Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voedsel bewaren en voorraad inslaan - Forum Wereldfietser

Voedsel bewaren en voorraad inslaan

Hoewel niet van toepassing om mijn komende reis vraag ik mij al een poosje twee dingen af;

De meeste tips vertellen over het mee nemen van kleine porties, zoals bijvoorbeeld een klein flesje olijf olie ipv de hele fles. Nu ben ik nog niet eerder lang genoeg weg geweest (of in het buitenland wezen kamperen) dat ik deze voorraden op wist te maken. Maar wat ik eigenlijk mis en waar ik direct zelf niks op kan verzinnen is het aanvullen van deze voorraden. Wat doen jullie? Buren op de camping vragen of je een klein beetje van hun voorraden mag? Of toch maar grote hoeveelheden meezeulen, of zelfs de rest weggeven aan anderen?

En ik zit altijd in over het bewaren van voedsel; In Nederland is er altijd wel een supermarkt dichtbij de camping. Maar stel je gaat een dag tegemoet waarin je echt niks tegen gaat komen, wat neem je dan mee om toch een enigzins normaal te kunnen eten? Hierbij denk ik zowel aan ontbijt als avond eten.
Meestal vinden we wel iets onderweg, als we geen winkel tegen komen (boerderij, boomgaard... maar we hebben altijd een paar nooddingen bij ons: pakje pasta, zakje zongedroogde tomaten, blikje mais, bouillonblokjes, kruiden. Zo kan je een maaltijd maken. Voor ontbijt is dat wel wat ingewikkelder vinden we, zonder brood of yoghurt vinden we een ontbijt niet compleet. Daarom altijd een pakje keks bij ons, lekker. Die gebruiken we ook onderweg, evenals fruitrepen: in Duitsland kopen we schneeschnitte, in NL bij de AH fruitrepen met dadel en citroen, zijn het minst zoet.
Ik ben nog niet lang genoeg weg geweest om mijn voorraad olijfolie (als voorbeeld) op te krijgen. Ik denk dat ik inderdaad aan mensen op de camping die zich gemotoriseerd vervoeren zou vragen of ik wat olie van ze kan kopen. Dat heb ik al wel eens met wc-papier gedaan. Ook zo'n product waarvan je maar een beperkte voorraad meeneemt. Ik heb dat toen gekregen, maar ik had er ook best voor willen betalen.

Peter
Ontbijt voor ons altijd havermout gewoon in water gekookt met noten/gedroogde vruchten. Bijna nooit brood eigenlijk. Kan je prima op fietsen.

Olie gebruiken we vaak de olie uit een blikje tonijn.
Gedroogd en voedsel in blik is een goeie inderdaad, nooit aan gedacht.
Het is soms wel wat puzzelen, inderdaad. Ik fiets alleen dus heb vanwege de ruimte en het gewicht weinig kookspullen mee en wil ook geen kilo's voedselvoorraad bij me hebben. Er zit één noodmaaltijd van gedroogde pasta, zakje pastasaus en een gedroogd worstje onderin de tas. Die mag er alleen uit als er echt niks anders is. Het is ook niet zo heel lekker, dus is het geen probleem me aan die regel te houden.

Voor onderweg heb ik ook altijd iets van mueslirepen ofzo in de tas, maar ook weer alleen voor als het nodig is. Anders blijf ik op zoek naar dat soort dingen.
Verder heb ik alleen wat olie mee om iets te kunnen bakken, wat ik uiteindelijk zelden doe omdat ik het veel gedoe vind. Vooral met bederfelijke waar als vlees enzo.

Als ik ook maar even denk dat een ontbijt de volgende dag niet direct voorhanden zal zijn, koop ik alvast iets wat in elk geval als voorlopig ontbijt kan doorgaan, tot ik een bakker, supermarkt o.i.d. tegenkom.
Het gaat soms mis omdat ik onderweg de een na de andere winkel of eetgelegenheid tegenkom en het dan net te vroeg vind om eten in te slaan of te pauzeren voor thee en taart. Zodra ik dan denk: ik neem de volgende wel, dan... komt er daarna heel lang niks meer en zit ik chagrijnig op de fiets. Daar leer ik dan weer (een tijdje) van en word ik iets verstandiger.

