Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel tassen om te dragen.. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Teveel tassen om te dragen..

Bert van Sprang schreef:
wo 15 jan, 2020 10:30

4. grote tas om alles snel in te kunnen stoppen.
In dit kader gebruik ik nog wel eens een Flightbag, zo'n grote nylon zak die bedoeld is om de bandjes van je rugzak in toom te houden als je toch besluit je CO2-footprint wat te verhogen. Zijn er in verschillende maten en prijsklassen. Zelf ben ik wel een fan van deze: https://www.ospreyeurope.com/shop/nl_en/airporter-m. Groot genoeg om strak 2 standaard voor- en 2 achtertassen in te doen, opgevouwen neemt-ie onder in de achtertas prettig weinig ruimte in, comfortabel genoeg om verschillende overstappen mee te maken zonder door je rug te gaan, en kan worden afgesloten, zodat onbevoegden er geen greep uit kunnen doen.. Ook kleiner en groter te krijgen, maar de IKEA tas is minder kostbaar...
Leon schreef:
wo 15 jan, 2020 14:34
HFvdS schreef:
wo 15 jan, 2020 14:18
Leon schreef:
wo 15 jan, 2020 13:55
In Nederlandse treinen heb ik meestal alles op de fiets laten zitten, met als mogelijk excuus "als ik het er allemaal afhaal is de bende nog veel groter".
Met als resultaat dat er minder fietsen mee kunnen van mensen die ook 7,50 euro hebben neergeteld en ook graag naar hun bestemming willen in de toch al zeer beperkte fietsruimte in de Nederlandse treinen...
Dat heb ik nog nooit veroorzaakt. Ik ga namelijk altijd de andere kant op, zie mijn woonplaats. Bovendien kun je met taktisch er af halen van één of twee tassen net zo veel of bijna net zo veel fietsen in een trein als wanneer je alle tassen er af haalt. Daarenboven is de opmerking van de berg tassen niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Ook als je niet zo riant woont als Leon (die in zuidelijke richting vooral met de luimen van de NMBS-conducteur van doen heeft, in België is de regel dezelfde maar de conducteurs zijn meestal soepeler) dan is het tassen losnemen (zeker als je het vooraf doet) de beste manier om iedereen een hekel aan fietsen te geven.

Bovendien loop je ook nog eens een niet gering risico zaken kwijt te raken, of een overstap te missen (wij moesten al eens ipv de gewone overstap in Rotterdam via Den Bosch naar Roosendaal, en dus ipv de riante overstap (want voor de zekerheid een vroegere trein) ineens twee krappere en voor ons onbekende overstappen .... dan ben je blij dat de fiets direct het transportmiddel van je bagage is.

In voorkomende gevallen kan het handig zijn eenzijdig de tassen van de fiets te haken (en er bovenop te zetten) ... een fiets heeft toch al een zekere breedte dus de tas aan de steun-zijde zit in de anders loze ruimte. Met een beetje geluk kan je twee fietsen verspringend - met de tassen als een legpuzzel - in elkaar vlechten, dan zijn van twee fietsen alleen de allerbuitenste tassen los te nemen.

Overigens, als het echt compact zou moeten, dus als de spoorwegen echt wat efficiënter met de fietsruimte zou willen omspringen dan hadden ze haken aan het plafond en gootjes tegen de muur. Ben je een beetje krachtpatser dan hang je je fiets ook met kleine voortassen en/of een matrasrol nog aan die haken, de tassen passen dan makkelijk op gestapeld tussen de hangende fietsen.

Met z'n tweeën is het in één opzicht wel allemaal makkelijker: Ten eerste kan je als het toch allemaal los moet eerst één fiets naar buiten (of binnen) zetten en dan alle tassen doorgeven en dan tenslotte als aangever met de tweede fiets uitstappen. Ten tweede kan je als tweetal makkelijk het twee-gesprek aangaan waarbij je als "tweetal" makkelijker de boze en de vriendelijke, of de bedroefde en de boze klant kan spelen.
Aan de andere kant ben je alleen een stuk beweeglijker en ook overzichtelijk qua volumes.
 
