Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Shadow schreef:
ma 23 mar, 2020 11:18
Leon schreef:
ma 23 mar, 2020 10:54
Ook graag een bron voor dat de getallen in China onzin zijn.
Humorist, als je naar de besmettingen en sterftecijfers in Italië kijkt, sterven er procentueel meer mensen daar als in China, dat klopt al niet...
Dat er in Italië zoveel doden zijn tov de besmettingen betekent in die redenatie juist dat men Italië te weinig getest heeft. Volgens mij heb je het per vergissing verkeerdom gedacht.
Fedor schreef:
ma 23 mar, 2020 11:22
Rugspieren worden ook wel goed meegenomen...
Klopt, en dat zorgt inderdaad voor een ontlasting van de polsen.
Hier al 14 jaar een concept 2. Juist gekocht omdat deze vrijwel alle spieren traint als je de oefening goed uitvoert. En fijn als afwisseling op andere sporten zoals fietsen en bij slecht weer (of nu helaas corona). Het fijne is ook dat je cardio en krachttraining en hersteltraining kunt wisselen hiermee. Dit door je snelheid en weerstand aan te passen. Zoals ik al eerder in dit draadje zei er zijn legio manieren om fit te blijven zonder anderen in gevaar te brengen een daarvan is binnen sporten o.a. met een roeimachine. Kortom zet de computer uit, het raam open en ga roeien of iets anders actiefs doen binnen of minimaal 1,5 meter van anderen vandaan! wink:

zie hier het spiergebruik : https://www.concept2.nl/nl/indoor-rower ... er-gebruik
Leon schreef:
ma 23 mar, 2020 11:47
Dat er in Italië zoveel doden zijn tov de besmettingen betekent in die redenatie juist dat men Italië te weinig getest heeft. Volgens mij heb je het per vergissing verkeerdom gedacht.
Nee, maar goed, wie kun je geloven? Ik heb een gezond wantrouwen als ik de cijfers en claims van de Chinezen lees...
Franzi schreef:
ma 23 mar, 2020 12:10
Hier al 14 jaar een concept 2. Juist gekocht omdat deze vrijwel alle spieren traint als je de oefening goed uitvoert. En fijn als afwisseling op andere sporten zoals fietsen en bij slecht weer (of nu helaas corona). Het fijne is ook dat je cardio en krachttraining en hersteltraining kunt wisselen hiermee. Dit door je snelheid en weerstand aan te passen. Zoals ik al eerder in dit draadje zei er zijn legio manieren om fit te blijven zonder anderen in gevaar te brengen een daarvan is binnen sporten o.a. met een roeimachine. Kortom zet de computer uit, het raam open en ga roeien of iets anders actiefs doen binnen of minimaal 1,5 meter van anderen vandaan! wink:

zie hier het spiergebruik : https://www.concept2.nl/nl/indoor-rower ... er-gebruik
Ik moet me hier nog in verdiepen. Uiteraard wil ik verkeerde en overbelasting voorkomen, dus dank voor de link! Ik zie er al naar uit om morgen voor het eerst op zo'n ding actief te zijn. Even loskomen van werk (zo direct Corona-belteam) en Coronanieuws.

@Math: Ik heb geen Concept 2 gekocht, maar een goedkopere: een Virtufit Row 450. Voor de kenners vast een schande. Ik vergelijk het maar met een fiets aanschaffen als je nog beginner bent: dan koop je ook niet meteen een ID Works :wink:

Overigens vind ik alternatieven voor buiten fietsen, zoals actief zijn op een roeitrainer, on-topic.
willem.m schreef:
ma 23 mar, 2020 12:39
Franzi schreef:
ma 23 mar, 2020 12:10
Hier al 14 jaar een concept 2. Juist gekocht omdat deze vrijwel alle spieren traint als je de oefening goed uitvoert. En fijn als afwisseling op andere sporten zoals fietsen en bij slecht weer (of nu helaas corona). Het fijne is ook dat je cardio en krachttraining en hersteltraining kunt wisselen hiermee. Dit door je snelheid en weerstand aan te passen. Zoals ik al eerder in dit draadje zei er zijn legio manieren om fit te blijven zonder anderen in gevaar te brengen een daarvan is binnen sporten o.a. met een roeimachine. Kortom zet de computer uit, het raam open en ga roeien of iets anders actiefs doen binnen of minimaal 1,5 meter van anderen vandaan! wink:

zie hier het spiergebruik : https://www.concept2.nl/nl/indoor-rower ... er-gebruik
Ik moet me hier nog in verdiepen. Uiteraard wil ik verkeerde en overbelasting voorkomen, dus dank voor de link! Ik zie er al naar uit om morgen voor het eerst op zo'n ding actief te zijn. Even loskomen van werk (zo direct Corona-belteam) en Coronanieuws.

