Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis

Hallo,

Mijn man en ik willen in 2020 (april-juli) 4 maanden op reis. Waar we eerst een route met backpack, hoppend van het ene naar het andere land in Azië en Australie, op het oog hadden, begint het nu op een andere manier te kriebelen: We willen onderzoeken wat de pro's en cons zijn van een reis per fiets (andere beleving, slowtravel, duurzamer, ...)

Ik ben bezig met een eerste oriëntatie en vind al veel informatie over kosten, materiaal etc. Wat ik echter slecht kan vinden is informatie over afstanden.
Ons plan is om toch te vliegen naar Azië (daar gaat het duurzaamheidsaspect, ahum) en vanuit Bangkok of Kuala Lumpur naar Bali te fietsen (met enkele bootoverzettingen).Maar ook voor andere opties staan we open (China, Vietnam, Laos, Cambodja, Myanmar - zou ik graag weer naar teruggaan)
Zoals al gezegd: we hebben 4 maanden en willen rond 20 juni op Bali zijn (evt daarna nog 3-4 weken, Lombok, Flores etc).

Is een dergelijk iets realistisch? Wat is de totale afstand die je in een dergelijke periode kunt afleggen (ook af en toe een paar dagen rust vinden wij wel lekker)

Mijn man rijdt fanatiek op de racefiets, ik minder fanatiek, maar sport wel minimaal 3 x per week.
Ik geloof dat ik zeker in het begin zal afzien, maar geloof er ook in dat dat vanzelf met de kilometers beter wordt.

gr
Christel
Hallo,
Hoeveel fietsvakantie-ervaring hebben jullie tot nu toe?
Als je deze zomer een fietsvakantie in Nederland of Europa plant, kun je ervaring opdoen met dagafstanden. Ik heb al in verschillende landen gefietst en kom altijd op vergelijkbare dagafstanden uit.
Groet, Petra.
Je hebt idd nog een jaar om te oefenen(lees: veel fietsen + vakantie(s)). Kan meteen goed door jullie bepaald worden wat een reële dagafstand is.
Fedor schreef:
zo 28 apr, 2019 15:31
Je hebt idd nog een jaar om te oefenen(lees: veel fietsen + vakantie(s)). Kan meteen goed door jullie bepaald worden wat een reële dagafstand is.
Dat kan inderdaad alleen door jullie zelf. Mensen verschillen enorm. De een is trots op 50 km per dag, de ander teleurgesteld met 100. Het ligt ook nogal aan hoe jullie met hitte kunnen omgaan.
In 4 maanden van Bangkok naar Bali is goed te doen.
Je hebt voldoende mogelijkheden om af te steken als het te lang is en omhalen te maken als het te kort is. Kort antwoord maar in grote lijnen is dat het verhaal.
Als ik zo de vele andere blogs volg dan komt iedere bepakte Wereldfietser uit op 80 km. per dag tijdens de lange reizen, waarbij 50 km. in de bergen soms veel is en 140 km. een enkele keer best te doen is.
Zelf reken ik op zulke lange reizen ; 5 dagen fietsen ,2 dagen rust. Dat is inclusief boodschappen, reparaties, musea, city-trip. Dus inderdaad 400 km. per week. Voor een continent-overstap reken ik 3 a 5 dagen extra ivm visa ,kaarten ,post, fiets inpakken enz.
Zelf hadden wij 12 maanden voor de hele wereld en kwamen op 19800 km. [ en 20 jaar jonger].
Wil je naar China individueel dan moet je je erg goed voorbereiden maar dan vraag je maar weer.
Happy plannings !! Pier.

bikeiteasy.wordpress.com
Wij fietsten ooit Saigon-Hanoi, Sabah-Sarawak (Borneo), West-Maleisië, Medan-Padang (Sumatra), heel Java, Bali in zes maanden, alles bij elkaar 6000 km zonder ons te haasten. De dagafstanden varieerden van 50 tot 120 km. De fysieke inspanning moet je niet overschatten, iedereen met een normale conditie is tot zo'n tocht in staat, zolang je maar kalm aan doet. De uitdaging is vooral psychisch, voor sommigen. Als je per fiets reizen niet echt leuk vindt, kom je jezelf uiteindelijk tegen.
De beste tip is denk ik: reis licht. Neem vooral niet te veel spullen mee. Kamperen in die regio is niet zinnig want overal is goedkoop onderdak en verder is alles te koop, ook daar.
hoeksie schreef:
zo 28 apr, 2019 14:14
...
Mijn man rijdt fanatiek op de racefiets, ik minder fanatiek, maar sport wel minimaal 3 x per week.
Ik geloof dat ik zeker in het begin zal afzien, maar geloof er ook in dat dat vanzelf met de kilometers beter wordt.

