Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
vr 20 mar, 2020 14:11
Zorg dan altijd voor een annuleringsverzekering. :x
Het is maar de vraag in hoeverre annuleringsverzekeringen schade als gevolg van de coronacrisis gaan dekken. Vaak staan er in 'kleine lettertjes' allerlei beperkingen in geval van onvoorziene vormen van overmacht, zoals natuurrampen en oorlogen.
Vanaf half mei tot eind juni zou ik op Sulawesi van Manado naar Makassar fietsen, heb al een ticket maar zie het nu ook somber in.. :cry:
Peter.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 20 mar, 2020 14:11
Zorg dan altijd voor een annuleringsverzekering. :x
Nee, Martin, dat mag iedereen zelf weten.

Je ergens voor verzekeren is prima als het verplicht is, je de kosten niet kunt dragen als er iets misgaat of als je erg bezorgd aangelegd bent.

Dat je in dit specifieke geval 'gelijk krijgt' betekent nog niet dat het gemiddeld genomen slim is om een (annulerings)verzekering af te sluiten.
Terug naar het topic. Hier interessante informatie vanwege de fietsersbond in België: dringende fietsherstellingen blijven mogelijk.
En ga nu niet massaal vanuit Nederland de grens over om hiervan gebruik te maken aub, maar organiseer hetzelfde lokaal in eigen streek. Of geldt in Nederland nu al dezelfde maatregel?
Petervd schreef:
vr 20 mar, 2020 14:32
Vanaf half mei tot eind juni zou ik op Sulawesi van Manado naar Makassar fietsen, heb al een ticket maar zie het nu ook somber in.. :cry:
Peter.
Manado, daar is mijn vrouw Jeannette geboren!
Voor zover ik weet zijn fietsenmakers in Nederland nog niet verplicht de winkel te sluiten. Wellicht dat sommigen hier zelf voor kiezen ivm gebrek aan klanten.
nicolevelo schreef:
vr 20 mar, 2020 16:08
En ga nu niet massaal vanuit Nederland de grens over om hiervan gebruik te maken aub,
Dat zal ook niet meer gaan. België heeft besloten haar grenzen te sluiten voor alle niet-essentiële verplaatsingen. Daar horen fietstochtjes en fietsherstellingen zonder twijfel ook bij.

Renaat
Ongeveer hetzelfde bericht. in iets andere bewoordingen:
https://nieuwsfiets.nu/2020/03/19/virol ... scherming/
nicolevelo schreef:
vr 20 mar, 2020 16:08
Terug naar het topic. Hier interessante informatie vanwege de fietsersbond in België: dringende fietsherstellingen blijven mogelijk.
En ga nu niet massaal vanuit Nederland de grens over om hiervan gebruik te maken aub, maar organiseer hetzelfde lokaal in eigen streek. Of geldt in Nederland nu al dezelfde maatregel?
In NL zijn de fietsenwinkels en werkplaatsen nog niet verplicht gesloten, verschilt dus per FM.
vincent schol schreef:
vr 20 mar, 2020 16:37
Ongeveer hetzelfde bericht. in iets andere bewoordingen:
https://nieuwsfiets.nu/2020/03/19/virol ... scherming/
Ik sluit mij aan bij dit advies. Is voor mijn geest en lichaam het beste weet ik uit jarenlange eigen ervaring :wink:
peter de rijk schreef:
vr 20 mar, 2020 11:42
Vóór de door sommigen hier zo verfoeide mondialisering en het wereldwijde massatoerisme waren epidemieën onvergelijkbaar veel dodelijker dan zelfs in het zwartste scenario van de huidige corona-pandemie. Deze 19e-eeuwse cholera-epidemieën bijvoorbeeld.
[/quote]

En toen kwam het toilet! Aangesloten op riool.
Revanho schreef:
vr 20 mar, 2020 16:32
nicolevelo schreef:
vr 20 mar, 2020 16:08
En ga nu niet massaal vanuit Nederland de grens over om hiervan gebruik te maken aub,
Dat zal ook niet meer gaan. België heeft besloten haar grenzen te sluiten voor alle niet-essentiële verplaatsingen. Daar horen fietstochtjes en fietsherstellingen zonder twijfel ook bij.

