Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jong, onervaren, avontuurlijk - Forum Wereldfietser

Jong, onervaren, avontuurlijk

Hallo allemaal,

ik ben Joris, 17 jaar, zit op 5 VWO en hoop volgend jaar voor mijn eindexamen te slagen. Ik heb het wielrennen sinds een jaartje uitgevonden en heb sindsdien samen met een klasgenoot al een aantal bescheiden tochtjes gemaakt. Wij hebben echter zin in een avontuur en willen daarom na ons examen, zomer 2019, op en neer naar Rome fietsen.

Zelf heb ik al een tweede hands racefiets, maar ik betwijfel of deze wel bestand is voor een fietsreis van zo'n kaliber. We zijn dus bang dat een reis van dit formaat al snel een flinke duit gaat kosten (fiets, overnachtingen, eten, materieel) Iets wat ik door mijn minimumloon en mijn toekomstige leven op kamers zeker niet kan veroorloven.

Zaken zoals een fiets, tent en fietstassen, lopen vaak tot vele honderden tot duizenden euro's op. Echter vragen wij ons af of deze prijs categorie echt noodzakelijk is voor de reis die wij voor ogen hebben en of er geen goedkopere alternatieven aanwezig zijn.

Ik heb al diversen fora doorgespit maar ik hoop dat jullie mij nog wat tips kunnen geven over hoe we zo'n reis het beste kunnen aanpakken en wat een realistische schatting van de kosten is , maar ook of sponsoring van bedrijven misschien een realistische optie zou kunnen zijn.

Groetjes Joris
@ Joris
Al op deze pagina gekeken? http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina

En, natuurlijk succes met het volgend schooljaar.

Jan
Planning: heen totdat de helft van de tijd of de helft van het geld op is, daarna terug via een andere route?
Spullen lenen?
Als je een foto van je fiets plaatst en zegt hoe zwaar je zelf bent kunnen forumleden misschien een inschatting maken hoeveel kilo daar op kunnen en of er nog voorwaarden zijn die deze fiets zal afdwingen.
Als je de checklist die je vindt op de wiki invult kun je nog meer specifieke informatie krijgen.
Hoeveel tijd hebben jullie eigenlijk?
Het is met iedere racefiets mogelijk op en neer naar Rome te fietsen, echter afhankelijk van de reisfietskwaliteiten van je fiets wordt je beperkt in de mee te nemen hoeveelheid bagage. Dit kan je oplossen door het relatief spartaans te houden of te investeren in dure lichtgewicht uitrusting. Dus de eerste vraag is: wat zijn de reisfietskwaliteiten van je racefiets?
Bang zijn is geen goede emotie in dit geval :wink: . Een open mind wel. Low budget kun je zeker gaan, onze eerste fietsreis was ook zo. Enkeldaks tentje van 10 gulden van de kringloop, geleende fietsen en budget tassenset van Bever.
Vraag rond bij vrienden en familie, of wordt hier goede vrienden en plaats een oproep voor gratis of bijna gratis spullen. Met je racefiets kun je al bikepackend overal komen, maar goedkope 2e hands spullen daarin zijn nog lastig te vinden denk ik.
Qua fiets kun je Marktplaats afstruinen naar een geschikt model. Giant Expedition, Snel, Vittorio, Koga... zoek daar maar eens op.
Wildkamperen kost niets, en kan je overal doen (ook al mag het niet in elk land). Ook kan je een boer vragen of je op zijn land mag staan...meestal zonder probleem.
Het is zeer goed mogelijk om met een klein budget een lange fietsreis te maken. Het
Ligt natuurlijk helemaal aan hoe je de reis wil indelen.
Je hoeft echt niet de laatste Santos/Koga/Ortlieb/Hilleberg/... te hebben. Een leuke trekkingfiets is goed te vinden op marktplaats. Het forum hier zit vol mensen die je willen assisteren als je weet waar je wensen liggen.

