Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor aankoop fiets - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor aankoop fiets

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe fiets te kopen en zou jullie advies/hulp goed kunnen gebruiken, aangezien ik nooit een trekking fiets heb gekocht of gereden. Ik wil deze gaan gebruiken om dagritten mee te maken, maar ook om op (lange) vakanties mee te gaan. In het eerste jaar zal het zich waarschijnlijk beperken tot Nederland en de omliggende landen, maar ik wil in de toekomst heel graag ook eens verderop. Ik heb al eens een aantal maanden gereisd in een ander continent, maar het lijkt me echt geweldig om de vrijheid van een lange fietsreis te ervaren.

Ik zou jullie bij deze graag wat advies vragen over welke (merken) fietsen voor mij in aanmerking komen. Ik ben 1,79 m en weeg ongeveer 70 kg. Mijn idee is bij fietsvakanties om zelfvoorzienend te zijn en dus veel te kamperen. Mijn filosofie is om dit zo lichtgewicht mogelijk te doen. Daarbij kom ik met mijn huidige uitrusting uit op een maximaal gewicht van ongeveer 20kg bagage (inclusief fietstassen). Het totaalgewicht wat de fiets draagt zal dus maximaal 90 kg zijn. Waar ik dus vooral niet op zoek naar ben zijn van die “pakezel” fietsen die ik af en toe voorbij zie komen. Van die fietsen die helemaal vol zijn gestouwd met zooi, dat is het tegenovergestelde van wat ik wil. Twee fietstassen achterop en that’s it. Aangezien ik zelf ook niet al te zwaar ben vroeg ik mij af of ik dan weg kom met een wat goedkopere, lichtere en minder robuuste fiets. Mijn budget is rond de €1500. Iets meer wil ik eventueel nog wel overwegen, maar bij voorkeur minder.

Verder ben ik er wel over uit dat ik of schijfremmen of Magura velgremmen wil, vanwege het gebrekkige onderhoud en de remprestaties. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een derailleur, uiteraard vanwege mijn budget.

Tenslotte is het nog van belang te vermelden dat ik bij voorkeur minimaal 42mm banden kan laten monteren, omdat ik ook enigszins comfortabel en plezierig onverhard wil kunnen rijden indien dit nodig is. Het gros zal wel over asfalt gaan, maar natuurlijk is dit niet overal mogelijk en soms is het juist ook leuk om een wat avontuurlijke route te nemen. Verder houd ik erg van mountainbiken, maar als ik langere tourtochten maak rij ik liever gewoon rustig en niet zo hard/sportief. Het is daarbij belangrijker om te kunnen genieten van alles wat ik om me heen ervaar.

Uiteindelijk begrijp ik dat ik de fietsen zelf gewoon moet gaan testen (met bepakking), maar tot die tijd is mijn voorpret om veel informatie te zoeken over allerlei merken en modellen en over fietsen in het algemeen. Helaas is de valkuil dat er naast veel informatie vast ook veel misinformatie/disinformatie te lezen valt. Dit maakt het voor een leek als ik niet gemakkelijk.

Hieronder een aantal fietsen die op dit moment mijn aandacht hebben, puur op basis van de specificaties.
• VSF T-500 Deore 30 / Disc
• Sensa Travel Lite V30 Full LX / Magura HS-11
• Trek X700 / Disc

Mijn grootste vraag is uiteindelijk of ik met zo’n gering totaalgewicht (90 kg) af kan met een wat lichtere fiets? Ik lees wel verhalen over een shimmy bergaf en dat lijkt me vreselijk. Heeft dit naast de sterkte van het frame voornamelijk ook met het (zware) gewicht te maken wat een fiets moet dragen? Alle bovenstaande fietsen zijn vrij licht en denk ik (?) geen echte trekking fietsen als de Koga’s, Santos’ en Avaghons van deze wereld. Maar zouden juist die fietsen niet een beetje overkill zijn met mijn maximale streefgewicht?