@Math: Ik heb geen Concept 2 gekocht, maar een goedkopere: een Virtufit Row 450. Voor de kenners vast een schande. Ik vergelijk het maar met een fiets aanschaffen als je nog beginner bent: dan koop je ook niet meteen een ID Works :wink:

Overigens vind ik alternatieven voor buiten fietsen, zoals een roeitrainer, helemaal on-topic.
Tip begin langzaam zodat je de oefening goed leert. Ook kan je je rug blesseren als je te hard begint.
Dus uitademen bij afzetten en inademen bij recovery. En niet gelijk een half uur, Kijk eens op YouTube veel instructievideos te vinden o.a. van de britse roeibond die onlangs een campagne hield om de gewone britse burger fit te laten roeien. Concept 2 heeft ze ook. Je vind ook diverse trainingsschemas. Ja de concept2 was duur in aanschaf maar degelijk en zoals je ziet, hij doet het nog steeds goed nu. Ik wilde perse een apparaat met vliegwiel. Succes en veel plezier.
Vind tips om binnen veilig fit te blijven meer on topic dan maar doorgaan met wetenswaardigheden spuien. Dat kunnen mensen wel uit de vertrouwde bronnen halen. :wink:
Fedor schreef:
ma 23 mar, 2020 08:53
Wim schreef:
zo 22 mar, 2020 21:08
Laten we niet vergeten dat het overgrote deel van de sterftes ligt bij erg oude mensen die ook nog eens onderliggende gezondheidsproblemen hebben. Een bevriend IC arts formuleerde het zo: 'de meesten sterven niet aan de corona maar met corona.' Zonder corona zouden ze veelal kort erna ook gestorven zijn. De uitdaging is te zorgen dat de zorg voor deze tamelijk hopeloze gevallen niet de zorg voor in principe gezonde mensen overweldigt.
Heel cru gezegd: deze mensen niet meer helpen zou "lucht" geven voor de overige IC-gevallen (met/zonder corona) wat dan weer een aantal belemmerende maatregelen zou kunnen opheffen.

Maar wie neemt (landelijk gezien) een dergelijk besluit? Of zou het durven?
Het heeft geen zin om het leed te willen verzachten dat deze oude mensen met onderliggende problemen anders ook dood waren gegaan.*a
Het heeft ook geen zin om de griepdoden weg te zetten tegenover het aantal Corona doden.*b

Die oude mensen komen al niet meer op de IC, dus de ernstig zieken die beademing nodig hebben krijgen hun zorg.
De oude mens die toch wel was doodgegaan, ( niet mijn woorden maar ik hoor ze te vaak :-(
Zij liggen eenzaam thuis, visite mag niet komen, als de huisarts komt geen persoonlijke zorg meer, de wijkverpleegkundigen in plastic gehuld. Ze sterven een eenzame dood. Dood gaan door benauwdheid thuis is NIET te doen. ook thuis is dan hele intensieve zorg nodig. Nogmaals er is capaciteit te kort!

Al die griepdoden uit voorgaande jaren hebben de griep, zijn kotsmisselijk en beroerd. Kunnen warme zorg ontvangen, de gezonde mensen die hen bezoeken hebben of een vaccin gekregen of hebben een goede weerstand of krijgen zelf de griep.
Zij sterven met liefdevolle zorg thuis. Ze kunnen aandacht krijgen.

Hou alsjeblieft afstand, fiets met gezond verstand, pas op voor ongelukken.
Vanochtend op de radio, een vrouw waarvan haar man uit Brabant in het UMCG ligt ( longtransplantatie ), ook zij mag hem niet bezoeken.

Het gemak om te spreken over: die waren toch al dood gegaan is zo inhumaan. Ook al is het waar en kloppen de statistieken.

Ik wens iedereen gezondheid toe!
alles staat op de rem.

Ik hoop bij leven en welzijn dat we op de Harskamperdennen elkaar allemaal opgelucht op een goede gezondheid kunnen proosten.
Roeitrainer is inderdaad fijn alternatief voor buiten fietsen bijvoorbeeld.
Tip:
Zorg ervoor dat je niet "door je bankje trapt". Dus niet eerst je benen uittrappen en dan je armen bijhalen. Je krijgt dan namelijk een soort hefboomeffect wat slecht is voor je rug.
Zorg dat je armen mee gaan in de trapbeweging en daarna doorhalen.
Kijk goed naar filmpjes!
Roeien is best technisch!
Veel plezier!
Marjan schreef:
ma 23 mar, 2020 12:55

Het gemak om te spreken over: die waren toch al dood gegaan is zo inhumaan. Ook al is het waar en kloppen de statistieken.
Inderdaad zo mee eens. Hebben een aantal van jullie nog steeds niet door dat dit geen griep is? Kijk dan maar eens even hiernaar en huivert! Bij gewone griep besmet een persoon gemiddeld 14 mensen. Bij corona gaat het om 15900 en de meeste mensen weten niet eens dat ze besmet zijn en verspreiden het. Met alle gevolgen van dien voor de gezondheidszorg voor iedereen. Ook de gezonden.


