Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 51 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Tja, die grote bedrijven he. Unilever, Heineken en FrieslandCampina, om er maar eens een paar te noemen die goed liggen bij sommige politici. Of de veeteeltsector, die toch ook nog steeds politici voor haar karretje weet te spannen. Zolang bwdrijven/lobbyisten en politici elkaar in balans houden, wordt het lastig om volkorenbroodnodige veranderingen in gang te zetten. Het zou fraai zijn als zorgverzekeraars hun toch best wel belangrijke positie wat beter gaan inzetten.
En toch... misschien mogen we zelf, als consumenten, ook eens kijken of we niet enige verantwoordelijkheid hebben voor de keuzes die we maken bij eten, drinken en bewegen. In ieder geval niet automatisch de grote voedselproducenten en veeteeltbedrijven de volledige schuld in de schoenen te schuiven...
Polling schreef:
wo 24 mar, 2021 19:26
En toch... misschien mogen we zelf, als consumenten, ook eens kijken of we niet enige verantwoordelijkheid hebben voor de keuzes die we maken bij eten, drinken en bewegen. In ieder geval niet automatisch de grote voedselproducenten en veeteeltbedrijven de volledige schuld in de schoenen te schuiven...
Het gros kan dat maar er is een hele groep mensen die hier ondersteuning en bemoediging in nodig hebben.
De zelfredzaam-maatschappij slaat door, het mag socialer.
Zie ook:
https://www.trouw.nl/zorg/we-zagen-pas- ... bDzdIoX2_g
Helaas was voor zulke dingen vorige week geen meerderheid. Een bepalend aantal kiezers zijn gegaan voor beloften die nooit waargemaakt zullen worden met bijwerkingen die er wel komen die ze niet wilden horen.
Polling schreef:
wo 24 mar, 2021 19:26
En toch... misschien mogen we zelf, als consumenten, ook eens kijken of we niet enige verantwoordelijkheid hebben ...
Je hebt gelijk. We moeten er allemaal ons best voor doen. Toch hoor ik in mijn eigen eenzijdige bubbel niet veel positieve verhalen over het Preventieakkoord. Waarom bijvoorbeeld kan een suikertaks wel in het VK en niet hier? Laten we niet naïef zijn over hoe dat komt.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... rond-komt/
Polling schreef:
wo 24 mar, 2021 19:26
En toch... misschien mogen we zelf, als consumenten, ook eens kijken of we niet enige verantwoordelijkheid hebben voor de keuzes die we maken bij eten, drinken en bewegen.
De realiteit is dat dat voor de een groot aandeel mensen best moeilijk blijkt. En heel veel mensen hebben wel één of meerdere niet zo gezonde gewoonten waar ze blijkbaar toch moeilijk aan kunnen weerstaan.

Als dat dan gecombineerd wordt met het gegeven dat het vaak moeilijker wordt gemaakt om het 'verkeerde' te doen dan om het juiste te doen, dan is het best begrijpelijk dat zoveel mensen daar niet in slagen.

Er zijn een pak landen waar het aandeel volwassenen met obesitas boven de 30% ligt. Zijn dat bijna allemaal 'zwakke mensen die hun eigen gedrag niet voldoende in de hand hebben'? En hoe komt het dat die hoeveelheid mensen die te weinig bewegen en te veel wegen zo aan het stijgen is? Zijn mensen mentaal zo veel zwakker geworden dan vroeger, of was het vroeger makkelijker om gezond te eten en minder voor de hand liggend om ongezond te eten? En wat verklaart de grote verschillen tussen verschillende landen?

Men moet daarbij erg oppassen zich niet te laten verblinden door een winnaars-bias. Het is niet omdat men zelf ergens (al dan niet makkelijk) in slaagt of men mensen kent die ergens prima in slagen dat het voor de rest van de mensheid dan ook mogelijk moet zijn.
Polling schreef:
wo 24 mar, 2021 19:26
In ieder geval niet automatisch de grote voedselproducenten en veeteeltbedrijven de volledige schuld in de schoenen te schuiven...
Niet in de val trappen van vaste tegenstellingen. Het is niet omdat men een belangrijke verantwoordelijkheid legt bij voedselproducten, veeteelbedrijven, ... dat men de inbreng van het eigen gedrag negeert.

De realiteit is dat voedselproducenten, veeteeltbedrijven, ... er voor zorgen dat de ongezonde keuze de makkelijke keuze is en de gezonden keuze veel meer bewust gedrag vereist. Denk maar even al de ongezonde producten weg uit de supermarkt. De voedingsafdeling zou schat ik nog minder 20% van de oorspronkelijke ruimte in beslag nemen.
Revanho schreef:
wo 24 mar, 2021 23:22
De realiteit is dat dat voor de een groot aandeel mensen best moeilijk blijkt. En heel veel mensen hebben wel één of meerdere niet zo gezonde gewoonten waar ze blijkbaar toch moeilijk aan kunnen weerstaan.

Als dat dan gecombineerd wordt met het gegeven dat het vaak moeilijker wordt gemaakt om het 'verkeerde' te doen dan om het juiste te doen, dan is het best begrijpelijk dat zoveel mensen daar niet in slagen.
"makkelijker" bedoel je denk ik :)

Het is voor veel mensen een vicieuze cirkel. Misschien is het voor actieve mensen (zoals ik denk iedereen op dit forum) lastig te beseffen dat er ook gewoon "luie" mensen zijn, die minder bewegen en ook geen zin hebben om uitgebreid te koken. Die grijpen dus al snel naar de kant- en-klaar maaltijden en de snacks die juist zo ongeveer het slechtste zijn wat je kan kopen in de supermarkt.