Aanvullen van bijvoorbeeld olie, maar ook shampoo of afwasmiddel ofzo doe ik door dan maar een goedkope of heel kleine variant te kopen en de rest weg te geven, te laten staan etc. Ik ga niet met een halve kilo afwasmiddel rondrijden.
Door na een vakantie te noteren hoeveel je echt gebruikt hebt, kun je de volgende keer weer wat beter de passende hoeveelheden meenemen.
Een supermarkt voorbij fietsen en daarna niks meer tegen komen is mij ook al eens gelukt inderdaad.
headlight schreef:
zo 15 apr, 2018 16:56
Een supermarkt voorbij fietsen en daarna niks meer tegen komen is mij ook al eens gelukt inderdaad.
Herkenbaar.... :lol:

Olijfolie is inderdaad het meest problematische omdat de goedkoopste verpakking meestal een hele liter is en al gauw vijf euro kost.
Gelukkig komt het niet zo gauw voor als me met 250 ml begint. Bij het restaurant waar je toch een keer eet vragen kan natuurlijk ook. Afhankelijk van de vriendelijkheids/chagrijnigheidsquotiënt van de persoon heb je dan iets van geen succes tot meer dan alleen olijfolie.

Op de wiki staan nog wat tips over houdbaar spul: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... n_recepten
headlight schreef:
zo 15 apr, 2018 13:07
Stel je gaat een dag tegemoet waarin je echt niks tegen gaat komen, wat neem je dan mee om toch een enigzins normaal te kunnen eten? Hierbij denk ik zowel aan ontbijt als avond eten.
:shock: 1 dag zonder supermarkt is toch geen probleem?

Maar goed: gewoon een paar appels, paar banenen, brood, als t niet te warm is kaas en boter, pasta, zakje/potje saus, blikje tonijn, dat soort werk. Ook geschikt voor 2 dagen zonder supermarkt,in dat geval 2x zo veel meenemen. :wink:
Tijdens fietsvakantie ben ik bij de afdeling afwas extra allert op achtergelaten flessen afwasmiddel. Snel ons flesje bijvullen. Olijfolie koop ik vaak bij door flesjes uit te zoeken met een bijzondere samenstelling, deze zijn vaak wat kleiner. Ook goede ervaringen met restaurants om bij te vullen.
In plaats van olie kun je ook ghee gebruiken. Misschien niet in mega kleine hoeveelheden (300gr) maar is ook als boter op brood te gebruiken.
Wij zijn vorig jaar rond de wereld gefietst dus hebben nogal wat ervaring met de problematiek. Erg veel herkenbare oplossingen lees ik al. Altijd 1 dag extra voedsel meenemen ! Hoe verder je van huis bent hoe vaker mensen je uitnodigen en vragen of ze nog wat kunnen betekenen . Vooral Australiers en Amerikanen willen graag voor die zielige fietsers zorgen.
Wat ik mis is het gewicht, zelf kampeer ik nu 45 jaar en als ik eens in een andere supermarkt kom knijp ik in alle verpakkingen en zo vindt je voor alles kunststof en kleine verpakkingen die jaren meegaan. Dat geldt voor koffie ,thee, koffiemelk, pindakaas, jam en ga zo maar door.
Grootste afstanden die wij tussen winkels moesten overbruggen was 3 dagen doorfietsen ; de Gobi en de Outback.Dan moet je helemaal afstand nemen van vers voedsel behalve fruit. Wereldwijd bleek kaas die lang goed blijft ; La vache qui rie. Overigens veranderd de behoefte naar gezond eten met iedere volgende 10000 km naar GENOEG eten en ons bleek op deze afstanden het meenemen van genoeg water een groter punt ; 3 dagen Outback maal 4 liter pppd is 24 kilo extra terwijl 3 kilo voedsel je wel door zo'n afstand haalt.
Groetjes Pier en heppie saaikling.
Piviets - kun je daar wat concreter in zijn "knijp ik in alle verpakkingen en zo vindt je voor alles kunststof en kleine verpakkingen die jaren meegaan. Dat geldt voor koffie ,thee, koffiemelk, pindakaas, jam en ga zo maar door." m.a.w. hoe ziet dat qua gewicht er dan bij jullie uit?
Gewicht lijkt mij een minder groot probleem dan zonder voer en water zitten :) Maar ik begrijp dat bij gebrek aan gelegenheden het eigenlijk gewoon neerkomt op blik en gedroogd eten?

Ik ben net als Inge ook benieuwd naar wat je precies bedoeld.
headlight schreef:
ma 16 apr, 2018 19:08
Maar ik begrijp dat bij gebrek aan gelegenheden het eigenlijk gewoon neerkomt op blik en gedroogd eten?
Dan moet je nog maar eens deze discussie opnieuw (?) doorlezen want er zijn al een heleboel tips gegeven die beter zijn dan dat.

