Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 56 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
LHTJoost schreef:
zo 06 jun, 2021 22:07
maartje1998 schreef:
zo 06 jun, 2021 21:34

Daar zit wat in. Dan moet ik de gok maar wagen denk ik. Alleen zwitserland is misschien wel riskant aangezien dat geen EU land is
Gewoon gaan.
Ik weet niet of je Kirsrten Wielaard volgt (op haar website of op Polarsteps) maar zij is 21 maart in Amsterdam vertrokken en zit via Frankrijk, Italië. Balkan en Turkije inmiddels in Georgie. Ze wil naar de Olympische spelen. Die heeft ze als roeister net gemist.

Om maar aan te geven dat er veel mogelijk is.
Ik volg haar op Instagram, maar ik zie wel vaak dat ze zich ergens laat testen onderweg!
maartje1998 schreef:
zo 06 jun, 2021 22:22
LHTJoost schreef:
zo 06 jun, 2021 22:07
Gewoon gaan.
Ik weet niet of je Kirsrten Wielaard volgt (op haar website of op Polarsteps) maar zij is 21 maart in Amsterdam vertrokken en zit via Frankrijk, Italië. Balkan en Turkije inmiddels in Georgie. Ze wil naar de Olympische spelen. Die heeft ze als roeister net gemist.
Om maar aan te geven dat er veel mogelijk is.
Ik volg haar op Instagram, maar ik zie wel vaak dat ze zich ergens laat testen onderweg!
Vanaf 21 maart? Dat lijkt me dan beslist niet binnen de wet geweest om gewoon te gaan. Ook op dit moment kun je beslist nog niet 'gewoon gaan'.
maartje1998 schreef:
zo 06 jun, 2021 22:22

Ik volg haar op Instagram, maar ik zie wel vaak dat ze zich ergens laat testen onderweg!
Klopt, maar dat kan dus wel.
Leon schreef:
zo 06 jun, 2021 22:32

Vanaf 21 maart? Dat lijkt me dan beslist niet binnen de wet geweest om gewoon te gaan. Ook op dit moment kun je beslist nog niet 'gewoon gaan'.
Of het allemaal binnen de regelgeving mocht/mag is de vraag. Gezond verstand is misschien ook op zijn plaats. Dus niet de drukte opzoeken. Nu meer dan 21/3.
Ik zou gewoon gaan en gezond verstand gebruiken. Vooralsnog zie ik het niet gebeuren dat ALLE grensovergangetjes (hoe klein ook) in ALLE EU-landen gecontroleerd gaan worden. Wel zie ik het voor me bij de 'grote' grensovergangen op snelwegen en overige 'belangrijke' overgangen. Ook als je gaat vliegen of met de trein wilt zal je niet aan iig een negatieve test ontkomen denk ik.

Maar als fietser? Dan maak je toch al geen gebruik van die genoemde grensovergangen, en het is al door een andere poster gezegd: het is heel lastig om van iemand te zeggen of hij al 3 weken in het land is, of nog maar 3 uur...

Vergis je niet: als wandelaar of fietser kan je volledig stealth gaan als je wilt, en er zijn alleen al vanuit Nederland naar de buurlanden letterlijk honderden manieren om die 'denkbeeldige lijnen op de landkaart' ongemerkt over te steken.

Probeer overigens wel goed geinformeerd te blijven onderweg, en ook vlak voor je reis; zodat je evt je plannen kan aanpassen. Het is nu eenmaal een feit dat de afgelopen anderhalf jaar situaties razendsnel veranderen. Maar goed, dat valt ook onder dat kopje 'gezond verstand' ;)

Voordeel van wandelen of fietsen is dat je best flexibel bent :)
Leon schreef:
zo 06 jun, 2021 22:32
maartje1998 schreef:
zo 06 jun, 2021 22:22
LHTJoost schreef:
zo 06 jun, 2021 22:07
Gewoon gaan.
Ik weet niet of je Kirsrten Wielaard volgt (op haar website of op Polarsteps) maar zij is 21 maart in Amsterdam vertrokken en zit via Frankrijk, Italië. Balkan en Turkije inmiddels in Georgie. Ze wil naar de Olympische spelen. Die heeft ze als roeister net gemist.
Om maar aan te geven dat er veel mogelijk is.
Ik volg haar op Instagram, maar ik zie wel vaak dat ze zich ergens laat testen onderweg!
Vanaf 21 maart? Dat lijkt me dan beslist niet binnen de wet geweest om gewoon te gaan. Ook op dit moment kun je beslist nog niet 'gewoon gaan'.
Bij mijn weten is er geen enkele Nederlandse wet die het lastig maakt naar het omringende buitenland of verder te reizen. In een land als Italië ben je met een negatieve antigeentest van harte welkom. Wat zou de NL overheid daartegen kunnen inbrengen?
Het gaat toch niet alleen om per fiets eigen grenzen verleggen?
Je kunt toch zelf onderweg ook corona krijgen?
Als je dan negatief reisadvies hebt genegeerd, hoe zal de verzekering reageren?
peter de rijk schreef:
ma 07 jun, 2021 18:13

