Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 22:15
Maar het was een bizarre ervaring.
En dat wordt nog veel erger omdat anderen je binnenkort afkeurend gaan aankijken omdat ze vinden dat je een gevaar voor de volksgezondheid bent.
Natuurlijk niet, die anderen zijn immers ook buiten.

Het gaat om samenscholen, sociale onthouding. Nog niet om buiten zijn maar dat kan elk moment anders zijn.

In jou bericht lees ik verdeeldheid terwijl ik juist bemerk dat er meer begrip en saamhorigheid is
"Corona: wel of niet fietsen?"

Gewoon even niet, een paar weken, of langer als we pech hebben.
Is dat nou zo moeilijk?!
(En dan denk ik niet aan een rondje om het huis of zo.)
Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 22:15
Maar het was een bizarre ervaring.
En dat wordt nog veel erger omdat anderen je binnenkort afkeurend gaan aankijken omdat ze vinden dat je een gevaar voor de volksgezondheid bent.
ja, je kunt nu wel ironisch of half-serieus zijn, maar wanneer fietsen beschouwd wordt als een gevaar voor de volksgezondheid zit je wel met de ultieme Umwertug aller Werte.
Flix schreef:
wo 18 mar, 2020 22:31
"Corona: wel of niet fietsen?"

Gewoon even niet, een paar weken, of langer als we pech hebben.
Is dat nou zo moeilijk?!
(En dan denk ik niet aan een rondje om het huis of zo.)
Zolang je dat fietsen kan doen zonder nabije sociale interactie zie ik het probleem niet. Ik begrijp de oproep aan mensen (in België) om 'thuis te blijven'. Maar dat geeft gewoon de schik weer dat het buiten komen altijd tot sociale contacten leidt. Dat hoeft echter niet het geval te zijn.

Je moet natuurlijk niet in groep gaan fietsen of drukke fietspaden (zijn die er nu?) opzoeken. Bij verkeerslichten afstand houden en niet onderweg naast iemand op een bankje gaan zitten, ...
Revanho schreef:
wo 18 mar, 2020 23:17
Je moet natuurlijk niet in groep gaan fietsen of drukke fietspaden (zijn die er nu?) opzoeken. .
Het was vanmiddag enorm druk! De meeste mensen waren alleen en veel paren en gezinnen leken wel bij elkaar te horen. Toch een aantal groepen jongeren gezien. Ook het park lag vol mensen.
Revanho schreef:
wo 18 mar, 2020 23:17
Bij verkeerslichten afstand houden en niet onderweg naast iemand op een bankje gaan zitten, ...
Stond ik vanmiddag in stad Groningen voor een verkeerslicht bedoeld voor fietsers. Als je groen licht wil hebben, druk je daar op een knop. Dat deed ik met mijn elleboog, niet met mijn hand.
Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 18:30
keesswart schreef:
di 17 mar, 2020 12:43
Het hangt ook af van de overbelasting van de gezondheidszorg. Wanneer de ziekenhuizen echt uitpuilen, zoals nu in Noord-Italië, is elke nieuwe zieke er een teveel.
...
Het Nederlandse beleid is nu niet gericht op het volledig indammen van het virus, maar op het vertragen van de verspreiding ervan en het op natuurlijke wijze laten ontstaan van immuniteit onder een groot deel van de bevolking.
Ik heb de indruk dat je het nog niet helemaal vat. Het is te laat om in te grijpen als de ziekenhuizen reeds overbelast zijn. Het doel van de huidige maatregel is om de verdere verspreiding (dus ook de ziekenhuisopnames) verder te spreiden om dusdoende die overbelasting te voorkomen ('flatten the curve').
Ook hier draait alles om het aftoppen en uitsmeren van die curve. Nu horeca en scholen (grotendeels) dicht zijn en ook steeds meer winkelketens sluiten, lijkt de situatie in Nederland zo te zien meer op die in België dan op die in Engeland.
Verder lijkt de veelbesproken groepsimmuniteit sinds gisteren niet meer voorop te staan, maar als ‘bijvangst’ op de langere termijn te worden beschouwd (zie dit artikel). En vandaag werd in het nieuws verkondigd dat die groepsimmuniteit uiteindelijk vooral m.b.v. een vaccin bereikt moet worden. Blijkbaar was de speech van Mark Rutte iets te snel in elkaar gezet, of is er achter de schermen een richtingenstrijd uitgevochten.

Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 18:30
Hoewel het mogelijk niet te voorkomen is dat een groot deel van de bevolking besmet geraakt lijkt een groot aantal mensen het inzetten op 'groepsimmuniteit' als erg kortzichtig beleid te beschouwen dat vele tienduizenden mensenlevens in Nederland alleen al kan gaan kosten.
Over hoeveel mensen in Nederland aan corona zouden kunnen bezwijken, stond gisteren een artikel in de Volkskrant. Als er snel een vaccin komt, kan het meevallen, maar er is ook een worst case scenario denkbaar met een veelvoud van het hierboven genoemde aantal.

In de Volkskrant werden eergisteren de drie scenario’s die Mark Rutte schetste, onder de loep genomen (zie hier). Daarin concludeert epidemioloog Hans Heesterbeek: ‘Je moet niet denken: we nemen even deze maatregelen, en dan zijn we ervan af. Dit is niet zomaar iets. Met sars hebben we gemazzeld. Met de Mexicaanse griep van 2009 hebben we gemazzeld. Maar hier mazzelen we niet mee.’

Tegen die achtergond moet je mijn opmerking ‘… maar gelukkig is corona nog geen pest, pokken of ebola’ zien. Shit happens, maar het kan erger.

Het is dus te verwachten dat veel crisismaatregelen nog lange tijd kunnen gaan duren. Dan kunnen die maatregelen beter niet zo extreem zijn, dat ze na een tijdje onhoudbaar worden.

Een interessant verhaal met visuele simulaties over de verspreiding van een virus en enkele ‘flatten the curve’ methodes (gedwongen quarantaine versus verschillende maten van ‘social distancing’) staat hier.

Afbeelding
Revanho schreef:
di 17 mar, 2020 12:17
Leon schreef:
di 17 mar, 2020 11:06
De Fietsersbond denkt er in een artikel van gisteren ook zo over: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... ronavirus/
De Fietsersbond Vlaanderen-Brussel is iets strenger:
https://www.fietsersbond.be/nieuws/fiet ... ona-tijden

Het is mijn inziens een kwestie van vooral contacten beperken en geen onnodige contacten aan te gaan. Binnen blijven is de meest vergaande manier van beperken maar ik zie het 100% binnen blijven ook niet echt zitten (mentaal en fysiek). Maar als men behoorlijk de afstand bewaart met alleen (of met huisgenoten) te fietsen (of wandelen), geen bankjes delen onderweg, afstand houden bij verkeerslichten, drukke fietspaden vermijden, ... denk ik niet dat fietsen of wandelen risicovol is.

Maar als je kijkt hoe overvol sommige wandelgebied het afgelopen weekend waren snap ik dat men voorzichtig moet zijn met het advies om allemaal naar buiten te gaan om van de gezonde buitenlucht te genieten.
Een fietsersbond die adviseert om het fietsen voor onbepaalde tijd te beperken tot de hometrainer, zonder op de gevolgen daarvan te wijzen, lijkt een beetje de weg kwijt te zijn. Voor enkele weken zou nog gaan, maar als je dat vol zou willen houden tot er een vaccin voor iedereen beschikbaar is, zou dat neerkomen op minstens 1 à 2 jaar niet meer mogen fietsen!
De oproep van de Vlaamse sport- en keuringsartsen om buitensport als individuele bezigheid niet te verbieden, is dan een beter uitgangspunt ("Het kan niet de bedoeling zijn dat we een nieuw gezondheidsprobleem trachten op te lossen door een bestaand en ernstig gezondheidsprobleem, namelijk een gebrek aan beweging, nog erger te maken").

