Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisverzekering noodzakelijk buiten Europa ? - Forum Wereldfietser

reisverzekering noodzakelijk buiten Europa ?

Beste,
Tijdens al onze rugzak- en fietsvakanties (binnen en buiten Europa) hebben wij (mijn man en ik) nog nooit een reisverzekering geboekt en gelukkig ook nog nooit iets voorgehad. Dit jaar wordt het een fietsreis voor 4 weken door Sierra Leone. Ik denk erover om dit jaar toch een reisverzekering af te sluiten maar ik zou van jullie graag wat tips krijgen waarop we moeten letten (zowiezo repatriëring naar België, …). Eventueel een naam van verzekeringsmaatschappij waarmee je goede ervaring hebt. Voorstellen van Belgische fietsers zouden we gemakkelijk(er) vinden aangezien we geen Nederlanders zijn :wink:
groeten
Ilse
Wij hebben al jaren een doorlopende reisverzekering bij de ABN/AMRO dat is echt niet zo kostbaar :)
Dirk
Nog niet zo lang geleden had een vriend van onze kinderen een ongeluk in Indonesië - zonder reisverzekering. Die is nog heel wat jaren aan het afbetalen.
Alleen al voor de repatrieringskosten zou ik het doen. Een doorlopende reisverzekering voor een jaar kost minder dan een etentje :D
Ik ken voorvallen van fietsers in een ver land die na een ongeval heel veel steun hebben gehad van hun reisverzekering en ook achteraf stelden dat zij niet zonder hadden gekund.
De verzekeringen in Nederland en België verschillen nogal. Je moet je als Belg in België verzekeren. Heb je ook een posting geplaatst op het forum van de Vlaamse Vakantiefietser VZW.
Mijn huis is nog nooit afgebrand, en toch heb ik een opstalverzekering.

Ik neem altijd een reisverzekering, ook binnen Europa.
Voor België zou ik alvast VAB afraden.
Ik ben er nu al jaren bij maar ga aan het eind van de looptijd opzeggen en veranderen.
Bij het geringste dat je iets voorhebt maken ze eindeloos problemen.
Zo bracht ik van men laatste reis door Zuid-Amerika enkele briefjes binnen van een doktersbezoek (klein bedrag).
VAB wéét dat het ziekenfonds al enkele jaren niet meer tussenbeide komt voor kosten buiten Europa, maar toch moet je eerst je originele briefjes bij ziekenfonds binnen geven, dan een schriftelijke weigering krijgen van het ziekenfonds, dan hopen dat je van hen de originele briefjes terug krijgt en deze dan opnieuw naar VAB sturen.
Zelfde procedure heb ik doorlopen voor een tussenkomst in de Filipijnen.
Steeds administratieve kafka die eindeloos aansleept en waarvoor je meer rondrijdt om alles in orde te krijgen, dan wat het waard is.
'Company policy' van VAB zodat je 't maar zou opgeven ?

Allianz zou een goede maatschappij zijn.
Heb je geen verzekeringsmakelaar ?
(Verzekeringsmakelaar = onafhankelijk en kan je in de richting van verschillende maatschappijen wijzen. Verzekeringsagent is gewoon een verkoper van een bepaalde maatschappij, en zal je dus enkel een product van zijn werkgever verkopen).
Die zou je toch in de juiste richting moeten kunnen wijzen.
Bedankt voor jullie reacties ! We hebben dan toch maar via onze verzekeringsmakelaar een polis afgesloten. Tot hiertoe hebben we nog nooooit iets voorgehad (hopelijk blijft dit ook zo) maar je weet nooit, op jullie aanraden :D .
groetjes
Ilse & Danny
Je moet geen reisverzekering afsluiten. Tenminste, als je zeer rijk bent en alle kosten die je tegen kunt komen zelf kunt ophoesten. Anders wel. Dat is een goed uitgangspunt bij alle verzekeringen.
Ik weet dat je vraag voor een verzekering is van korte duur maar gooi hier toch wat info voor een verzekering van een jaar.
Ik heb voor mijn reis van een jaar buiten europa verschillende medische bijstand verzekering in België vergeleken en het is toch belangrijk dat je de kleine lettertjes er op naleest.
Als je surft naar de website van de bekende verzekeraars (ethias, europe assitance, Alianz global assistance, Touring, vdab) lijkt het vaak dat een verzekering van één jaar perfect mogelijk is. Tot je wat verder leest. Dan blijkt dat de verzekering enkel geldig is voor een maximaal non stop reisduur van 3 à 6 maand (afhankelijk van de verzekeraar). Wil je echt verzekerd zijn voor een volledig jaar dan moet je bijbetalen per maand extra. Enkel bij Ethias kan je een reisverzekering nemen voor 1 volledig jaar.
Je mag wel 2 keer 3maand op reis gaan tijdens 1 jaar. Als je maar kan aantonen dat je teruggekomen bent naar België.
Ordelijk als ik ben heb ik alles in een Excel gezwierd.