Advies is zeer welkom, alvast bedankt! :)

Michiel
Problemen met slingeren komen voor het grootste deel voor bij fietsen die ook voortassen hebben, en dan ook nog een stuurtas en bovendien vooral in de echte grote maten. Met alleen achtertassen hoeft het helemaal geen probleem te zijn, al geen ik uiteraard geen garanties.
Voornaamste eis aan een fiets met 20 kilo achterop - wel een soort redelijk maximum - is een goed achterwiel.
Onze eigen ervaringen betreffen een VSF T-100 van mijn vriendin en mijn eigen T-400. Die rijden beiden extreem stabiel met zware achtertassen. De T-400 rijdt ook stabiel met 35 kilo bagage. Bij de T-100 hebben we dat nooit getest.
Probleempje met VSF fietsen is dat ze bijna allemaal een lang frame hebben, wat betekent dat het heel fijn is als je een sportieve houding wilt, maar dat als je dat niet wilt serieus moet zorgen dat je een vrij kleine maat frame kiest ook al ziet dat er in eerste instantie ietwat apart uit en ook al sputtert de verkoper zoals in mijn geval wat tegen.
Dat je met jouw gewicht, lengte en ideeën voor het doel geen overdreven zware fiets wilt ben ik helemaal met je eens.

Heb je dit gelezen?: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Niet allemaal up to date, maar in de basis klopt het nog wel wat er staat. De merken in de tabel kloppen ook nog wel.
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 13:47
Problemen met slingeren komen voor het grootste deel voor bij fietsen die ook voortassen hebben, en dan ook nog een stuurtas en bovendien vooral in de echte grote maten. Met alleen achtertassen hoeft het helemaal geen probleem te zijn, al geen ik uiteraard geen garanties.
Voornaamste eis aan een fiets met 20 kilo achterop - wel een soort redelijk maximum - is een goed achterwiel.
Onze eigen ervaringen betreffen een VSF T-100 van mijn vriendin en mijn eigen T-400. Die rijden beiden extreem stabiel met zware achtertassen. De T-400 rijdt ook stabiel met 35 kilo bagage. Bij de T-100 hebben we dat nooit getest.
Probleempje met VSF fietsen is dat ze bijna allemaal een lang frame hebben, wat betekent dat het heel fijn is als je een sportieve houding wilt, maar dat als je dat niet wilt serieus moet zorgen dat je een vrij kleine maat frame kiest ook al ziet dat er in eerste instantie ietwat apart uit en ook al sputtert de verkoper zoals in mijn geval wat tegen.
Dat je met jouw gewicht, lengte en ideeën voor het doel geen overdreven zware fiets wilt ben ik helemaal met je eens.

Heb je dit gelezen?: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Niet allemaal up to date, maar in de basis klopt het nog wel wat er staat. De merken in de tabel kloppen ook nog wel.
Ik ben het hier helemaal niet mee eens.

Het probleem met het slingeren kan zitten in een onhandige belading vóór.
Met een handiger belading vóór zorgt het gewicht voor juist voor een rustiger (maar ook trager) stuur.
Slingeren zit óók in de fiets zelf en ook in de (stabiliteit van de) achterdragers.

Teveel gewicht achter maakt een fiets vaak juist erg licht in het stuur, en ook onhandelbaar als je naast de fiets loopt want het zwaartepunt ligt dan ver van het stuur en ver boven de lijn tussen steunpunt van het achterwiel en het vastpak-punt op het stuur.

De geometrie zal het nodige uitmaken, maar ik verkies juist ± 1/3 tot 2/5 van het bagage-gewicht vóór ... maar wel de echte massa graag dicht bij de "balhoofd-as". (Nu ben ik zelf ook al lang geen 70 kilo meer, dat scheelt natuurlijk ook.)

Genoeg gewicht op het voorwiel maakt (althans voor mij) de fiets juist stabieler, ik rijd makkelijker, betrouwbaarder en sneller de helling af met genoeg gewicht op het voorwiel.

