Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie met hond - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie met hond

Wij willen op fietsvakantie onze hond, een Border Collie, meenemen. Wie heeft hier ervaring mee en kan ons voorzien van tips en/of ideeen. Welke fietskar voor de hond is hier bijvoorbeeld geschikt voor? Hoe doe je het met het eten voor de hond onderweg? Zijn er zaken waar we echt op moeten letten? De fietsvakantie zal overigens gewoon starten thuis en ook thuis eindigen. Wellicht zit er een klein stukje treinen in. Kortom alle info en ervaringen zijn welkom.

Groet
Had ik niet al eerder deze vraag van jullie gelezen? Waar gaat de reis heen? Hoeveel kilometer willen jullie per dag doen en hoe slapen?

Wij reizen met de hond in een doggyride. Gaat prima. De bagage voor de hond Is aanzienlijk. Bedje, voer, verzorging etc. Hou daar ook rekening mee.

Elke 10 km stoppen we meestal zodat ze eruit kan. Een border zal zich snel vervelen. Oefenen jullie nu al?
Wat het zoal makkelijker / aangenamer kan maken:
Zorg dat je een degelijk "eerste hulp" pakketje voor de Border bij je hebt.(vraag inlichtingen dierenarts).
Afhankelijk van de bestemmingen best contact nemen met je dierenarts zodat je hond aan de medische voorschriften van het land voldoet (entschema). Dit kan zelfs binnen één land verschillen.
Leer de hond aan de fiets te lopen, zo kan hij dat tijdens de fietstrip ook een aantal kilometers doen wanneer de omstandigheden het toelaten, zodat hij nadien na inspanning behoefte heeft aan rust (in de kar). Borders zijn actieve honden en zo'n karaktertypes raken snel gefrustreerd wanneer ze van alles waarnemen en geen initiatief kunnen nemen. (in de kar zitten dus).
Je moet natuurlijk eten voorzien voor het dier, vaak is dat droogvoer. Aangenamer vind ik het om ervoor te zorgen dat het rantsoen van de hond voor een groot deel bestaat uit vlees/vis/kip, dan hoef je geen zak van 15 kg droogvoer mee te slepen maar kan je in de plaatselijke winkels zowat per dag hondeneten voorzien.
Bij "droogvoer" zijn honden vaak "merk gebonden", dan word het vaak een zoektocht.
Dank voor de reacties tot zover. We zullen ongeveer 70 km per dag fietsen en slapen in een tent, de hond in de kar. De hond loopt bijna elke dag wel naast de fiets de ene keer wat verder dan de andere keer, met 25 a 30 km naast de fiets heeft hij geen moeite ook vrijwel ongetraind. Maar inderdaad stukjes lopen en dan even in de kar en dit zo afwisselen.

Groet
Het antwoord op de vraag waar het naar toe gaat is best essentieel. Als je geen beest van een kerel of vrouw bent en de hond niet bergop wil lopen wordt het in de heuvels ten zuiden van Sittard of in de Vlaamse Ardennen al best pittig.
https://www.crazyguyonabike.com/doc/?o= ... =6195&v=10

Wat betreft fietskarren vraag ik mij af of je niet een geveerde kar moet hebben. Wijzelf vangen op de fiets een groot deel van de weg-oneffenheden op met benen en armen. Bovendien zien we ze aankomen en kunnen er op anticiperen. Een hond zal meestal liggen. De klappen komen dan direkt op de ingewanden. Lijkt me geen pretje voor de hond.
En bij erg warm weer zijn hondenschoenen wel op z'n plaats.
https://www.google.be/search?q=hondensc ... 00&bih=769
Tijdens de fietstocht zal onze hond veel lopen naast de fiets. M.n. Juist omhoog hij kan beter omhoog lopen dan wij fietsen. Misschien kan hij de lastige stukken ons wel een beetje helpen.
Een collega wereldfietser heeft het me ooit afgeraden (nadat ze zelf met de hond op pad is geweest). Haar voornaamste redenen:

1 heel zwaar fietsen. Vlak valt nogal mee maar bergop echt zwaar. Een hond is snel 16 kilo, de trailer 11, een zak hondenvoer en extra water...bij elkast 30 kilo extra

2 je moet erg rekening houden met je hond...te warm, te koud, niet te lang achter elkaar fietsen, meer rustdagen nemen.

