Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zichtbaarheid vergroten? - Forum Wereldfietser

Zichtbaarheid vergroten?

Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar: nemen jullie voor je fietsreis nog speciale maatregelen om de zichtbaarheid van jezelf of je fiets te vergroten? Als fietser voel ik me toch vaak erg kwetsbaar.
Ik hoop hier nog wat ideetjes op te doen. :wink:
Op drukkere autowegen kun je denken aan een fel knipperend achterlicht en een hesje/vest in een opvallende kleur/reflectie. Zelfde bij omstandigheden met minder zicht zoals invallende schemer, vroege ochtenden en mistig of regenachtig weer.
Zo'n hesje is niet altijd goed voor je veiligheid. Met name in de provincie Luik zijn er automobilisten die het dragen van zo'n hesje als een belediging ervaren en je dan extra krap inhalen. Hetzelfde met het hebben van zo'n oranje pollepel op je bagagedrager voor de inhaalafstand, dat wordt weer door Duitse automobilisten als een belediging ervaren.
Een reflexhesje is in Frankrijk dan weer wel geaccepteerd.
Een knipperend achterlicht is in veel landen illegaal en is onveilig voor fietsers die achter je fietsen.
Er is een verschil tussen de veiligheid die je zelf beleeft en de veiligheid zoals die in de praktijk is.
Mijn stadsfietsen zijn grijs, op een aantal plekken heb ik het frame omwikkeld met wat refelcterend tape dat werkt best goed.... althans,.. het refelecteerd best goed. Geen idee of dat dan ook betekend dat ik beter gezien word.

https://www.bol.com/nl/p/reflecterende- ... 059636394/
Het is goed hier onderscheid te maken tussen high visibility kleuren voor overdag en reflectiestrepen 's avonds. Ik fiets altijd in van die hiviz shirtjes voor hardlopers. Ik heb toch wel gemerkt dat je net dat beetje eerder wordt gezien. Vijandigheid heb ik althans niet meer gemerkt (vroeger wel). Shirtjes voor wegwerkers zijn ook goed en goedkoop en voldoen belemaal aan de hoge professonele normen.
Het belangrijkste is natuurlijk de regenjas voor in de regen en eventueel 's avonds. In Frankrijk moet je dan iets hebben dat aan de EN norm voldoet en de keus daarin is gering. Zelf heb ik een gewone felle jas met reflectiestrepen beplakt. Dat voldoet niet aan de norm maar is best wel goed zichtbaar. Het wordt tijd dat kledingfabrikanten dit gat in de markt opvullen.
Wowwow verkoopt inderdaad heel goede opplakbare reflectiestrepen van 3M.
Zichtbaarheid van achteren vindt ik het belangrijkst want als ik over doodgereden fietsers lees zijn ze vaak van achteren aangereden. Daarbij is die kant ook net waar ik geen goed zicht op heb. Als ik mijn kleding kies, kies ik regelmatig bewust voor het fel gekleurde truitje in plaats van het zwarte etc. Dat is dan nog niet direct een fluo-veiligheidsvest en ik ben dan ook nog niet in het Luikse bijna aangereden om die reden :-)
Ik heb een gele rackpack achterop en op de fiets een aantal gele reflecterende tapes geplakt.
Om mijn helm zit een geel hoesje van vaude en mijn regenjasje is fel geel.
Hierdoor al van km’s afstand zichtbaar.
Ik heb een koplamp en achterlicht met een goed (beschaafd) lichtbeeld die vrij snel gaan branden als de lichtintensiteit wat afneemt, dus al onder een bladerdek. Liever 3 watt bijtrappen dan een wapperend hesje in die verschrikkelijk felle kleuren. Ik irriteer mij ook aan de felle kleuren of knipperlichten waar sommige fietsers mee rijden op een mooie dag over een vrijliggend fietspad door de bossen. Zeker als er dan ook nog fel groene regenhoezen over de tassen zitten terwijl het prachtig weer is. Ik denk namelijk dat dit gedrag veiligheid ondermijnend werkt, omdat die kleuren minder serieus worden opgevat. Ik moet daarbij denken aan de UK.
Voor in regen, mist en duisternis heb ik wel een fel geel regenjasje, omdat dit verplicht is in Frankrijk. Dan vindt ik het prima, want je bent nog de enige fietser die niemand meer verwacht.

