Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Senior wereldfietser op herhaling - Forum Wereldfietser

Senior wereldfietser op herhaling

In het verleden was ik al actief als fietsreiziger. Dat is inmiddels wel 17 jaar geleden. Ik ben nu 66 jaar oud en overweeg weer op reis te gaan. Daarvoor is wel een uitzonderlijke reden.

In juni was ik op vakantie in Spanje en werd daar flink gehinderd door de gevolgen van een jaren geleden opgelopen hernia. Ik kon maar moeilijk lopen en bedacht dat het noodzakelijk zou zijn om dat verder te laten onderzoeken. Voor mijn vakantie was ik een aantal weken onder behandeling bij een chiropractor. Ik ontdekte dat fietsen de pijn behoorlijk verlichtte. Ik maakte een afspraak met een neuroloog om te laten bekijken of een operatie zou kunnen helpen. Ik kreeg antibiotica voorgeschreven en enkele dagen later was de pijn verdwenen. Ik bleef echter fietsen en kreeg er ook steeds meer plezier in. De chiropractor adviseerde mij om vooral door te gaan met fietsen en de neuroloog gaf aan dat er, tijdens een lange reis, geen complicaties te verwachten zouden zijn. Het begon te kriebelen bij de gedachte aan de reizen uit het verleden. Ik begon toch plannen te maken.

Geïnspireerd door de reis van Bas Jongerius dacht ik aan Istanbul. Mijn Chiropractor diende zich spontaan aan als sponsor. Zoals dat gaat met plannen ontwikkelde ook dit plan zich.
Mogelijk zijn er na Istanbul nog meer reis opties. Ik wil het etappe bewijs benaderen en na elke etappe een volgende etappe overwegen. Financieel is er geen probleem. Ik een heb AOW en een klein pensioen en ik heb weinig verplichten in Nederland.

Ik heb veel vragen, maar die stel ik later wel.

Maar eerste wil ik weten of er fietsers zijn die ideeën hebben over zo'n reis met een dergelijke achtergrond?

Groet Cees
Klinkt als een goed plan. Zelf ben ik 64 en nog heel druk aan het werk, dus mijn tochten zijn beperkt van lengte. Ook ik heb in het verleden last gehad van mijn rug, en ook bij mij was het zo dat veel bewegen erg goed bleek. Wel doe je er verstandig aan het allemaal erg rustig op te bouwen. Een comfortabele fiets met lekker brede banden (rond de 50 mm) is ook van belang. Ik heb er ook een Thudbuster ST verende zadelpen aan toegevoegd.
Ikzelf ben 67.

Omdat de krachten eenvoudigweg afnemen, zou het verstandig zijn om bij een goede sportschool en onder begeleiding krachttraining te gaan doen.....Dan is de blessurekans een stuk minder.

Ger
Dank voor jullie reactie.
Momenteel train ik vrijwel elke dag.
Ik ga het nog verder uitbreiden met Fysiotherapie en sportschool activiteiten.
Krachttraining en rek- en streek oefeningen.
Maken jullie nog fietstochten? ik ben benieuwd naar jullie recente ervaringen.

Groet Cees
Ben pas 61, dus tel niet helemaal mee, maar ik zou vooral kilometers maken. Gewoon in NL, tochten met één of twee overnachtingen. Dan weet je wat je lijf van lange afstanden vindt en of je fiets(houding) comfortabel genoeg is. Verder zou ik leren fietsen met een GPS. Ik wil niet meer zonder.
+1
ericplan schreef:Ben pas 61, dus tel niet helemaal mee, maar ik zou vooral kilometers maken. Gewoon in NL, tochten met één of twee overnachtingen. Dan weet je wat je lijf van lange afstanden vindt en of je fiets(houding) comfortabel genoeg is. Verder zou ik leren fietsen met een GPS. Ik wil niet meer zonder.
Weliswaar 67 maar voor de rest helemaal eens met ''ericplan''.

Jan
Ben nu 76 en vorig jaar nog van Bali naar Jakarta gefietst dus volgens mij kun je nog even vooruit Cees :D
ericplan schreef:Ben pas 61, dus tel niet helemaal mee, maar ik zou vooral kilometers maken. Gewoon in NL, tochten met één of twee overnachtingen. Dan weet je wat je lijf van lange afstanden vindt en of je fiets(houding) comfortabel genoeg is. Verder zou ik leren fietsen met een GPS. Ik wil niet meer zonder.
Eric, dank voor je reactie. Ik hoop medio maart/april te gaan en wil voor die tijd nog flink trainen. Sportschool en fysiotherapeut inbegrepen. Met GPS en toebehoren ben ik nadrukkelijk bezig (Ik heb een Mio 315). Wat voor reizen heb jij zoal gemaakt?
Petervd schreef:Ben nu 76 en vorig jaar nog van Bali naar Jakarta gefietst dus volgens mij kun je nog even vooruit Cees :D
Prachtige reis Peter, dit bewijst dat leeftijd een ondergeschikte rol speelt, zolang je maar in beweging blijft, denk ik. Ik fietste in 2002 nog over Bali, Lombok en Sumbawa. Flinke hellingen, dat wel, maar overweldigend mooi. Heb je nog meer reizen in jouw bucket-list staan?
Ik ben bijna 70 maar nog altijd zeer actief,zeker wat betreft fietsen
De laatste 10 jaar gefietst in ZO Azie en dit jaar weer 5 weken in Cuba
Als je gezond blijft kun je nog jaren door.
Deze winter is Sri Lanka aan de beurt
Wel is het zo dat ik naar mate ik ouder word meer confortabeler slaap plekken wens
Kortom ,gewoon doorgaan en welkom bij de senioren :wink:

Dirk
In september 2015 sprak ik bij de ferry van Harwich naar Hoek van Holland een Engelsman van 80 met een bepakte fiets. Hij ging een rondje Nederland doen. Hij had overigens wel bij de Special Forces gediend en als topamateur gekoerst.