europe assitance jaarlijks 3 maand = 119€ 1 maand extra kost 43€ de kost voor 1 jaar = 506 €
europe assitance prestige 6 maand = 240€ 1 maand extra kost 65€ de kost voor 1 jaar = 630 €
Alianz w global protection 3 maand = 299€ 1 maand extra kost 40€ de kost voor 1 jaar = 659 €
Touring traveller full 3 maand = 104€ 3 maand extra kost 130€ de kost voor 1 jaar = 494 €
VAB reisbijstand 4 maand = 120€ 1 maand extra kost 46€ de kost voor 1 jaar = 488 €
Ethias 12 maand = 505€ / de kost voor 1 jaar = 505€

Uit bovenstaande blijkt dat de goedkoopste verzekering voornamelijk afhankelijk is van hoe lang je op reis bent.
Dergelijke verzekeringen omvatten vaak het volgende:
-Repatriëring naar België (dood of levend)
-gratis heen en terugvlucht voor 1 familielid + onderdak als je iets ernstigs overkomt in het buitenland.
-Dekking van medische kosten in het buitenland tot 1miljoen, 5miljoen of onbeperkt afh van de verzekering .
-Dekking van medische kosten in eigen land ten gevolge van aandoening opgelopen tijdens de reis tot een bedrag van 6000 à 8000€. Daarna val je terug op je hospitalisatieverzekering en/of de ziekenkas.
-Terugbetaling van de (telefoon) kosten die te maken hebben met bellen naar verzekering en dergelijke (taxi kosten…).
-sommige medische bijstand verzekering sturen ook gratis onderdelen op voor je fiets. (zij betalen de kost voor transport jij de kost voor de onderdelen).

Nog even dit. Stel dat je ernstig gewond bent dan zullen ze je zo snel mogelijk terugsturen naar België. Zodat ze maar maximaal 6000 à 8000 € moeten terugbetalen i.p.v. 1 miljoen.

Nog even dit. Sommige verzekering laten niet toe om langer dan 1 volledig jaar verzekerd te zijn.

Nog even dit. Stel dat je een been verliest omdat je zelf van een berg rijd tijdens je reis en je huis aangepast moet worden aan een rolstoel of je bent levenslang arbeidsonbekwaam. Dan heb je pech. Dergelijke zaken zitten niet in de verzekering. Eventueel zou dit gedekt moeten zijn door de verzekeraar van de zatte auto bestuurder die je in het buitenland aanreed en toevallig geen verzekering heeft…..en anders moet je rekening op de goede werking van onze handicap zorg...

Nog even dit. Als je de fiets + bagage wil laten verzekeren tegen diefstal moet je rekenen op een kost van 103€/jaar bij VDAB dan ben je gedekt tot 1250€. Bij ethias kost je dit ongeveer 1000€/jaar en daar is alles verzekerd. De voorwaarde zijn wel dat de fiets en je dure camera + lens minder dan 1 jaar oud zijn….
Nog even dit. Je zou kunnen denken dat je de (vrijblijvende) hospitalisatie verzekering in eigen land kan opzeggen tijdens je wereld reis. (aangezien je dubbel verzekerd bent). Maar dit doe je best niet.
waarom is een lastig verhaal…
Mooi werk Hightan,


Ik ben even terug in het land (ook België dus) en aan het worstelen met de reisverzekering.
Volgens mij is het bij VAB 90 euro / jaar, waarvan dus de eerste 4 onafgebroken maanden inbegrepen zijn, daarna inderdaad 46/maand.
Maar ik heb voor de 2 kleine akkefietjes die ik in al die jaren gehad heb, steeds een boel 'gezever' gehad van VAB eer ze die kleine bedragen terug wilden betalen en ben aan het rondkijken om te veranderen.

