Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 34 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bridgestone SM schreef:
wo 08 apr, 2020 13:23
Bij het huidige mooie weer heb je bovendien te maken met een heel snel indrogen van de druppeltjes en mag je aannemen dat het virus heel snel inboet aan besmettings-effectiviteit.
Worden virussen wel onschadlijk van opdrogen? Dit weet ik van bacteriën, maar ik meen gehoord te hebben dat het voor virussen vaak niet op gaat. Ik kan helaas geen goede bron hiervoor vinden.
Wat wel uit beperkte studies bekend is, is dat de activiteit van virussen (flink) afneemt bij het stijgen van de temperatuur. Ook de luchtvochtigheid is een factor; bij juist hoge dan wel heel lage luchtvochtigheid is de activiteit van een virus hoger dan in de "midden"zone.
Of dit precies ook voor dit specifiek virus geldt, is dan weer niet bekend, maar wellicht wel aannemelijk.
Leon schreef:
wo 08 apr, 2020 13:44
Bridgestone SM schreef:
wo 08 apr, 2020 13:23
Bij het huidige mooie weer heb je bovendien te maken met een heel snel indrogen van de druppeltjes en mag je aannemen dat het virus heel snel inboet aan besmettings-effectiviteit.
Worden virussen wel onschadelijk van opdrogen? Dit weet ik van bacteriën, maar ik meen gehoord te hebben dat het voor virussen vaak niet op gaat. Ik kan helaas geen goede bron hiervoor vinden.
Tja, 100% zekerheid hebben we waarschijnlijk pas over een jaar of 2.
Er wordt met een hinderlijke regelmaat melding gemaakt van de virus-overlevingstijd gebaseerd op de detecteerbaarheid.
Minder vaak - want heel lastig te bewijzen - wordt er melding gemaakt van de effectieve overlevingstijd, nl de periode waarbinnen het virus nog effectief besmettelijk is. Het virus heeft een mantel die het gebruikt om de cellen binnen te dringen. Die mantel hoeft maar een beetje "gedenatureerd" te worden om niet meer goed te werken ... dat is althans wat de onderzoekers zeggen die de wat hyperige boodschappen over de virus-overlevingstijd nuanceren.
Het lijkt mij heel aannemelijk, was het niet zo dan zo een relatief lichte lock-down niet veel resultaat hebben.

Ander "dingetje" lijkt ook nog verborgen in de lichte en de zware besmettingen. De kort door de bocht mening is dat je door een virus besmet bent of niet, een lichte besmetting bestaat in dit wereldbeeld niet. Het ziekteverloop, en ook de groepsbesmettingen zoals we nu zien lijken dit te logenstraffen. Een langdurige blootstelling aan (herhaalde) virusbesmettingen - zoals bij carnaval, apres-ski, maar ook verpleeghuizen - lijkt tot een hogere score aan ernstig zieken te leiden ... bewijs is er nog niet, maar het past wel erg goed op het beeld wat we nu zien.

Lastig is dat er nog steeds niet serieus gewerkt wordt aan een parallel onderzoek naar de werkelijke besmettingsgraad en de werkelijke effecten bij besmette personen. Zolang je geen enkel inzicht hebt in de verhouding tussen besmetten mét en besmetten zonder duidelijke symptomen, en verder ook geen inzicht hebt in de immuniteit die ontstaat ten gevolge van zo'n besmetting is het vooral een soort van acute zand-zakken-dijkversterking.
Natuurlijk moeten we nog even alle aandacht geven aan het voorkomen van de oversaturatie van het gezondheidssysteem.
Maar zonder het versneld opbouwen van de overige kennis blijft het "zandzakken werk".

De resultaten van de lock-down alleen beoordelen aan de cijfers rond ziekenhuis-opnamen, IC-bedden en sterfte is nogal primitief, en per definitie achter de feiten aanlopen: Er is immers 2 weken incubatietijd, en daarna nog de tijd om "goed" ziek te worden ... en daarna tot ruim 3 weken IC-tijd. De huidige IC-bezetting is dus grotendeels te wijten aan wat er eind februari / begin maart voorviel (en dus ook aan het gebrek aan maatregelen toen).
Vanmorgen nog wat rondgefietst op mijn lichte racefiets. Er was een landweggetje van ca. 3 m breed. Aan de rechterkant kwamen twee wandelaars me tegemoet. Dan ging ik geheel links rijden (als in Engeland), nadat ik eerst vastgesteld had dat er geen auto achter me kwam.

