Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
in de huidige situatie wel recreëren, zou ik zeggen. dus ook fietsen. ik denk dat ook een meerdaagse fietstocht prima kan als je qua contact met anderen maar doet wat we nu met z'n allen hebben afgesproken (en over 38 weken een geboortegolf en alle jongetjes noemen we "Mark" :D ).

het is een beetje dezelfde vraag als: wel of niet buiten de hond uitlaten? mijn antwoord: Ja, en met wat we afgesproken hebben, enzovoort.
wij hebben best een slimme hond (opgeleid als geleide-/buddy-hond), maar hem in in z'n elleboog laten niezen wil nog niet lukken :( hij houdt ook geen anderhalve meter afstand... :wink:
Dat vind ik wel een goed artikel Martin. Ik merk zelf dat ik veel afstand ga houden. Bumperkleven deed ik toch al niet. Ik heb wel een beetje een hekel aan stoplichtknopjes. Gelukkig reageren de draden in het wegdek op mijn fiets.

De Fietsersbond denkt er in een artikel van gisteren ook zo over: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... ronavirus/
De kampeerterreinen van de NTKC blijven ook open. Wel wordt geadviseerd om extra zeep mee te nemen, bij voorkeur naar terreintjes te gaan waar het nooit druk is en om een beetje uit de buurt van andere kampeerders te blijven, zeker bij kampvuren (zie hier).
Stilzitten is funest voor je afweersysteem. Je kunt gewoon naar buiten om te fietsen en wandelen, maar niet in groepen.

https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~a657189d/
Leon schreef:
di 17 mar, 2020 11:06
De Fietsersbond denkt er in een artikel van gisteren ook zo over: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... ronavirus/
De Fietsersbond Vlaanderen-Brussel is iets strenger:
https://www.fietsersbond.be/nieuws/fiet ... ona-tijden

Het is mijn inziens een kwestie van vooral contacten beperken en geen onnodige contacten aan te gaan. Binnen blijven is de meest vergaande manier van beperken maar ik zie het 100% binnen blijven ook niet echt zitten (mentaal en fysiek). Maar als men behoorlijk de afstand bewaart met alleen (of met huisgenoten) te fietsen (of wandelen), geen bankjes delen onderweg, afstand houden bij verkeerslichten, drukke fietspaden vermijden, ... denk ik niet dat fietsen of wandelen risicovol is.

Maar als je kijkt hoe overvol sommige wandelgebied het afgelopen weekend waren snap ik dat men voorzichtig moet zijn met het advies om allemaal naar buiten te gaan om van de gezonde buitenlucht te genieten.

Renaat
In ieder geval is men nu in Frankrijk iets creatiever als bij de Spaanse en Italiaanse buren.

Een van de weinige voorwaarden waar onder je je naar buiten mag begeven luidt:
Korte verplaatsingen in de nabijheid van de woonplaats, samenhangend met individuele fysieke activiteit, iedere groepsactiviteit uitgesloten, of die noodzakelijk zijn voor gezelschapsdieren.
Verder is boodschappen doen een geldige reden, net zoals "medische redenen" (voor jezelf of om anderen te helpen), en begrijpelijkserwijs ook de beroepsmatige activiteiten die niet door telewerk kunnen worden vervangen en die geen uitgestel verdragen.
Voor wie het mooie Frans wil lezen: klik hier


Een fietsvakantie valt daar dus voorlopig niet onder, zelfs niet als je gaat wild-kamperen (of het gecontroleerd wordt weet ik niet, er waren wel enige verplaatsingen van redelijk indrukwekkend gepantserde militaire voertuigen richting de uitbraak-gebieden).

Wellicht is dit nu eindelijk een verstandige (en wellicht iets te strenge) maatregel.   Wat verstandig is is het minimaliseren van de onderlinge contacten, hoe kleiner je netwerk is hoe beter voor iedereen, en hoe minder er overlappende netwerken zijn hoe effectiever dit alles.   Het was tot nog toe (zeg maar tot een paar dagen geleden) een nogal slappe aanpak -- Nederland deed het overigens nog slapper.   Als je kijkt wat er op de Franse overheidssite staat over de het "Plan et gestion de crise" en de verschillende stadia.