Met een Preventieakkoord kan je misschien de "ongezondheid" van dergelijke producten iets verminderen, maar dat zal het dikker worden denk ik niet echt in de weg staan.
Wij zijn juist aan het investeren om met de fiets op vakantie te kunnen. Nu met de nieuwe maatregelen in België zal het lastig worden om een slaapplaats te vinden. Over twee weken hadden we onze eerste kleine toch gepland van iets minder als 200km. Daarbij zouden we 3of4 keer overnachten.

Wij dachten om gewoon met de tent te gaan en aan een boer te vragen of we in zijn veld de tent op mogen zetten. We hebben beide een elektrische fiets dus de batterijen moeten ook opgeladen worden. Maar er is altijd wel ergens een stekker voorzien in een van de stallen/schuren.

Op deze manier zie ik eigenlijk geen probleem. We kunnen perfect afstand houden en zullen ook een mondkapje dragen wanneer we op iemand afstappen.


Wij zijn 3 jaar geleden 3 weken door Ierland getrokken. Het was toen wel met onze 2cv (4500km), maar ook toen gewoon bij een boer gevraagd of we onze tent mochten opzetten. Nooit problemen mee gehad en zelfs toen ging het eigenlijk al coronaproof.

Nu hopen dat het weer niet te slecht is en dat het s'nachts niet te koud is. Onze dochten van bijna 3 jaar gaat ook mee namelijk. Die is trouwens enorm wagenziek wat ook een van de reden is dat we met meer met de fiets op vakantie willen.
@revanho:
Ik heb het expres met veel mitsen en maren omschreven. Natuurlijk ligt een (groot?) deel van de sculd bij politiek en bedrijfsleven. Maar ik geloof niet zo in straffen, wel in belonen. Dus geen suikertaks, maar goed verkrijgbare en goedkopere alternatieven. En bio-artikelen beter verkrijgbaar, niet in een hoekje ergens weggestopt zoals nu vaak.
En ik weeg ook 10 kg te veel en ben een liefhebber van goed bier en een glas port of soms whiskey. Ook als dat duur is... ;-)
Polling schreef:
vr 26 mar, 2021 09:57
Dus geen suikertaks, maar goed verkrijgbare en goedkopere alternatieven.
Gezien de prijs van suiker is dat onmogelijk, of je moet een tamelijk pervers subsidiesysteem gebruiken, wat ongetwijfeld forse bijwerkingen zal vertonen.
Treinen jullie nog, met de fiets mee als bagage? Ik heb onlangs nog met een sprinter Utrecht-Veenendaal gedaan, buiten de spits en dat ging prima.
Nu wil ik komende weekend vrijdag heen en zaterdag terug naar Sittard. Tracht in te schatten hoe druk het is. Volgens de NS app is de heenreis druk, iemand ervaring mee?
De indicatie van de app is naar mijn ervaring zeer onbetrouwbaar, d.w.z. het was heel veel rustiger dan de voorspelling. Ik was met fiets en ook bang dat het te druk zou zijn, maar dat viel me alles mee (niemand hoefde naast elkaar te zitten).
Als je geen auto hebt, dan is ov wat sneller noodzakelijk.
Denk je echt dat ik daar in dit geval in trap?
Zie de topictitel.
Wat dacht je van op familiebezoek, heen met fiets in de trein, terug 150km fietsen? En ja, we hebben dat ook al wel eens 150km heen en terug op de fiets gedaan (maar dat past niet altijd in beschikbare vrije dagen). En ja, ook dat past binnen het aantallen-advies van de overheid.
blokdoorn schreef:
vr 02 apr, 2021 11:41
Wat dacht je van op familiebezoek,
Dat is geen noodzakelijke reis.
Ik ben het eens met Blokdoorn.

Sociaal contact is voor veel mensen belangrijk in verband met mentaal welzijn. Als je dan af en toe even buiten de spits met de fiets in de trein gaat om vrienden of familie te bezoeken, lijkt me dat goed te rechtvaardigen.

En nu kan Leon een hele semantische boom gaan opzetten over wat "noodzakelijk" is, maar verechillende mensen kunnen verschillend over dingen denken. Er is niet één uniforme perceptie.

(Zelf heb ik al meer dan een jaar geen stap meer in de trein gezet, maar we hebben een auto, dus dat is makkelijk praten. En ik fiets momenteel heel NL door en blijf slapen bij familie en vrienden, maar dat komt (hen) niet altijd uit. Een keer de trein pakken lijkt me dan geen doodzonde.)
Even voor de duidelijkheid:
# aantal keren dat ik afgelopen jaar binnen bij mensen op bezoek ben geweest: 2
# aantal mensen dat afgelopen jaar binnen bij ons is geweest: 0
# afstand die ik op straat bij voorkeur houd: minimaal 4 meter.

Als er niet zo veel mensen een 'eigen interpretatie' hadden gegeven dan was dit allemaal al lang voorbij geweest en hadden veel mensen hun opa, oma, ouders of andere familieleden nog gehad.
Zeker als je al een jaar lang altijd thuis werkt met absurde werkdruk en veel nieuwe collega's die je nog nooit in het echt gezien hebt, moet je er wel eens uit om dit vol te kunnen houden. Je moet risico's wel in een breder perspectief zien. Tot een jaar geleden reisde het hele gezin dagelijks met de trein, nu is dat voor de middelbare scholieren 1 dag per week, en voor ons ongeveer 1 keer per kwartaal. Als het even kan fiets ik liever de hele afstand heen en terug (40-150km enkele reis), maar dat kan niet altijd.

Wil niet verder in een hypermoralistische corona discussie, terug naar de vraagsteller: naar onze ervaring is het buiten de spits vrij rustig in de trein.