IC Iris.jpg
Jean Monnet.jpg

Met name het tweede plaatje zou een geweldig voorbeeld voor de NS kunnen zijn. In een hoekje waar je nog geen wc kwijt kan kan je met weinig moeite 3 fietsen ophangen. Doe je dat ook nog aan de andere kant van het gangpad en je zit op 7,5% van het aantal zitplaatsen van een standaard 2º klasse-rijtuig.
Een rij van zulke hang-haken en zitplaatsen ertegenover kan ook, dan heb je als fietser ook nog "oogcontact" met je fiets.
HFvdS schreef:
wo 15 jan, 2020 11:21
Wat ik gebruik:

Sea-to-Summit Travelling Light Duffle Bag capaciteit: 40 liter, gewicht: 76 gram. Deze is groot genoeg om twee leeggemaakte Tailfin SL22 Superlight Pannier Bag achtertassen, een Apidura Expedition Frame Pack 6.5L frametas en twee bidons te bevatten.
TREXAD Air Pack rugzak capaciteit: 33 liter, gewicht: 351 gram. Super comfortabel. Het rugpaneel is een opblaasbaar luchtkussen en ook de schouderriemen bevatten luchtkussentjes. Groot genoeg voor de inhoud van mijn fietstassen.
De Apidura frametas laat ik op de fiets zitten als ik de fiets in een Ostrich SL-100 Rinko Bag hoes verpak voor Thalys of ICE. Voor de Flixbus gaat hij er wel af en verdwijnt tezamen met de Tailfin fietstassen in de duffle bag die onderin het bagageruim van de Flixbus gaat terwijl de fiets achterop gaat. Mijn helm en Trexad rugzak gaan als handbagage mee in de bus.
Als ik de fiets verpak in de hoes gebruik ik Fastech E1-4-330-B10 30 cm klittenbandjes om de losse onderdelen van de fiets aan elkaar te binden.
Om de fiets met de juiste aanhaalmomenten weer in elkaar te zetten heb ik de Radon Mini Torque Wrench Kit momentsleutel.
ik vind je systeem van tassen in tas een mooie oplossing. Wel lijkt het me een opgave om al je thuis ingepakte tassen leeg te maken en ze om te pakken in andere tassen. Voor een busreis is dit enkel bij vertrek en bij aankomst. Bij treinreizen moet je vaker overstappen, in mijn geval 5 keer. En dat onder tijdsdruk wanneer de tijd dat de trein stilstaat en de overstap tijd krap is..
ik vind dat opblaasbaar rugtasje wel een interessante uitvinding.
Jan-Joost schreef:
wo 15 jan, 2020 16:14
Bert van Sprang schreef:
wo 15 jan, 2020 10:30

4. grote tas om alles snel in te kunnen stoppen.
In dit kader gebruik ik nog wel eens een Flightbag, zo'n grote nylon zak die bedoeld is om de bandjes van je rugzak in toom te houden als je toch besluit je CO2-footprint wat te verhogen. Zijn er in verschillende maten en prijsklassen. Zelf ben ik wel een fan van deze: https://www.ospreyeurope.com/shop/nl_en/airporter-m. Groot genoeg om strak 2 standaard voor- en 2 achtertassen in te doen, opgevouwen neemt-ie onder in de achtertas prettig weinig ruimte in, comfortabel genoeg om verschillende overstappen mee te maken zonder door je rug te gaan, en kan worden afgesloten, zodat onbevoegden er geen greep uit kunnen doen.. Ook kleiner en groter te krijgen, maar de IKEA tas is minder kostbaar...
Goed idee! Ik heb nog wel enkele flightbags liggen om deze truc eens uit te proberen.
Terra schreef:
wo 15 jan, 2020 19:05
....
Bij treinreizen moet je vaker overstappen, in mijn geval 5 keer. En dat onder tijdsdruk wanneer de tijd dat de trein stilstaat en de overstap tijd krap is. .... .
Misschien maak je je veel te veel zorgen over het overstappen.
Zie hierna een paar voorbeelden met meer dan een enkele overstap.
Zoals ik al aangaf: ik ben niet al te gezagsgetrouw waar het de bagage-regels betreft.

Vorig jaar van hier naar Dinant overstappen in Utrecht, Maastricht, Luik & Namen.
Terug van Saarbrücken overstappen in Koblenz, Oberhausen, Arnhem & Utrecht.