BSM

PS Er is ook een ander "slingeren" van de fiets: Als je gewend bent aan het alledaagse lege gewicht van de fiets en je hangt er bagage op dan reageert de fiets anders, trager. Dit traagheidseffect is des te groter naar mate je meer gewicht vóór hebt (en echt traag wordt het als het gewicht te ver vóór - dus voor de vooras - zit). Je spiergeheugen reageert dan niet adequaat en na eerst te weinig geeft dat dan teveel aan correctie en dat geeft de eerste (kilo)meters een onzeker en eventueel slinger-effect. Kom je thuis van een "wereld"reis, of haak je onderweg al je tassen van je fiets, dan is ie ineens ook weer veel te licht en reageert het stuur weer overdreven licht ... ook dat geeft even een slinger-effect ... dat laatste verleer je meestal binnen de eerste meters.
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 14:08
Met een handiger belading vóór zorgt het gewicht voor juist voor een rustiger (maar ook trager) stuur.
Dat is niet wat met het bekende woord shimmiën bedoeld wordt. Ik begrijp dat jouw fiets juist fijner/rustiger/stabieler reageert mét voortassen maar ik kan je uit eigen ervaring en uit verhalen van anderen - zelf ontmoet en via dit forum - verzekeren dat dat niet altijd het geval is en dat het juist beladen van de tassen in veel gevallen ook niet goed genoeg helpt.
Ik ken meerdere mensen die hun fiets maar verkocht hebben en een andere gekocht omdat ze het probleem niet opgelost kregen. Een fiets met een echt shimmyprobleem is echt heel irritant om op te fietsen.
Maar zoals gezegd is het plobleem bij afwezigheid van voortassen en in een normale framemaat zelden voorkomend.
Vraag me af of 20kg bagage alleen op de achter dragers wel verantwoord is.Al het gewicht leunt dan op je achterwiel. Als je lichtgewicht wilt kamperen is 20kg wel erg veel. Je kunt dan beter wel voordragers nemen of een stuur tas.
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 14:44
Ik ken meerdere mensen die hun fiets maar verkocht hebben en een andere gekocht omdat ze het probleem niet opgelost kregen. Een fiets met een echt shimmyprobleem is echt heel irritant om op te fietsen.
Maar zoals gezegd is het plobleem bij afwezigheid van voortassen en in een normale framemaat zelden voorkomend.
 
Het is heel goed mogelijk dat te vaak een mountain-bike-achtige hybride als randonneur-basis gekozen wordt.
Zo'n fiets ziet er lekker sportief uit, en fiets ook lekker vlot-sportief zo bij het rondje voor de fietsenwinkel.

Als serieuze randonneur is zo'n fiets denkelijk niet direct de beste keuze.

Onze Bridgestones hebben een geometrie die meer richting "sportfiets" gaat -- dus zo'n fiets die juist niet zo sportief is, gewoon wat vlotter als de traditionele "luie" fiets.
Die traditionelere geometrie is duidelijk meer geschikt als "transportfiets" (denk aan het oude Vietnam) en gelukkig is op de langere afstand die iets "luiere" geometrie helemaal geen probleem.

Maar goed, je ziet dus dat lang niet alles wat er als een randonneur uitziet ook echt lekker fietst ... het best rijdt je proef met een volledige tassenset (dus 5 tassen) en met een realistisch gewicht in die 5 tassen.
Rijdt de fiets goed met en zonder dan kan je ook met minder bagage goed op pad ... o ja neem in je proefrit-rondje ook even een hellinkje op, zowel omhoog als vlot "bollend" naar beneden. Op lang niet iedere fiets kan je omhoog goed je krachten kwijt en eventueel de laatste meters "dansant" wegtrappen, omhoog met bagage is dus ook iets wat je wil testen.

O ja, ik heb dit allemaal nooit bewust getest, ik kocht tamelijk "bewusteloos" mijn eerste Bridgestone, gewoon op advies van een ook fietsende vriendin (die vriendin was eerder niet blij met het dure, ranke mixte Koga-Miyataatje waarbij ze dus wel last van shimmy-en had). Sindsdien heb ik wel eens een eindje op een andere fiets getrapt maar doe mij maar de sportief/luie geometrie, grappig genoeg volstaat daarbij een traditioneel racestuur met slechts een langere stuurpen.

BSM
zivojan schreef:
di 11 dec, 2018 15:28
Vraag me af of 20kg bagage alleen op de achter dragers wel verantwoord is.Al het gewicht leunt dan op je achterwiel. Als je lichtgewicht wilt kamperen is 20kg wel erg veel. Je kunt dan beter wel voordragers nemen of een stuur tas.
Tja, met minder dan 20 kilo denk ik meer aan rugzak-kamperen.
Je hebt mensen die met 12 kilo op pad gaan ... dat kan ook ... maar dan is wild-kamperen en een zekere autonomie weer moeilijker. Ik vind juist de winst van een fiets dat je (iets) meer als dat wat je op je rug wilt kunt meenemen, een minimaal comfort, en ook iets gevarieerder qua menu-keuze. Ik heb ook gereedschap en een zekere ballast aan kaarten bij me, daar kan je natuurlijk ook op bezuinigen.