https://www.huffpost.com/entry/coronavi ... 3b64934b90
https://twitter.com/i/status/1241803403619172359

Vergeet ook niet nu alle berichten van jonge mensen met oproepen op de social media te bekijken die aan de beademing liggen!!!!!!! En daarbij vergeten we al die mensen die nu getroffen eworden in regios zonder voorzieningen zoals de vluchtelingen in niemandsland ed.
Loes van den Bergen schreef:
ma 23 mar, 2020 12:58
Roeitrainer is inderdaad fijn alternatief voor buiten fietsen bijvoorbeeld.
Tip:
Zorg ervoor dat je niet "door je bankje trapt". Dus niet eerst je benen uittrappen en dan je armen bijhalen. Je krijgt dan namelijk een soort hefboomeffect wat slecht is voor je rug.
Zorg dat je armen mee gaan in de trapbeweging en daarna doorhalen.
Kijk goed naar filmpjes!
Roeien is best technisch!
Veel plezier!
Het beste daarvoor is om de oefening rustig te leren zonder je voeten vast gebonden. Nadat ik al een poos roeide verbeterde ik zo nog meer mijn oefening. Je ogen dicht daarbij helpt nog meer om in de juiste flow te komen. Zelf merk ik dat ik hoe sneller ik wil gaan hoe slechter ik de oefening afwikkel. Ik train dus nu enkel nog in de vetverbrandingszone op het apparaat omdat ik merk dat ik zo technisch de oefening juist doe. Je zult daarbij toch genoeg pieken om aan je limieten te komen voor alle zones.
Franzi schreef:
ma 23 mar, 2020 12:10
Kortom zet de computer uit, het raam open en ga roeien of iets anders actiefs doen binnen of minimaal 1,5 meter van anderen vandaan! wink:
Hometrainers en roeimachines blijven voor mij toch surrogaatoplossingen, net als eindeloos rondjes rijden op een kunstijsbaan versus schaatsen tussen de rietkragen van de Nieuwkoopse Plassen. Ik kan nog net de discipline opbrengen om af en toe wat nekspieroefeningen te doen om lichte RSI-verschijnselen niet erger te laten worden, maar aan sporten en conditietraining heb ik (mede dankzij een hork van een gymleraar op de middelbare school) een ongeneeslijke hekel. Dat zou dan ook nog binnen moeten gebeuren, of op ons redelijk deprimerende binnenplaatsje onder een duivennet (dat tijdens een house warming al eens door iemand werd omschreven als een 'luchtplaats van een Turkse gevangenis').

Gelukkig hebben we nog een simpel, zwaar en degelijk roeibootje voor onze huisdeur liggen, waar we de komende tijd vast veel gebruik van gaan maken als fietsen even geen optie meer is. Alleen al de lengte van één roeispaan is voldoende om op veilige afstand van andere boten te blijven.

Afbeelding
Leon schreef:
ma 23 mar, 2020 09:20
Zoals Ab Osterhaus net op TV zei is het verschil tussen wel en niet lockdown er een van een paar duizend doden en ergens tussen 50.000 en 100.000. Dat is tamelijk precies wat de waarschuwers al weken proberen duidelijk te maken.
Op die 50d tot 100d doden komen we op uit bij besmetting van ongeveer de helft van de bevolking, waarbij ongeveer 1 % van de patiënten overlijdt.

Dit percentage van rond de 1 % (2 % is soms ook genoemd) is onzeker omdat we (uit de landen met veel doden tot nu toe) niet weten hoeveel ongeteste gezonde en zieke virusdragers er ook zijn. De cijfers van het aantal besmettingen zitten er hoogstwaarschijnlijk veel verder naast (te laag ingeschat, afhankelijk van hoe representatief er getest is) dan de cijfers van het aantal doden.

Je kan ook niet spreken van twee scenario's, wel en niet lockdown. Wij zitten sinds een week al op een bijna lockdown. Als Osterhaus suggereert: een paar duizend doden bij nu in te stellen lockdown en 50d tot 100d bij de huidige maatregelen, dan geloof ik hem niet omdat de huidige situatie al tegen lockdown aanzit.