Dat was dus tweemaal 4 overstappen, en het bleek steeds goed te doen.

En een keertje met een stremming bij Rotterdam - wij op weg naar Saarbrücken:
Overstappen in Utrecht, Den Bosch, Roosendaal, Brussel, Luxembourg, Trier (dus 6 ipv de geplanned 4 overstappen)

Eerder reisden we al eens naar Saarbrücken met een overstap van 8 kilometer, er waren werken tussen Trier en de grens met Luxembourg, en via Duitsland was ook moeizaam ... en toen bedacht ik dat we toch op de fiets waren en dus fietsten we van Wasserbillig naar Konz (ook we Konz Hauptbahnhof genoemd). Als de treinen wel naar Trier doorrijden dan is een overstap tussen Igel en Konz (4,4 km) ook een optie (de overstap in Trier was de laatste keer dat we zo reisden erg krap, en je rijdt een heel stuk ± op en neer)

En mbt de stremmingen etc kan het nog erger:
Mijn wederhelft reisde (gelukkig zonder fiets) naar Sarrebourg en zij werd tussen Antwerpen en Brussel via Gent omgeleid (achteraf denk ik dat ze op grond van de EU-regels recht had gehad op een stukje Thalys, die reed wel direct naar Brussel).
Daarna was de vertraging zodanig dat het traject van Luxembourg naar Sarrebourg ook een soort hink-stap-sprong werd en ze met de een na laatste trein aankwam.


Je doet er vooral goed aan naast de geplannede reis ook alvast een paar terugval-opties uit te werken, en neem de nuttige passages uit de regelgeving mbt de internationale reizen mee ... je hebt naast recht op compensatie ook recht op adequate hulp bij vertraging (je hebt ook het recht om te reizen met de eerstvolgende trein ... er staat nergens dat ze je dan zouden mogen weigeren wegens geen reservering), verder heb je eventueel ook recht op versnaperingen en lunch of diner (bewaar bonnetjes) en eventueel zelfs een overnachting.
Paar fatsoenlijke sjorbanden. Gebruik ze zelf al jaren. :idea:

Afbeelding
FE-Rider schreef:
wo 15 jan, 2020 20:26
Paar fatsoenlijke sjorbanden. Gebruik ze zelf al jaren. :idea:

Afbeelding
En dan sjor je alle tassen als een pakket aan elkaar?
Of hoe moet ik dat zien?
Bridgestone SM schreef:
wo 15 jan, 2020 20:08
Terra schreef:
wo 15 jan, 2020 19:05
....
Bij treinreizen moet je vaker overstappen, in mijn geval 5 keer. En dat onder tijdsdruk wanneer de tijd dat de trein stilstaat en de overstap tijd krap is. .... .
Misschien maak je je veel te veel zorgen over het overstappen.
Zie hierna een paar voorbeelden met meer dan een enkele overstap.
Zoals ik al aangaf: ik ben niet al te gezagsgetrouw waar het de bagage-regels betreft.

Vorig jaar van hier naar Dinant overstappen in Utrecht, Maastricht, Luik & Namen.
Terug van Saarbrücken overstappen in Koblenz, Oberhausen, Arnhem & Utrecht.

Dat was dus tweemaal 4 overstappen, en het bleek steeds goed te doen.

En een keertje met een stremming bij Rotterdam - wij op weg naar Saarbrücken:
Overstappen in Utrecht, Den Bosch, Roosendaal, Brussel, Luxembourg, Trier (dus 6 ipv de geplanned 4 overstappen)

Eerder reisden we al eens naar Saarbrücken met een overstap van 8 kilometer, er waren werken tussen Trier en de grens met Luxembourg, en via Duitsland was ook moeizaam ... en toen bedacht ik dat we toch op de fiets waren en dus fietsten we van Wasserbillig naar Konz (ook we Konz Hauptbahnhof genoemd). Als de treinen wel naar Trier doorrijden dan is een overstap tussen Igel en Konz (4,4 km) ook een optie (de overstap in Trier was de laatste keer dat we zo reisden erg krap, en je rijdt een heel stuk ± op en neer)

En mbt de stremmingen etc kan het nog erger:
Mijn wederhelft reisde (gelukkig zonder fiets) naar Sarrebourg en zij werd tussen Antwerpen en Brussel via Gent omgeleid (achteraf denk ik dat ze op grond van de EU-regels recht had gehad op een stukje Thalys, die reed wel direct naar Brussel).
Daarna was de vertraging zodanig dat het traject van Luxembourg naar Sarrebourg ook een soort hink-stap-sprong werd en ze met de een na laatste trein aankwam.