3 onhandig want je kunt niet zomaar ergens op de trein stappen....behalve onpraktisch mag de trailer van gewoon niet mee...en het vliegtuig nemen wordt helemaal ingewikkeld

4 je vindt moeilijker een slaapplaats. Wild kamperen oke...maar je hond kan je ook wel eens 'verraden', en als je eens een b&b wil nemen is een hond soms niet welkom. Bij warmshowers niet echt problemen ondervonden...maar het is toch echt ingewikkelder.

5 je kunt veel moeilijker met andere mensen samen op fietsen want je bent nu eenmaal een stuk trager.

Wat wel weer leuker is is dat je meer aanspraak onderweg hebt en het gezellig is om een maatje bij je te hebben. Helaas niet altijd even praktisch dus.
Wij hebben vaak met onze hond gefietst, en daar eerder over gepost op het forum, zie bijvoorbeeld hier:

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 34#p137434

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 83#p208230

Hopelijk heb je er wat aan, als je meer wil weten hoor ik t natuurlijk graag.

Roef
Ik doe het nu reeds 6 jaar met Sam, onze border collie, en dit jaar zal het opnieuw zo zijn. Nog geen enkele keer spijt van gehad, maar in het begin is het even afzien vanwege het gewicht en je zal sneller je hongerklop krijgen... hou vooral daar rekening mee. En uiteraard een goede voorbereiding is nodig wat betreft inentingen en dergelijke.

Zelf overwegen we de stap van een doggyride naar een bon yak trailervanwege het gewicht. Ze is nu al lange tijd gewend aan onze bullit bakfiets waardoor ze dezelfde zit heeft.

Leuk om lezen vond ik het volgende artikel op bikepacking.com

http://www.bikepacking.com/plan/dogpacking/

Geniet er van!
Camping bij Roscoff. eten met de pot mee.jpg
kleine foto roscoff.jpg
we hebben Pebbles, een Welsh Corgi kruising die in een grote mand achterop zit. Het is wel levend gewicht van 12 kg daar moet je echt rekening mee houden. ik had een artikel geschreven voor Europafietsers maar dit werd niet geplaatst omdat het te specifiek is. Hier onder de tips die ik had gegeven misschien heb je hier wat aan. komende vakantie is ons plan om een ronde in Frankrijk te fietsen. ( stukken van Velodyssee -basken - -langs oude wegen-canal midi ) ronde van 1000 km )


Op de vakantie fiets hangt de hondenmand aan het frame, de mand hangt zo boven de bagagedrager, zo kun je gewoon de tassen eraf halen en de mand laten zitten. De mand zit extra vast met tyribs. ik heb geen achtertassen.. al met al weegt hond -frame en mand 20 kg.

 Op rustige wegen laten we haar stukken los meelopen. Pebbles hebben we geleerd te komen als we fluiten op een hondenfluitje, en ze weet dat ze stil moet staan als we wachten roepen. Als we andere fietsers tegen komen moet ze bij ons blijven lopen. op asfalt schijnen schoentjes handig te zijn, we nemen ze dit jaar voor de zekerheid mee .
 We hebben voor Pebbles een aparte bidon op de fiets. Deze is geïsoleerd, zo heeft ze altijd koud water. (Decatlon)

 we geven water en voer in een opvouwbaar bakje die met een musketon haak aan de mand hangt. Zo kun je hem zo pakken. (action 2 euro) De loopriem zit in de stuurtas, als we ergens op t terras gaan zitten kunnen we haar zo meenemen.

 er gaat weinig voer mee, alleen brokjes voor s morgens verder eet ze met de pot mee.

 We hebben voor Pebbles een eigen kleur vakantie handdoek, zo kun je de hond eventueel afdrogen voor ze in de tent gaat slapen, ze heeft dus een eigen doek.. . ik heb niet graag hondenharen op mijn gezicht..

 Een lichtgewicht ketting met twee musketon haken is de vastzet ketting bij de tent. We maakten die vast aan een haring. Als we een camping op komen zetten we Pebbles meteen vast. dan kun je rustig de boel opzetten,

 Neem altijd poepzakjes mee en ruim alles op vooral in de bebouwde kom . Zo hou je de fietspaden schoon.