Hans
javb2812 schreef:
ma 23 mar, 2020 14:05
Je kan ook niet spreken van twee scenario's, wel en niet lockdown. Wij zitten sinds een week al op een bijna lockdown. Als Osterhaus suggereert: een paar duizend doden bij nu in te stellen lockdown en 50d tot 100d bij de huidige maatregelen, dan geloof ik hem niet omdat de huidige situatie al tegen lockdown aanzit.
Zo heeft hij het dan ook vast niet gezegd. (de door mij in jouw citaat vet gemaakte letters)
willem.m schreef:
ma 23 mar, 2020 12:39
@Math: Ik heb geen Concept 2 gekocht, maar een goedkopere: een Virtufit Row 450. Voor de kenners vast een schande. Ik vergelijk het maar met een fiets aanschaffen als je nog beginner bent: dan koop je ook niet meteen een ID Works :wink:
Niet om jou te plagen, maar als advies aan anderen die een roeimachine willen kopen: koop een Concept2 !
Als je op Marktplaats naar een tweedehands C2 gaat zoeken, dan zie dat er voor een ca. 5 jaar oude roeier nog ca. €650 wordt geboden. Dat was toen ik 7 jaar geleden mijn C2 tweedehands kocht ook al zo. De afschrijving is ongeveer €100 per jaar. Ik roei jaarlijks ca. 1 miljoen meter (snelheid van roeien en hardlopen zijn ongeveer gelijk) en het apparaat vertoont nog geen merkbare slijtage.
Dit kun je van een Idworx niet zeggen!
Franzi schreef:
ma 23 mar, 2020 12:53
Tip begin langzaam zodat je de oefening goed leert. Ook kan je je rug blesseren als je te hard begint.
Dus uitademen bij afzetten en inademen bij recovery.
Ook (heel) belangrijk: ellebogen bij/naast het lichaam houden (dus niet naar buiten buigen).

Ellebogen naar buiten is een fout die veel mensen maken. Zorgt voor een slechte belasting van de pezen in armen en schouders, en een lager rendement.
Hier wonen wij al sinds 1986 met dit riante uitzicht. Met wie moeten wij 1,5 meter afstand bewaren? Wij komen hier nauwelijks een vlo tegen.
Niet te vergelijken met bijvoorbeeld Rotterdam, die zeker voor 90% uit flatgebouwen bestaat, waar de RIVM zoveel zorgen over maakt. De dichtstbijzijnde supermarkt is 7 kilometer en de bouwmarkt 11 kilometer, het gemeentehuis op 12 kilometer om maar voorbeelden te noemen. En juist daar houden wij wel rekening mee.
https://www.youtube.com/watch?v=DhNh4zS ... e=youtu.be
bij jullie dan ook geen draaiorgels, waarschijnlijk, de recente maatregel door gemeenten: https://speld.nl/2020/03/23/gemeenten-z ... -te-jagen/ :wink:
Enkele getallen uit het nieuws van vandaag :
- tot nu toe zijn er in Nederland tegen de 30.000 testen uitgevoerd ;
- volgens het RIVM worden nu ongeveer 2000 testen per dag uitgevoerd ;
- volgens het eerder door Vincent Schol genoemde artikel in De Groene is de testcapaciteit in Duitsland nu 160.000 testen per week. Omgerekend naar het Nederlandse bevolkingsaantal komt dat overeen met een capaciteit van 4800 testen per dag.

Ik ben blij met die dwarse Groningers die zich losgekoppeld hebben van het landelijke (RIVM-) beleid. Ik hoor al wekenlang op de BBC allerlei internationale deskundigen roepen: "Testen, testen testen! Dankzij de testen ken je beter de omvang van de besmette groep en de hotspots. Het is alsof je in een donkere kamer het licht aandoet."
Fedor schreef:
ma 23 mar, 2020 08:53
Wim schreef:
zo 22 mar, 2020 21:08
Laten we niet vergeten dat het overgrote deel van de sterftes ligt bij erg oude mensen die ook nog eens onderliggende gezondheidsproblemen hebben. Een bevriend IC arts formuleerde het zo: 'de meesten sterven niet aan de corona maar met corona.' Zonder corona zouden ze veelal kort erna ook gestorven zijn. De uitdaging is te zorgen dat de zorg voor deze tamelijk hopeloze gevallen niet de zorg voor in principe gezonde mensen overweldigt.
Heel cru gezegd: deze mensen niet meer helpen zou "lucht" geven voor de overige IC-gevallen (met/zonder corona) wat dan weer een aantal belemmerende maatregelen zou kunnen opheffen.

Maar wie neemt (landelijk gezien) een dergelijk besluit? Of zou het durven?
Dat besluit hoeft niet genomen te worden want zo'n richtlijn bestaat al heel lang. Deze stamt uit de protocollen voor oorlogs en rampensituaties. Daarin staan richtlijnen wie wel en wie niet te behandelen als de capaciteit te klein is om iedereen te behandelen. Heel kort door de bocht, hoe groter je overlevingskans, hoe groter de kans dat je behandeld wordt.
Een aantal jaar geleden is ditzelfde ook toegepast bijvoorbeeld de stampede tijdens de Loveparade in Duitsland.