Edit n.a.v onderstaande post;
Op mijn route naar Rome kwam ik een collega fietser tegen die onderweg was maar Rome op een racefiets. Hij had een simpel achterdragertje aan de zadelpen met twee kleine voortassen eraan en een stuurtas. Daar zat alles in wat hij nodig had van kleine tent tot schone onderbroek. Dus ja het kan zeker.
De topicstarter heeft een racefiets en vraagt zich af of deze geschikt is voor een reis met bagage naar Rome. Wellicht kunnen we deze vraag eerst beantwoorden, voordat we hem gaan adviseren hoe hij aan een betaalbare trekkingfiets kan komen.
Zitten er oogjes op voor een drager?
Ik ben benieuwd hoe je zelf je reis voor je ziet? Stampen op de racefiets? Toeren? Kamperen? Hostels? Koken op de camping? Snackbar of simpel restaurant? Allemaal zaken die ertoe doen bij het bepalen van je budget.
Leuk. Zeker doen!
Onderstaande filmpje geeft aan dat je niet altijd veel hoeft mee te nemen. :D
https://youtu.be/56bkaEyScX0
Wat moet je hier nu op antwoorden.
Ik (64 jr) heb bijv. Rome route van Basel naar NL gefietst in 2 1/2 week. Met mijn Avaghon 28S, bepakking, tent, kampeerspullen, eigen kookgerei etc. Om de paar dagen rustdag, omgeving verkennen . 'S-avonds camping zoeken, onderweg lekker relaxed. Gehele trip naar Rome zou ik in 4-5 weken doen.

Een collega van mij (zelfde leeftijd!) fietst met zijn racefiets (en zijn conditie) en alleen rugzakje met hoogst noodzakelijke in ca. 1 week vanaf NL naar Rome of naar Marseille (en meer van dit soort tochten). Dat soort afstanden en tijden. Elke dag stampen (dubbele km's dan ik op een dag of zelfs triple) en in de avond snel een B&B of hotel/pension. Volgende dag weer vroeg op en gaan met die banaan. Knap hoor, maar niet mijn ding.
@kees, precies wat ik wil zeggen
beste Joris,
wil je eens een foto van je fiets plaatsen? dat praat een stuk makkelijker.
in welk deel van Nl woon/fiets je? (ik ben een 'hobby-fiets-sleutelaar' en misschien kan ik je helpen (drager(s), zwaarder/sterker achterwiel, onderhoud).
groet! hoogframe
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor alle reacties, fijn dat iedereen mee probeert te denken.

Als het goed is heb ik onderaan diverse foto's van mijn fiets toegevoegd, ik hoop dat jullie daar iets aan hebben. Daarnaast zal ik zeker ook even op marktplaats en dergelijke kijken of daar nog fietsen voor een gangbare prijs te koop staan.

Qua route zijn we er nog niet helemaal over uit maar ons idee is om op de heen weg de Italiaanse westkust richting Rome te pakken ( Milaan, Genua en Pisa), waarna we op de terugweg via het oosten (Florence, Bologna en Venetië) weer richting ons vertrouwde kikkerlandje te trekken. Ik heb nog geen idee wat een redelijke schatting is van de tijd die we er over zouden doen maar ik hoop dat het wel binnen 5 à 6 weken mogelijk moet zijn :?

Voor de rest lijkt ons wildkamperen ook zeker interessant aangezien dit een hoop geld zou kunnen besparen, al vraag ik me wel af of dit niet veel gedoe kan opleveren

Groetjes Joris

Bijlagen

hoogframe schreef:
egopro schreef:
ma 04 jun, 2018 20:24
Ik ben benieuwd hoe je zelf je reis voor je ziet? Stampen op de racefiets? Toeren? Kamperen? Hostels? Koken op de camping? Snackbar of simpel restaurant? Allemaal zaken die ertoe doen bij het bepalen van je budget.