BSM
Geogaddi schreef:
di 11 dec, 2018 00:59
..... Waar ik dus vooral niet op zoek naar ben zijn van die “pakezel” fietsen die ik af en toe voorbij zie komen. Van die fietsen die helemaal vol zijn gestouwd met zooi, dat is het tegenovergestelde van wat ik wil. Twee fietstassen achterop en that’s it.
 
Michiel,

Juist als je zorgt voor iets meer pakruimte hoef je niet als pak-ezel rond te rijden.
Alleen twee achter-tassen is beperkt in volume. Leg je 20 kilo zelfvoorzienende kampeeruitrusting + persoonlijke bagage maar eens bij elkaar, en prop die in twee zulke tassen.
En bedenk daarna waar je die bananen, tom-poucen en de andere onderweg aankopen wilt wegstoppen.
Ik neem aan dat je (alleen fietsend) geen bloemkool wilt eten, maar ook ander eten kost ruimte.
Is overigens best lekker voor een keertje: bloemkool met brie en boekweit, een B3 maaltijd.

BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 15:50
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 14:44
Ik ken meerdere mensen die hun fiets maar verkocht hebben en een andere gekocht omdat ze het probleem niet opgelost kregen. Een fiets met een echt shimmyprobleem is echt heel irritant om op te fietsen.
Maar zoals gezegd is het plobleem bij afwezigheid van voortassen en in een normale framemaat zelden voorkomend.
Het is heel goed mogelijk dat te vaak een mountain-bike-achtige hybride als randonneur-basis gekozen wordt.
Waarom trek jij doorlopend alles in twijfel wat ik zeg om daarna uitsluitend en alleen terug te komen op de randonneursetting van je eigen fiets? De fietswereld is sinds de opkomst van allerlei andere fietsmodellen in de jaren 80 van de vorige eeuw echt wel veranderd hoor.
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 15:55
zivojan schreef:
di 11 dec, 2018 15:28
Vraag me af of 20kg bagage alleen op de achter dragers wel verantwoord is.Al het gewicht leunt dan op je achterwiel. Als je lichtgewicht wilt kamperen is 20kg wel erg veel. Je kunt dan beter wel voordragers nemen of een stuur tas.
Tja, met minder dan 20 kilo denk ik meer aan rugzak-kamperen.
Je hebt mensen die met 12 kilo op pad gaan ... dat kan ook ... maar dan is wild-kamperen en een zekere autonomie weer moeilijker. Ik vind juist de winst van een fiets dat je (iets) meer als dat wat je op je rug wilt kunt meenemen, een minimaal comfort, en ook iets gevarieerder qua menu-keuze. Ik heb ook gereedschap en een zekere ballast aan kaarten bij me, daar kan je natuurlijk ook op bezuinigen.

BSM
off topic, maar kun je de volledige 20 kilo wel alleen op de achetrdrager doen dan? Dit ivm belasting vand de achterwiel en de stabiliteit van de fiets? Mij lijkt het dan beter om ook voortassen te hebben.
Ik denk dat de drie fietsen die je noemt prima kunnen met 90 kg, ik zelf heb ervaring met een VSF met ongeveer 100kg. 20kg alleen achter lijkt me geen probleem, het moet wel in de tassen (+tentzak) passen.

De Sensa Travel Lite V30 Full LX heeft volgens mij zijtrekremmen, geen Magura HS-11 remmen.

Wat meer achtergrond over shimmy-en vindt je hier: http://www.m-gineering.nl/berg.htm
zivojan schreef:
di 11 dec, 2018 16:28
... maar kun je de volledige 20 kilo wel alleen op de achetrdrager doen dan? Dit ivm belasting vand de achterwiel en de stabiliteit van de fiets?
Ja dat kan:
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 13:47
Onze eigen ervaringen betreffen een VSF T-100 van mijn vriendin en mijn eigen T-400. Die rijden beiden extreem stabiel met zware achtertassen.
Ik heb het ook bij veel - misschien wel 100 - andere leden van deze vereniging gezien en dan bedoel ik niet online. Op een goede fiets kan 20 kilo achterop best. 25 wordt echt veel.
Je kunt uiteraard wel een klein deel nog in de stuurtas doen. En, BTW, de tassen tellen mee in de kilo's.
daulagari schreef:
di 11 dec, 2018 16:46
Ik denk dat de drie fietsen die je noemt prima kunnen met 90 kg, ik zelf heb ervaring met een VSF met ongeveer 100kg. 20kg alleen achter lijkt me geen probleem, het moet wel in de tassen (+tentzak) passen.

