Additionally, paste this code immediately after the opening tag: watertap punten nederland - Forum Wereldfietser

watertap punten nederland

Goedendag allemaal.

I.v.m. het warme weer voor de aankomende dage, ben ik op zoek naar de water tappunten in Nederland.
De website watertappunten.nl is tijdelijk offline.
I.v.m. een rondje Zuiderzee, zou ik natuurlijk regelmatig mijn bidons willen bijvullen.
Iemand bekend met de watertappunten op de route van de Zuiderzee?
Gewoon ergens vragen bij mensen die in de tuin zitten?
In mijn Osmand navigatie op mijn telefoon kan ik POI's op de kaart laten zien met 'drinking water'. Maar meestal vraag ik gewoon om water aan mensen die toevallig in hun voortuin zitten, daar doen ze nooit moeilijk over. Ik heb er ook wel eens een goede lunch aan over gehouden :).
Brabantwater heeft nu een gpx bestandje beschikbaar gesteld voor de locaties in de provincie Noord Brabant
https://www.brabantwater.nl/overbrabant ... nten1.aspx
En die van Limburg staan hier op de kaart:
Watertappunten Limburg

En die staan grotendeels in OSM
En in Noord-Holland heeft PWN ook watertappunten maar die staan nog alleen niet op een kaartje, wel een lijstje.
Lijstje watertappunten Noord-Holland
En omdat een berichtje per Provincie niet erg opschiet doen we maar een landelijk kaartje om af te sluiten. Landelijk overzicht watertappunten

8) :lol: :D

Ah, een beetje mispoes, dit zijn horeca locaties waar je kraanwater krijgt als je er om vraagt. :(
Roald schreef:
za 24 mar, 2018 07:52
En die van Limburg staan hier op de kaart:
Watertappunten Limburg

En die staan grotendeels in OSM
Dus als je de OSM/OFM op de GPS laadt krijg je deze als POI? Naast alle andere 100.000-en punten op de kaart? Hoe kan je dan onderscheid maken?

En als losse GPX de tappunten in Brabant laden is leuk, maar dan komen die onder Extra (dus eigen POI-punten) te staan neem ik aan (naast bijv. de campings). Wat meer onderscheid naar type POI zou dan handig zijn ;)
Elke begraafplaats in Nederland en ook daarbuiten heeft een buitenkraan waar je prima je bidon of waterfles kunt vullen.
Mvg
Willem Klein
willem klein schreef:
za 24 mar, 2018 11:07
Elke begraafplaats in Nederland en ook daarbuiten heeft een buitenkraan waar je prima je bidon of waterfles kunt vullen.
Op de Duitse begraafplaatsen staat meestal "Kein Trinkwasser". Al kan dat er mee te maken hebben dat ze anders verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit (het kan dus best een kraan op het drinkwaternet zijn... maar da's dus niet zeker).
In Frankrijk altijd mijn flesje gevuld en nooit problemen ondervonden.
Ook in Nederland altijd prima drinkwater aldaar.
Willem Klein
In België weleens aangeklopt bij mensen om te vragen mijn bidons bij te vullen met kraanwater. Dat kreeg ik niet. Kraanwater is om de auto mee te wassen werd er gezegd. Ik kreeg water uit waterflessen gehaald uit de supermarkt.
Toen ik aanbood dit te betalen werd dit vriendelijk afgewezen.
Fedor schreef:
za 24 mar, 2018 11:52
willem klein schreef:
za 24 mar, 2018 11:07
Elke begraafplaats in Nederland en ook daarbuiten heeft een buitenkraan waar je prima je bidon of waterfles kunt vullen.
Op de Duitse begraafplaatsen staat meestal "Kein Trinkwasser". Al kan dat er mee te maken hebben dat ze anders verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit (het kan dus best een kraan op het drinkwaternet zijn... maar da's dus niet zeker).
Wat waarschijnlijker is, is dat de leiding naar de begraafplaats vaak niet helemaal profi is aangelegd, misschien dichter onder de oppervlakte en van niet-Trinkwasser-Kunststoff en vooral dat het voor kan komen dat het water al een weekje niet gebruikt is, wat in een warme zomer de kwaliteit van het water niet ten goede komt, om het maar voorzichtig uit te drukken. Spoelen dus.
Drinken al vele jaren zonder problemen water wat we halen op (Franse) begraafplaatsen.
Leon schreef:
za 24 mar, 2018 14:01
Wat waarschijnlijker is, is dat de leiding naar de begraafplaats vaak niet helemaal profi is aangelegd, misschien dichter onder de oppervlakte en van niet-Trinkwasser-Kunststoff en vooral dat het voor kan komen dat het water al een weekje niet gebruikt is, wat in een warme zomer de kwaliteit van het water niet ten goede komt, om het maar voorzichtig uit te drukken. Spoelen dus.
[/quote]


