Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Body Bag te klein? - Forum Wereldfietser

Body Bag te klein?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het inpakken van Santos fiets in een body bag( fietshoes uit NieuwZeeland). We hebben net onze fiets ingepakt voor de vliegreis volgende week en tot m'n verbazing kregen we de rits net niet dicht bij de achterbagagedrager. We hebben het nu opgelost met een tie-rip, waardoor de tas toch bijna dicht zit. Hoe hebben anderen dit opgelost?
Heb je 'body bag' al eens gegoogled???? :( :( :(
rickie schreef:Heb je 'body bag' al eens gegoogled???? :( :( :(
Ik dacht ook al zoiets. Een body bag voor een fiets is dan een zak om je versleten fiets discreet in de container te kunnen mikken, of achter in je Chevy af te voeren of zo ..... :lol:
Ach ja, dit had ik kunnen verwachten. Blijkbaar hebben de Nieuw Zeelanders humor door de tas zo te noemen?
Achterwiel er ook uit en achterdrager los maken en even ombuigen.
Met welke maatschappij vliegen jullie? Wat zijn precies de voorwaarden voor het meenemen van een fiets?
Ve
We vliegen met Emirates en de maximale afmetingen zijn 300cm. Dus dat gaat wel lukken.
Achterwiel er uithalen vind ik wel grote operatie. Ik had echt gehoopt dat het gewoon zou passen.
We gaan het nu op deze manier proberen en plakken er de rode en groene waarschuwingen op. Hoop dat het goed gaat.
Maximale afmetingen van 300cm wil zeggen dat de optelsom van lengte+breedte+hoogte maximaal 300cm mag bedragen. Voor een toerfiets met drager is dat vrij krap, dus meet het even na.
Dat is het fijne van deze zak, zit helemaal strak om de fiets:165x95x25. ( het maximale is 175x100x25). Eindelijk een keer dat we ons niet druk hoeven te maken over de afmetingen.
Wij hebben dit jaar ook voor het eerst een body bag gebruikt.
Gelukkig hadden we een tijd voor de vakantie al eens getest (we konden heen met een doos, dus allen de bodybag nodig voor de terugreis).
Het bleek dat mijn fiest aan de grote kant was, zelfs met zadel, inclusief pen verwijderd.
wij hebben toen uiteindelijk genoeg ruimte weten te maken door de voordragers te verwijderen.

Maar zonder precies de maten van jouw fiets te weten kunnen we natuurlijk eigenlijk niets zeggen over wat de pasproblemen zijn (en dan nog...)


edit: typefoutje
rickie schreef:Heb je 'body bag' al eens gegoogled???? :( :( :(
Ja, en ik kwam hierop uit https://www.groundeffect.co.nz/products ... t-bike-bag
Inderdaad @ Bert, dat is hem. We hebben hem uit Nieuw Zeeland over laten komen.

@Jurjan, ik weet eerlijk gezegd de maten van onze fietsen niet. Heb jij een Santosfiets? Wij hebben het voorwiel er uit gehaald en de voordragers er af gehaald. Bij m'n man ook zadel en zadelpen er af, bij mijn fiets zadel omgedraaid zodat hij minder hoog werd. De fiets van m'n man is best groot (hij is 188) maar mijn fiets is denk ik gemiddeld(ik ben 172). Dat ging vervolgens allemaal soepeltjes in de zak( heerlijk om niet met een doos te hoeven prutsen) maar toen we de rits dicht wilden maken bleek de achterdrager net te breed te zijn. Waardoor de rits dus net niet(10cm) dicht gaat.
Het gaat dus echt alleen om de breedte van de achterdrager lijkt het. Ik was gewoon nieuwsgierig hoe anderen met een Santos fiets dit aangepakt hebben.
Jeanne,
nee, wij hebben idworxen met dus standaard tubus achterdragers (logo als ik me goed herinner).

Ik ben net iets groter dan jouw man (1m93), onze fietsmaten zullen waarschijnlijk niet ver uit elkaar liggen,
maar de geometrie van het frame zal ook meespelen.

Bij mij was het ook nog steeds een gedoetje om over de achterdrager heen te komen met de rits.
Vandaar dat we blij waren het al eens getest te hebben thuis.