Anders dan de Vlaamse Fietsersbond roept de burgemeester van Amsterdam in Het Parool mensen juist op om de fiets te pakken: “Als er wat minder trams gaan rijden en de tram die voorbij komt er vol uit ziet: sla ’m over en wacht op de volgende. Hamster niet, zodat iedereen avondeten kan kopen. En voor wie dat kan: pak de fiets, dat is de gezondste en beste optie."
Dat veel mensen nu een wandeling te maken door de parken, baart haar ook geen zorgen. “De stad wordt niet platgelegd, dus doe dat, maar houd afstand. De straten zijn stil, dus ik ben niet bang dat zich zomaar grote menigten zullen vormen. Mensen moeten weerstand opbouwen tegen corona en daar is een wandelingetje heel goed voor.”

Ook geeft het Parool een inkijkje in de vijf meest krankzinnige complottheoriën over corona.
Bert van Sprang schreef:
di 17 mar, 2020 22:55
Het is nergens voor nodig in het topic "Corona: wel of niet fietsen?" mensen te overtuigen van de ernst van de zaak. Je hoeft maar naar buiten te kijken en je bent meteen overtuigd, Ik ben erg blij dat we nog naar buiten mogen. Vorige week had ik al een slecht geweten toen ik vanuit Brabant naar mijn afspraak in Amsterdam reed :D >
Gisteren ben ik van Leiden naar Amsterdam gefietst en vandaag weer terug. Hier is op het eerste gezicht weinig aan de hand. Er is nog best veel autoverkeer en in dorpen en steden zie ik nog veel mensen op straat lopen en contact met elkaar hebben. Misschien is de crisis in Brabant nu zichtbaarder. De horeca is weliswaar op slot, maar bij de visboer kun je nog altijd terecht voor een broodje haring en bij een banketbakker heb ik mijn herbruikbare koffiebeker laten vullen met verse cappuccino (die ik verderop op een bankje heb opgedronken). Wat me nog het meest opviel, was de rust in het luchtruim bij Schiphol.

Onderweg heb ik het geen moment moeilijk gevonden om op enige afstand van andere mensen te blijven. Dat was gisteravond in een Amsterdamse supermarkt aanzienlijk lastiger en soms onmogelijk. Wanneer je alleen nog je huis uit zou mogen om boodschappen te doen, zou ik bij mooi weer veel vaker dan nu naar een supermarkt gaan om even buiten te kunnen zijn. Als dat voor veel mensen zou gelden, zou het besmettingsgevaar door een strenge ophokplicht eerder groter dan kleiner kunnen worden.

