Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lessen voor onderweg (artikel in AD) - Forum Wereldfietser

Lessen voor onderweg (artikel in AD)

Via de Facebookpagina van Bike4travel zag ik dit leuke stuk in 't AD waarin wat tips worden gegeven voor fietsvakanties. Ongetwijfeld zijn daar genoeg mitsen en maren bij te plaatsen. Er werd dan ook nog verwezen naar een uiteraard veel uitgebreider boek over dat onderwerp van de hand van de geïnterviewde. Bij mijn weten heeft Eric van de Vakantiefietser ook zo'n boek geschreven.

https://www.ad.nl/binnenland/met-de-fie ... gQub8E9T7E
Gefeliciteerd Ellen!
Blijft lastig in zo'n klein stukje om te kiezen wat je wel en wat je niet schrijft.
Ja een erg leuk verhaal wat mijn zaterdag ontbijt deed verassen. Het stond ook in de Stentor.

Bijlagen

Mooi artikel inderdaad!
Toch weer een puntje uit gehaald waar ik nog niet bij stil gestaan hebt.
Waterdichte schoenen, ik was van plan om sportschoenen aan te trekken omdat deze ook lekker lopen.

Is dit aan te raden of zeggen jullie dat waterdichte schoenen een absolute must zijn?
Leuk om te lezen :)
Leuk artikel! Kon 'm op Facebook net niet ver genoeg vergroten om te lezen, maar hier als bijlage wel :)
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 06:09

Is dit aan te raden of zeggen jullie dat waterdichte schoenen een absolute must zijn?
Waterdichte schoenen , sandalen met waterdichte sokken, sneldrogende schoenen, waterdichte overschoenen, alleen fietsen als het niet regent... er zijn allerlei mogelijkheden.

Maar als het water via je benen je waterdichte schoenen in loopt dan zijn ze ook gewoon nat van binnen ;)
Bedankt voor je antwoord.

Overschoenen die heb ik en als ik mijzelf ken dan kan ik niet zo goed tegen synthetische sokken.
Ik heb nogal snel last van kloven tussen mijn tenen.
Waterdichte schoenen alleen als je kunt voorkomen dat het water er van boven inloopt. Zelf geef ik de voorkeur aan fietssandalen icm blote voeten, sokken, Sealskin-sokken en overschoenen.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 08:54
Bedankt voor je antwoord.

Overschoenen die heb ik en als ik mijzelf ken dan kan ik niet zo goed tegen synthetische sokken.
Ik heb nogal snel last van kloven tussen mijn tenen.
Ik rijd mijn vakantietochten altijd op sandalen, heb overschoenen voor echt "K"weer, en dan ook beenpijpen zodat de overschoenen niet van boven gevuld worden, hieroverheen een regencape ... maar liever vermijd je al die anti-regen-kleding want het is snel een privé sauna. Regent het iedere dag en is het soms maar 12º (dat hadden we één zomer in Midden-Frankrijk) ... dan ben je uiteindelijk toch blij dat je regen-kleding bij je hebt.

Groeten BSM
Ik vind zelf het advies om een stoeltje mee te nemen wat arbitrair. De gemiddelde beginnende vakantiefietser (doelgroep van het artikel, neem, ik aan) regelt gewoon een picknicktafel op de camping.

Wel een leuk artikel trouwens, en goed dat er aandacht is voor deze vorm van vakantie (vs bijvoorbeeld all-inclusive zonnen aan de Middellandse zee.)
willem.m schreef:
ma 06 mei, 2019 09:29
Ik vind zelf het advies om een stoeltje mee te nemen wat arbitrair. De gemiddelde beginnende vakantiefietser (doelgroep van het artikel, neem, ik aan) regelt gewoon een picknicktafel op de camping.
Ik was voor mijn trip van 3,5 week ook niet van plan een stoeltje mee te nemen.
Leon schreef:
zo 05 mei, 2019 19:17
Gefeliciteerd Ellen!
Blijft lastig in zo'n klein stukje om te kiezen wat je wel en wat je niet schrijft.
Dankjewel Leon!

Die paklijst heeft Egbert Jan zelf opgesteld overigens, daar heb ik niet veel input voor gegeven. ;)
willem.m schreef:
ma 06 mei, 2019 09:29
Ik vind zelf het advies om een stoeltje mee te nemen wat arbitrair. De gemiddelde beginnende vakantiefietser (doelgroep van het artikel, neem, ik aan) regelt gewoon een picknicktafel op de camping.
Zelfs als je slechts zelden op een camping komt, en dan liefst een camping zonder picknick-tafels, zelfs dan is een stoeltje een "ongekende" luxe ... dwz ... nog nooit ging er hier een stoeltje mee. Is er wel iets bij wijze van zitgelegenheid, dan is dat natuurlijk geweldig welkom, 't kan ook heel comfortabel zijn om de fietstassen eens óp een tafel in te kunnen pakken.
Overigens, twee fietstassen vormen ook een rugleuning.
Soms, heel soms ... liebaugel ik naar zo'n zitlap met ruggesteun ... maar het blijft al die kilometers gewicht en volume en het kan dus ook zonder.