gr
Christel
Ik vermoed dat 100 km per fietsdag voor jullie wel haalbaar is, op een schema van 6 dagen fietsen/1 dag rust. In tropische gebieden is je inspanning meestal wat lager, maar je vindt onderweg talloze goedkope eettentjes en overnachtingsmogelijkheden. Je sleept daarom weinig gewicht mee. Daglicht is veel korter dan bij ons in de zomer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagduur#/ ... gth_nl.png
Ook heel belangrijk in jullie overwegingen;
Houd je van relaxen en rondkijken, rustig aan doen. Tijd nemen voor maaltijden en koffiestops en contacten met locas etc etc.
Reken dan niet meer dan 50 km per dag.
Ben je een type die alles eruit wil halen en van 7 tot 19 uur onderweg kan zijn dan kan je natuurlijk veel grotere afstanden halen. Maar bedenk ook: soms wil je vakantie in je ‘vakantie’. Dus een week even geen fiets.
Alternatieven genoeg in Azië denk ik.

Mooi plan hoor. De voorpret is al leuk.

Gr Anja
Wat een mooi voornemen! De eerste stap is gezet.

Gezien de openingspost hebben jullie al wel wat lichtgewicht kampeer/backpack uitrusting, dat scheelt.
Zijn de fietsen al aanwezig? dan zou ik zeggen.... Ga eens 3 of 4 dagen een weekend een proefrondje maken. Gewoon vanuit huis een mooie ronde om te testen. Op de racefiets met 30km/h gemiddeld 2 uurtjes knallen is compleet wat anders als 10 uur achter elkaar fietsen met bagage. Trek er eerst gewoon eens lekker op uit. :D Ook dat vergroot de voorpret op jullie grote reis!
Allereerst erg bedankt voor de reacties tot nu toe. Wat fijn zo'n actief forum.
We hebben nog geen fietsvakantie-ervaring en ook nog geen fietsen. Inderdaad wel al wat lichtgewicht kampeerspullen.

Ons plan is om voor het hemelvaartweekend een stel trekkingbikes te huren/lenen en daarmee een tochtje van 5 dagen te maken in Nederland of waar de weg ons brengt (kunnen altijd met trein terug).
Zo kunnen we inderdaad eens kijken of fietsen wat voor ons is. Van de zomer is helaas geen optie. Dan staan er al andere plannen op het programma

Ik word met het lezen van elke blog en het spreken van mensen die fietsen echter steeds enthousiaster over de mogelijkheid om onze 4 maanden fietsens door te brengen..

Ik wil de 4 maanden echter wel gebruiken om in Azie rond te reizen. Ben nu eenmaal erg gek op dat continent. Was in november/december in Myanmar (en Thailand) en zou er graag weer naar teruggaan.
Maar ook China, Laos en Vietnam (laatste al eens bezocht) trekken enorm. Of dus Indonesie ri. Bali
Wil wel graag in combi met plek met mooie stranden/eilandjes.
Kortom de keuze is reuze en ik zal eerst maar eens wat speurwerk op dit forum verrichten. Maaaaaar.... als iemand echte aanraders heeft.... dan hoor ik het natuurlijk graag.
Om een idee te krijgen van routes en afstanden in Azië zou je eens op de site van Asian Way of Life kunnen kijken.
Met Awol heb ik inmiddels contact.
Ik vraag me echter wel af hoe ik zelf een route kan maken. Zijn er wereldfietsers die hun routes delen bijvoorbeeld?
Welke apps/kaarten zijn handig in gebruik?
hoeksie schreef:
wo 08 mei, 2019 22:26
Ik vraag me echter wel af hoe ik zelf een route kan maken.
>>> Bepaal met een reisgids of internet welke plaatsen je zou willen bezoeken. Pak dan een kaart, of ga naar een van de vele websites (routeyou bij.) of apps (maps.me bijv.) om routes te creëren. Een tijdje terug was daar een topic over in dit forum en anders Google of DuckDuckgogo of elke andere zoekmachine is your friend. Op je kaart, app of websites om routes te plannen, zoek je vervolgens de kleine weggetjes tussen alle plaatsen die je wilt bezoeken en voilà, je hebt jouw eigen route gemaakt! :wink:
Gebruik eens http://www.ridewithgps.com daarop kun je heel veel routes vinden.

Registreren is gratis, maar als je van bepaalde functionaliteiten gebruik wilt maken (die je meestal niet nodig hebt), dan moet je iets betalen.
hoeksie schreef:
wo 08 mei, 2019 22:26
Met Awol heb ik inmiddels contact.
Ik vraag me echter wel af hoe ik zelf een route kan maken. Zijn er wereldfietsers die hun routes delen bijvoorbeeld?
Welke apps/kaarten zijn handig in gebruik?
Kijk vooral ook op crazyguyonabike, honderden reisverslagen van wereldfietsers met vaak heel feitelijke info van hoge kwaliteit over drukte en kwaliteit van wegen, hotels etc. Tik gewoon een plaatsnaam in en dan maar lezen en plaatjes en kaarten kijken in de journals.
Filipijnen blijft toch trekken.
Lees nu op Grazyguyonabaike.com van iemand die een mooie route reed. Op Luzon en naar de Visayas.
Denk dat dat gaaf is (evt andere kant op). Bekende toeristische attracties en het onbekende.