Bert van Sprang schreef:
wo 18 mar, 2020 12:57
Net lekker in de korte broek 60 km gefietst
Op zulk weer had ik ook gehoopt, maar vandaag was ik blij dat ik handschoenen bij me had. Er was geen sprankje zon en er stond een frisse bries uit de verkeerde richting. Onder een grijze lucht werden al mijn (voor)oordelen over de Haarlemmermeer met z'n kaarsrechte wegen en sfeerloze vinexwijken weer bevestigd. Bij Lisse werd ik wel weer blij van de bloeiende hyacinten, al veroorzaakte de geur van die bloemen bij mij een hevige niesbui. Gelukkig was er toen even niemand in de buurt.
keesswart schreef:
do 19 mar, 2020 00:29
Het is dus te verwachten dat veel crisismaatregelen nog lange tijd kunnen gaan duren. Dan kunnen die maatregelen beter niet zo extreem zijn, dat ze na een tijdje onhoudbaar worden.
De paradox is dat de perfecte maatregel niets nieuws oplevert. Elke effectieve maatregel lijkt achteraf overbodig.
bdr schreef:
do 19 mar, 2020 01:23
De paradox is dat de perfecte maatregel niets nieuws oplevert. Elke effectieve maatregel lijkt achteraf overbodig.
Als er over 6 weken een behoorlijk geneesmiddel beschikbaar zou komen dat de sterfte en ellende onder de zieken fors beperkt of kan zorgen dat zorgmedewerkers zonder draconische maatregelen kunnen werken dan lijken mij alle maatregelen van nu helemaal geoorloofd.
Maar misschien worden het 6 maanden, of langer. Dat weten we niet.
Wanneer ik in het tijdschrift De Wereldfietser de wereldkaart bekijk van de rubriek Fietsers Onderweg, wat doet dat dan bij deze fietsers? Kunnen ze (voorlopig) niet meer naar huis? De dochter van m'n buren zit nu in Australië, een collega van mijn werk in Ghana, Afrika en een buurvrouw van drie huizen verderop bevindt zich in de Portugese Algarve. Allemaal vast.... De wereld is helemaal knetter geworden. :roll:
En ik heb een ticket van Stena Line voor Kiel-Göteborg op 31 mei.... afwachten dus.
Revanho schreef:
wo 18 mar, 2020 23:17
Flix schreef:
wo 18 mar, 2020 22:31
"Corona: wel of niet fietsen?"

Gewoon even niet, een paar weken, of langer als we pech hebben.
Is dat nou zo moeilijk?!
(En dan denk ik niet aan een rondje om het huis of zo.)
Zolang je dat fietsen kan doen zonder nabije sociale interactie zie ik het probleem niet. Ik begrijp de oproep aan mensen (in België) om 'thuis te blijven'. Maar dat geeft gewoon de schik weer dat het buiten komen altijd tot sociale contacten leidt. Dat hoeft echter niet het geval te zijn.

Je moet natuurlijk niet in groep gaan fietsen of drukke fietspaden (zijn die er nu?) opzoeken. Bij verkeerslichten afstand houden en niet onderweg naast iemand op een bankje gaan zitten, ...
Klinkt logisch maar je weet dat zelfregulering in een crisis niet werkt. Mensen zullen altijd de randen opzoeken. Vandaar de extreem strakke regels in Spanje en Italië, en vandaar dat de Spaanse politie je van je fiets sleurt en beboet. (ik heb het verder niet over de wenselijkheid of noodzaak van deze extreme regels in de virusbestrijding, maar als je regels opstelt, moeten ze eenduidig en simpel zijn en gehandhaafd (kunnen) worden.)
Leon schreef:
do 19 mar, 2020 09:57
bdr schreef:
do 19 mar, 2020 01:23
De paradox is dat de perfecte maatregel niets nieuws oplevert. Elke effectieve maatregel lijkt achteraf overbodig.
Als er over 6 weken een behoorlijk geneesmiddel beschikbaar zou komen dat de sterfte en ellende onder de zieken fors beperkt of kan zorgen dat zorgmedewerkers zonder draconische maatregelen kunnen werken dan lijken mij alle maatregelen van nu helemaal geoorloofd.
Maar misschien worden het 6 maanden, of langer. Dat weten we niet.
En voldoende testmateriaal. Meten is weten. Helaas lijkt de regering daar niet op in te willen zetten of gaat er vanuit dat er al voldoende naar wordt gezocht en het materiaal er gewoon niet is:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D11023
https://www.ft.com/content/0dba7ea8-671 ... 70cff6e4d3
https://www.joods.nl/2020/03/mossad-bra ... ar-israel/ (tja, ...)
Opmerkelijk bericht.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c5660d/

Zijn deze mensen eigenlijk wel overleden aan corona? Technisch gezien misschien. Echter, Ze waren al heel oud, hadden een slecht hart en waren drie keer geopereerd de afgelopen maanden.