Welke maatschappij(en) staan niet toe langer dan 1 jaar weg te blijven ?

Een goede tip om nodeloos heen en weer gestuur van je originele documenten te vermijden: het OZ (Onafhankelijk ziekenfonds) biedt voor dezelfde prijs en (bij mijn weten) zelfde voorwaarden de Allianz premie aan.
Maar als je dan ook het OZ als ziekenfonds hebt, zit alles netjes onder één dak.
Kan me inbeelden dat dit een voordeel kan zijn, maar in bepaalde gevallen ook een nadeel.

Als Belg ben je dus volgende kosten kwijt om 'redelijk' goed gedekt te zijn:

Reisverzekering : 500 €
Ziekenfonds* : 515 €
hospitalisatieverzekering : 350 €
---------
Totaal : 1.375 €


* ziekenfonds = incl. ziekenfondsbijdrage, dentalia & 'Vlaamse Sociale Bescherming' (uche-uche).

Is het in Nederland ook zoiets ?

Het spijtige van de zaak is dat je na het betalen van al die premies, nog steeds in grote onzekerheid zit dat als je iets serieus overkomt, je ook daadwerkelijk geholpen wordt.
Het jaarcontract van ethias kan niet verlengt worden volgens de dame aan de telefoon.
En ik dacht dat dit ook zo was voor de Touring traveller full

PS De prijzen dateren van 3 maand terug.
Als bij de ene verzekering de maximale tijd is bereikt, kan toch een volgende verzekering aanvangen?
Ik heb dat in het verleden zo gedaan.
En als ik zo naar de kosten kijk, scheelt dat ook nog eens in vergelijking tot het “bijkopen van maanden”.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
vr 28 dec, 2018 13:27
Als bij de ene verzekering de maximale tijd is bereikt, kan toch een volgende verzekering aanvangen?
Ik heb dat in het verleden zo gedaan.
En als ik zo naar de kosten kijk, scheelt dat ook nog eens in vergelijking tot het “bijkopen van maanden”.
Tom,

Kijk goed naar de verzekeringsvoorwaarden. Soms staat er in de kleine lettertjes dat de verzekering niet kan ingaan wanneer de verzekerde zich in het buitenland bevindt (of iets van vergelijkbare strekking).
Nu komen ze er niet gemakkelijk achter dat het is zoals het is ... zeker als je met een dag (of enkele dagen) overlap de vervolg-verzekering laat ingaan ... en als je ze verder niks vertelt*. Het is ook de vraag of het een bepaling is die niet onredelijk bezwarend is ... maar je wilt zoiets liever niet uitvechten voor de rechter want verzekeraars hebben diepe zakken ... advocaat-kosten zijn voor de verzekeraar apenootjes terwijl het voor de verzekerde gauw een rib uit zijn lijf wordt.

*   Als je je in een echt ver land bevindt dan wordt het toch lastig op het moment dat een verzekeraar vragen stelt over je aan-reis. Heb je een betrouwbare "medeplichtige" dan kan je natuurlijk iets organiseren, iets dat er bijv. voor zorgt dat je "thuis" enkele aankopen doet met je/een bankpasje zodat je een bank=afschrift kan tonen als bewijs van thuis (zorg dan wel dat je die dagen even geen gebruik maakt van een ander bankpasje).

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 28 dec, 2018 14:18
Tom vds schreef:
vr 28 dec, 2018 13:27
Als bij de ene verzekering de maximale tijd is bereikt, kan toch een volgende verzekering aanvangen?
Ik heb dat in het verleden zo gedaan.
En als ik zo naar de kosten kijk, scheelt dat ook nog eens in vergelijking tot het “bijkopen van maanden”.
Tom,

Kijk goed naar de verzekeringsvoorwaarden. Soms staat er in de kleine lettertjes dat de verzekering niet kan ingaan wanneer de verzekerde zich in het buitenland bevindt (of iets van vergelijkbare strekking).
Klopt helemaal wat BSM zegt.
en als je dan toch die bedragen aan het betalen bent...
Trouwens, als je bv 2 jaar gaat, krijg je bij VAB wanneer het 2de jaar ingaat ook opnieuw die 4 maanden vrij.
Dus je polis betalen + telkens 8 x 46 euro.
Heeft geen zin om te veranderen.