Daarnaast fiets ik wat breder, zodat auto's je als een hindernis zien. Anderzijds niet te breed, zodat je een belemmering wordt. Je moet weer geen irritatie uitlokken. Als de fietspaden slecht zijn fiets ik ook vaak op de weg tussen de wielrenners. Ik fiets trouwens lekker door, dus dat helpt ook nog.
Peter Rodenburg schreef:
ma 03 sep, 2018 00:52
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar: nemen jullie voor je fietsreis nog speciale maatregelen om de zichtbaarheid van jezelf of je fiets te vergroten?
Nee.
Op de SP wel, met reflectievestje en achterlicht in de helm ingebouwd. Op de gewone fiets gebruik ik ook zoń vestje in het donker, maar tijdens vakanties fietsen we eigenlijk nauwelijks in het donker.
Peter Rodenburg schreef:
ma 03 sep, 2018 00:52
Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar: nemen jullie voor je fietsreis nog speciale maatregelen om de zichtbaarheid van jezelf of je fiets te vergroten? Als fietser voel ik me toch vaak erg kwetsbaar.
Ik hoop hier nog wat ideetjes op te doen. :wink:
Echt speciale maatregelen nemen wij niet. Tot onze standaarduitrusting behoort goed werkende verlichting vóór en achter op de fiets, alsmede reflectie op de banden, de Ortlieb fietstassen hebben reflecterende delen, dus bij donker weer en in de duisternis (waarin we meestal niet fietsen) zijn we op deze manier voldoende zichtbaar.

Bij weersomstandigheden waar het dragen van een hardshell gewenst is heb ik een felblauw jack, mijn vrouw een felrood jack en onze zoon ook een opvallend blauw jack.
Als we de fietshelmen op hebben gaan daar nog fel geelgroene regenhoesjes overheen als het regent.

Een rol achterop de fiets met daarin de tent hebben we de afgelopen keren niet nodig gehad (tent paste in een Ortlieb backroller classic), maar de rol die we hebben is een Ortlieb Dry bag light in de kleur fel geelgroen, dus maakt dat de zichtbaarheid van achteren ook goed (deze hebben we vorig jaar aangeschaft, we hadden eerst een zwarte).

Daarnaast heb ik een spiegeltje om achterop komend verkeer goed in de gaten te houden.

Zichbaarheid is één, maar anticiperen in het verkeer is minstens zo belangrijk voor de (eigen) veiligheid.
Edwin* schreef:
ma 03 sep, 2018 16:09
felblauw jack
felrood jack
blauw jack
fel geelgroene regenhoesjes
fel geelgroen
Persoonlijk vind ik, als fietser en automobilist, de kleuren fel geel, fel rood, fel roze en fel oranje het meest opvallen. En blauw dus niet. Maar misschien is er iets met mijn ogen aan de hand :roll:
HiVis fietstassen van Orlieb.
Bij kleding letten op kleuren (zwart ;)) of knalgeel) en reflectie.
willem.m schreef:
ma 03 sep, 2018 16:31
Edwin* schreef:
ma 03 sep, 2018 16:09
felblauw jack
felrood jack
blauw jack
fel geelgroene regenhoesjes
fel geelgroen
Persoonlijk vind ik, als fietser en automobilist, de kleuren fel geel, fel rood, fel roze en fel oranje het meest opvallen. En blauw dus niet. Maar misschien is er iets met mijn ogen aan de hand :roll:
Zou kunnen... hier de proef op de som:

345E83C4-017D-4029-90F9-42CFE2E336FC.jpeg
Edwin* schreef:
ma 03 sep, 2018 16:48
willem.m schreef:
ma 03 sep, 2018 16:31
Edwin* schreef:
ma 03 sep, 2018 16:09
felblauw jack
felrood jack
blauw jack
fel geelgroene regenhoesjes
fel geelgroen
Persoonlijk vind ik, als fietser en automobilist, de kleuren fel geel, fel rood, fel roze en fel oranje het meest opvallen. En blauw dus niet. Maar misschien is er iets met mijn ogen aan de hand :roll:
Zou kunnen... hier de proef op de som:


345E83C4-017D-4029-90F9-42CFE2E336FC.jpeg
Ja zo wel ja!

P.S. Een leuke Raad Plaatje-plek :D
Edwin* schreef:
ma 03 sep, 2018 16:09
Zichbaarheid is één, maar anticiperen in het verkeer is minstens zo belangrijk voor de (eigen) veiligheid.
Dat dus, met name in de zichtlijn van de automobilisten blijven. Met name de Duitse fietspaden willen daar wel eens een probleem van maken.
En de fietspaden die je precies daar op de weg dumpen waar je in de dode hoek van een vrachtwagen uitkomt. En in die dode hoek ziet de chauffeur je niet, zelfs al ben je helemaal in neon geel gekleed en heb je een oranje zwaailicht op je helm.
Nederlandse fietsers hebben vaak de neiging te ver rechts te blijven.
Ivo Miesen schreef:
ma 03 sep, 2018 08:22
Zo'n hesje is niet altijd goed voor je veiligheid. Met name in de provincie Luik zijn er automobilisten die het dragen van zo'n hesje als een belediging ervaren en je dan extra krap inhalen. Hetzelfde met het hebben van zo'n oranje pollepel op je bagagedrager voor de inhaalafstand, dat wordt weer door Duitse automobilisten als een belediging ervaren.
Een reflexhesje is in Frankrijk dan weer wel geaccepteerd.
Een knipperend achterlicht is in veel landen illegaal en is onveilig voor fietsers die achter je fietsen.
Er is een verschil tussen de veiligheid die je zelf beleeft en de veiligheid zoals die in de praktijk is.
Goed om te lezen, zo had ik er nog niet over nagedacht, maar nu ik het hier zo lees, kan ik me er WEL alles bij voorstellen, dat sommige automobilisten 'opgefokt' raken van SUPER SUPER goed zichtbare fietsers, die ALLES uit de kast trekken voor veiligheid/zichtbaarheid. (het is ook nooit goed :lol: )
Ik weet het iig wel van KNIPPERENDE lichten dat heel veel automobilisten en ook andere weggebruikers zich hier aan ergeren, terwijl de betreffende fietser denkt goed bezig te zijn voor zichtbaarheid.

