Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slovenië: Annahüttensattel als alternatief voor Wurzenpass - Forum Wereldfietser

Slovenië: Annahüttensattel als alternatief voor Wurzenpass

In mei ga ik een week 'bikepacken' in Noordwest Slovenië. Ongeveer deze route: http://www.bikepacking.com/routes/bikepacking-slovenia/. Ik ben eerst op bezoek in St. Johann in Tirol en laat mijn auto daar staan en pak de trein naar Villach. Vanuit Villach wil ik met de fiets de Karawanken over richting Slovenië en vanaf daar mijn route te volgen. De meest logische keuze is de Wurzenpass. Omdat ik liever op gravel/onverhard rij heb ik ook een alternatief gevonden. Vanaf Villach via Altfinkenstein een goed onderhouden gravelweg/pad richting de Annahüttensattel en daarna de afdaling naar het Sloveense Savadal. Route: https://www.komoot.com/tour/28008069?ref=wtd


Heeft iemand ervaring met de route via de Annahüttensattel? Het stijgingpercentage moet te doen zijn.
Van andere website:
Vanuit Oostenrijk naar Slovenië (met rugzak van 8,5 kilo):
Zunächst über eine Straße und dann über einen angenehm zu fahrenden Schotterweg ging es ca. 1000 Höhenmeter bergauf bis zum Annahüttensattel. Verfahren konnte man sich hier nicht, denn überall, wo es Abzweige vom Schotterweg gab, standen Bike-Verbotsschilder.
...
Nach dem Annahüttensattel ging es erst einmal wieder bergab, erst auf einem kurzen Trail, dann wieder auf einem Schotterweg. Die lange Abfahrt hat ein traumhaftes Panorama in die südlich gelegenen julischen Alpen geboten.
Wordt zo te zien wel vaker gereden, zelfs groepsreizen (ze hebben de weg ook iets verbeterd). Afdaling is wel pittig.

Maar zelf helaas geen ervaring. Wel erg mooi gebied.
Ik weet niet wanneer in mei je gaat maar begin mei wil hier en daar nog wel wat sneeuw liggen zeker op de wat hogere delen van de route, ook de nachten zijn er bij de rivieren vaak nog koud en vochtig.
Over de voorgestelde route kan ik je niets vertellen, wel dat het asfalt op de Würzenpass vroeg in het seizoen nog niet is hersteld. Maar dat komt voornamelijk door automobilisten die niet weten hoe ze een helling af moeten rijden. (wasbord effect met losse steentjes is het resultaat)
Als er een track is: gewoon doen. Bij bikepacken hoort een beetje avontuur. Je komt altijd wel boven en aan de andere kant er weer af. En het zal vast leuker zijn dan de oersaaie Wurzenpass. Je kunt 't!
Fedor schreef: Van andere website:
Vanuit Oostenrijk naar Slovenië (met rugzak van 8,5 kilo):
Zunächst über eine Straße und dann über einen angenehm zu fahrenden Schotterweg ging es ca. 1000 Höhenmeter bergauf bis zum Annahüttensattel. Verfahren konnte man sich hier nicht, denn überall, wo es Abzweige vom Schotterweg gab, standen Bike-Verbotsschilder.
...
Nach dem Annahüttensattel ging es erst einmal wieder bergab, erst auf einem kurzen Trail, dann wieder auf einem Schotterweg. Die lange Abfahrt hat ein traumhaftes Panorama in die südlich gelegenen julischen Alpen geboten.
Wordt zo te zien wel vaker gereden, zelfs groepsreizen (ze hebben de weg ook iets verbeterd). Afdaling is wel pittig.