Juist ja, ik twijfelde of ik het volgende wel moet vermelden, een dorp verderop hier, is enige jaren geleden een heel feuilleton in het lokale krantje geweest vanwege een combi van diepte van de graven ten aanzien van het grondwaterpeil.... ik wil niet weten wat een zwart plastic leidingkje voor stoffen allemaal doorlaat... :roll:
In Nederland moeten graven ruim boven de grondwaterstand aangebracht worden. Bovendien acht ik de kans te verwaarlozen dat in een op druk staande waterleiding stoffen van buiten de waterleiding in het water terecht komen.
Ik kocht wel eens prikloze mineraalwater in flessen in winkels. Koolzuur neemt je voor de spieren zo belangrijke zuurstof weg!
Fedor schreef:
za 24 mar, 2018 11:52
Op de Duitse begraafplaatsen staat meestal "Kein Trinkwasser". Al kan dat er mee te maken hebben dat ze anders verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit (het kan dus best een kraan op het drinkwaternet zijn... maar da's dus niet zeker).
Er wordt wel eens regenwater gebruikt voor het groenonderhoud.
Berger schreef:
vr 26 mei, 2017 13:25
Gewoon ergens vragen bij mensen die in de tuin zitten?
Precies!
Shrek schreef:
zo 25 mar, 2018 14:39
Berger schreef:
vr 26 mei, 2017 13:25
Gewoon ergens vragen bij mensen die in de tuin zitten?
Precies!
Heb ik ook een keer gedaan: water gevraagd bij mensen die in de tuin bezig waren: dat gebeurde in mei 2011 in Engeland. Het was een wat broeierige dag. De Engelsen gaan er prat op dat er overal keurige en strak verzorgde tuinen liggen. Helaas zijn er ook slordige tuinen, zoals die van Onslow in de Britse serie 'Keeping Up Appearances', waar je maar snel voorbij ga trappen!

Maar wat mij werkelijk overkwam, wil ik dit jullie niet onthouden: het was in de Canadese provincie Ontario in 1982. Ik fietste over een kaarsrechte weg van 119 kilometer lang (zie foto onder). Ik had dorst en mijn bidon was leeg, het was tenslotte zonnig mooi weer. Bij een ietwat vervallen huis vroeg ik aan een man of hij water voor mij had. "Come on", leek hij mij te wenken en wij liepen achter zijn huis. Daar stond een regenton, waarin een tuinslang was neergelegd. Maar in de volle regenton dreef tot mijn afgrijzen een afgehouwen varkenskop. Gelukkig haalde de man de slang uit de ton en maakte hem wel goed schoon en vulde ermee mijn bidon, nadat hij de kraan had geopend. Zoiets vergeet je nooit…. Illegaal geslacht? Dat dacht ik toen.

Nog vijf jaar eerder in 1977, fietste ik door de Amerikaanse staat Missouri. Het was smoorheet weer en ik raakte al aardig rood verbrand. Bij een winkeltje aan de beroemde 'Route 66' vroeg ik om wat water. Een erg aardige dame achter de toonbank probeerde me naar achter de winkel te verleiden, maar daar ben ik niet op ingegaan, want ik wilde doorfietsen.

Afbeelding