Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 16:12
Toen ik afgelopen weekend uit verveling de ramen ging zemen, dacht ik nog: nou moet ik niet van dat krukje donderen, want hier in het JBZ (en vast ook bij Traumazorg) hebben ze wel wat anders aan hun hoofd ...
Zorg dan voor een stabieler ding waar je op kunt staan en neem niet zo'n krukje. Hij is alleen ervoor om op te gaan zitten. Mijn oma deed dat in 1966 om een vastgelopen gordijn bij de rail los te trekken en zij belandde met een gebroken been in het St. Anthoniusziekenhuis in IJmuiden.
Ramen lappen doe ik ook wel eens zelf. Ik woon in een vrijstaand huis met alleen op de bovenverdieping Velux-tuimelramen in het dak.
De ramen rondom op de begane grond besproei ik met de tuinslang, wassen met een ragebol op steel en daarna met een trekker op lange steel afstrijken.

Momenteel maak ik een nieuw keukenraam (oude op de foto op de achtergrond). Heb oude tekeningen over houtverbindingen (nog van voor de oorlog) van een overleden timmerman geërfd.
Wat vind ik timmeren echt een leuk werk. Scharnieren en sluitwerk, nog zowat nieuw, gevonden in een sloopcontainer. Dus thuis genoeg te doen. En ook nog het belastingformulier invullen vóór 1 april....

Pen- en spatpen en raam.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 mar, 2020 19:35
En ook nog het belastingformulier invullen vóór 1 april....
Rustig, rustig, mag tot 1 mei. Of heb je voor jezelf deze datum gezet?
JanH schreef:
do 26 mar, 2020 19:43
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 mar, 2020 19:35
En ook nog het belastingformulier invullen vóór 1 april....
Rustig, rustig, mag tot 1 mei. Of heb je voor jezelf deze datum gezet?
Voor 1 april wordt aanbevolen want voor 1 mei krijg je pas veel later een reactie. Ik zou geld terug krijgen en daar ben ik benieuwd naar. Dus 8) . En ook sneller achter de rug hebben geeft je een voldaan gevoel. En straks verwacht ik nóg een belastingformulier, ditmaal uit Zweden en dat alles in de Zweedse taal. Omdat ik daar een huis heb staan. Voor 2 mei inleveren. Liever niet twee tegelijk. Tenzij het Skatteverket goed bemand is vanwege corona.
Revanho schreef:
do 26 mar, 2020 19:14
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 19:08
Tot gisteren kende ik geen enkele Coronapatiënt. Sinds vandaag in een keer drie: de in een verpleegtehuis wonende vader van mijn vriend, de bewoonster van een pand wat wij willen gaan verbouwen en last but not least: mijn dochter die als arts werkt in het Radboud-ziekenhuis en die afgelopen weekend weliswaar op vereiste afstand nog bij ons was. Allen met lichte klachten. Dat mijn dochter afgelopen weekend nog bij ons was, is voor mij in ieder geval aanleiding vanavond niet bij mijn ouders op bezoek te gaan. (ps Inderdaad, dit heeft allemaal niets met fietsen te maken, maar eerder deze week dacht ik nog: Brandhaard Brabant: ik merk er niets van.)
Al die bezoekjes (van kinderen bij ouders) zijn in België ondertussen al enige tijd verboden. Hieruit blijkt dat dat waarschijnlijk terecht is. Mensen beseffen blijkbaar onvoldoende dat ze het virus kunnen dragen (en doorgeven) zonder al echt ziek te zijn of echt ziek te worden.
In Nederland is geen verbod maar deze adviezen hebben we gekregen:

Was uw handen regelmatig.
Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
Gebruik papieren zakdoekjes.
Schud geen handen.
Blijf zoveel mogelijk thuis of spreidt werktijden.
Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid of hoesten, keelpijn of koorts.
Heeft u koorts? Dan moet iedereen in het huishouden thuis blijven.
!!!!! Mijd sociaal contact en groepen mensen, ook thuis: maximaal drie personen.
Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand.
Beperk bezoek aan kwetsbare personen.
Revanho schreef:
do 26 mar, 2020 19:14
... in België .... Hieruit blijkt dat...
Wat goed dat je blijft insinueren dat het in België veel beter geregeld is. En dat mensen niet zelfstandig kunnen denken en doen. Waarvan akte. Over de doeltreffendheid kun je echter pas wat zeggen als de eindstand bekend is. Tot die tijd blijft het leunstoelgeredeneer.

Als tegenwicht een tegeltje, met een knipoog :wink:

Capture+_2020-03-26-20-10-01.png
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 20:15
Wat goed dat je blijft insinueren dat het in België veel beter geregeld is.
Niemand zal mij terecht kunnen beschuldigen van een vorm van nationalisme. Daar ben ik immers nauwelijks vatbaar voor. Ik vind overigens dat op veel gebieden (ruimtelijke ordening, verkeersveiligheid, fietsinfrastructuur, ...) Nederland veel beter is geregeld dan België.

Op andere gebieden is dan weer het omgekeerde het geval (ziekteverzekering).

