Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshoes - wat is wijs. - Forum Wereldfietser

fietshoes - wat is wijs.

Graag jullie advies/ gedachten over het volgende: In plaats van de fiets in een doos te vervoeren wil ik hem verpakken in buizenisolatie, plastic folie met daarover heen een fietshoes. Nu vraag ik me af wat het handigste is om te gebruiken om de fietshoes dicht te maken: 1 het stuk koord wat erbij zit of 2 door alle zeilringen ty-rips doen. Enige lastige bij de ty-rips is het weer losmaken - dat zal ik dan met een mesje of zo moeten los snijden aangezien ik geen kniptang meeneem. Ik heb ongeveer ieder 25/25cm een zeilring in de hoes geslagen.

Kortom wat zouden jullie doen en waarom... hoor graag wijze, verstandige reacties :D :wink:
Ik weet niet of je op het moment dat je je fiets in ontvangst neemt al over de rest van je bagage kunt beschikken, maar anders wordt het nog lastig om aan een mesje te komen. Het mag iig geen deel uitmaken van de cabinebagage. Wat is je bezwaar tegen het koord?
Heb niet zozeer iets tegen het koord maar vroeg me af of dat wel goed dicht blijft zitten en/ of het aan de andere kant weer makkelijk te openen is.
Ik gebruikte eerder een Decathlon fietshoes die slechts vastzit met een klittenband in het midden; werkte prima. Een (para)koord met een handige knoop lijkt me het meest gebruiksvriendelijk. Anders moet je al die harde plastic dingen door gaan snijden.
Ik heb laatst ty-raps (of hoe je dat ook schrijft :) ) gebruikt. Wel bij aankomst wachten op de reguliere bagage voor het mesje. Maar ik moest toch wachten op het gereedschap om de fiets weer fietsbaar te maken.
Touw niet gedaan omdat deze er niet strak om kon en ik bang was dat het touw misschien achter iets kon blijven haken. Samen met mij waren er nog vier andere fietsen in het vliegtuig. Zij gebruikten een touw, ook deze fietsen kwamen probleemloos aan. Dus wat is wijs. :?:
Bij alle fietsen kon de fiets trouwens niet helemaal in de hoes. De onderkant van de wielen waren nog zichtbaar. Was bij Transavia.

In plaats van buizen-isolatie gebruikt ik zo'n zwemstaaf waarmee kinderen in een zwembad spelen. M.i. was dit wat dikker en steviger dan de standaard buizenisolatie van de bouwmarkt. Ik gebruikt deze mn rondom de derailleur (achterdrager / frame) zodat de omgeving van de derailleur wat dikker was.

-Jan
Tieraps kun je doorknippen met een nagelknippertje en die mogen in de handbagage. Tot nu toe.
Wij gebruiken altijd tie wraps (kabelbinders), ook om los geschroefde pedalen en standaard aan de ingepakte fiets vast te maken. Met een nagelknipper kun je ze gemakkelijk doorsnijden. Een nagelknipper mag mee in de handbagage. Koop flink lange tie wraps, ze zijn gauw te kort ( al kun je ze langer maken door ze met elkaar te verbinden).
Pedalen stop ik in mijn fietstassen - vind ik prettiger.

Ik ga thuis eens kijken welke lengte tyrips ik nodig heb - liggen wat verschillende maten - en zal eens kijken of ze lang genoeg zijn en anders eventueel 2 aan elkaar.

Denk met ik nu hoor dat het tyribs gaan worden - geeft me op de een of andere manier ook een beter gevoel. Nu dus nog kijken of ik ze door krijg met mijn nagelknipper.
Ik gebruik altijd hersluitbare tie wraps. Of je neemt klein schroevendraaiertje mee om niet hersluitbare open te maken en opnieuw te gebruiken.

Bijlagen

Wilde nu toch wel eens weten hoe je het nou schrijft. Het is dus niet een ding maar een merk naam Ty-Rap: https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_tie
Maar de nederlandse wikipedia maakt er weer iets anders van: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tiewrap

Dus nou weet ik het nog niet...
Weet je zeker dat je luchtvaartmaatschappij een hoes toestaat, en niet een doos eist?
Yep, bij klm mag je fiets in een hoes.

Heb inmiddels met de nagelknipper een tywrap doorgekregen - gaat heel erg makkeljjk.

Mocht ik nog bij de Gamma ofzo komen zal ik kijken naar hersluitbare. Aan de andere kant is niet herbruikbare misschien ook wel handig - kan niet zomaar de hoes eraf worden gehaald.