Stadium 1 -- Vertragen van de introductie van het virus
Stadium 2 -- Vertragen van de verspreiding van het virus, voorkomen of vertragen van de overgang naar stadium 3
Stadium 3 -- Het virus circuleert, er is sprake van een epidemie
Stadium 4 -- Einde van de epidemie, terug naar normaal


Bij stadium 1 en stadium 2 worden verschillende maatregelen genoemd, precies die die de epidemiologen graag zouden zien ... in de praktijk werden die maatregelen halfslachtig uitgevoerd.[/size]

Voor wie nieuwsgierig is naar de precieze tekst en/of voor wie graag Frans leest heb ik de originele tekst beschikbaar.

De maatregelen tegen de introductie van het virus in Frankrijk (en goed beschouwd heel Europa) waren uiterst slap, getuige het niet direct indammen van het reizen van en naar het gebied buiten Europa.
Daarna - toen er eenmaal sprake was van verschillende besmettingen - waren de maatregelen om de verdere verspreiding echt te vertragen minimaal tot nul. Je moet dan direct denken aan het beperken van samenscholingen tot echt weinig, en niet 1.000 of 5.000, en in het bijzonder de sters-gewijze verplaatsingen (dus rond werk, kerk, scholen etc. etc.) minimaliseren of beter naar nul terugbrengen ... een paar partieel overlappende "ster-netwerken" zorgen in de kortste keren voor een gebiedsdekkend netwerk en dus voor een heel rappe transmissie, een transmissie die in de dichter bevolkte gebieden bijna "explosief" kan zijn.

Natuurlijk is dit achteraf-praten, maar de waarschuwingen waren er al, en vanaf het moment dat er "deel mijn corona-virus feestjes" werden aangekondigd was een acuut samenscholingsverbod op z'n plaats.
Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 12:17
Maar als je kijkt hoe overvol sommige wandelgebied het afgelopen weekend waren snap ik dat men voorzichtig moet zijn met het advies om allemaal naar buiten te gaan om van de gezonde buitenlucht te genieten.
Het hangt ook af van de overbelasting van de gezondheidszorg. Wanneer de ziekenhuizen echt uitpuilen, zoals nu in Noord-Italië, is elke nieuwe zieke er een teveel. Maar hoelang kun je een hele bevolking in thuisquarantaine laten zitten? Tot er een vaccin beschikbaar is? Dat kan nog anderhalf jaar duren.
Het Nederlandse beleid is nu niet gericht op het volledig indammen van het virus, maar op het vertragen van de verspreiding ervan en het op natuurlijke wijze laten ontstaan van immuniteit onder een groot deel van de bevolking.
hoogframe schreef:
di 17 mar, 2020 10:28
het is een beetje dezelfde vraag als: wel of niet buiten de hond uitlaten? mijn antwoord: Ja, en met wat we afgesproken hebben, enzovoort.
wij hebben best een slimme hond (opgeleid als geleide-/buddy-hond), maar hem in in z'n elleboog laten niezen wil nog niet lukken :( hij houdt ook geen anderhalve meter afstand... :wink:
Ik vraag me af of het corona-virus ook via het dierenrijk overdraagbaar is. Daar heeft het RIVM met geen woord over gerept (schande). De vogelgriep en MKZ zitten nog vers in onze geheugen. Ik ga vanmiddag toch een stukkie fietsen.
De molenaars mogen wel met hun molens draaien, want stilstand is achteruitgang voor kostbare monumenten. Maar wij mogen geen bezoekers ontvangen. Daarom heb ik dit poster ontworpen en per internet landelijk verspreid onder collega molenaars. Meelverkoop in aparte winkels.

Corona poster.jpg
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 12:43
Het Nederlandse beleid is nu niet gericht op het volledig indammen van het virus, maar op het vertragen van de verspreiding ervan en het op natuurlijke wijze laten ontstaan van immuniteit onder een groot deel van de bevolking.
Ik snap dan niet hoe er genoeg bedden kunnen zijn als ik de percentages ziekenhuisopnames van nu naast de geschatte besmettingen leg.
Als 50% van 17 mln besmet raakt totdat het spontaan stopt doorbgroepsimmuniteit is dat minimaal 8 miljoen. Met 6000 stuks gisteren zijn er dat dus 1000x zoveel, verspreid over, zeg, een jaar. Reken zelf maar verder hoeveel ic-bedden er dan nodig zij, ook met de meest optimistische cijfers Ik wordt daar niet blij van.
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 12:43
Het hangt ook af van de overbelasting van de gezondheidszorg. Wanneer de ziekenhuizen echt uitpuilen, zoals nu in Noord-Italië, is elke nieuwe zieke er een teveel. Maar hoelang kun je een hele bevolking in thuisquarantaine laten zitten? Tot er een vaccin beschikbaar is? Dat kan nog anderhalf jaar duren.
Het Nederlandse beleid is nu niet gericht op het volledig indammen van het virus, maar op het vertragen van de verspreiding ervan en het op natuurlijke wijze laten ontstaan van immuniteit onder een groot deel van de bevolking.
Ik vrees dat de "keuze" voor het "niet volledig indammen" meer een armoede-keuze is, een second-best keuze die het virus voor je maakt als je te lang een afwachtende houding aanneemt en/of te slappe eerste maatregelen treft.

