander land wordt toegepast.
Er is de grote schrik dat anders een hele boel kinderen bij de grootouders terecht komen. En het zijn net die contacten die extra voorkomen moeten worden.

Overigens blijkt tot nu toe dat het percentage kinderen dat nog naar school worden gestuurd behoorlijk beperkt is. Ik sluit dus niet uit dat dit 'de minst slecht mogelijke' maatregel is geweest.

Een nog vaak vergeten probleem is dat er een groep kinderen is voor wie thuis moeten blijven rampzalig is. De onzichtbare groep van kinderen die in een heel slechte gezinssituatie zitten met vormen van verwaarlozing of mishandeling. De school is voor die kinderen soms een toevluchtsoord weg van een deel van hun dagelijks ongeluk.
nicolevelo schreef:
di 17 mar, 2020 20:57
Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 20:34
Zonet beslist in België:
(…)
Maar fysieke activiteiten buiten zijn toegelaten en worden gestimuleerd maar nooit in groepsverband, wel in het gezelschap van één persoon.
En wat ze helemaal vergeten zijn te vermelden: scholen blijven nog steeds open voor opvang van kinderen die niet door hun ouders kunnen worden opgevangen (bvb ouders die in de medische sector werken). Een merkwaardige maatregel die volgens mij in geen ander land wordt toegepast.
Oef, we mogen nog fietsen. Vandaag 36 kilometer gereden. Ik heb er erg van genoten.

Een opvallende maatregel voor scholen, inderdaad. In de school van mijn vrouw moet er een team aanwezig zijn om welgeteld één leerling op te vangen. Maar op zich heb ik begrip voor de maatregel.

Het is allemaal nogal op zijn Belgisch: geen echte lockdown, meer een vraag van de overheid of mensen en ondernemingen alstublieft zélf hun lockdown willen organiseren, zodat er niet te veel opgelegd moet worden van bovenaf.
Leon schreef: Begin 2018 was er een griepgolf waarbij zo'n 10.000 extra overlijdenswaren. Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland
Daar was toen niet echt veel paniek over.
Omdat daar door de fantastische media geen aandacht aan werd besteed, noch er angstaanjagende speeches werden gehouden door ministers.
willem.m schreef:
di 17 mar, 2020 21:11
bast1aan schreef:
di 17 mar, 2020 21:06
...
Ik had afgelopen dagen last van rare koortsklachten (temp 37,9°)
...
Zo extreem is dat toch niet?
Beetje lang verhaal, maar ook icm af en toe echt niet lekker voelen, hoge rugpijn,en vriendin die al een week droge hoest heeft die dat weer van een collega had, enz enz. Gek word je ervan.
Afijn. als ik nog gewoon 28km/h tegen de wind in kan fietsen op een oude gazelle zal er met mijn longfunctie weinig mis zijn.
Bel schreef:
di 17 mar, 2020 21:24
Omdat daar door de fantastische media geen aandacht aan werd besteed, noch er angstaanjagende speeches werden gehouden door ministers.
Je verwart oorzaak en gevolg. De verschillen met de griep:

- Griep is een jaarlijks terugkerend fenomeen, soms wat erger, soms wat minder erg.
- Daardoor is de ernst, hoewel variabel, redelijk goed gekend
- Hoewel ook de griep mensenlevens kost zijn er werkende middelen en kan er relatief succesvol gevaccineerd worden
- De overlijdens bij de griep bestaat hoofdzakelijk uit ouderen mensen die waarschijnlijk anders ook niet meer zo lang hadden geleefd (wat niet betekent dat het niet erg is) en de kans op overlijden is relatief laag

Bij Corona zijn er nog veel onzekerheden, o.a. over het aantal mogelijke slachtoffers. Er is nog heel veel onduidelijkheid over mogelijke medicatie. Een vaccin is er nog lang niet. Bovendien is er vooral de schrik dat er een piek ontstaat waardoor de ziekenhuizen overbelast geraken.

Er zijn dus een paar fundamentele verschillen tussen de griep en Corona die maken dat het volgens bijna alle deskundige terecht is dat er drastische maatregelen worden genomen.

Maar al die informatie is eenvoudigweg terug te vinden. De suggestie dat het verschil de speeches van de ministers en de reacties van de media zijn vind ik behoorlijk absurd.
Bel schreef:
di 17 mar, 2020 21:24

Omdat daar door de fantastische media geen aandacht aan werd besteed, noch er angstaanjagende speeches werden gehouden door ministers.
Bel, ik stel voor dat je een nieuw draadje begint, specifiek bedoeld voor dergelijke discussies. De moderatoren kunnen dat dan over een dag of twee verwijderen.
bast1aan schreef:
di 17 mar, 2020 21:06
Pas alleen op door het niet te bagatalisern als 'oh het heeft vergelijkbaar aantallen overlijdens als griep,
Dat wil ik ook zeker niet doen.
Bel, ik stel voor dat je een nieuw draadje begint,
Waarom wordt Bel nu aangevallen? Terwijl anderen ook al vele posts lang het niet meer over "wel of niet fietsen?" hebben.