Heb ik via-via gehoord dat een molenaar van de molen in Heeswijk-Dinther aan corona is overleden in een Groninger ziekenhuis, ver weg van Brabant. Hij had net op 7 maart j.l. zijn molenaarsdiploma in ontvangst gekregen. Hoe triest....
Bridgestone SM schreef:
wo 08 apr, 2020 13:23
willem.m schreef:
wo 08 apr, 2020 12:12
...
Ik hou juist steeds mijn mond dicht en wend mijn gezicht af.
...
Het kan dus geen kwaad om wat meer afstand in acht te nemen, maar je moet het ook niet overdrijven.
In principe kan je bij een ruggelingse passage ongeveer je buurvrouw/buurman raken zonder ook maar binnen de gevarenzone te komen.
Ik hou me aan de richtlijnen. Suggereren dat je daarvan af mag wijken vind ik in strijd met de forumregels.

Daar laat ik het bij.
Inderdaad, laat je niet gek maken. Waarom zou Brocken gelijk hebben. De hele dag worden er wijsheden geroeptoeterd door zg deskundigen die allemaal hun moment of fame pakken. Ik heb vanmorgen met mijn fietsvriend een rondje gedaan en gelukkig de 30 km/h maar zelden bereikt, zodat 1,5 m afstand voldoende is. Mijn fiets heeft een lengte van ca 1,8 m en hoewel met fietsvriend er graag dicht bovenop rijdt (liever lui dan moe) is die 1,5 m dus geen enkel probleem.
Bridgestone SM schreef:
wo 08 apr, 2020 13:34
Carl schreef:
wo 08 apr, 2020 13:22
nicolevelo schreef:
wo 08 apr, 2020 11:57
[...] en tien meter is ook nog voldoende als je heel rustig fietst, met een dames- of herenfiets, niet met een elektrische fiets. Wielertoeristen die dertig kilometer per uur halen, zouden volgens Blocken 20 meter afstand moeten bewaren"
Maar waarom is tien meter niet voldoende als je heel rustig fietst met een elektrische fiets die geen dames- of herenfiets (kinderfiets?) is, en wat moet je doen als wielertoerist die geen 30 km/u haalt, of als je sneller dan 30 km/u rijdt maar geen wielertoerist bent?
Laat je niet gek maken. [uitleg]
Ik bedoelde alleen te zeggen: wat een rare formulering. Komt op mij over (misschien geheel onterect, maar hoe weet ik dat) als van iemand die nog nooit een fiets in het echt gezien heeft.

Groetjes,

Carl
Mij lijken zowel de mensen die de regels ver denken te kunnen uitwerken als de mensen die de regels als iets rigide zien en denken dat ze dan altijd voldoende veilig zijn tamelijk naïef.
Gisteren, geheel tegen mijn principe in, een lange fietstocht gemaakt. Wel verbonden aan de een hulpvraag van mijn moeder, dus dat was de bestemming, en de fiets het middel, ipv trein of auto.

Wat me wel leerde dat het 'blijf thuis' zeer goed wordt opgevolgd. De rust in veel dorpen en stadjes was meer dan opmerkelijk. Ik was in veel dorpen zo'n beetje de enige zichtbare ziel, vooral in de avond. Alleen in de middag waren er op bepaalde plekken relatief veel wandelaars, joggers en fietsers aanwezig.
Nu begrijp ik best dat er mensen zijn die geen tuin hebben, dat er -recreatief- even uit moeten, wat ook 'mag'. Maar al die sport-fietsers?
Ik realiseerde me, rijdend door al die lege plekken in NL, dat de oorzaak van het langzaamaan onder controle krijgen van deze pandemie, mogelijk ligt in deze sociale houding van praktisch de gehele NL bevolking. Ik voelde me dan eigenlijk ook schuldig en misplaatst; instinctief voelde ik dat het nu even geen tijd is voor een recreatieve rit zoals ik gewend ben. Door zelf buiten te genieten, had ik het gevoel dat ik de mensen die nu deze vrijheid wel opgeven, tekort doe.

Dus ik vind die stoere verhalen van Bert van Sprang, die het blijkbaar allemaal niet voor hem vindt gelden, nu nog meer écht fout; en ik hoop dat veel mensen hem erop aan spreken. Eerder is verwezen naar de foute toonzetting hiervan, maar nu gaat het ons allemaal aan, en is het gedrag van andere mensen direct van invloed op ieders eigen leven, en onze gezamenlijke toekomst.