We zijn van plan om flink wat kilometers op een dag te maken dus stampen op de racefiets zal hier het best onder passen. Daarnaast hopen we om zo goedkoop mogelijk te kunnen reizen waar (wild)kamperen en zelf koken het beste bij passen. We zullen zeker hier en daar een hostel pakken etc. Maar voor het overgrote deel hopen we toch wel zo goedkoop mogelijk de dag door te komen.
hoogframe schreef: beste Joris,
wil je eens een foto van je fiets plaatsen? dat praat een stuk makkelijker.
in welk deel van Nl woon/fiets je? (ik ben een 'hobby-fiets-sleutelaar' en misschien kan ik je helpen (drager(s), zwaarder/sterker achterwiel, onderhoud).
groet! hoogframe
Ik ben woonachtig in de prachtige Betuwe, zo tussen de lek en waal in. Ik hoop dat jullie iets met de foto's kunnen anders kan ik er altijd nog meer bijplaatsen

Bijlagen

De VT780 heeft carbon voor- en achtervork en geen oogjes voor een stevige achterdrager. Daarmee is de fiets niet heel geschikt voor een volbepakte fietsreis.
Nog afgezien van het ontbreken van oogjes ed is de kans levensgroot dat deze fiets met meer als 10 kg bagage niet meer prettig fietst. Nu is 10 kilo (voor mij!) ruim voldoende om fietskamperend in Rome te komen, met gebruikmaking van bikepacking tassen aan het zadel, onder de liggende buis en aan het stuur. Veel extra zaken kun je dan niet meenemen!
inderdaad. ik sluit me aan bij de vorige twee spreekes: - met zo'n (overigens mooie race-) fiets wordt het inderdaad of bikepacken of met een gevulde creditcard van roomservice naar roomservice Rome halen...
en - (ik ben zelf meer van de stalen frames, maar) je hebt simpel gezegd iets meer van een trekking-achtge fiets nodig als je met tassen en wat gewicht wilt fietsen. of een (wat ouder) raceframe met oogjes voor een drager (of twee).
er is overigens van alles mogelijk als je daarbij (bij een meer trekking-achtig frame/-fiets) toch een racefietshouding en bijbehorende stuur wilt: prima. (en dat kan zelfs in wielmaat 26 inch (559 van een mountainbike)
kijk desnoods eens op marktplaats rond met zoektermen: traveller, randonneur, snel safari, multitrack, enzovoort... en kijk hier op het forum eens in het topic met foto's van mensen hun fiets. o je te oriënteren.
groet, hoogframe
JorisB schreef:
ma 04 jun, 2018 21:07
Voor de rest lijkt ons wildkamperen ook zeker interessant aangezien dit een hoop geld zou kunnen besparen, al vraag ik me wel af of dit niet veel gedoe kan opleveren
Let wel dat wildkamperen niet overal toegestaan is. Een bijkomend nadeel is dat je tijdens wildkamperen meestal geen gelegenheid tot wassen/douchen en dat waarschijnlijk ook je kleding dus vies blijft verder kan het lastig zijn om op wildkampeer plekken te koken (-kan- hoeft niet altijd op te gaan). Voordelen zijn er natuurlijk ook, lekker avontuurlijk, en zeer budget vriendelijk.

Je schrijft verder dat je al een aantal "tochtjes" gemaakt hebt. Wat hielden deze tochtjes in? Puur een tocht op de racefiets van ... km (hoeveel?) zonder bagage of ben je al een klein weekend/lang weekend weg geweest met bagage en ergens overnacht? Ik zou in ieder zo min mogelijk nieuw aanschaffen en vooral op marktplaats e.d. oriënteren.
Wildkamperen is erg leuk, mag bijna nergens, maar kan overal. Ideaal zijn fietspaden door het bos, hier komt ´s-avonds niemand meer. Je kunt je met een liter water prima wassen en koken gaat ook prima. Alleen vieze pannetjes schoon maken gaat beter onder warm stromend water, maar uitvegen met een stuk keukenrol gaat ook prima.