Het feit is dat het beleid tussen diverse landen (waaronder twee landen waar ik redelijk over kan oordelen, namelijk België en Nederland) niet helemaal gelijk lopend is.

Als iemand besluit om pas te stoppen met het bezoeken van zijn ouders als Corona ineens heel dicht bij komt vind ik dat inderdaad niet wijs.
Dat dat in België al verboden is staat daar los van, maar is een feit.
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 20:15
Revanho schreef:
do 26 mar, 2020 19:14
... in België .... Hieruit blijkt dat...
Wat goed dat je blijft insinueren dat het in België veel beter geregeld is.
Nou nou, het is geen wedstrijd Holland - België. Maar het valt me ook op dat Nederland het wat relaxter aanpakt. Als Belg verwacht je intuïtief eerder het omgekeerde.

EDIT: om het anders te zeggen: als België verregaande maatregelen neemt, dan krijg je al snel het gevoel dat het wel héél erg moet zijn. Want zulke maatregelen liggen niet in de volksaard, zal ik maar zeggen.
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 14:40
Pieter De Crem stelt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26/liveblog-26-maart/ schreef: Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
En zoals te verwachten viel heeft ijdeltuit Pieter De Crem voor zijn beurt gesproken, er is nog niets afgesproken en Maggie De Block stelt het helemaal anders:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26/liveblog-26-maart/ schreef: Maar minister De Block benadrukt nu in "Het Journaal" dat fietsen gezond is en dat fietsers vooral afstand moeten houden. "Dan kan je in feite zover fietsen als je wil", zegt ze in "Het Journaal".
Goed bezig dus.
Revanho schreef:
do 26 mar, 2020 20:24
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 20:15
Wat goed dat je blijft insinueren dat het in België veel beter geregeld is.
Niemand zal mij terecht kunnen beschuldigen van een vorm van nationalisme. Daar ben ik immers nauwelijks vatbaar voor. Ik vind overigens dat op veel gebieden (ruimtelijke ordening, verkeersveiligheid, fietsinfrastructuur, ...) Nederland veel beter is geregeld dan België.

Op andere gebieden is dan weer het omgekeerde het geval (ziekteverzekering).

Het feit is dat het beleid tussen diverse landen (waaronder twee landen waar ik redelijk over kan oordelen, namelijk België en Nederland) niet helemaal gelijk lopend is.

Als iemand besluit om pas te stoppen met het bezoeken van zijn ouders als Corona ineens heel dicht bij komt vind ik dat inderdaad niet wijs.
Dat dat in België al verboden is staat daar los van, maar is een feit.
Ok, fair.

Ik wil zelf vooral uitgaan van eigen waarnemingen en daar waar ik zelf controle over heb. Dus vooral geen leunstoeldeskundige worden. Wij halen het al weken niet in ons hoofd om vrienden of familie te bezoeken. Verder houden we ons netjes aan de regels als we buiten komen. Ik denk dat de meesten dat doen. In Den Bosch, waar ik de ambulances met patiënten meerdere keren per dag naar het noorden hoor rijden, houden mensen op straat zich over het algemeen prima aan de instructies. Komt iemand toch te dichtbij, dan zeg ik daar wat van en stap ik ook opzij. Daar heb ik geen politieagent voor nodig. Die agenten zijn bovendien hard nodig op andere plekken, bijvoorbeeld daar waar mensen zich niet aan Coronaregels houden, of drugs smokkelen, want dat gaat vast onverminderd door, zeker in Brabant, maar daar hoor je momenteel niemand over.

En nu ga ik Netflixen.
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 20:36
En zoals te verwachten viel heeft ijdeltuit Pieter De Crem voor zijn beurt gesproken, er is nog niets afgesproken en Maggie De Block stelt het helemaal anders:
Een dagboek over een moeder in Corona-tijden: https://biekepurnelle.blogspot.com/2020 ... oeder.html

En ja, het gaat ook over fietsen in Corona-tijden.

Maar ik citeer:

"De moeder had zelfs geen tijd om rustig te gillen of te wenen, want voor zij goed en wel bekomen was van het huiselijke onweer was daar Pieter De Crem. Zelfs op blije dagen vind ik het bestaan en de uitlatingen van Pieter De Crem redelijk overbodig, maar vandaag was Pieter de spreekwoordelijke druppel te veel, de finaal brekende klomp, het overschreden maximum van wat een mens verdragen kan."

Renaat
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 20:36
En zoals te verwachten viel heeft ijdeltuit Pieter De Crem voor zijn beurt gesproken, er is nog niets afgesproken en Maggie De Block stelt het helemaal anders:
Een dagboek over een moeder in Corona-tijden: https://biekepurnelle.blogspot.com/2020 ... oeder.html

En ja, het gaat ook over fietsen in Corona-tijden.

Maar ik citeer:

"De moeder had zelfs geen tijd om rustig te gillen of te wenen, want voor zij goed en wel bekomen was van het huiselijke onweer was daar Pieter De Crem. Zelfs op blije dagen vind ik het bestaan en de uitlatingen van Pieter De Crem redelijk overbodig, maar vandaag was Pieter de spreekwoordelijke druppel te veel, de finaal brekende klomp, het overschreden maximum van wat een mens verdragen kan."