Je doet er vooral goed aan naast de geplannede reis ook alvast een paar terugval-opties uit te werken, en neem de nuttige passages uit de regelgeving mbt de internationale reizen mee ... je hebt naast recht op compensatie ook recht op adequate hulp bij vertraging (je hebt ook het recht om te reizen met de eerstvolgende trein ... er staat nergens dat ze je dan zouden mogen weigeren wegens geen reservering), verder heb je eventueel ook recht op versnaperingen en lunch of diner (bewaar bonnetjes) en eventueel zelfs een overnachting.
Dank voor de geruststellende woorden.
Ik maak me niet zo'n zorgen over vertragingen en mijn rechten als reiziger.
Het gaat me vooral om hoe ik eenvoudig losse en een fiets kan vervoeren, bijv. op drukke perrons, bij overstap of op een onhandige station-trap. Zonder dat ik een van de onderdelen uit het oog verlies.
Soort kool, krokodil en geit die je allen naar de overkant moet brengen op veilige wijze.
Terra schreef:
wo 15 jan, 2020 20:58

Het gaat me vooral om hoe ik eenvoudig losse en een fiets kan vervoeren, bijv. op drukke perrons, bij overstap of op een onhandige station-trap. Zonder dat ik een van de onderdelen uit het oog verlies.
Zorgen dat het geheel zo licht wordt dat je het allemaal in 1x kunt tillen? :)
Terra schreef:
wo 15 jan, 2020 19:05
HFvdS schreef:
wo 15 jan, 2020 11:21
Wat ik gebruik:

Sea-to-Summit Travelling Light Duffle Bag capaciteit: 40 liter, gewicht: 76 gram. Deze is groot genoeg om twee leeggemaakte Tailfin SL22 Superlight Pannier Bag achtertassen, een Apidura Expedition Frame Pack 6.5L frametas en twee bidons te bevatten.
TREXAD Air Pack rugzak capaciteit: 33 liter, gewicht: 351 gram. Super comfortabel. Het rugpaneel is een opblaasbaar luchtkussen en ook de schouderriemen bevatten luchtkussentjes. Groot genoeg voor de inhoud van mijn fietstassen.
De Apidura frametas laat ik op de fiets zitten als ik de fiets in een Ostrich SL-100 Rinko Bag hoes verpak voor Thalys of ICE. Voor de Flixbus gaat hij er wel af en verdwijnt tezamen met de Tailfin fietstassen in de duffle bag die onderin het bagageruim van de Flixbus gaat terwijl de fiets achterop gaat. Mijn helm en Trexad rugzak gaan als handbagage mee in de bus.
Als ik de fiets verpak in de hoes gebruik ik Fastech E1-4-330-B10 30 cm klittenbandjes om de losse onderdelen van de fiets aan elkaar te binden.
Om de fiets met de juiste aanhaalmomenten weer in elkaar te zetten heb ik de Radon Mini Torque Wrench Kit momentsleutel.
ik vind je systeem van tassen in tas een mooie oplossing. Wel lijkt het me een opgave om al je thuis ingepakte tassen leeg te maken en ze om te pakken in andere tassen. Voor een busreis is dit enkel bij vertrek en bij aankomst. Bij treinreizen moet je vaker overstappen, in mijn geval 5 keer. En dat onder tijdsdruk wanneer de tijd dat de trein stilstaat en de overstap tijd krap is..
ik vind dat opblaasbaar rugtasje wel een interessante uitvinding.
Met die rugtas loop je heel makkelijk, ook met de fiets aan de hand. En je loopt ook probleemloos met de racefiets op je nek een trap af of op. Kijk hoe veldrijders hun fiets tillen. Rechterarm door het frame, onder de onderbuis door en dan de linker beugel van je stuur met je rechterhand vasthouden. Dan heb je nog een hand vrij voor je duffelbag. Ook SPD schoenen gebruiken met SPD of beter nog Eggbeater pedalen. Geen andere schoenen maar een paar waterdichte Sealskins sokken meenemen maar niet gebruiken bij het fietsen. Na een hele dag in de regen geen camping maar een hotel pakken. Douchen, voeten drogen en met waterdichte sokken in de zo droog mogelijk gemaakte fietsschoenen. Je lichaamswarmte gaat de schoenen verder opdrogen terwijl je zit te eten.
Bridgestone SM schreef:
wo 15 jan, 2020 20:08
neem de nuttige passages uit de regelgeving mbt de internationale reizen mee ... je hebt naast recht op compensatie ook recht op adequate hulp bij vertraging (je hebt ook het recht om te reizen met de eerstvolgende trein ... er staat nergens dat ze je dan zouden mogen weigeren wegens geen reservering), verder heb je eventueel ook recht op versnaperingen en lunch of diner (bewaar bonnetjes) en eventueel zelfs een overnachting.
Dit kan handig zijn wanneer een enkele trein uitvalt, maar niet als de pleuris uitbreekt, zoals bij een wilde staking of een grote calamiteit. Dan kun je op papier nog zoveel rechten hebben, maar heb je er in de praktijk weinig aan. Zeker als je met verschillende vervoerders hebt te maken. Zie mijn verslag gestrand in Verona van 13 jaar geleden. Gelukkig had ik toen geen fiets bij me.