Ach, je moet gewoon een beetje (of veel?) mazzel hebben met je gezondheid.

Jan
dik5 schreef:Ik ben bijna 70 maar nog altijd zeer actief,zeker wat betreft fietsen
De laatste 10 jaar gefietst in ZO Azie en dit jaar weer 5 weken in Cuba
Als je gezond blijft kun je nog jaren door.
Deze winter is Sri Lanka aan de beurt
Wel is het zo dat ik naar mate ik ouder word meer confortabeler slaap plekken wens
Kortom ,gewoon doorgaan en welkom bij de senioren :wink:

Dirk
Fantastisch Dirk. Nog flink actief dus. En Sri Lanka lijkt mij ook geweldig. Hoop dat je een website en of blog hebt. Dat hoor ik graag van je. Dat je naar meer comfort zoekt begrijp ik best. Ik ga het ervaren.
Groet Cees
[quote="Hilver"]In september 2015 sprak ik bij de ferry van Harwich naar Hoek van Holland een Engelsman van 80 met een bepakte fiets. Hij ging een rondje Nederland doen. Hij had overigens wel bij de Special Forces gediend en als topamateur gekoerst.

Ach, je moet gewoon een beetje (of veel?) mazzel hebben met je gezondheid.

Jan[/quote

Ouder dan 80 kom je niet zo veel tegen Jan. Mooi hoor. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. En dan nog wat geluk dan kun je het wel even volhouden. Mooi vooruitzicht toch? Heb je een website?
ceeskamp schreef:
ericplan schreef:Ben pas 61, dus tel niet helemaal mee, maar ik zou vooral kilometers maken. Gewoon in NL, tochten met één of twee overnachtingen. Dan weet je wat je lijf van lange afstanden vindt en of je fiets(houding) comfortabel genoeg is. Verder zou ik leren fietsen met een GPS. Ik wil niet meer zonder.
Eric, dank voor je reactie. Ik hoop medio maart/april te gaan en wil voor die tijd nog flink trainen. Sportschool en fysiotherapeut inbegrepen. Met GPS en toebehoren ben ik nadrukkelijk bezig (Ik heb een Mio 315). Wat voor reizen heb jij zoal gemaakt?
Ik ben vooral een Europafietser. Bloedhekel aan vliegen en Europa is ook best mooi. Gefietst in Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk.
Vorig jaar op camping in Engeland, een nog véél kleiner tentje dan het mijne!
Met er voor: een E-Bike!
Kroop een wat stoffig mannetje uit de tent. We raakten vanzelfsprekend aan de praat.
Kwam uit Wales.
Ging z'n hele leven 4 weken fietsen want dan was z'n vrouw hem een poosje zat.
Vrouw dood, maar hij reed nog steeds.
Was nu: 86! E-Bikes ? "No problem!"
En: "I don't cook for myself, I eat in the Pub. Some concessions to my Age!"

Kijk voor mij: dit is het doel waarnaar ik (74) streef!
Blijf aan de gang!
Dit is nou echt een topic waar ik met mijn bijna 62 buitengewoon van opknap. :lol:
PeterVanRijn schreef:
vr 29 sep, 2017 06:33
Dit is nou echt een topic waar ik met mijn bijna 62 buitengewoon van opknap. :lol:
zeventig is het nieuwe vijftig. Dat blijkt maar weer. :D

Zo kwam ik laatst bij Strand Horst een fanatieke windsurfer tegen van 74. Geweldig met een up to date setje en een GPS om in het kader van https://www.gps-speedsurfing.com te werken aan zijn volgende challenge.

Kijk op die manier is het niet erg dat ik zoals het er nu naar uitziet pas tegen m'n zeventigste met pensioen mag :roll:
Ik wil helemaal niet met pensioen, ook al betekent dat dat ik beperkt blijf in de fietsreizen die ik kan maken.
Wim schreef:
wo 10 jan, 2018 22:23
Ik wil helemaal niet met pensioen, ook al betekent dat dat ik beperkt blijf in de fietsreizen die ik kan maken.
Ja, maar jij hebt van je hobby je werk gemaakt :) Maar zonder dollen. Ik heb het prima naar mijn zin op m'n werk maar de 'werken om te leven' component in mijn dagelijks bestaan is toch significant. Als ik niet meer zou hoeven werken (lees staatslot, suikeroom etc.) denk ik niet dat ik hetzelfde zou blijven doen als nu maar ik zou zeker wat blijven doen.