Maar zelf helaas geen ervaring. Wel erg mooi gebied.
Bedankt voor de info. Ik zie nu ook dat deze pas regelmatig door mtb-ers wordt gereden. Vaak als onderdeel van de "Dreiländertour".De Trans-Slovenië van MTB experience mtb reizen gaat ook via Annahüttensattel. Een aantal mooie foto's van de route en afdaling op hun site.
_Peter_ schreef: Ik weet niet wanneer in mei je gaat maar begin mei wil hier en daar nog wel wat sneeuw liggen zeker op de wat hogere delen van de route, ook de nachten zijn er bij de rivieren vaak nog koud en vochtig.
Over de voorgestelde route kan ik je niets vertellen, wel dat het asfalt op de Würzenpass vroeg in het seizoen nog niet is hersteld. Maar dat komt voornamelijk door automobilisten die niet weten hoe ze een helling af moeten rijden. (wasbord effect met losse steentjes is het resultaat)
Ik ga begin mei. De kans zal wel groot zijn dat er wat sneeuwresten zullen liggen. Ik heb ook een aantal campings op het oog dichtbij rivieren zoals de Soca. Donsjasje geen overbodige luxe denk ik? De Vrisicpas zou in mei wel al sneeuwvrij zijn zijn volgens een 'local'.
willem.m schreef: Als er een track is: gewoon doen. Bij bikepacken hoort een beetje avontuur. Je komt altijd wel boven en aan de andere kant er weer af. En het zal vast leuker zijn dan de oersaaie Wurzenpass. Je kunt 't!
De Wurzenpass is inderdaad al afgevallen. Ik neem liever "the road less travelled" en heerlijke gravelafdalingen zijn voor mij sowieso een plus.

Bedankt voor de info allemaal. Ik zal na mijn tocht een klein reisverslagje op het forum zetten.

gr,
Patrick
Op de Wurzenpass ligt trouwens wel een interessante bezienswaardigheid: een fort gebouwd in de Koude Oorlog. Nu als openluchtmuseum toegankelijk.
Pat schreef:
do 22 mar, 2018 14:38
Ik ga begin mei. De kans zal wel groot zijn dat er wat sneeuwresten zullen liggen. Ik heb ook een aantal campings op het oog dichtbij rivieren zoals de Soca. Donsjasje geen overbodige luxe denk ik? De Vrisicpas zou in mei wel al sneeuwvrij zijn zijn volgens een 'local'.
Donsjasje en een goede donzen slaapzak zijn geen overbodige luxe, ook 's zomers zijn die rivieren nu niet echt warm te noemen al zie je op sommige stukken waar water is blijven staan en niet of weinig wordt ververst wel mensen badderen.

Vrsic pas is niet onverhard maar eigenlijk wel een must voor als je in Slovenië bent. Hopelijk is het niet al te druk met motorrijders zodat je zelf ook kan genieten. (en afzien)
_Peter_ schreef:
Pat schreef:
do 22 mar, 2018 14:38
Ik ga begin mei. De kans zal wel groot zijn dat er wat sneeuwresten zullen liggen. Ik heb ook een aantal campings op het oog dichtbij rivieren zoals de Soca. Donsjasje geen overbodige luxe denk ik? De Vrisicpas zou in mei wel al sneeuwvrij zijn zijn volgens een 'local'.
Donsjasje en een goede donzen slaapzak zijn geen overbodige luxe, ook 's zomers zijn die rivieren nu niet echt warm te noemen al zie je op sommige stukken waar water is blijven staan en niet of weinig wordt ververst wel mensen badderen.

Vrsic pas is niet onverhard maar eigenlijk wel een must voor als je in Slovenië bent. Hopelijk is het niet al te druk met motorrijders zodat je zelf ook kan genieten. (en afzien)
Voor een gedeelte volg ik de weg (206) naar de Vrisicpas. Twee langere offroad gedeeltes via een zijpaadje/track. Waarschijnlijk rij ik zondag over de pas - meestal de drukste dag met dagjesmensen en motoren. En tegen de kou gelukkig een drie seizoenen donsslaapzak.
Fedor schreef: Op de Wurzenpass ligt trouwens wel een interessante bezienswaardigheid: een fort gebouwd in de Koude Oorlog. Nu als openluchtmuseum toegankelijk.
Bedankt voor de tip. Op de weg terug naar Villach neem ik wel de Wurzenpass.
Dan hoop ik dat ze de weg hebben opgeknapt, juist op het steile stuk naar beneden aan de Oostenrijkse kant was de weg destijds zo slecht dat je max 25 naar beneden kon.
_Peter_ schreef:
do 22 mar, 2018 22:17
Dan hoop ik dat ze de weg hebben opgeknapt, juist op het steile stuk naar beneden aan de Oostenrijkse kant was de weg destijds zo slecht dat je max 25 naar beneden kon.
Klopt. Na het rondje Slovenië terug via de Wurzenpass. Het rechte steile stuk is nog steeds beroerd. Op dat stuk is het asfalt nogal in ernstige staat van ontbinding. De rest ging wel.

Op de weg naar Slovenië vanuit Villach (foto) was de Annahüttensattel ofwel de Jepcapas prachtig en goed te doen. Mooier, rustiger, gravel en prachtige afdaling.

Afbeelding