En hoe zit het met de overige doden en ic-patienten? Sommigen zijn kerngezond en of hebben/hadden geen onderliggend lijden. Maar hoe zit het met de algehele conditie van deze mensen? Roken of drinken deze mensen, doen ze aan sport/beweging, hebben ze overgewicht.
Bel schreef:
do 19 mar, 2020 11:36
Opmerkelijk bericht.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c5660d/

Zijn deze mensen eigenlijk wel overleden aan corona? Technisch gezien misschien. Ze waren al heel oud, hadden een slecht hart en waren drie keer geopereerd de afgelopen maanden.

En hoe zit het met de overige doden en ic-patienten? Sommigen zijn kerngezond en of hebben/hadden geen onderliggend lijden. Maar hoe zit het met de algehele conditie van deze mensen? Roken of drinken deze mensen, doen ze aan sport/beweging, hebben ze overgewicht.
Dit soort berichten zet mensen misschien op verkeerde been en geeft inderdaad vraagtekens.
Met name aan het begin van de crisis, hoorde ik met regelmaat:" ach, anders waren ze ook doodgegaan" ivm onderliggend lijden.
Ik verpleeg een aantal COPD patienten, die zouden corona niet overleven, zij kunnen gezien de slechte staat van de longen geen beademing verdragen.
Zonder Corona hebben zij wellicht nog een aantal jaren, hangt van aantal excacerbaties af. Een stevige griep of corona is fataal. Minder erg? Nee.
ook kankerpatienten in behandeling zullen nu zeer kwetsbaar zijn, terwijl zij over 5 jaar geheel gezond verklaard kunnen worden.

Sterk verminderde weerstand tgv aantal operaties kan nu fataal zijn, zonder corona wellicht komende zomer weer op krachten.
Het is allemaal gissen.

natuurlijk zal een sterke algehele conditie geheel in het voordeel zijn, ik denk dat veel mensen zich dat nu heel bewust zijn.
Aan begin van de crisis durfde ik nog te zeggen: " ik ben voorzichtig voor anderen, zelf kan ik corona wel aan', ook dat durf ik nu niet meer te zeggen omdat iedere 24u de ernst veranderd.
Bel schreef:
do 19 mar, 2020 11:36
Maar hoe zit het met de algehele conditie van deze mensen? Roken of drinken deze mensen, doen ze aan sport/beweging, hebben ze overgewicht.
Ook jonge mensen zonder medische voorgeschiedenis worden ernstig ziek. Dit werd door een Belgisch spoedarts gemeld twee dagen geleden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16/spoedarts/
Voor alle mensen die nog steeds denken dat het hen niet raakt omdat ze jong en/of gezond zijn. Het gaat een ieder aan! Als deze mensen hun gang blijven gaan, geen sociale afstand innemen, zal de curve niet afvlakken. En dan kan ook jij, niet roker en gezonde jong persoon zonder onderliggend lijden, niet alleen door het corona virus dood ziek worden. Maar ook …. als je dat nog steeds niet gelooft, wat doe je in het geval dadelijk alle IC plekken bezet zijn en jij een ernstig ongeluk krijgt met je gezonde lijf? Kortom of je nu sociaal aan anderen denkt of enkel aan jezelf -- flatten de curve, zoek anderen niet op! Ikzelf ben ook best gezond , maar nam al sociale afstand voor anderen. De laatste dagen echter neem ik dit virus hoe langer hoe meer serieus ook voor mezelf. Want net als Marian durf ik ook niet meer zeker te stellen dat ik niet dood ziek wordt. Ik blijf sporten binnen en buiten, maar zoek anderen niet op en zorg ervoor dat ik geen onnodige andere risico's neem. Gelukkig heb ik een roeimachine :P


Marjan schreef:
do 19 mar, 2020 11:51

Dit soort berichten zet mensen misschien op verkeerde been en geeft inderdaad vraagtekens.
Met name aan het begin van de crisis, hoorde ik met regelmaat:" ach, anders waren ze ook doodgegaan" ivm onderliggend lijden.
Inderdaad. Alle levens leven en ieders laatste dagen/maanden/jaren zijn waardevol !