Overigens heb ik een stuk met de trein afgelegd, vanwege het niet meer varen van een pont in de avond. Ik werd dan ook prompt aangesproken door de conducteur, die aangaf dat de NS niet rijdt voor recreanten zoals ik, maar voor essentiële beroepsbeoefenaars. Daar kun je van alles van vinden, maar ik vond het best mooi dat er op gelet wordt.
Grondig mee eens! Heel af en toen kort een frisse neus halen als met gepaste afstand is niets mis mee. Maar verhalen over fijne dagtochten en het is zo fijn leeg daar zitten de mensen die het steeds moeilijker krijgen met het thuis zitten niet op te wachten. Inclusief mijzelf. Dit legt een bom onder de solidariteit met alle gevaren van dien nu met het mooie weer. En denk daarbij vooral eens aan al die mensen die gestorven zijn, hun naasten en het zorgpersoneel wat totaal overwerkt raakt nu - schaamt u! Volgens mij ging het dit draadje altijd al over solidariteit en niet over toonzetting Flix. Er schijnen nog steeds super spreaders actief te zijn, trouwens.
Okay, zo kan-ie wel weer met op de man spelen. Boodschap is duidelijk.
Ik vind het prima als mensen hun eigen normen hier opleggen aan zichzelf. Wij hebben afgelopen zaterdag 85 km recreatief gefietst zonder enig probleem, en met een mooi gesprek met een boswachter, die ons een mooie dag toewenste.
Ik steun hierbij dus mijn mede Brabander @Bert van Sprang.
Flix schreef:
wo 08 apr, 2020 17:06
Gisteren, geheel tegen mijn principe in, een lange fietstocht gemaakt. Wel verbonden aan de een hulpvraag van mijn moeder, dus dat was de bestemming, en de fiets het middel, ipv trein of auto.

Wat me wel leerde dat het 'blijf thuis' zeer goed wordt opgevolgd. De rust in veel dorpen en stadjes was meer dan opmerkelijk. Ik was in veel dorpen zo'n beetje de enige zichtbare ziel, vooral in de avond. Alleen in de middag waren er op bepaalde plekken relatief veel wandelaars, joggers en fietsers aanwezig.
Nu begrijp ik best dat er mensen zijn die geen tuin hebben, dat er -recreatief- even uit moeten, wat ook 'mag'. Maar al die sport-fietsers?
Ik realiseerde me, rijdend door al die lege plekken in NL, dat de oorzaak van het langzaamaan onder controle krijgen van deze pandemie, mogelijk ligt in deze sociale houding van praktisch de gehele NL bevolking. Ik voelde me dan eigenlijk ook schuldig en misplaatst; instinctief voelde ik dat het nu even geen tijd is voor een recreatieve rit zoals ik gewend ben. Door zelf buiten te genieten, had ik het gevoel dat ik de mensen die nu deze vrijheid wel opgeven, tekort doe.

Dus ik vind die stoere verhalen van Bert van Sprang, die het blijkbaar allemaal niet voor hem vindt gelden, nu nog meer écht fout; en ik hoop dat veel mensen hem erop aan spreken. Eerder is verwezen naar de foute toonzetting hiervan, maar nu gaat het ons allemaal aan, en is het gedrag van andere mensen direct van invloed op ieders eigen leven, en onze gezamenlijke toekomst.


Overigens heb ik een stuk met de trein afgelegd, vanwege het niet meer varen van een pont in de avond. Ik werd dan ook prompt aangesproken door de conducteur, die aangaf dat de NS niet rijdt voor recreanten zoals ik, maar voor essentiële beroepsbeoefenaars. Daar kun je van alles van vinden, maar ik vond het best mooi dat er op gelet wordt.
Ik heb al eerder tegengas gegeven aan de "wijsheid" van Bert van Sprang. Hij zou zijn georganiseerde tochtje desnoods onder eigen verantwoording voortzetten i.p.v. onder de vlag van de Wereldfietser. Ronduit schandelijk.

Vervolgens wordt ik weggezet alsof ik tot een dominante groep behoor op dit forum die weer zo'n opgelegde norm hanteert, daarmee mensen de maat neem, waardoor vervolgens mensen van het forum kunnen weg blijven.