De Sensa Travel Lite V30 Full LX heeft volgens mij zijtrekremmen, geen Magura HS-11 remmen.

Wat meer achtergrond over shimmy-en vindt je hier: http://www.m-gineering.nl/berg.htm
Bagage drager van de VSf lijkt me niet sterk genoeg voor 20 kilo. Zit alleen aan het spatbord vast en bij de wielnaaf. Geen verbinding met de frame, waardoor het mij minder stabiel lijkt.
zivojan schreef:
di 11 dec, 2018 16:59
Bagage drager van de VSf lijkt me niet sterk genoeg voor 20 kilo. Zit alleen aan het spatbord vast en bij de wielnaaf. Geen verbinding met de frame, waardoor het mij minder stabiel lijkt.
Daar zeg je wat. Ik had de T500 nog niet bekeken. Dan koop je een Tubus Drager en zet je die er op. Dan blijft het nog steeds een zeer betaalbare fiets. Die Tubusdrager neem je mee naar je volgende en volgende fiets want die krijg je praktisch niet versleten. De kleine drager leg je op zolder voor als je de fiets verkoopt.

Op die manier heb ik mijn T400 gemaakt. Gekocht in de opruiming, voor een paar honderd euro andere onderdelen en onderdelen die ik nog had er op gezet en wat er af kwam deels verkocht en deels op mijn stadfiets gezet etc. Voor 700 euro had ik een dijk van een fiets. Dat is al een tijd geleden, maar voor 1200 euro kan het nog steeds zo.

Het is deze, sorry voor de teksten erbij:
Afbeelding
Allereerst hartelijk dank voor al jullie reacties zover, super!

Bridgestone SM schreef:Michiel,

Juist als je zorgt voor iets meer pakruimte hoef je niet als pak-ezel rond te rijden.
Alleen twee achter-tassen is beperkt in volume. Leg je 20 kilo zelfvoorzienende kampeeruitrusting + persoonlijke bagage maar eens bij elkaar, en prop die in twee zulke tassen.
En bedenk daarna waar je die bananen, tom-poucen en de andere onderweg aankopen wilt wegstoppen.
Ik neem aan dat je (alleen fietsend) geen bloemkool wilt eten, maar ook ander eten kost ruimte.
Is overigens best lekker voor een keertje: bloemkool met brie en boekweit, een B3 maaltijd.

BSM
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn in mijn 1e bericht. Mijn basis gewicht voor mijn kampeeruitrusting komt op ongeveer 5kg. Hier komen nog wel kleding, toiletartikelen, water/voedsel en wat lichte accessoires bij. De fietstassen heb ik al gekocht en zijn een paar Vaude Aqua Back's, gewicht samen 2 kg. Ik heb daarnaast ook een 35 liter dry bag van Ortlieb voor op mijn achterrek en nog de Vaude Aqua Box stuurtas. Al met al zou ik dan 89 liter capaciteit moeten hebben, ruimschoots genoeg dus.

De 20 kg die ik noemde is dan ook echt maximaal, waarschijnlijk kom ik eerder op rond de 15 kg uit. Maar ja als je dan toch liters over hebt en je wilt wat meer luxe-artikelen meenemen dan kan dat nog zeg maar.