Groeten BSM
Ik heb tegenwoordig altijd mijn stoeltje achter op. Ook als ik een dagtocht maak. Wat is er nou fijner dan overal waar je wil heerlijk ontspannen zittend in m'n luie stoeltje de lunch te nuttigen! :)
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 06:09
Waterdichte schoenen, ik was van plan om sportschoenen aan te trekken omdat deze ook lekker lopen. Is dit aan te raden of zeggen jullie dat waterdichte schoenen een absolute must zijn?
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 08:54
Ik heb nogal snel last van kloven tussen mijn tenen.
Het zou best kunnen dat in dat geval waterdichte schoenen juist not done zijn en je moet streven naar maximale ventilatie. Het regent immers maar een beperkt deel van de tijd.
Wat een leuk artikel! :D Met veel plezier het doorgenomen.
Wel een vraagje met betrekking tot de Arcteryx jas op de foto. Is zo'n jasje écht waterdicht?
Voor €300,-+ mag je het wel verwachten, maar je weet t nooit... Dan weet ik of ik zo'n bedrag wel moet stukslaan voor 1 jas. (mijn vrouw krijgt een hartverzakking...)
Ellen schreef:"Onnodige spullen zijn nadelig voor het fietsplezier, zegt zij. Laat de laptop thuis"


Is dat advies echt van jou Ellen, of is dat een typefout of vlaag van verstandsverbijstering? :wink: ( .... :lol: ) Leuk artikel hoor

Bridgestone SM schreef:
ma 06 mei, 2019 10:11
willem.m schreef:
ma 06 mei, 2019 09:29
Ik vind zelf het advies om een stoeltje mee te nemen wat arbitrair. De gemiddelde beginnende vakantiefietser (doelgroep van het artikel, neem, ik aan) regelt gewoon een picknicktafel op de camping.
Zelfs als je slechts zelden op een camping komt, en dan liefst een camping zonder picknick-tafels, zelfs dan is een stoeltje een "ongekende" luxe ... dwz ... nog nooit ging er hier een stoeltje mee. Is er wel iets bij wijze van zitgelegenheid, dan is dat natuurlijk geweldig welkom, 't kan ook heel comfortabel zijn om de fietstassen eens óp een tafel in te kunnen pakken.
Overigens, twee fietstassen vormen ook een rugleuning.
Soms, heel soms ... liebaugel ik naar zo'n zitlap met ruggesteun ... maar het blijft al die kilometers gewicht en volume en het kan dus ook zonder.

Groeten BSM
Wat betreft fietstoeltjes, die gaan altijd mee. Een jaar op reis, twee weken of een weekend, door de woestijn, over de himalaya of naar de NTKC. Het maakt niet uit, het is namelijk heerlijk om na een lange dag fietsen, lekker te zitten met een steun in de rug. Vaak halen we deze als eerste uit de tas om even bij te komen voordat we de tent opzetten. Ook onderweg is het een fijne mobiele picknick zit. Bovendien kamperen we nogal eens wild. We willen nooit meer zonder!

Wat is trouwens de betekenis van Liebaugel @BSM?
Of spreekt je toetsenbord soms ook af en toe Duits? Je bent dan de Umlaut vergeten :wink:
jwkeij schreef:
ma 06 mei, 2019 13:14
Wat een leuk artikel! :D Met veel plezier het doorgenomen.
Wel een vraagje met betrekking tot de Arcteryx jas op de foto. Is zo'n jasje écht waterdicht?
Voor €300,-+ mag je het wel verwachten, maar je weet t nooit... Dan weet ik of ik zo'n bedrag wel moet stukslaan voor 1 jas. (mijn vrouw krijgt een hartverzakking...)
Als het maar hard genoeg regent, is geen enkele jas waterdicht denk ik. ;)
Maar, ik ben wel tevreden over deze jas, hij heeft me met regen nog nooit in de steek gelaten en ik vind de Arc'teryx spullen eigenlijk best wel heel erg mooi. ;)
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 06 mei, 2019 13:29
Ellen schreef:"Onnodige spullen zijn nadelig voor het fietsplezier, zegt zij. Laat de laptop thuis"


Is dat advies echt van jou Ellen, of is dat een typefout of vlaag van verstandsverbijstering? :wink: ( .... :lol: ) Leuk artikel hoor
Haha, je kent me.. ;)

Maar, op fietsvakantie gaat er geen laptop mee inderdaad. Als we weer op wereldreis zouden gaan, dan vast weer wel, maar voor die doelgroep was het artikel niet bedoeld. En, ik leer elke keer weer..; ik zal geen 8 lenzen meer meenemen! ...7 misschien! :D Nee hoor, ik ben tegenwoordig spiegelloos, scheelt een hoop.
Thanks voor het antwoord! :D Welk model heb je als ik vragen mag, dan heb ik een idee. Als het de hele dag regent, word je inderdaad toch wel nat. Probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen.

Op mijn fietsvakanties volstaat mijn iphone of kleine compactcamera. :wink: Mijn 7D met 24-105 objectief gaat absoluut niet mee! Veel te groot en zwaar. Dan maar meer genieten op de fiets en genoegen nemen met kiekjes van mindere kwaliteit.