Met het knijpen in verpakkingen wordt volgens bij bedoeld dat veel dingen die vroeger in glas zaten nu in lichtgewicht kunststof flesjes, potten e.d. zitten die heel geschikt zijn om mee te nemen wegens licht en onbreekbaar.
Ik blijk wat vragen te hebben opgeroepen.
Als je maar zoekt vindt je alles wel in kunststof verpakking, zoals de Amerikaanse pindakaas van de Jumbo.Ik kijk vervolgens naar praktische verpakkingen ,er gaat 27 % meer volume in een fietstas als je ronde potjes vervangt voor rechthoekige potjes. Jam is ´t moeilijkst te vinden maar die maak ik zelf en dat kan ook in kunststof. Blikvoer en gedroogd voer vinden wij prettiger dan niet eten. Extra water vervoeren we in flessenwaterflessen, met onder iedere Ortlieb tasriem een 1,5ltr. fles heb je al weer 6 ltr. bij je.
Vervang je bidonhouder voor een petfleshouder en koop die dure Cassis, deze petfles gaat 19000 km mee, je kent vast wel iemand die de cassis wil hebben, jou gaat ´t om de fles.
Ga je door de woestijn dan leg je die ijskoffie ´s nachts buiten en ´s ochtends als ie ´t koudst is rol je ´m in je donsjack,onder in de kledingtas is ie om 1200 u. nog koud!! In de VS alle eten in de binnentent , vooral Raccoons en Possums zijn brutaler dan je lief is.
Hopende hiermee iets te hebben toegelicht, groetjes Pier.
piviets schreef:
ma 16 apr, 2018 21:33
.... Ga je door de woestijn ......
Een leuke tip is gebruik maken van een natte lap of iets dergelijks.
Wikkel de lap om de fles en laat dat een tijdje gewoon zo zitten (en fiets gewoon lekker verder :lol: ).
Doordat het water in die lap gaat verdampen, onttrekt het warmte aan de de fles met inhoud. Je drank wordt lekker koel.
In de Sahara worden nog altijd waterzakken van schapen- of geiten-huid gebruikt voor dit doel: doordat er een beetje water door de huid trekt blijft dit natuurkundige verschijnsel doorgaan. Ik maak na verloop van tijd gewoon die lap weer wat vochtig.
Eeuwen oude truc!

Groet,
Tom.
Mijn tip:

Rode linzen en pinda's en uien en spaghetti voor avondeten: veel proteïnen, blijft langs goed in de tas, hoeft niet lang bereid te worden, weinig overbodig vocht dat je mee hoeft te zeulen.
In de ochtend: havermout en gedroogd fruit, rozijnen en noten.
Probeer geen brood mee te nemen maar wraps, neemt niet zo veel ruimte in.

En snickers natuurlijk
Zonder alle reacties te hebben gelezen... Neem een pak spaghetti en een zakje sauspoeder of potje pesto (in plastic zakje doen!) mee. Daar kun je p.p. anderhalve dag op fietsen. Op IJsland was dit ons ontbijt: rode pesto afgewisseld met groene pesto. Who needs more?

In grote delen van Europa kan ik me voorstellen dat je met een beetje plannen elke dag wel een supermarkt tegenkomt of vreetschuur tegenkomt. Dan is 1 noodmaaltijd meenemen wel voldoende.

Olijfolie gaat gewoon mee in een plastic flesje. Van te voren bedenken hoe veel je nodig hebt, en als je toch te kort komt, kun je bedelen bij andere mensen. Dit geldt ook voor andere ingredienten.
Nooit gerealiseerd dat er in 4kanten potten meer ingaat dan in ronde. Zal vanaf nu eens extra gaan opletten in supermarkten op plastic verpakkingen. Alleen jammer dat er , voor zover ik weet, bijna niets in 4kanten potjes zit.

Heb zelf Arkels en die heeft geen tassenriem maar daar is vast wel, als dat ooit nodig mocht zijn, iets op te verzinnen met spanbanden om flessen op zijn plaats te houden.

Mijn flessen (water en thermos) heb ik op het bikebuddy systeem zitten - werkt vind ik erg fijn. De waterfles is een nalgene 1.5l fles - groter kan ik ook niet kwijt in mijn kleine frame.
In de VS alle eten in de binnentent , vooral Raccoons en Possums zijn brutaler dan je lief is.
Goede tip!