Renaat
Als iemand besluit om pas te stoppen met het bezoeken van zijn ouders als Corona ineens heel dicht bij komt vind ik dat inderdaad niet wijs.
Beste Revanho, ik ben wel klaar met jouw ge-orakel. Ik houd mij bij alles aan de hierboven door Marjan beschreven richtlijnen. Het bezoeken van mijn gezonde ouders heb ik weloverwogen en na overleg met ouders, broer en zus gedaan. Dat jij het bezoek aan mijn ouders zonder mij te kennen niet wijs verklaard, neem ik je erg kwalijk.
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 20:36

Pieter De Crem stelt: Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
Dit heeft niks met reële risico's te maken maar met het, vriendelijk gezegd, aanscherpen van de sense of urgency. Minder vriendelijk: fietsers moeten teruggefloten omdat de perceptie zou kunnen bestaan dat er mensen zijn voor wie de lock-down toch een zeker genoegen overlaat. "De speeltijd is voorbij", noemt De Crem dat. Hier en daar heeft arbeidersbezorgdheid/onrust al tot stakingsoproepen geleid (o.a. de vuilnisophalers in Brussel) en dat is De Crems manier om zijn onderhandelingspositie scherp te stellen. Het reële besmettingsgevaar of potentiële belasting van het gezondheidssysteem door individuele fietsers is in die optiek helemaal niet van tel — terwijl je er van uit gaat dat dat het enige criterium zou mogen zijn. Collega's rechtspopulisten/paternalisten van De Crem ridiculiseerden op dag 1 nog het virus en riepen op dag 2 luidkeels om de invoering van de avondklok — uit die hoek is geen heil te verwachten.
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 20:15
Als de eindstand bekend is
Beetje ongevoelige woordkeuze nu elke dag tientallen mensen overlijden en de prognoses helemaal hallucinant zijn maar over het algemeen weet Willem zeer goed wie wat waar mag zeggen :roll: .
CarlW schreef:
do 26 mar, 2020 21:31
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 20:15
Als de eindstand bekend is
Beetje ongevoelige woordkeuze nu elke dag tientallen mensen overlijden en de prognoses helemaal hallucinant zijn maar over het algemeen weet Willem zeer goed wie wat waar mag zeggen :roll: .
Dat laatste klopt: ik mag dat! :wink:
Het was een bewuste woordkeuze, in reactie op het gestrooi met (landen)statistieken in dit draadje, terwijl je pas echt goed kunt evalueren als de pandemie voorbij is... Maar mijn excuses als dit verkeerd overkomt Carl!
Wat ik echt niet verstandig vond was de meneer van het RIVM die gisteren enigszins positieve cijfers meende te zien.
Aantal kilometer maakt het verschil niet: https://atv.be/nieuws/marc-van-ranst-ov ... schil-niet
Bert van Sprang schreef:
do 26 mar, 2020 21:05
Het bezoeken van mijn gezonde ouders heb ik weloverwogen en na overleg met ouders, broer en zus gedaan. Dat jij het bezoek aan mijn ouders zonder mij te kennen niet wijs verklaard, neem ik je erg kwalijk.
Dat ze gezond zijn, zegt natuurlijk niks.
Misschien helpt het als je toch wat meer getuigenissen leest van (ex-) coronapatiënten, hun familie, behandelende artsen. Er is zeer veel te vinden, bv deze: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1bf5b6c/
Wat opvalt dat de snelheid van gezond naar ziek, en van ziek naar doodziek en vervolgens dood bij veel van deze mensen.
En neem ook mee dat dood gaan aan corona een zeer onprettige doodstrijd geeft, geen mogelijkheid tot ondersteuning op dat moment door familie en vrienden, niet eens door gewoon artsen en verpleegkundigen (enkel ingepakte 'mannetjes'), en ook nog eens een bijna onmogelijke begrafenis.

Voor mij zijn deze verslagen -en consequenties- genoeg aanleiding om de bezoekjes aan mijn oude moeder even uit te stellen, voor een paar weken. Daar gaat ze iig niet dood van.
willem.m schreef:
do 26 mar, 2020 20:15
Als tegenwicht een tegeltje, met een knipoog :wink:

Capture+_2020-03-26-20-10-01.png
Ik herken deze spinnenkopmolen als de Himriksmole bij Tietjerk in Fryslân!
bdr schreef:
do 26 mar, 2020 20:36
En zoals te verwachten viel heeft ijdeltuit Pieter De Crem voor zijn beurt gesproken, er is nog niets afgesproken en Maggie De Block stelt het helemaal anders:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/26/liveblog-26-maart/ schreef: Maar minister De Block benadrukt nu in "Het Journaal" dat fietsen gezond is en dat fietsers vooral afstand moeten houden. "Dan kan je in feite zover fietsen als je wil", zegt ze in "Het Journaal".
Goed bezig dus.
En ... mag ik nu wel op de fiets naar België ?