Leon schreef: Problemen met slingeren komen voor het grootste deel voor bij fietsen die ook voortassen hebben, en dan ook nog een stuurtas en bovendien vooral in de echte grote maten. Met alleen achtertassen hoeft het helemaal geen probleem te zijn, al geen ik uiteraard geen garanties.
Voornaamste eis aan een fiets met 20 kilo achterop - wel een soort redelijk maximum - is een goed achterwiel.
Onze eigen ervaringen betreffen een VSF T-100 van mijn vriendin en mijn eigen T-400. Die rijden beiden extreem stabiel met zware achtertassen. De T-400 rijdt ook stabiel met 35 kilo bagage. Bij de T-100 hebben we dat nooit getest.
Probleempje met VSF fietsen is dat ze bijna allemaal een lang frame hebben, wat betekent dat het heel fijn is als je een sportieve houding wilt, maar dat als je dat niet wilt serieus moet zorgen dat je een vrij kleine maat frame kiest ook al ziet dat er in eerste instantie ietwat apart uit en ook al sputtert de verkoper zoals in mijn geval wat tegen.
Dat je met jouw gewicht, lengte en ideeën voor het doel geen overdreven zware fiets wilt ben ik helemaal met je eens.

Heb je dit gelezen?: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Niet allemaal up to date, maar in de basis klopt het nog wel wat er staat. De merken in de tabel kloppen ook nog wel.
Bedankt voor de link en jouw ervaring! Ik heb vanavond even geen tijd maar ga het artikel morgen even rustig bekijken.

daulagari schreef:De Sensa Travel Lite V30 Full LX heeft volgens mij zijtrekremmen, geen Magura HS-11 remmen.
Er zijn verkopers die voor een meerprijs de HS-11 monteren, maar klopt standaard zitten deze er niet op.

Ik kom bij gebrek aan tijd later even terug op wat andere dingen die zijn gezegd. Super bedankt allemaal en denk erom, geen ruzie maken! ;)
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 16:21
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 15:50
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 14:44
Ik ken meerdere mensen die hun fiets maar verkocht hebben en een andere gekocht omdat ze het probleem niet opgelost kregen. Een fiets met een echt shimmyprobleem is echt heel irritant om op te fietsen.
Maar zoals gezegd is het plobleem bij afwezigheid van voortassen en in een normale framemaat zelden voorkomend.
Het is heel goed mogelijk dat te vaak een mountain-bike-achtige hybride als randonneur-basis gekozen wordt.
Waarom trek jij doorlopend alles in twijfel wat ik zeg om daarna uitsluitend en alleen terug te komen op de randonneursetting van je eigen fiets? De fietswereld is sinds de opkomst van allerlei andere fietsmodellen in de jaren 80 van de vorige eeuw echt wel veranderd hoor.
 
Ik trek niet alles in twijfel, ik bestrijd wel een erg expliciete uitspraak die mijns inziens in strijd is met de harde praktijk, in ieder geval mijn harde praktijk.

In dit geval blijkt Marten Gerritsen (van m-gineering) mij ook nog eens gelijk te geven:
Shimmy
Shimmy is een verschijnsel waarbij de voorkant van de fiets opeens heftig gaat klapperen. Ook bij motorfietsen met topkoffers is het verschijnsel berucht: 500 kg onbestuurbare motorfiets, kwispelend over drie rijstroken tegelijk is ook voor de andere weggebruikers spectaculair.
Shimmy is een eigenfrequentieprobleem dat afhangt van de gewichtsdistributie, de framestijfheid en de dempkarakteristiek in het besturingssysteem. Het is snelheidsafhankelijk, wat dus impliceert dat het vanuit de wielen wordt aangestoten. Onder en boven de kritische snelheid treedt de shimmy niet op, maar remmen is veiliger dan gasgeven. Op de fiets is het vaak voldoende om het stuur stevig vast te pakken en een been tegen de bovenbuis te leggen. Je introduceert zo extra demping om de trillingen kwijt te raken. Om een fiets te laten shimmy-en helpt het om met losse handen te rijden, je hebt dan nauwelijks demping en de wieldruk neemt ook af. Geef een klap met de vuist tegen de stuurpen, meestal zal de fiets goedmoedig een paar slingers maken, maar zit je in de buurt van het kritische gebied dan moet je wel heel rap het stuur beetgrijpen om er niet af te vallen. (don't try this at home, etc..) Een andere methode om shimmy op te roepen is om een massa voor de balhoofdbuis aan het frame te bevestigen. Dat kan een jerrycan aan een bezemsteel zijn, maar sommige fabrikanten hebben hier al in voorzien door middel van een bagagedrager aan het frame!
Draaien we het hierboven geschetste om, dan krijgen we dus het recept om shimmy te vermijden.