Bij chaos op het spoor kan het overigens ook een voordeel zijn wanneer je een fiets bij je hebt. Je hebt dan in ieder geval nog de mogelijkheid om weg te fietsen uit de chaos. Altijd beter dan een dag of langer moeten wachten op een ontregeld vliegveld, terwijl je fiets al in een doos zit waar je niet meer bij kunt komen...
Terra schreef:
wo 15 jan, 2020 20:58
Dank voor de geruststellende woorden.
Ik maak me niet zo'n zorgen over vertragingen en mijn rechten als reiziger.
Het gaat me vooral om hoe ik eenvoudig losse en een fiets kan vervoeren, bijv. op drukke perrons, bij overstap of op een onhandige station-trap. Zonder dat ik een van de onderdelen uit het oog verlies.
Soort kool, krokodil en geit die je allen naar de overkant moet brengen op veilige wijze.
Maak je niet te sappel, het gaat bijna altijd goed, en zo niet dan kom je er toch.

Zie hieronder een collage met wat trein-reis-stations-impressies.
 
Grand Depart.jpg
De roltrap of de lift zijn handiger (als ze werken).
 
Brussel Zaventem.jpg
D'r is niemand die eraan denkt hoeveel bommen je in de fietstassen kan verbergen.
Toen er verhoogde waakzaamheid was, en er overal indrukwekkend bewapende soldaten stonden ... toen zette zo'n soldaat voor ons even het controle-hekwerk opzij.  
 
Longuyon.jpg
Hier kwam de stationscheffin op schoenen met hakjes aangerend ... om ons gelijkvloers over het spoor te helpen.
Dat "mocht" ook wel want de fietsen uit de "Moulinex" krijgen was nog lastiger als het er in zetten.
 
NMBS-SNCB zet bussen in.jpg
Ook de NMBS/SNCB zet soms bussen in ... en de fietsen kunnen gewoon mee.
 
Liege Guillemins.jpg
Liège Guillemins, als bouwwerk prachtig, als station een rampgebied.


Het lijkt overigens wel alsof we die fietsen alleen maar meenemen om ze in de trein te zetten ... :shock:

O ja, een roltrap is best handig, en ook goed te doen mits ...
+ Je altijd gaat staan op een trede nabij het laagste wiel
+ Je de voor- en achter-remmen gebruikt
+ Je voor het eind van de roltrap je voorwiel recht draait

Liften zijn soms zo krap dat er nauwelijks één fiets in gaat ... dus alleen ben je in het voordeel.
 