Ik zou in het andere geval ook niet het risico nemen van verzekering te veranderen terwijl ik weg ben bv in Zuid- of Noord-Amerika. Bij héél zware kosten, vragen ze ongetwijfeld een copietje van je tickets.
Azië kan je heen fietsen natuurlijk, maar ze weten ook dat je dat niet op één, twee, drie doet.
Als je half dood in een ziekenhuis ligt, wil je niet gaan vechten met je verzekering.
Mijn vrouw en ik hebben samen een jaardoorlopende reisverzekering bij de ANWB. Die dekt alleen Europa. Mijn vrouw is in november 2018 twee weken naar Amerika geweest. Ik heb daar om een aanvullende verzekering (werelddekking) gevraagd en dit kostte € 17,80 extra. Allemaal netjes per e-mail afgehandeld.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 16 jan, 2019 14:40
Mijn vrouw en ik hebben samen een jaardoorlopende reisverzekering bij de ANWB. Die dekt alleen Europa. Mijn vrouw is in november 2018 twee weken naar Amerika geweest. Ik heb daar om een aanvullende verzekering (werelddekking) gevraagd en dit kostte € 17,80 extra. Allemaal netjes per e-mail afgehandeld.
De Verenigde Staten is een geval apart. Je hebt vaak een aanvullende dekking nodig, want dit land kent een claim-cultuur. Na een ongeval gaan peperderure advocaten aan de slag om er zo veel mogelijk geld uit te slepen.
Danny & Ilse schreef:
ma 24 sep, 2018 20:47
Tijdens al onze rugzak- en fietsvakanties (binnen en buiten Europa) hebben wij (mijn man en ik) nog nooit een reisverzekering geboekt en gelukkig ook nog nooit iets voorgehad.
Dan hebben jullie geluk gehad. In dit topic meldde ik al eens het volgende:
Tweemaal hebben we fietsen achter kunnen laten en op kosten van een reisverzekeraar thuis kunnen laten bezorgen.
De eerste keer was Corrie in een Zwitsers ziekenhuis beland met extreme vermoeidheidsklachten zonder duidelijke oorzaak. Het heeft toen maanden geduurd voordat ze weer tot iets in staat was. Zelf zijn we toen niet, zoals gepland, met de trein naar huis gegaan, maar per vliegtuig. Een taxi heeft ons toen van Sankt Moritz naar het vliegveld bij Zürich gebracht. Deze rit van CHF 900 werd gedekt door de ziektekostenverzekering.
Enkele weken later arriveerde voor ons huis een grote oplegger met een gestrande caravan erop, waar onze fietsen uitkwamen.
De tweede keer was Corrie in Engeland door haar ligfiets gezakt. De ligfietsfabrikant wilde de brokstukken graag zien om te kijken of de schade onder de garantiebepalingen viel. Dus hebben we wederom de alarmcentrale gebeld om een fiets op te halen.
Enkele jaren terug is Corries stuurtas gestolen terwijl we in een trein zaten (zie dit topic). Een deel van de kosten heeft ze toen kunnen claimen bij de reisverzekering.


Twintig jaar geleden hebben we ook al eens onverwacht een reis afgebroken toen we hoorden dat Corries vader plotseling overleden was. We waren al in Gdansk en van plan om langs de Oostzeekust verder naar Helsinki te fietsen. Voor de terugweg hadden we van tevoren bootkaartjes van Finland naar Travemünde en treinkaartjes van Travemünde naar Nederland gekocht. Omdat we daar nu niet mee terug konden keren, regelde de reisverzekering dat we met de fietsen vanuit Gdansk terug konden vliegen. (Hoewel we toen nog geen geregistreerde partners waren, mocht ik als vaste reisgenoot toch mee). Tijd om de fietsen te verpakken, hadden we niet, maar daar werd toen niet moeilijk over gedaan. (Ik herinner me dat ik het fietsgereedschap toen in de handbagage meenam. In 1999 kon dat nog.)