Daarnaast denk ik dat Sulawesi nog altijd kanshebber is.



We hebben 4 maanden waarvan we aan het einde 2 tot 3 weken op Bali willen zijn, omdat onze dochter daar stage loopt.

Op Sulawesi denen we aan Manado (Bunaken = duiken), Gorontalo, Tiogan, Toraja, Makassar. Dan met de Pelni naar Sumbawa (of direct Lombok) en op Lombok via Tetebatu, uta en Gili GHede naar Bali
Hoeveel tijd schatten jullie in dat we hiervoor moeten rekenen (en dus over hebben voor Filipijnen?
Zo onze eerste ervaring met een (korte) fietsreis (kamperen) zit er op. Rond Hemelvaart hebben we 5 dagen gefietst en in totaal een kleine 300 kilometer afgelegd.
We hebben in de regen gefiets, met wind tegen en ontzettend warm weer. 1 dag van 40 km en een dag van 80 km (en de rest met 50/60 km per dag er tussenin. Asfalt wegen en onverharde (schelpen)paden.

Wat een heerlijke ervaring was het. Wat is Nederland een mooie en ontzettend fijn fietsland.

Onze ervaring maakt dat we de knoop definitief hebben doorgehakt. Het wordt inderdaad 4 maanden fietsen in Azië. Vertrek medio februari 2020.
Afgelopen vrijdag hebben we onze fietsen besteld: Santos Travelmaster 2.6 (helaas geen 2.9. Vonden die versie met Rohlof echt te duur).

In de planning zat ik al volop. En ik hoop binnenkort mijn vliegtickets te kunnen gaan boeken. Heen naar Chiang Mai en terug vanaf Den Pasar.
Hoe het stuk ertussenin eruit gaat zien? Op dit moment kijk ik naar Noord Thailand en Noord Laos. Daar heb ik een goed beeld bij en dat gaat het worden. Vanaf Vientiane ligt alles open. Zuid Laos en Cambodja, Vietnam? Of toch vanaf Bangkok het vliegtuig naar Cebu. Ik denk het laatste (vanwege de tijd).
Vast staat dat we ergens tussendoor naar Bali vliegen om daar 2 of 3 weken door te brengen.

Hoop veel reacties met suggesties, ideeën en info tips te mogen ontvangen.

gr
Christel
hoeksie schreef:
zo 09 jun, 2019 12:59
Zo onze eerste ervaring met een (korte) fietsreis (kamperen) zit er op. Rond Hemelvaart hebben we 5 dagen gefietst en in totaal een kleine 300 kilometer afgelegd.
We hebben in de regen gefiets, met wind tegen en ontzettend warm weer. 1 dag van 40 km en een dag van 80 km (en de rest met 50/60 km per dag er tussenin. Asfalt wegen en onverharde (schelpen)paden.

Wat een heerlijke ervaring was het. Wat is Nederland een mooie en ontzettend fijn fietsland.

Onze ervaring maakt dat we de knoop definitief hebben doorgehakt. Het wordt inderdaad 4 maanden fietsen in Azië. Vertrek medio februari 2020.
Afgelopen vrijdag hebben we onze fietsen besteld: Santos Travelmaster 2.6 (helaas geen 2.9. Vonden die versie met Rohlof echt te duur).

In de planning zat ik al volop. En ik hoop binnenkort mijn vliegtickets te kunnen gaan boeken. Heen naar Chiang Mai en terug vanaf Den Pasar.
Hoe het stuk ertussenin eruit gaat zien? Op dit moment kijk ik naar Noord Thailand en Noord Laos. Daar heb ik een goed beeld bij en dat gaat het worden. Vanaf Vientiane ligt alles open. Zuid Laos en Cambodja, Vietnam? Of toch vanaf Bangkok het vliegtuig naar Cebu. Ik denk het laatste (vanwege de tijd).
Vast staat dat we ergens tussendoor naar Bali vliegen om daar 2 of 3 weken door te brengen.

Hoop veel reacties met suggesties, ideeën en info tips te mogen ontvangen.

gr
Christel
Laos is top (ben ten noorden van Vientiane geweest). Mooie natuur,rustige wegen en goedkoop. Vietnam was ook tof,heb de Ho Chi Jong trial gevolgd. Soms voel je je enorm alleen,maar het was heel mooi. Cambodja vond ik ruk (niet mooi qua natuur en dramatisch eten)