HFvdS schreef:
wo 15 jan, 2020 21:21
...
Ook SPD schoenen gebruiken met SPD of beter nog Eggbeater pedalen. Geen andere schoenen maar een paar waterdichte Sealskins sokken meenemen maar niet gebruiken bij het fietsen. Na een hele dag in de regen geen camping maar een hotel pakken. Douchen, voeten drogen en met waterdichte sokken in de zo droog mogelijk gemaakte fietsschoenen. Je lichaamswarmte gaat de schoenen verder opdrogen terwijl je zit te eten.
Zo heeft iedereen z'n aanpak ... wij zweren bij fietssandalen met of zonder SPD - ieder heeft zo z'n voorkeuren ... mijn grootste bezwaar tegen SPD is dat de plaatjes zelfs met een goede loopzool (zoals onder de sandalen) de grip beperken op een harde ondergrond ... op een stationstrap kan je daar nog wel rekening mee houden, wil je je fiets een rotspad opduwen dan moet je echt opletten.
Bij regen gaat er een "overschoen" over de sandalen, geen feest maar het werkt, bij ernstige regen hebben we beenpijpen en dan loopt het regenwater toch vooral buitenlangs.
En bij aanhoudende regen zoeken we een schuur .... of in geval van heel erg een chambre d'hôte.
Wij hebben overigens slechts gewone, maar wel sneldrogende, sokken.
 
Ik vermoed dat ik dat sjouwen met bagage, fiets deze zomer mag gaan ervaren als ik naar Nevers of Orleans met de rein reis. Hoop dat de treinreiswinkel het zo weet uit te puzzelen dat ik zo min mogelijk overstappen ga hebben en als ze er zijn dat er dan een lift op het station is. Ik heb 6 tassen bij me voor- en achter + stuurtas + rol op de bagagedrager. Dus als ik mag sjouwen dan wordt het waarschijnlijk de bagage en fiets apart de trap(pen) op en af.

In NL heb ik nog nooit meegemaakt dat de bagage van de fiets af moest, evenals in de Uk trouwens, en meestal vraag ik hulp aan een medepassagier of de conducteur bij het in/ uit de trein halen van de fiets. Misschien is dit een voordeel voor vrouw alleen want ik krijg altijd hulp.

Volg dit draadje dan ook met belangstelling.
Met de fiets de roltrap af heb ik eerder gedaan en dat ging verrassend goed. De fiets was toen niet zo heel zwaar beladen.
De eerste keer voelt het een beetje als of je van de hoge duikplank springt. We zien wel hoe het eindigt.
De kunst is om snel de juiste balans te vinden en inderdaad de remmen goed te bedienen. Het voordeel is dat je veel sneller van perrons kunt wisselen dan met de lift, waar nog wel eens veel mensen met bagage staan te wachten.
Terra schreef:
do 16 jan, 2020 07:45
Met de fiets de roltrap af heb ik eerder gedaan en dat ging verrassend goed. De fiets was toen niet zo heel zwaar beladen.
Het gaat ook goed als je een fiets+bagage hebt die in totaal ruim over de 40 kilo gaat !

Het enige waar je dus op moet letten is dat je aan de "lage kant moet gaan staan".
Naar beneden dus bij het voorwiel, en naar boven bij het achterwiel.
Dat lijkt als je de roltrap opstapt een beetje raar maar zodra je de knik hebt gehad haalt het zwaartepunt van je fiets je in als je naar beneden gaat, en dat zwaartepunt blijft juist achter als je omhoog gaat.
Met die "bij het laagste wiel" regel komt het zadel uiteindelijk ergens naast je middel en kan je je armen goed gebruiken om de fiets tegen te houden.
En dan aan het eind niet vergeten je voorwiel recht te draaien ... dan gaat het zelfs goed bij lange roltrappen zoals je die bijv. in Brussel hebt.

Als het net iets drukker is kan je ook nog even vragen of iemand je wil helpen, als die helper je direct volgt dan kan die de fiets nog bij de bagagedrager beetpakken, dat gaat dan vanzelf goed, een helper pakt ongeveer automatisch de fiets op een "verstandige" plek.