Renaat
Als ik de intensivist hoor van het Erasmus zal een totale lock down niet lang op zich laten wachten.
Mensen houden de 1,5 meter afstand niet.
Als het zo doorgaat gaat begin april er akelig uitzien.
Reëel en geen angstzaaierij.
Ik hou mijn hart vast.
Ik ook. Vandaag in de supermarkt mensen die voordringen in de rij bij de kassa, omdat er ruimte is tussen de mensen in de rij die wel afstand houden... :-(
Marjan schreef:
vr 20 mar, 2020 21:58
Als ik de intensivist hoor van het Erasmus zal een totale lock down niet lang op zich laten wachten.
Ik vrees het ook. Tegelijkertijd moet je vrezen voor wat er gebeurt als we teveel in groepen door en langs elkaar blijven bewegen. Er wordt overigens zelden gesproken over aerosole overdracht. Ik begreep dat de WHO dit niet als een reele besmettingsfactor ziet. Ik verbaas me daar over. Het simpele feit dat een virus ongeveer 0,1 micrometer groot is maakt dat het eenvoudig meedrijft met uitgeademde waterdamp. De meeste mondkapjes houden dat ook niet tegen. Hier wordt (door dezelfde man van de vitamine D) het verschil tussen druppeltjes en aerosolen uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=F1JEbx9NY2I
Als dat zo zou zijn dan zou bijna iedereen in de acute zorg besmet zijn. Is dat in China gebeurd?
Leon schreef:
vr 20 mar, 2020 22:57
Als dat zo zou zijn dan zou bijna iedereen in de acute zorg besmet zijn. Is dat in China gebeurd?
Durf ik niet niet te zeggen. Ik kan wel iets bedenken: ze gebruiken betere maskers of misschien zijn ze ziek geworden maar niet ernstig (80% van de geteste besmette personen heeft milde klachten). Ik hoop ook dat ik ongelijk heb maar waarom zou dit virus niet aan aerosole overdracht doen?
vincent schol schreef:
vr 20 mar, 2020 22:38
Er wordt overigens zelden gesproken over aerosole overdracht. Ik begreep dat de WHO dit niet als een reele besmettingsfactor ziet. Ik verbaas me daar over.
Je zou je vraag kunnen stellen op een platform van wetenschappers. Maar laat ons hier vertrouwen op en blijven bij wat experts al hebben onderzocht en gecommuniceerd.
Ik kan de wetenschappelijkheid van het volgende artikel niet beoordelen, maar er staan argumenten in:
https://www.statnews.com/2020/03/16/cor ... an-doomed/
Titel: The new coronavirus can likely remain airborne for some time. That doesn’t mean we’re doomed

De enig zinnige conclusie die je zelf kunt trekken is denk ik dat de werkelijkheid knap ingewikkeld is en de wetenschap een heleboel dingen nog niet weet, laat staan ik.
nicolevelo schreef: laat ons hier vertrouwen op en blijven bij wat experts al hebben onderzocht en gecommuniceerd.
Enige voorzichtigheid is geboden.
https://www.parool.nl/nederland/critici ... ~b648cc67/
vincent schol schreef:
vr 20 mar, 2020 22:38
Marjan schreef:
vr 20 mar, 2020 21:58
Als ik de intensivist hoor van het Erasmus zal een totale lock down niet lang op zich laten wachten.
Ik vrees het ook. Tegelijkertijd moet je vrezen voor wat er gebeurt als we teveel in groepen door en langs elkaar blijven bewegen. Er wordt overigens zelden gesproken over aerosole overdracht. Ik begreep dat de WHO dit niet als een reele besmettingsfactor ziet. Ik verbaas me daar over. Het simpele feit dat een virus ongeveer 0,1 micrometer groot is maakt dat het eenvoudig meedrijft met uitgeademde waterdamp. De meeste mondkapjes houden dat ook niet tegen. Hier wordt (door dezelfde man van de vitamine D) het verschil tussen druppeltjes en aerosolen uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=F1JEbx9NY2I
vincent schol schreef:
vr 20 mar, 2020 23:12
Leon schreef:
vr 20 mar, 2020 22:57
Als dat zo zou zijn dan zou bijna iedereen in de acute zorg besmet zijn. Is dat in China gebeurd?
Durf ik niet niet te zeggen. Ik kan wel iets bedenken: ze gebruiken betere maskers of misschien zijn ze ziek geworden maar niet ernstig (80% van de geteste besmette personen heeft milde klachten). Ik hoop ook dat ik ongelijk heb maar waarom zou dit virus niet aan aerosole overdracht doen?
Je kan ook teveel wolven en beren op de weg zien.
Waterdamp is een lastig woord, het is of gasvormig en dan onschuldig, of het is "damp/nevel" en dan zijn het druppeltjes.
Aerosolen zijn een bijzondere vorm: zo kleine druppeltjes dat ze (heel) lang blijven zweven (er is het nodige aan onderzocht, deels met minder mooie bedoelingen). Prettige bonus is dat aerosolen/druppeltjes in de buitenlucht uiteindelijk niet zo'n lang leven hebben, en dat het virus slecht tegen UV kan.
Bovendien, als (ook) de WHO het niet als reëel ziet, en als ook de ervaringen in bijv. Wuhan geen aanleiding zijn om nog weer meer zorgen te hebben, dan zou ik me maar niet nog meer zorgen maken - het is al lastig genoeg zonder de speculatieve zorgen. Ik geloof overigens het RIVM niet direct op grond van blauwe ogen oid, het RIVM is vaak aan de te terughoudende kant, pas als er 100% zekerheid is willen ze waarschuwen, ze zeggen te vaak dat er niks aan de hand is omdat er nog geen 100% zekerheid van het tegendeel is.

Het argument dat 80% (of een ander percentage) slechts mild ziek wordt is permanent geldig, en gaat dus op voor ieder geval ... en valt dus weg uit de vergelijking.