 Pas op met loslopende honden onderweg, ze kunnen als ze de hond ruiken tegen je fiets opspringen . Vooral in Frankrijk heb je nog al eens honden die van een erf af stormen

 In de fietsmand ligt een dik kleed, dit is prettiger. en is ook het slaapkleed in de tent , De randen kun je bekleden met isolatie materiaal voor buizen zodat de hond met de kop lekker zacht op de rand kan liggen.

 We lassen meer rustdagen in , het is voor een hond niet leuk om iedere dag in een fietsmand te moeten zitten. We wandelen de andere dagen als we een dag op de camping blijven .

 De afstanden die je fietst zijn korter, je stopt meer onderweg om de hond even extra uit te laten. Hij moet af en toe even de tijd hebben om te snuffelen toch?

 De hond niet vast zetten in de mand, mocht ie er toch uitspringen dan heb je kans dat ie tegen je fiets aan zwiept…. Met alle gevolgen van dien.

ik denk dat het vergelijkbaar is met fietsen met kinderen, je bent wat meer beperkt , als je een kerk/ musea in wilt kun je niet samen, een hond mag niet overal in. Ik ben aan het bedenken om een soort rugzak mee te nemen waar ik de hond in stop. zo kunnen we toch samen naar binnen...
in Frankrijk mogen de honden meestal naar binnen in Restaurantjes, of koffie tentjes,

Tot slot,
Het bevalt ons heel erg goed om de hond mee te nemen. Ja, je moet je vakantie iets anders indelen. Deze zomer willen we 4 weken fietsen door Frankrijk. Wellicht is een kar dan ook wel een optie, dan kun je iets meer bagage meenemen en heb je geen bewegende hond achterop. We zijn er nog niet uit. Wat we wel weten is dat Pebbles altijd mee gaat, gewoon omdat we het erg gezellig vinden. dus advies welke kar zijn erg welkom!!
Grappig. Als ik dit zo lees, lijkt het alsof het meenemen van een hond lastiger is dan het meenemen van een vierjarig kind. Dat durf ik best te betwisten. Ik denk dat je voor een hond al gauw minder kleding meenemen, bijvoorbeeld. Maar: hondenvoer lijkt me zeker een uitdaging. Tenzij hij eet wat de pot schaft;).
wie heeft tips over een fietskar waarin we een kleine hond vervoeren en wat bagage ? ik had al gereageerd op het topic over ervaringen met fietsen met de hond, omdat we nu langer onderweg zijn willen we toch een kar meenemen ... wie heeft tips?
Travelmaster schreef:
di 22 mei, 2018 16:09
Grappig. Als ik dit zo lees, lijkt het alsof het meenemen van een hond lastiger is dan het meenemen van een vierjarig kind. Dat durf ik best te betwisten. Ik denk dat je voor een hond al gauw minder kleding meenemen, bijvoorbeeld. Maar: hondenvoer lijkt me zeker een uitdaging. Tenzij hij eet wat de pot schaft;).
idd Pebbles eet vooral wat de pot schaft...................
Wij fietsen regelmatig een hele dag met onze Border Collie en vorige jaar zijn we voor het eerst met haar op een meerdaagse fietstocht geweest. Wij gebruiken de Doggyride, daar is zij aan gewend. De kar weegt 16 kilo en de hond ook. Wij bevestigen een speciale imperial op de kar, daarop bevestigen wij onze tent. Het is dus best zwaar trappen, maar wij hebben het er graag voor over. We passen ons programma gewoon wat aan, zodat er onderweg voldoende tijd is voor haar in-en ontspanning.
Het is zo goed bevallen, dat we dit jaar weer een tocht van 2 weken gaan maken in Frankrijk.

Ik neem voor 1x per dag voer mee. De ervaring leert dat onze hond 's ochtends vanwege de spanning van het opruimen/inpakken toch niet eet. We vullen aan met hondensnacks en evt nog met blikjes hondenpaté dat in supermarkten verkrijgbaar is. In de kar ligt een kussen dat ook voor wat demping zorgt. Dat neemt dus geen extra ruimte in en daar slaapt ze 's nachts ook op. Ik neem ook een borstel en tekentang mee.

We hebben altijd veel aanspraak als we met de kar fietsen. Dat is heel leuk!