O ja, wat je bij een roltrap verder gewoon zelf in de hand hebt:  Stap niet direct op de roltrap, zorg voor even iets ruimte voor je, je wilt immers aan het eind ook plek hebben om mét je fiets eraf te rijden, je bent "groter" als een gemiddelde passagier.
Zorg er ook voor dat je met je fiets niet te dicht bij de zijkant van een roltrap staat en laat niet toe dat anderen je op de roltrap kunnen passeren. Ik heb wel eens met de rechterkant van mijn bepakte fiets de zijwand van een roltrap geraakt. Toen kon ik ternauwernood een valpartij voorkomen. Op het station van Amersfoort heb ik een andere bepakte fietser zo zien crashen op een roltrap. Hij kon zijn fiets niet meer overeind houden en viel met een flinke smak ettelijke treden naar beneden. Sindsdien ben ik extra voorzichtig op roltrappen en geeft ik de voorkeur aan liften, als daar niet een rij mensen met koffers staat te wachten.
Het komt ook wel eens voor dat iemand moppert dat een roltrap verboden is voor fietsers. Dat negeer ik dan maar.
Inge1 schreef:
do 16 jan, 2020 06:34
Ik vermoed dat ik dat sjouwen met bagage, fiets deze zomer mag gaan ervaren als ik naar Nevers of Orleans met de rein reis. Hoop dat de treinreiswinkel het zo weet uit te puzzelen dat ik zo min mogelijk overstappen ga hebben en als ze er zijn dat er dan een lift op het station is. Ik heb 6 tassen bij me voor- en achter + stuurtas + rol op de bagagedrager. Dus als ik mag sjouwen dan wordt het waarschijnlijk de bagage en fiets apart de trap(pen) op en af.
Eén overstap ook goed?
Flixbus N802(1) rijdt dagelijks en neemt vanaf 1 maart t/m 30 september maximaal 4 fietsen mee die op slot gaan achterop een rek:

N802(1) 20:50 Amsterdam Sloterdijk
21:35 21:40 Den Haag
22:05 22:10 Delft
22:35 22:45 Rotterdam CS
01:00 01:10 Brussel-Noord
02:00 02:05 Gent
05:20 05:25 Paris CDG Airport (Terminal 3)
06:00 Paris (Bercy Seine)

N802(2) 22:15 Haarlem
22:40 22:50 Amsterdam Sloterdijk
23:10 23:20 Schiphol Airport
00:45 00:50 Breda CS
01:45 01:50 Antwerpen
06:00 06:05 Paris (Saint-Denis)
06:50 Paris (Bercy Seine)

N800 23:50 Amsterdam Sloterdijk
00:05 00:10 Amsterdam Bijlmer
00:40 00:45 Utrecht
06:15 06:20 Paris CDG Airport (Terminal 3)
07:15 Paris (Bercy Seine)

N367 22:25 Enschede
23:40 23:45 Arnhem
00:15 00:20 Nijmegen
01:30 01:35 Eindhoven
04:15 04:20 Lille
06:45 06:50 Paris CDG Airport (Terminal 3)
07:30 Paris (Bercy Seine)

N802(2), N800 en N367 kun je ook fietsen op boeken maar ik weet niet of ze met een rek achterop werken.
N367 komt helemaal uit Praag dus die kan in Nederland al aardig wat vertraging hebben.

Gare d'Austerlitz en Gare de Bercy liggen op loopafstand van waar de Flixbussen aankomen.
Van Gare d'Austerlitz vertrekt elke ochtend om 8:22 de TER14041 naar Tours. Eerste stop om 9:37 is Les Aubrais (Orléans)
Van Gare de Bercy vertrekt om 9:12 de TER5905 naar Nevers waar hij aankomt om 11:43.
Te boeken op flixbus.nl en nl.oui.sncf . Heb je de hele treinreiswinkel niet nodig.
keesswart schreef:
do 16 jan, 2020 10:02
Zorg er ook voor dat je met je fiets niet te dicht bij de zijkant van een roltrap staat en laat niet toe dat anderen je op de roltrap kunnen passeren. Ik heb wel eens met de rechterkant van mijn bepakte fiets de zijwand van een roltrap geraakt. Toen kon ik ternauwernood een valpartij voorkomen. Op het station van Amersfoort heb ik een andere bepakte fietser zo zien crashen op een roltrap. Hij kon zijn fiets niet meer overeind houden en viel met een flinke smak ettelijke treden naar beneden.
....
Het komt ook wel eens voor dat iemand moppert dat een roltrap verboden is voor fietsers. Dat negeer ik dan maar.
Precies, dat is een zinvol aanvullend advies ... je wilt op geen enkele wijze je evenwicht verliezen.
En tegen mensen die mopperen dat iets verboden is zeg ik dat het verboden is om te mopperen.