Bij mijn weten is er geen enkele Nederlandse wet die het lastig maakt naar het omringende buitenland of verder te reizen. In een land als Italië ben je met een negatieve antigeentest van harte welkom. Wat zou de NL overheid daartegen kunnen inbrengen?
Er is ook geen wet die het lastig maakt om 200 km/u te rijden met ern auto maar dat wil niet zeggen dat het mag.
Als reiziger dien je je er van te vergewissen aan welke regels je moet voldoen als je een grens oversteekt. Dat kan bij elke combinatie van landen weer anders zijn. Ik hoop dat het snel allemaal open gaat zodat je binnen de EU weer gedachtenloos een grens kunt oversteken maar zover ik nu begrijp zijn we nog lang niet zo ver, als het dit jaar al zo ver komt.
Er is geen wet die het verbied om Nederland te verlaten. Veel landen vragen een negatieve test om het land te betreden. Als je vanuit Italië terugkomt in Nederland moet je ook een negatieve test kunnen tonen. Daarnaast krijg je "het dringende advies" om bij thuiskomst 10 dagen in thuisquarantaine te gaan.

https://reizentijdenscorona.rijksoverheid.nl/
Ik wil geen welles-nietes maar wij wilde naar Zweden en daarover staat het volgende :

Laatst gewijzigd op: 01-06-2021 | Nog steeds geldig op: 07-06-2021

In Zweden gelden inreisbeperkingen tot en met 30 juni 2021. U heeft een negatieve COVID-19-testuitslag nodig om Zweden in te reizen. De kleurcode voor Zweden is oranje, want het land is door het coronavirus een zeer hoogrisicogebied. Reis alleen naar Zweden als dat noodzakelijk is. Als u vanuit Zweden naar Nederland reist moet u zich voor vertrek laten testen en moet u bij thuiskomst vanaf 1 juni 2021 verplicht 10 dagen in quarantaine.

Bron: ministerie van buitenlandse zaken.

Nu hopen we op 2022 :D

Edit: eigenlijk staat er hetzelfde als eindgebruiker.
Wat we ons denk ik moeten realiseren is dat met de toenemende vaccinatiegraad alles heel snel gaat veranderen. Nu kan en mag er terecht nog niet veel maar als je naar de trend van besmettingen etc kijkt zie je dat vaccinatie zijn werk heel goed doet en we binnen een paar weken in een totaal andere wereld zullen zitten, althans in Europa. Ik ga niet het land uit zonder mijn tweede prik en ik ga ook nog niet het vliegtuig in, maar tochten in Nederland zijn met mijn eerste prik voor mij geen probleem meer. Aan regels ontduiken doe ik niet, want ze waren heel terecht en vaak zelfs te laat.
Overigens moeten we niet denken dat het gevaar vooral in het buitenland huist. Duitsland en Italie hebben bijvoorbeeld veel lagere infectiecijfers dan wij - en lopen voor met vaccineren.
Marjan schreef:
ma 07 jun, 2021 19:52
Ik wil geen welles-nietes maar wij wilde naar Zweden en daarover staat het volgende :

Laatst gewijzigd op: 01-06-2021 | Nog steeds geldig op: 07-06-2021

In Zweden gelden inreisbeperkingen tot en met 30 juni 2021. U heeft een negatieve COVID-19-testuitslag nodig om Zweden in te reizen. De kleurcode voor Zweden is oranje, want het land is door het coronavirus een zeer hoogrisicogebied. Reis alleen naar Zweden als dat noodzakelijk is. Als u vanuit Zweden naar Nederland reist moet u zich voor vertrek laten testen en moet u bij thuiskomst vanaf 1 juni 2021 verplicht 10 dagen in quarantaine.

Bron: ministerie van buitenlandse zaken.