In een eerder stadium vertragen had trager ook een eerste immuniteit gegeven, en bovendien (waarschijnlijk) een natuurlijke verdere vertraging omdat dit soort virussen gewoonlijk in het voorjaar afnemen in transmissie-effectiviteit (kijk naar verkoudheid en griep).   Onder dit scenario was er wel een najaarsgolf gekomen, maar direct minder explosief want er is al een eerste immuniteit en ten tweede men is gewaarschuwd ... en bovendien was dan de vaccinatie veel nabijer (mogelijk al experimenteel beschikbaar).

Qua huisdieren: Ik zal mijn veterinaire vrienden nog eens vragen, maar vooralsnog hoorde ik dat de risico's laag of nihil zouden zijn. Het corona-virus komt oorspronkelijk wel uit de huisdieren-hoek maar het zou een variant zijn die de mens nodig heeft (wat overigens niet wil zeggen dat het virus niet bij huisdieren kan onderduiken, je ziet dat onderduiken ook bij andere virussen).
Bridgestone SM schreef:
di 17 mar, 2020 13:22
In een eerder stadium vertragen had (...)
Is dat nou echt zinnig hier, dit soort gratuit achteraf "hadden ze maar"-geklets?
Laten we het beperken tot concreet gewenst fietsgedrag
Blij wordt hier niemand van; maar gelukkig is corona nog geen pest, pokken of ebola. Heel veel virusdragers zullen niet erg ziek worden, maar mensen uit risicogroepen kunnen voorlopig beter binnen blijven. Zelf ga ik vanmiddag in ieder geval een flink stuk buiten de stad fietsen, in de hoop dat ik daarmee mijn natuurlijke weerstand verhoog. Als ik een jaar lang alleen maar naar de supermarkt zou mogen fietsen, zou in ieder geval mijn huisstofmijtallergie ernstig op gaan spelen - afgezien van allerlei andere mentale en fysieke gevolgen van langdurige opsluiting.
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 13:35
Blij wordt hier niemand van; maar gelukkig is corona nog geen pest, pokken of ebola. Heel veel virusdragers zullen niet erg ziek worden, maar mensen uit risicogroepen kunnen voorlopig beter binnen blijven. Zelf ga ik vanmiddag in ieder geval een flink stuk buiten de stad fietsen, in de hoop dat ik daarmee mijn natuurlijke weerstand verhoog. Als ik een jaar lang alleen maar naar de supermarkt zou mogen fietsen, zou in ieder geval mijn huisstofmijtallergie ernstig op gaan spelen - afgezien van allerlei andere mentale en fysieke gevolgen van langdurige opsluiting.
Gelukkig mag je in Nederland nog fietsen. De Volkskrant meldde vanochtend dat de Spaanse politie fietsers van hun fiets sleurt en beboet. Ze hebben het daar toch al niet zo op fietsers, die Guardia Civil en consorten.
peter de rijk schreef:
di 17 mar, 2020 13:39
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 13:35
Blij wordt hier niemand van; maar gelukkig is corona nog geen pest, pokken of ebola. Heel veel virusdragers zullen niet erg ziek worden, maar mensen uit risicogroepen kunnen voorlopig beter binnen blijven. Zelf ga ik vanmiddag in ieder geval een flink stuk buiten de stad fietsen, in de hoop dat ik daarmee mijn natuurlijke weerstand verhoog. Als ik een jaar lang alleen maar naar de supermarkt zou mogen fietsen, zou in ieder geval mijn huisstofmijtallergie ernstig op gaan spelen - afgezien van allerlei andere mentale en fysieke gevolgen van langdurige opsluiting.
Gelukkig mag je in Nederland nog fietsen. De Volkskrant meldde vanochtend dat de Spaanse politie fietsers van hun fiets sleurt en beboet. Ze hebben het daar toch al niet zo op fietsers, die Guardia Civil en consorten.
Ben vandaag met de fiets naar mijn werk gereden: 34 km langs mooie maar spooky lege wegen en jaagpaden. Bijna niemand tegengekomen. Het voelt heel vreemd aan.
nicolevelo schreef:
di 17 mar, 2020 14:25
peter de rijk schreef:
di 17 mar, 2020 13:39
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 13:35
Blij wordt hier niemand van; maar gelukkig is corona nog geen pest, pokken of ebola. Heel veel virusdragers zullen niet erg ziek worden, maar mensen uit risicogroepen kunnen voorlopig beter binnen blijven. Zelf ga ik vanmiddag in ieder geval een flink stuk buiten de stad fietsen, in de hoop dat ik daarmee mijn natuurlijke weerstand verhoog. Als ik een jaar lang alleen maar naar de supermarkt zou mogen fietsen, zou in ieder geval mijn huisstofmijtallergie ernstig op gaan spelen - afgezien van allerlei andere mentale en fysieke gevolgen van langdurige opsluiting.
Gelukkig mag je in Nederland nog fietsen. De Volkskrant meldde vanochtend dat de Spaanse politie fietsers van hun fiets sleurt en beboet. Ze hebben het daar toch al niet zo op fietsers, die Guardia Civil en consorten.
Ben vandaag met de fiets naar mijn werk gereden: 34 km langs mooie maar spooky lege wegen en jaagpaden. Bijna niemand tegengekomen. Het voelt heel vreemd aan.
Mijn vrouw is vanochtend met de fiets gaan werken. Ik ga haar straks met de fiets tegemoet. Misschien de laatste fietstocht voor de lockdown hier in België? Gisterenavond vernomen dat de vrouw van een collega (waarmee ik slechts zeer zelden samenwerk) na een test de diagnose covid 19 heeft gekregen.
Ook ik blijf, weliswaar dichtbij, kleine eindjes fietsen, ga er nu vooral te voet op uit. Frisse lucht zorgt bij mij voor een goede nachtrust, goede nachtrust weer voor goede weerstand en de goede weerstand maakt dat ik mijn werk als verpleegkundige (nog) kan doen.