Als je nu alleen nog maar nog nerveuzer bent geworden mbt de roltrap ... neem dan eerst eens een lege fiets op de roltrap mee   eventueel bepakt met lege fietstassen   en eventueel neem je iemand mee die kijkt of het goed gaat en in geval van twijfel helpt.
Zo'n roltrap is helemaal niet moeilijk alleen moet je het wel in een keer goed doen, doe je het die ene keer met een volbepakte fiets niet goed dan gaat het ook direct goed fout.

Liften ... die zijn soms zo krap dat er nauwelijks één fiets in past, soms moet je zelfs het voorwiel optillen om genoeg "lengte" te hebben. Het mooiste is het als er een bagage-lift is, maar let dan wel op naar wel spoor je moet, in de bagage-tunnel staat zelden reizigers-info.   En soms is er ook de mogelijkheid is om gewoon op spoor-niveau over te steken.

O ja die "leuke" gootjes langs de trap hebben ook zo hun ongemakken.
Vaak zit de leuning in de weg (je kan ook zeggen dat het gootje te krap tegen de muur zit), door die leuningen moet je de fiets er dan schuin doorheen duwen (zie mijn foto iets eerder), en het komt dan ook weer voor dat het gootje daardoor weer wat "ondiep" wordt.
Vaak is er ook niet aan gedacht dat een fiets bij het begin en eind van de trap over het "kantelpunt" moet, en dus lopen bijv. de cranks & pedalen bijna altijd aan, en bijna altijd is vergeten om de gootjes een vangmuil te geven, dus moet je heel erg opletten dat het achterwiel goed volgt (zeker als er halverwege ook nog een extra kink in de trap zit).   Op een trap wil je ook je evenwicht niet verliezen.
O ja en dan als een tenslotte: De fietsgootjes zijn bijna altijd "eenzijdig" en dus moet je omhoog of omlaag met de fiets aan de "foute" kant lopen, er zijn maar weinig mensen die even makkelijk met de fiets links als rechts naast zich lopen ... ikzelf althans ben extreem links als het gaat om het af- en opstappen en het naast de fiets lopen, ik ken maar weinigen die even makkelijk ook rechts naast de fiets lopen.

En in het uiterste geval neem ik de fiets op mijn schouder: Voor mijn (te) zwaar bepakte fiets vraag ik dan wel wat hulp, de net iets lichtere fiets van mijn wederhelft is daarna een makkie.

Zie hier de verschillende aandachtspunten bij een fietsgootje naast de trap.
De rode pijlen wijzen op de verschillende plekken waar de leuning je in de weg zit.
wijs nu niet op de onhandigheid van de bagage, zonder bagage wordt het maar weinig beter
De oranje ovalen geven het gemis van vangmuilen en geleidelijke overgangen aan.
De blauwe pijlen wijzen op het ondiepe en smalle gootje waar je fiets makkelijk uit of zelfs achter wipt.
 
Grand Depart knelpunten.jpg
Die gootjes zijn bijna altijd bedacht door een niet ervaringsdeskundige en dus nutteloos. Echt een goede techniek om je fiets te dragen scheelt een hoop ellende. Roltrappen is altijd even opletten, vooral met bagage. Gebruik je remmen. Naar beneden op de trede van je voorwiel gaan staan. Naar boven op de trede van je achterwiel. Maar goed, ik heb jaren gefietsforensd door de Maastunnel en dat zijn behoorlijk lange roltrappen. Op den duur was ik er zo behendig in dat ik altijd met de fiets op de schouder als een veldrijder de stilstaande roltrap nam om sneller beneden te zijn. Zelfs zo nu en dan omhoog de stilstaande roltrap genomen als ik dreigde achter een roker terecht te komen.