zorg voor stijve en ronde wielen. In het algemeen zijn dat dus wielen met veel spaken, een stijve velg en veel spaakspanning, en zet de uitvalassen ook echt vast. Een slap frame met dunne staande achtervorken of een zwabberde bagagedrager zijn ook geen goede ideeen,
Laad bij veel bagage niet alles achter- en bovenop, maar verdeel de last ook over een meedraaiende voordrager,
Let er op dat de banden goed op spanning zijn, experimenteer eventueel met een bredere (=hogere) voorband. Je verandert dan de demping en de balhoofdshoek,
Heb je een verende zadelpen met speling probeer dan eens een vaste.
Maak jezelf één met de fiets in een snelle afdaling, en relax.

Een klapperend balhoofdstel of een krom frame helpt eerder tegen shimmy dan dat het een oorzaak is.
Het advies van Marten om iets grotere (diameter) banden te kiezen is illustratief: dat zorgt voor meer naloop en ook nog iets meer "dweil"demping van de band zelf. De shimmy komt door een te geringe demping van het voorwiel (en bij een auto: de voorwielen -- toevallig heb ik een auto waar de "wobble-of-death" een soms voorkomend fenomeen is).

Naast de shimmy heb je gewone onbestuurbaarheid door een slechte bepakking, maar dat is dus makkelijker op te lossen.

Overigens, als we water halen vóór het zoeken van een kampeerplekje rijdt ik soms met wel 10 kilo extra op het voorwiel. Die 10 kilo maakt het sturen erg zwaar, maar het leidt nooit tot een shimmy.

BSM
BSM schreef:Leg je 20 kilo zelfvoorzienende kampeeruitrusting + persoonlijke bagage maar eens bij elkaar, en prop die in twee zulke tassen.
Laat dat nou de afgelopen 10 jaar uitermate populair aan het worden zijn onder de naam bikepacking. Maar het is net alsof jij al die tijd onder een steen hebt geleefd.
Ik heb een aantal malen op de Fiets- en Wandelbeurs in de RAI lezingen gegeven waarbij ik en een collega-fietser elkaars uitrusting uitpakten en uitlegden. Ik was degene met veel tassen (28 kilo) en de ander met slechts twee, 12 kilo. Uit twee standaard Ortlieb achtertassen, zelfs zonder stuurstas kwam dan een complete uitrusting, kleding, eten en zelfs een hele fles wijn. Het is wat karig zo zonder stuurtas en zonder tas middenachterop, maar het kan zeker en het fietst vast en zekerr fijner. Het scheelt ook in de aanschaf van voortassen en voordrager.

BSM: de pagina van Marten waar je naar wijst dateert van 2001; hij is niet zo snel in het updaten van zijn website. De discussies op dit forum dateren van vanaf 2003. Marten heeft daar ook veel aan deelgenomen en ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het ongelooflijke zich heeft voorgedaan dat Marten ook nieuwe inzichten heeft opgedaan.
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 20:23
Geogaddi schreef:
di 11 dec, 2018 18:03
Leg je 20 kilo zelfvoorzienende kampeeruitrusting + persoonlijke bagage maar eens bij elkaar, en prop die in twee zulke tassen.
Laat dat nou de afgelopen 10 jaar uitermate populair aan het worden zijn onder de naam bikepacking. Maar het is net alsof jij al die tijd onder een steen hebt geleefd.
Ik heb een aantal malen op de Fiets- en Wandelbeurs in de RAI lezingen gegeven waarbij ik en een collega-fietser elkaars uitrusting uitpakten en uitlegden. Ik was degene met veel tassen (28 kilo) en de ander met slechts twee, 12 kilo. Uit twee standaard Ortlieb achtertassen, zelfs zonder stuurstas kwam dan een complete uitrusting, kleding, eten en zelfs een hele fles wijn. Het is wat karig zo zonder stuurtas en zonder tas middenachterop, maar het kan zeker en het fietst vast en zekerr fijner. Het scheelt ook in de aanschaf van voortassen en voordrager.

