Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 52 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Ik heb geen idee. Mijn laatste treinreis was ruim een jaar geleden naar de Fiets en Wandelbeurs. Wij hebben inderdaad een auto, maar ook daar zijn we heel weinig mee weggeweest. Vorige zomer wel naar noord Duitsland toen er daar nauwelijks iets aan de hand was (daar hadden we het op uitgekozen). Ik heb daarna nog wel wat fietskampeertochten gemaakt, waarbij ik echt voorzichtig ben.
Het enige risico dat wij lopen komt denk ik van het ontmoeten van onze kinderen. Dat doen we bij voorkeur thuis, waar we flink de ruimte hebben (en die ook gebruiken om afstand te bewaren). Binnenkort wordt dat ook weer makkelijker als we in de tuin kunnen zitten.
Ik denk niet dat het heel veel zin heeft precies te bespreken wat nog net wel kan en wat niet meer. Belangrijker is denk ik dat we het gewoon nog een maand of twee uithouden, want eerder zal het niet veilig zijn.
Gevaccineerden zullen het straks wel een stuk makkelijker krijgen dan de mensen die er bewust voor kiezen om gene vaccin te nemen. Of je het wel of niet neemt blijft ieder zijn eigen keuze.
Campings in Frankrijk en de Ardennen kunnen straks zeker wel vragen om een vaccin bewijs! Je kunt die niet vergelijken met een boeren camping in Nederland.

Ik vind het niet raar om al plannen te maken voor de zomer. Sterker nog dan zak het ook weer veilig zijn :D Vele landen moeten toeristen hebben.

Over europa zal ik me niet zo heel veel zorgen maken. Ik heb een vriendin in de Filipijnen. Dat is wel een uitdaging, daar hoop ik in Januari naar toe te kunnen gaan :wink:
Dan moet je wel voor de zomervakantie (schoolvakantie) aan de beurt zijn geweest en dat zie ik nu nog niet gebeuren.
Het vaccinatietempo blijft onzeker, maar het Nederlandse plan is nog steeds om begin juli iedereen minstens een eerste prik te geven, en tweederde al twee. Dat lijkt me ongeveer het moment waarop corona paspoorten met goed fatsoen gegeven kunnen worden. En wat mij betreft is het recept voor vaccinatieweigeraars dan simpel: eigen keus maar accepteer de gevolgen.
Ben het helemaal met je eens Wim wat betreft de weigeraars - was hoopvol gestemd mbt de vaccinaties maar ben inmiddels door alle vertragingen naar het "eerst zien, dan geloven" gegaan.
Wij zijn nog steeds hoopvol voor de vakantie(s) en wat mij betreft gaat die prik er bij ons meteen in zodra we aan de beurt zijn.

Zo hebben we voor de meivakantie een aantal campings uit het groene boekje gereserveerd om met de fiets aan te doen (rondje Overijssel, Achterhoek en Gelderland).

Ook voor de zomervakantie zijn we hoopvol. Onze jongste zoon gaat de NKBV J1 cursus doen om zo zijn eerste basis in het alpinisme te leggen, terwijl mijn vrouw en ik in diezelfde week een huttentocht gaan doen. De bedoeling is dat ik mijn zoon in de tweede week meeneem naar de top van de Allalinhorn in Wallis.

We kijken er erg naar uit, in de wetenschap dat de hele boel zomaar wel eens geannuleerd moet worden en dat de vakantiebestemming wel eens Rundhausen of Owngarden kan worden.
Maar we willen wel een beetje hoopvol blijven, het is altijd leuk om ergens naar uit te kijken en plannen te hebben. Aan de andere kant zijn we nuchter genoeg om te accepteren dat het anders uit kan pakken.
Wim schreef:
za 03 apr, 2021 09:34
En wat mij betreft is het recept voor vaccinatieweigeraars dan simpel: eigen keus maar accepteer de gevolgen.
Trek die gevolgen dan meteen gelijk met de andere 12 ziektes uit het rijksvaccinatieprogramma. Wel zo logisch.
Het laatste waar ik behoefte aan heb ik vakantiestress van "kunnen wel wel of niet weg, mogen we wel of niet dat land in of die camping op", dus ik maak geen enkel plan voordat het (vrijwel?) zo ver is. Ik heb wel makkelijk praten, want zo werken mijn vakanties meestal.

@Grandonneur: voor die ziektes is er geen terug te dringen epidemie waardoor in ons land dagelijks tientallen mensen sterven, of vergis ik mij?
Dank voor de reacties. Ik houd de info van de ns app als leidraad.
Leon schreef:
za 03 apr, 2021 09:57
@Grandonneur: voor die ziektes is er geen terug te dringen epidemie waardoor in ons land dagelijks tientallen mensen sterven, of vergis ik mij?
As je het niet doet zijn de consequenties arbitrair. Wanneer worden je welke gevolgen opgelegd? Bij tientallen doden per dag? Per jaar? Bij één per jaar? Bij 0, maar elders op de wereld juist heel veel?

Totaal onhoudbaar. Wordt smullen voor de dames en heren jurist.
Leon schreef:
za 03 apr, 2021 09:57
Het laatste waar ik behoefte aan heb ik vakantiestress van "kunnen wel wel of niet weg, mogen we wel of niet dat land in of die camping op", dus ik maak geen enkel plan voordat het (vrijwel?) zo ver is. Ik heb wel makkelijk praten, want zo werken mijn vakanties meestal.

@Grandonneur: voor die ziektes is er geen terug te dringen epidemie waardoor in ons land dagelijks tientallen mensen sterven, of vergis ik mij?
Of iets wel of niet door kan gaan hoef je toch geen vakantiestress van te hebben? Het is maar net hoe je er mee omgaat. Dat is juist het fijne van fietsvakanties: je kúnt plannen, maar je hoeft niet te plannen en als je wél gepland hebt, kun je eenvoudig van je plannen afwijken.

