Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T500 of Sensa Travel Lite? - Forum Wereldfietser

VSF T500 of Sensa Travel Lite?

Hallo Wereldfietsers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en hoop dat jullie me kunnen helpen bij mijn keuze.

Ik fiets 1-2 keer op en neer van Utrecht naar Amsterdam, een prachtige route langs de Vecht en het Rijnkanaal (asfalt) waarbij ik graag lekker doorfiets. Daarnaast ben ik van plan om (lichte) fietsvakanties te doen, over normale wegen zonder ruig en onverhard terrein. Ik zou graag kamperen, dus verwacht voor- en achtertassen te gebruiken.

Mijn budget is €1200 en daarom is mijn oog gevallen op de volgende fietsen:

- VSF T500: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... ng-v-brake
- Sensa Travel Lite LX Mix: http://www.sensabikes.com/bikes/trekkin ... -gent?c=25

Beide fietsen zijn 28 inch, zijn afgemonteerd met Deore of Deore LX, hebben V-brakes (die ik later wellicht vervang door Magura velgremmen).

Echter zijn er ook verschillen:
- De VSF heeft een stalen frame, Sensa aluminium
- De VSF heeft een Shutter Precision naafdynamo, Sensa een Shimano LX naafdynamo
- De VSF heeft een 'geïntegreerde' drager zonder stangen, met max. 20kg draaggewicht.
- De VSF lijkt een iets sportievere zit te hebben dan de Sensa, maar een stuurpen op de Sensa is makkelijk vervangbaar, dacht ik.
- De VSF is een echt 'vakantiefietsmerk' en Sensa iets minder. Maar is dit een terecht statement?

Ik ben benieuwd of jullie nog belangrijke verschillen zien of een duidelijke voorkeur zouden hebben. Dank!

Groet,
Benjamin
Er is nog een verschil: de Sensa heeft een carbonnen frame. Dat vind ik een minpunt.


Dat schreef ik ja. Maar ik weet niet meer hoe ik daar bij kom. Waarschijnlijk zat ik naar een heel andere fiets te kijken.
Aart Veldhuizen schreef:Er is nog een verschil: de Sensa heeft een carbonnen frame. Dat vind ik een minpunt.
Hoe kom je daar bij?
Hallo Benjamin,
ik begrijp dat je voor een derailleur fiets gaat. Ik zelf hou meer van naafversnellingen vandaar hebben wij de keuze gemaakt voor de Batavus Dinsdag Exclusive voor mijn vrouw. Lichte fiets met een Alfine 8, Magura HS11 remmen en een carbon beltdrive. Wij hadden hem voor 899 bij fietsenwinkel.nl. Helaas is het geen winkel en zijn het al helemaal geen monteurs. De fiets was niet goed afgemonteerd. Zelf heb ik spijt dat ik voor de prijs ben gegaan en hem niet bij mijn oud collega heb gekocht.

Groeten Maarten van Scheppingen
Naafversnellingen zijn fijn, maar alleen de Rohloff is geschikt voor fietsvakanties. Met een Shimano kom je de heuvels/bergen niet op. Het bereik is dan gewoon niet groot genoeg.
Ik zou altijd voor de Fahrradmanufaktur gaan. Overigens betekent kamperen helemaal niet noodzakelijkerwijs voor- en achter tassen. Velen hier doen het in Europa probleemloos met alleen achtertassen, en zelfs met kleine. Kijk ook eens hier: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Ik zou het wel weten, wat een mooie strakke fiets is die VSF en wat een lelijk ding is die Sensa. Maar dat is natuurlijk erg subjectief. Ga eens een keer proeffietsen, ook met voor en achtertassen. Het zou zomaar kunnen dat beide fietsen daarvoor ongeschikt zijn. Echter als je echt "lichte" tochtjes wilt gaan maken met max. 15 kilo en enkel twee tassen achter zou het met beide fietsen moeten lukken. Ik ben erg blij met mijn Slutter-dynamo, maar de Shimano-dynamo is ook prima.
Hallo Benjamin,
benjamin1988 schreef:Ik fiets 1-2 keer op en neer van Utrecht naar Amsterdam, een prachtige route langs de Vecht en het Rijnkanaal (asfalt) waarbij ik graag lekker doorfiets. Daarnaast ben ik van plan om (lichte) fietsvakanties te doen, over normale wegen zonder ruig en onverhard terrein. Ik zou graag kamperen, dus verwacht voor- en achtertassen te gebruiken.
Wat moet ik denken bij die 1-2 keer?
Is dat per week of per maand of per jaar? ;-) Is het hele jaar door, ook bij slecht weer? Zo ja, dan zou ik toch, ondanks het advies van Wim en net zoals Maarten voor een naafversnelling gaan en misschien wel een riem.

Ik zelf heb een VSF Fahrradmanufactur T-belt Lite (Nexus-8 + riem, nieuw voor € 1.095) en ben daar van Oostenrijk naar Limburg mee gereden. Enkele keren een klein stukje moeten lopen maar helemaal tevreden over de fiets. Ook als woon-werk fiets voldoet hij prima, geen onderhoud van betekenis.
daulagari schreef:Ik zelf heb een VSF Fahrradmanufactur T-belt Lite (Nexus-8 + riem, nieuw voor € 1.095) en ben daar van Oostenrijk naar Limburg mee gereden. Enkele keren een klein stukje moeten lopen maar helemaal tevreden over de fiets. Ook als woon-werk fiets voldoet hij prima, geen onderhoud van betekenis.
Met een 8V-naaf op vakantie, het kan, het kan!
Maar wees gewoon eerlijk: de meeste mensen vinden het helemaal niks.

Als een bepaald vervangbaar onderdeel aan een fiets niet bevalt dan kunt je dat vervangen. De prijs moet je dan meenemen in de begroting, maar vreemd vind ik het niet. Het is vaak goedkoper op een fiets-uit-het-rek te nemen en daar wat aan aan te passen dan om een fiets naar wens te laten opbouwen.
Leon schreef:Met een 8V-naaf op vakantie, het kan, het kan!
Maar wees gewoon eerlijk: de meeste mensen vinden het helemaal niks.
Goed, mee eens de meeste mensen (hier) vinden het niets, maar dat is op zich geen argument, het bereik is inderdaad beperkter dus niet geschikt voor steile stukken.

De TS schrijft (lichte) fietsvakanties, over normale wegen zonder ruig en onverhard terrein vandaar dat ik die kant op dacht; de voordelen wat betreft onderhoud voor woon-werk verkeer en trips in Nederland zouden kunnen wegvallen tegen de nadelen van het beperkte bereik.
Thanks voor al jullie tips! Ik ga dit weekend even kijken bij de dealer naar de VSF T500, en als die bevalt ga ik waarschijnlijk daarvoor. Het stalen frame, tijdloze look, oerdegelijke velgen en snelle banden zijn doorslaggevend. Daarnaast lijkt de sportieve zithouding me erg prettig voor over het asfalt.

Wanneer ik hem heb aangeschaft, zal ik laten weten hoe hij bevalt.

Benjamin
en?