Ik denk, hieruit voorvloeiend, dat zoveel mogelijk 'geïntegreerde' veiligheid wellicht het 'best' is:
Een fietsjas, kleding, helm die een fellere kleur heeft of iets opvallends, boven specifiek zo'n hesje,
Een (niet opvallend uitstekend) stuurspiegel.
De kleuren van je tassen of voorzien van geïntegreerde reflectoren, inmiddels bij veel fietstassen.
Evt. extra niet knipperende reflectoren/lampjes in bagagedrager, evt. onder je zadel, in/aan helm of evt. aan tas of bagage.
Reflectoren extra evt. in je wielen tussen spaken.

Soms idd. je plek weten op de weg, dat is kwestie van aanvoelen soms wat handig qua veiligheid.
Ik heb het wel eens bij tunnels,

soms heb je tunnels waar je gewoon op de weg durft te rijden, andere keer, blijf ik toch echt liever op de hoge 'zij-rand', hoe vreselijk die ook erbij ligt of smal hij ook is en daardoor bijna niet met fiets te berijden.
Ik hou van zwart. “Stemmig zwart” is dan ook mijn favoriete kleur :lol:
Dus voor mij geen ‘hi-vis’ kleuren op of aan mijn fiets of lijf.
Ik vraag me af of het dragen van fel gekleurde kleding wel zoveel nut heeft.
Voor je eigen gemoedsrust zal het misschien nog wel positief uitpakken, maar dat kon zo maar eens een vals gevoel van veiligheid geven. En dat is pas echt gevaarlijk.

Het zou mij niets verbazen als blijkt dat het dragen van fel-gekleurde kleding of fiets-onderdelen niets zal bijdragen aan het eerder waarnemen van de drager.
Felle kleuren zullen de aandacht waarschijnlijk wel beter/langer gevestigd houden op dat object, maar dat is nog niet hetzelfde als eerder waargenomen worden.

De werking van reflecterende of retro-reflecterende onderdelen (ik weet ook niet wat het precies is) zou wel eens een ander verhaal kunnen zijn. Het is dan overigens ook wel opvallend dat de meeste after-market pedalen zonder de verplichte reflectoren worden verkocht. En hoeveel van ons hebben een fiets met de voorgeschreven rode reflector aan de achterkant?
(ik in ieder geval niet :oops: )

Groet,
Tom.
@Tom, ieder zijn meug natuurlijk, maar vanuit mijn alpinisme achtergrond ben ik gewend om felle kleuren in de buitensport te dragen onder de omstandigheden dat ik bewust wil opvallen (ingeval van nood snel en goed zichtbaar zijn in het landschap).

Die lijn heb ik dan ook voortgezet in het fietsen.

Als mij dat een onterecht gevoel van veiligheid had gegeven, lag ik nu misschien wel ergens in een gletscherspleet te mummificeren, al dan niet gehuld in opvallend gekleurde kleding :wink:
Tom vds schreef:
ma 03 sep, 2018 19:00
Dus voor mij geen ‘hi-vis’ kleuren op of aan mijn fiets of lijf.
Ik vraag me af of het dragen van fel gekleurde kleding wel zoveel nut heeft.
Dan heb je, denk ik, nog nooit in de regen of schemer in een Nederlandse stad een auto bestuurd?
En hoeveel van ons hebben een fiets met de voorgeschreven rode reflector aan de achterkant?
(ik in ieder geval niet :oops: )
Ik vind bekeuringen zonde van het geld en doodgereden worden zonde van mijn leven, dus alle drie mijn fietsen voldoen aan de wetgeving. (Met uitzondering van één op een gering aantal punten, want pedaal- en wielreflectoren hebben niet zo veel zin in een velomobiel. :wink: )

Terug naar het onderwerp: op fietsvakantie doe ik geloof ik maar één ding aan zichtbaarheid dat ik normaal niet doe, en dat is niet fietsen in het donker (in landen waar je niet kunt rekenen op verlichting bij je medeweggebruikers).

Groetjes,

Carl