keesswart schreef:
vr 03 apr, 2020 15:29
Edwin* schreef:
vr 03 apr, 2020 13:50
Persoonlijk heb ik er moeite mee om vrolijk rond te gaan fietsen. Plezier kan ik daar niet aan beleven.
Plezier is iets persoonlijks. Ik ken ook iemand die zelf nota bene in de gezondheidszorg werkt en juist af en toe een stuk gaat fietsen om haar hoofd even leeg te maken en door dat beetje fietsplezier het werk daarna weer aankan.
Laten we ervoor oppassen dat het hebben van ‘plezier’ en het bepalen van wat wel of niet ‘gepast’ is, niet weer zo'n opgelegde norm van een dominante groep op dit forum gaat worden. (Ik moet hierbij o.a. denken aan dit topic, waarin Yopie de maat werd genomen over de Nederlandse dodenherdenking. Met als resultaat dat Yopie sindsdien geen behoefte meer heeft gevoeld om haar fatbiketochten op dit forum te delen.)
Dit is wel een hele slinkse manier om de discussie dood te slaan... en gezien het aantal plusjes hebben een aantal mensen zich aardig om de tuin laten leiden door de wijze en alom gerespecteerde heer Kees Swart.

Als ik hiermee ook op de man speel, dan zij het maar zo. Zo voel ik mij immers ook bejegend.

De grijze meute is inmiddels in groten getale op de fiets in het openbaar te vinden. Onbegrijpelijk dat anderen thuis blijven omdat juiste deze grijze groep mensen tot de risicogroep behoort en we voor die groep zoveel mogelijk thuis moeten blijven.

Het lijkt er erg veel op, gezien de meningen hier op het forum dat je best wel kunt gaan fietsen, dat het dezelfde soort grijze groep is die vindt dat het voor hun allemaal niet geldt. Inderdaad, schandelijk. Maar ja, dat mag ik eigenlijk niet zeggen, want dan wordt ik dominant op dit forum en dreigen er mensen weg te lopen.

Als ze maar 1,5 meter afstand houden dan.

Met Pasen blijf ik in ieder geval weer gewoon thuis, net zoals de afgelopen dagen. Fijne Paasdagen en blijf allemaal nou gewoon eens thuis.
Met de Pasen ga ik op de fiets naar de kerk, waar ik als ambtsdrager mede verantwoordelijk ben voor de digitale versie van de dienst, die voor honderd+ mensen wordt uitgezonden.

Op ‘vrije’ dagen ben ik ook op de fiets te vinden, voor de ‘frisse neus’. Zolang de richtlijnen dat niet verbieden en de regels goed te volgen zijn, zie ik geen problemen.
Edwin* schreef:
wo 08 apr, 2020 22:51

Als ik hiermee ook op de man speel, dan zij het maar zo. Zo voel ik mij immers ook bejegend.

De grijze meute is inmiddels in grote getale op de fiets in het openbaar te vinden. Onbegrijpelijk dat anderen thuis blijven omdat juiste deze grijze groep mensen tot de risicogroep behoort en we voor die groep zoveel mogelijk thuis moeten blijven.

Het lijkt er erg veel op, gezien de meningen hier op het forum dat je best wel kunt gaan fietsen, dat het dezelfde soort grijze groep is die vindt dat het voor hun allemaal niet geldt. Inderdaad, schandelijk.

Precies! Ook ik blijf thuis!
En dat wordt met de dag moeilijker. Berichten van tochten van meerdere uren van anderen helpen daar niet echt bij. Ik zelf ben een aardige volhouder maar hou mijn hart vast wat dit soort beelden en berichten gaat doen met het massaal thuisblijven in Nederland. Willen we zo graag naar een triage situatie toe?


En inmiddels belaagd mijnheer Bert van Sprang mij via prive mails :shock:
Ik heb Negrelli niet belaagd, alleen verzocht mij niet persoonlijk de maat te nemen omdat ik daar niet van gediend ben.
Ook ik word persoonlijk benaderd. En de manier waarop ervaar ik als intimiderend. Aangezien ik mij niet laat intimideren geef ik maar invulling aan wat Bert dreigt te gaan doen.

Dit bericht ontving ik zojuist:

Verstuurd op: wo 08 apr, 2020 23:39
Van: Bert van Sprang
Ontvanger: Edwin*

Edwin,

Ik verzoek je vriendelijk onze gedachtenwisseling over de Pinkstertocht correct weer te geven. Ik voel mij anders genoodzaakt deze integraal te publiceren.

Bert


En hier dan de gedachtenwisseling:

Verstuurd op: do 26 mar, 2020 13:48
door Edwin*



Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 13:16
Natuurlijk wel, mocht omstreeks 1 mei blijken dat eind mei alles weer "gewoon" is en het bestuur desondanks bij hun voortijdig genomen besluit blijft (want een fietstochtje met 15 fietsers is geen evenement), dan hevel ik de tocht gewoon over van verenigingsactiviteit naar niet-verenigingsactiviteit.