Nu hopen we op 2022 :D

Edit: eigenlijk staat er hetzelfde als eindgebruiker.
Er is een verschil. Zweden en Litouwen staan op een limitatieve lijst waarvoor verplichte quarantaine geldt. Voor de meeste Europese landen is er een dringend advies om in quarantaine te gaan, door de overheid in de reisapp verwoord als: u gaat in quarantaine. Wat mij betreft ietwat misleidend.
Wim schreef:
ma 07 jun, 2021 20:30
Wat we ons denk ik moeten realiseren is dat met de toenemende vaccinatiegraad alles heel snel gaat veranderen. Nu kan en mag er terecht nog niet veel maar als je naar de trend van besmettingen etc kijkt zie je dat vaccinatie zijn werk heel goed doet en we binnen een paar weken in een totaal andere wereld zullen zitten, althans in Europa.
Hopelijk slaat de deltavariant niet zijn slag in mogelijk ondergevaccineerde groepen zoals kanswijkbewoners, bepaalde geloofsgemeenschappen, jongeren, kinderen, vakantiegangers zoals op cruiseschepen, thuislandbezoekers e.d.
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 21:58
Hopelijk slaat de deltavariant niet zijn slag in mogelijk ondergevaccineerde groepen zoals kanswijkbewoners, bepaalde geloofsgemeenschappen, jongeren, kinderen, vakantiegangers zoals op cruiseschepen, thuislandbezoekers e.d.
Je vergeet nog de yoga community en QAnon believers.
Er zullen best wel infectiehaarden blijven of ontstaan, maar het gaat heel snel de goede kant ut zolang je niet naar het VK wil. En wie zelf gevaccineerd is is vooralsnog prima beschermd. Na vaccinatie is het dan eindelijk op zijn ergst wel gewoon maar een griepje.
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 19:20
[Er is ook geen wet die het lastig maakt om 200 km/u te rijden met ern auto maar dat wil niet zeggen dat het mag.
Als reiziger dien je je er van te vergewissen aan welke regels je moet voldoen als je een grens oversteekt. Dat kan bij elke combinatie van landen weer anders zijn. Ik hoop dat het snel allemaal open gaat zodat je binnen de EU weer gedachtenloos een grens kunt oversteken maar zover ik nu begrijp zijn we nog lang niet zo ver, als het dit jaar al zo ver komt.
Misschien verwoordde ik het wat onhandig, maar je auto-voorbeeld gaat over een verbod een er is geen verbod op reizen naar het buitenland. Er zijn wel wettelijke voorwaarden voor terugreizen naar Nederland.
Er zijn ook beperkingen in de dekking bij bepaalde reisverzekeringen, je basis-zorgverzekering blijft medische kosten dekken. Dat zijn de feiten, of het al dan niet verstandig is naar het buitenland te reizen, moet ieder voor zich bepalen.
peter de rijk schreef:
ma 07 jun, 2021 22:57
Misschien verwoordde ik het wat onhandig, maar je auto-voorbeeld gaat over een verbod een er is geen verbod op reizen naar het buitenland.
Er is geen verbod Nederland te verlaten uiteraard. Er zijn wel diverse verboden om, als je niet aan de daar op dat moment geldende voorwaarden voldoet, andere landen binnen te komen of er buiten bepaalde daar geldende voorwaarden te verblijven.
Vandaag zijn we al bij geboortejaar 1987. Gelukkig is die delta variant bij ons in Nederland ook nauwelijks aanwezig: stabiel op 0,5%.
De situatie blijft behoorlijk onduidelijk.
Noorwegen: voorlopig zo dicht als Fort Knox als je geen quarantaine van 10 dagen wil uitzitten in een duur hotel.
Veel andere landen laten je zonder quarantaine pas binnen als je de 2 vaccins hebt gehad, en dan mag je pas binnen 2 -3 weken later.
Mijn echtgenote krijgt haar tweede AZ prik pas op 10/8... balen als een stekker.
Blackbelt schreef: Noorwegen: voorlopig zo dicht als Fort Knox als je geen quarantaine van 10 dagen wil uitzitten in een duur hotel.
Op
https://reopen.europa.eu/nl/map/NOR/7011
staat
DIT LAND BEVINDT ZICH IN DE TECHNISCHE TESTFASE OM VERBINDING TE MAKEN MET DE GATEWAY VOOR DIGITAAL COVID-CERTIFICAAT VAN DE EU
Het digitale COVID-certificaat van de EU (beschikbaar vanaf 1 juli 2021) levert het bewijs dat een persoon:

is gevaccineerd tegen COVID-19 (type vaccin en fabrikant, aantal doses, datum van vaccinatie);
een negatief testresultaat, PCR of snel antigeen heeft ontvangen, met de naam van de test, de datum en het tijdstip van de test, het testcentrum en het resultaat (zelftests zijn niet geldig);
hersteld van COVID-19 (positief PCR-testresultaat geldig gedurende 180 dagen).
Op reis hebben houders van het digitale COVID-certificaat van de EU dezelfde rechten als burgers van de bezochte lidstaat die zijn gevaccineerd, getest of hersteld.

Het certificaat geeft een gestandaardiseerde erkenning van de status van de houder met betrekking tot vaccinatie, herstel van COVID-19 of testresultaat. Elk land blijft verantwoordelijk voor de vaststelling van zijn eigen toelatingseisen en -regels, die niet op EU-niveau zijn gestandaardiseerd. Dit betekent dat wat u na overlegging van dit certificaat in aanmerking komt, afhankelijk is van de maatregelen en regels voor binnenkomst in uw land van bestemming.
Blackbelt schreef:tweede AZ prik pas op 10/8
Het is inderdaad uiterst vervelend dat er komende zomer een ongelijkheid in reismogelijkheden is.

Laten we aan de andere kant de wetenschap dankbaar zijn, dat er meerdere vaccins zijn.
Blackbelt schreef:
di 08 jun, 2021 14:46
Mijn echtgenote krijgt haar tweede AZ prik pas op 10/8... balen als een stekker.
Inderdaad en beetje balen. Wij krijgen 2de prik pas op 12 aug, we zullen er dus niets aan hebben qua vakantie.Veel verschil maakt het echter niet want de kinderen moeten wel in alle buurlanden getest worden maar een vaccin zit niet in het vooruitzicht.