BSM: de pagina van Marten waar je naar wijst dateert van 2001; hij is niet zo snel in het updaten van zijn website. De discussies op dit forum dateren van vanaf 2003. Marten heeft daar ook veel aan deelgenomen en ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het ongelooflijke zich heeft voorgedaan dat Marten ook nieuwe inzichten heeft opgedaan.
Het gedeelte wat je citeert was van BSM en niet van Geogaddi :wink:
zivojan schreef:
di 11 dec, 2018 20:51
Het gedeelte wat je citeert was van BSM en niet van Geogaddi :wink:
Sorry. Ik heb het gecorrigeerd.
Leon schreef:
di 11 dec, 2018 20:23
BSM schreef:Leg je 20 kilo zelfvoorzienende kampeeruitrusting + persoonlijke bagage maar eens bij elkaar, en prop die in twee zulke tassen.
Laat dat nou de afgelopen 10 jaar uitermate populair aan het worden zijn onder de naam bikepacking. Maar het is net alsof jij al die tijd onder een steen hebt geleefd.
Ik heb een aantal malen op de Fiets- en Wandelbeurs in de RAI lezingen gegeven waarbij ik en een collega-fietser elkaars uitrusting uitpakten en uitlegden. Ik was degene met veel tassen (28 kilo) en de ander met slechts twee, 12 kilo. Uit twee standaard Ortlieb achtertassen, zelfs zonder stuurstas kwam dan een complete uitrusting, kleding, eten en zelfs een hele fles wijn. Het is wat karig zo zonder stuurtas en zonder tas middenachterop, maar het kan zeker en het fietst vast en zekerr fijner. Het scheelt ook in de aanschaf van voortassen en voordrager.
Ja zeker, het kan, ik zie het wel eens, maar die 12 kilo-fietser moet bijv. geen pech krijgen (ik kan onderweg ongeveer alles repareren).   't Maakt mij niet uit, het is een keuze. Heel veel "gewone" mensen vinden ons kamperen al "kramperen", ik kies voor een zeker "comfort". Maar goed, een keuze dus, net als de keuze voor het meestentijds wild kamperen, en dus voldoende water-transport-faciliteiten. Ook een keuze is het om met papieren kaarten te willen werken ... wie weet krijg ik nog eens een groeistuip en ga ik over op iets digitaals.
Overigens is dat 12 kilo-bagage-fietsen niets nieuws onder de zon. Toen ik ooit met een oude zwarte Gazelle naar Bretagne fietste, en daarna nog eens op mijn toen hagelnieuwe (maar overjarige) Bridgestone ... toen was het ook in de mode om met nog minder als in een rugzak kon te gaan fietsen .... het was ook noodzaak want de standaard Gitane, Peugeot of MBK waren zo licht dat ze niet meer bagage verdroegen (en die fietsen hadden dan een Huret derailleur en een verzet dat eigenlijk net toereikend was in heuvelland).

Overigens ... al het nu om de kampioenschappen verpissen gaat is het maar de vraag wie er de grootste prestatie levert: die ultra lichte snelloper of diegene die die extra kilo's over de bergen zeult. Volgens mij heb ik indertijd op mijn zwarte Gazelle nog de grootste prestaties geleverd, een fiets met bagage die meer woog als ikzelf, 6 weken voor nog geen ƒ 250,--, maar dat was vroegehh en vroegehh is voorbij.
BSM: de pagina van Marten waar je naar wijst dateert van 2001; hij is niet zo snel in het updaten van zijn website. De discussies op dit forum dateren van vanaf 2003. Marten heeft daar ook veel aan deelgenomen en ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het ongelooflijke zich heeft voorgedaan dat Marten ook nieuwe inzichten heeft opgedaan.
Ik geloof graag dat er nieuwe inzichten zijn, maar een deel van het verhaal bestaat uit min of meer eenvoudige natuurwetten* en daar zijn inzichten niet tegen opgewassen. Het shimmy-en is zowel voor als na de nieuwe inzichten toch echt een redelijk eenvoudig probleem van in resonantie geraken, en daar spelen gewoon een paar natuurwetten in mee. Door met de geometrie, de materialen/constructie en de belading te variëren zijn er wel verschillende oplossingen.
Mijn eerste en nog steeds geldige punt is dat de stelling dat geen tassen voorop DE remedie is, en/of dat tassen voorop de oorzaak zijn van de problemen, geen stand houdt.
    * daar lieg ik: de fysica achter het overeind blijven van de fiets is bepaald niet zo eenvoudig als het wel lijkt

Groeten BSM