Ik vind bovenstaande reactie wel heel bijzonder.... een tikkeltje vooringenomen zelfs.

Het signaal wat je hiermee afgeeft zal je wellicht niet in dank afgenomen worden door de mensen die echt getroffen zijn door het Corona virus en/of zich er met ziel en zaligheid voor inzetten.

Desalniettemin hoop ik voor iedereen dat de omstandigheden snel verbeteren en iedereen de draad weer op kan pakken. Jouw uitje kan dan ook doorgaan en dat gun ik je natuurlijk ook.

Een bescheiden opstelling in deze tijd is voorlopig wel op z'n plaats, denk ik.


Beste Bert, jouw manier van benaderen noopt mij iedereen deelgenoot te maken van de kern waar het om ging in onze gedachtenwisseling.

Dat je het vervolgens afdeed met:

Ik was nooit voornemens mijn "tochtje" er willens en wetens doorheen te drammen. Maar ik vond en vind het een beetje onzin om midden maart als iets te besluiten voor eind mei. Dat de overheid duidelijkheid schept door evenementen te verbieden is heel goed, omdat hierdoor onnodige kosten worden voorkomen, echter met mijn "tochtje" zijn geen onnodige kosten gemoeid.

doet niets af aan het idee alleen al dat je je tochtje onder eigen titel er door wil(de) drammen.
Zoals al eerder gezegd: "zoveel mogelijk thuis blijven" is een subjectief begrip, dat ruimte laat voor eigen interpretatie, net als het begrip "een frisse neus halen". Ik snap dat het voor sommigen lastig is om hier mee om te gaan, maar we leven nu eenmaal in een land waarin veel wordt overgelaten aan de verantwoordelijkheid, het inschattingsvermogen en het intellect van de individuele burger.

Mensen die hun eigen interpretatie van de regels als de enige juiste zien, en die anderen met een afwijkende mening verketteren en publiekelijk aan de schandpaal nagelen, voelen zich wellicht beter thuis in een autoritaire staat, zoals China, waar de regels onontkoombaar helder zijn en maar voor een enkele uitleg vatbaar, en waar iedereen die ze overtreedt keihard wordt aangepakt.

Flix liet zelfs doorschemeren dat hij het niet erg zou vinden als sommige wereldfietsers die het begrip "een frisse neus halen" in zijn ogen te ver oprekten, stokslagen zouden krijgen of gedwongen zouden worden kikkersprongen te doen, zoals in de Filippijnen gebeurt.

Ik zou zeggen: Be careful what you wish for!

In tijden van crisis zie je altijd de roep ontstaan om een autoritaire leider, die met simpele oplossingen komt voor ingewikkelde problemen, en die elke tegenstand keihard neerslaat. Waartoe dat uiteindelijk kan leiden hebben we gezien in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw.

Naast mensen die gewoon simpel doen wat ze wordt opgedragen, zijn er in een samenleving ook altijd autonome denkers nodig, mensen die vooral varen op hun eigen kompas en die niet bang zijn zich te verzetten tegen de heersende orde. Niet te veel, dat is ook niet goed, maar wel een paar. Zij moeten voorkomen dat we allemaal blind achter elkaar aan rennen, allemaal tegelijk dezelfde fout maken en onszelf als lemmingen in zee storten (of in de volgende oorlog of genocide). Hun nut heeft zich al op heel veel momenten in de geschiedenis bewezen, anders hadden ze simpelweg niet bestaan.

Laten we er daarom dus voor oppassen om mensen met een afwijkende mening, of een afwijkend gedrag, weg te zetten als antisociaal, en te overladen met pek en veren. De grote verschillen die er tussen ons bestaan hebben een functie: ze vergroten de overlevingskansen van de soort als geheel.
Edwin* schreef:
wo 08 apr, 2020 22:51
De grijze meute is inmiddels in groten getale op de fiets in het openbaar te vinden. Onbegrijpelijk dat anderen thuis blijven omdat juiste deze grijze groep mensen tot de risicogroep behoort en we voor die groep zoveel mogelijk thuis moeten blijven.
Het is idd frappant dat ik, terwijl ik uit het raam kijk (ambtenaar die thuiswerkt he ;)), de hele dag mensen uit de (grootste) risicogroep vrolijk voorbij zie komen wandelen en fietsen. Dat steekt.

Gelukkig heb ik een (grote) tuin, maar dat geldt niet voor iedereen.
Wat me wel opvalt bij deze grootste risico groep is dat ze erg goed de afstand tussen elkaar bewaren. En dat kan ik van een aantal jongeren niet zeggen. Helaas!