Zo wilden wij een paar jaar geleden naar Denemarken fietsen, maar waren de weersverwachtingen voor die periode slecht en zijn onze plannen een dag voor vertrek omgegooid en is het de Rheinradweg geworden.

Van plannen maken en de plannen weer moeten wijzigen krijgen wij gelukkig geen vakantiestress.
Dat geldt ook voor de geplande zomervakantie in de Alpen, wij rijden er met onze auto met daktent naar toe en zien wel waar we overnachten.

De reserveringen die we gedaan hebben is omdat de organisatie (NKBV) dat vereist en omdat de campingeigenaren uit het groene boekje het dit jaar op prijs stellen. Anders was het een nog onbekend rondje geworden.

Wij houden niet zo van stressen, zeker niet in relatie tot vakanties :wink:

(En Rundhausen en Owngarden ervaren wij gelukkig niet echt als een straf :D , wat dat betreft zijn we bevoorrrecht zo in de buurt van de Sallandse Heuvelrug).
@Grandonneur
We zullen zien. Het ligt aan de hoeveelheid nieuwe dagelijkse besmettingen. Als dat min of meer naar nul gaat, in aantallen vergelijkbaar met vorige zomer, dan worden maatregelen minder hard nodig. Als de aantallen niet teruglopen - en daar zijn diverse redenen voor te noemen - dan blijven wel maatregelen nodig. Of dat is in de vorm van een lockdown of in de vorm van coronapaspoorten of iets anders is een politieke keuze. In de vele buitenlanden kun je allerlei voorbeelden zien wat er gebeurt bij diverse keuzes. De keuze om het allemaal op zijn beloop te laten kan ook, dat zie je in Curacao en Brazilie.
Zolang de vaccinatiegraad voldoende hoog is kan de samenleving een klein aantal opportunistische free riders wel aan. Als de vaccinatiegraad te laag is kan dat niet meer. De vaccinatiebereidheid onder ouderen is gelukkig hoog maar niet ondeŕ jongeren. Die hebben dus een vast zeer effectieve incentive nodig. Zonder dat lopen we met zijn allen het risico dat het virus muteert. Ook daarom is het niet genoeg als alleen rijke landen gevaccineerd zijn, nog afgezien van onze morele verantwoordelijkheid tegenover hen.
Edwin* schreef:
za 03 apr, 2021 09:51
Wij zijn nog steeds hoopvol voor de vakantie(s) en wat mij betreft gaat die prik er bij ons meteen in zodra we aan de beurt zijn.
...
Heel goed hoe positief jullie in het leven staan. Het glas halfvol in plaats van halfleeg. Mooie plannen, en inderdaad kan je altijd plannen bijstellen. Van een flexibele levenshouding word je sterk!

Soms krijg ik het idee alsof de zwartkijkers hier denken dat andere forumbezoekers het coronanieuws niet bijhouden en domme keuzes maken. Ik zag zelfs iemand guilt trippen, nou ja zeg.

Ik ga weer fietsen. Het wordt een prachtige dag! ☀️🚴‍♂️☀️
Ja na de sombere weersvoorspelling is het nu mooi weer hier. Een fietstocht zou lekker zijn maar er is werk te doen in de tuin. Ook dat is lekker in het zonnetje.
Edwin* schreef:
za 03 apr, 2021 10:21
(En Rundhausen en Owngarden ervaren wij gelukkig niet echt als een straf :D , wat dat betreft zijn we bevoorrecht zo in de buurt van de Sallandse Heuvelrug).
Zeker een mooie omgeving (en een goede gravelbike-dealer in de omgeving ;)!

Hier komen de winderige polders me mijn neus uit eerlijk gezegd. Wel erg rustig fietsen, dat dan wel weer ;)
Leon schreef:
za 03 apr, 2021 10:25
@Grandonneur
We zullen zien. Het ligt aan de hoeveelheid nieuwe dagelijkse besmettingen. Als dat min of meer naar nul gaat, in aantallen vergelijkbaar met vorige zomer, dan worden maatregelen minder hard nodig. Als de aantallen niet teruglopen - en daar zijn diverse redenen voor te noemen - dan blijven wel maatregelen nodig. Of dat is in de vorm van een lockdown of in de vorm van coronapaspoorten of iets anders is een politieke keuze. In de vele buitenlanden kun je allerlei voorbeelden zien wat er gebeurt bij diverse keuzes. De keuze om het allemaal op zijn beloop te laten kan ook, dat zie je in Curacao en Brazilie.
Lockdowns dragen niet bij aan bestrijding van een pandemie en zeker niet tot een gezonde maatschappij. Om over het c-paspoort nog maar te zwijgen. Wie pleit voor dergelijke medische apartheid moet zijn mond spoelen met zeep:
Ik kies ervoor om hier niet op te reageren.
vincent schol schreef:
di 06 apr, 2021 18:25

Lockdowns dragen niet bij aan bestrijding van een pandemie en zeker niet tot een gezonde maatschappij. Om over het c-paspoort nog maar te zwijgen. Wie pleit voor dergelijke medische apartheid moet zijn mond spoelen met zeep:
ik wel.
Niks mis met een app waarmee je aan kan tonen dat je gevaccineerd of negatief getest bent. Voor de korte termijn de enige manier om alles weer in beweging te krijgen. Niks geen medische apartheid aan en ik ga zeker niet mijn mond spoelen.
Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen.
Ik zie het probleem ook niet. Stel dat iemand meer vrijheden dan ik heeft omdat hij/zij al gevaccineerd is, dan gun ik dat die persoon graag. Waarom zou je daar tegen zijn? Wat zegt dat over je als mens?