Eerlijk gezegd vind ik zo'n Schiphol fietsdoos een stukje makkelijker / ruimer.
Maar het gemaak van niet hoeven zoeken naar dozen/stukken karton aan het einde van de tocht (als je geen rondje maakt) maakt de nadelen (de grootte en het doorlopend mee moeten 'zeulen') van de bodybag wat ons betreft wel weer de moeite waard.
Mijn vrouw heeft een 28'' Santos en ik een 26'' Santos, en als we de fietsen in de Body Bag verpakken, verwijderen we voorwiel, zadel plus pen en achterdrager. De hoezen passen dan precies. De achterdrager zou zelfs kunnen blijven zitten (Tubus Fly), maar we verpakken die apart in bolletjesplastic en stoppen die dan in de hoes, omdat de achterdragers al diverse keren beschadigd zijn bij vlieguigvervoer. Op mijn website staan een paar foto's met toelichting over het verpakken van de fiets in een Body Bag.
Ik lees dat de body bag ruim 1 kilo weegt en tot een klein pakketje op te vouwen is. Hoe groot is het pakketje van een opgevouwen body bag?
@auk, ik heb het hoesje al ingepakt maar ik schat dat hij 25x15x7,5 cm. is. Kan dus prima onder in de fietstas.

@Peter , bedankt voor de verwijzing naar je website/foto's. Dit helpt wel. Hoewel ik het nu ook wel spannend vind of we onze fietsen wel heelhuids op Sri Lanka gaan krijgen. Zou toch wel erg vervelend zijn als we dat verbogen achterwiel op de heenreis hebben. We hebben ook 28" wielen , ik verwacht niet dat ze die daar hebben. :shock:
Ach we zien wel. Nu nog maar niet al te druk over maken.(proberen :)
Auk,
zoals in de link naar Ground Effect al te lezen valt:
Folds into compact 'A4' x 5cm storage bag

ik heb het net even nagemeten,
het klopt heel aardig: 32cm*24cm*8cm (zonder druk, dus kan iets kleiner worden en dan haalt 'ie de A4*6cm wel.
@jurjan, bedankt voor je reactie. Ik ben heel benieuwd hoe het ons gaat bevallen. Vorig jaar hadden we de fietsen thuis ingepakt in een doos en ik vond het echt een gedoe. We moesten ook een taxi nemen om naar Schiphol te gaan omdat niemand in onze omgeving zo' n grote auto had. Nu kunnen we gewoon met de trein. Maar goed, ik moet t allemaal nog meemaken met de zak. Het inpakken was in ieder geval heel makkelijk( behalve dan het laatste stukje achterdrager :D . Als ze heelhuids aankomen ben ik zeer tevreden.
Wij proberen eigenlijk altijd op Schiphol in te pakken.
De dozen daar zijn niet gratis, maar wel herkenbaar als 'erkend' en redelijk stevig.
En ze zijn slim in elkaar te zetten met toegang voor controle.
Voordeel is ook dat je kunt fietsen tot aan een station of zelfs Schiphol.

Nadeel is dat je de tijd moet nemen om rustig de fietsen in te pakken.

Schipholtaxi's zijn redelijk betaalbaar, ook als je met fietsdozen moet gaan.
Wel van te voren regelen, er zijn niet oneindig veel taxi's die groot genoeg zijn of aanhangers.
Maar het is een prima optie wanneer je te vrieg op de luchthaven moet zijn om met het openbaar vervoer te gaan.

In ieder geval een fijne vakantie gewenst!
mjeanne schreef:@auk, ik heb het hoesje al ingepakt maar ik schat dat hij 25x15x7,5 cm. is. Kan dus prima onder in de fietstas.
Oké, dat valt mee. Dat kan prima tussen de zijtassen op de bagagedrager.

Maar vertrekken vanaf Schiphol met de fiets in een hoes..... Mijn fiets in hoes werd pertinent niet geaccepteerd. De fiets moest in een doos terwijl in de voorwaarden doos of hoes stond beschreven. Alle fietsen die vanaf Schiphol vertrekken moeten in een doos, was de regel. Dus ik moest een doos kopen in de kelder van Schiphol (je bagage mag je niet achterlaten dus je begrijpt het probleem)
Sindsdien verpak ik de fiets altijd in een doos wanneer ik vanaf schiphol vertrek want ik hou absoluut niet van dit soort verrassingen