Alle lof voor iedereen die de adviezen van RIVM ter harte neemt.

Naast Corona zijn er nog zoveel andere ziektes die 'gewoon' doorgaan, die bedden nodig hebben.
Ieder bed die nodig is tgv bijvoorbeeld een lullige val is 1 teveel. Fiets!, geniet! en bovenal doe voorzichtig!

Als met de Pasen de situatie nog actueel is, ga ik in mijn eigen tuin kamperen.
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 12:43
Het hangt ook af van de overbelasting van de gezondheidszorg. Wanneer de ziekenhuizen echt uitpuilen, zoals nu in Noord-Italië, is elke nieuwe zieke er een teveel.
...
Het Nederlandse beleid is nu niet gericht op het volledig indammen van het virus, maar op het vertragen van de verspreiding ervan en het op natuurlijke wijze laten ontstaan van immuniteit onder een groot deel van de bevolking.
Ik heb de indruk dat je het nog niet helemaal vat. Het is te laat om in te grijpen als de ziekenhuizen reeds overbelast zijn. Het doel van de huidige maatregel is om de verdere verspreiding (dus ook de ziekenhuisopnames) verder te spreiden om dusdoende die overbelasting te voorkomen ('flatten the curve').

Hoewel het mogelijk niet te voorkomen is dat een groot deel van de bevolking besmet geraakt lijkt een groot aantal mensen het inzetten op 'groepsimmuniteit' als erg kortzichtig beleid te beschouwen dat vele tienduizenden mensenlevens in Nederland alleen al kan gaan kosten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... ronavirus/
Leon schreef:
di 17 mar, 2020 13:09
Ik snap dan niet hoe er genoeg bedden kunnen zijn als ik de percentages ziekenhuisopnames van nu naast de geschatte besmettingen leg.
Vandaar dat het vertragen van de besmetting zo belangrijk wordt geacht. Anders gaan de ziekenhuizen dusdanig overbelast worden dat dit extra mensenlevens gaat kosten, mogelijk ook bij mensen die zelf niet met Corona zijn besmet.
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 13:35
Blij wordt hier niemand van; maar gelukkig is corona nog geen pest, pokken of ebola. Heel veel virusdragers zullen niet erg ziek worden, maar mensen uit risicogroepen kunnen voorlopig beter binnen blijven.
Je onderschat het gegeven dat ook gezonde niet ouderen soms in het ziekenhuis moeten opgenomen worden vanwege Corona.

Ook mensen die niet tot de risicogroep behoren moeten hun sociale contacten beperken om de kwetsbare mensen te beschermen en te voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast worden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17 ... ronavirus/