Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met fiets mee in de Flixbus (naar Parijs) - Forum Wereldfietser

Ervaringen met fiets mee in de Flixbus (naar Parijs)

Heeft iemand ervaring met het meenemen van je fiets in de Flixbus. :idea:
Ik begrijp dat vervoer geschiedt op een fietsenrack achterop?


ik heb een plek gereserveerd voor mij én voor mijn vakantiefiets op de bus naar Parijs
Flixbus geeft alleen aan dat voorwerpen zoals kinderstoeltjes verwijderd moeten worden :oops: . Over pedalen wordt niet gesproken. Mijn fiets gaat niet gedemonteerd mee, dat kost 9 euro extra.

Is het verstandig om Rohloffkabels en stuur met bubbletjesplastic te omwikkelen?
Het lastige is dat ik gelijk door moet fietsen naar Gare dÁusterlitz in Parijs om de trein naar Orleans te halen, om vervolgens door te fietsen via Tours naar Santiago. :)
Zie het flixbus topic: http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... it=flixbus

In mijn geval hoefde ik niets met de fiets te doen, behalve een zadelbeschermer over mijn leren zadel. In mijn geval was dat gewoon een plastic zakje :).
Ik had ook nog het zadel zo laag mogelijk gezet, zodat de fiets minimaal uitstak, dat dat hoeft niet.
Rijdt er nu een bus naar Parijs waar de fiets mee kan? Ik zat de afgelopen tijd dat te zoeken, en het lukte telkens maar niet, dus dat zou een mooie ontwikkeling zijn! Juist richting Parijs is de trein behoorlijk rampzalig.
captain_fabulous schreef:Rijdt er nu een bus naar Parijs waar de fiets mee kan? Ik zat de afgelopen tijd dat te zoeken, en het lukte telkens maar niet, dus dat zou een mooie ontwikkeling zijn! Juist richting Parijs is de trein behoorlijk rampzalig.
Zojuist gekeken op website flixbus reis reserveren en er rijden inderdaad bussen die je fiets vervoeren. Niet op alle bestemmingen en niet op elk gewenste dag/tijdstip! Je hebt ook een handige app voor onderweg.

Fietsergroet, Jan
[quote=]
Zojuist gekeken op website flixbus reis reserveren en er rijden inderdaad bussen die je fiets vervoeren. Niet op alle bestemmingen en niet op elk gewenste dag/tijdstip! Je hebt ook een handige app voor onderweg.

Fietsergroet, Jan[/quote]

Dat het op sommige lijnen kan, wist ik al, maar het was vooral op de lijnen naar Duitsland, Praag en Scandinavie dat het kon. Naar Franse bestemmingen lukte het nooit. Dus de plekken die met de trein nog redelijk te bereiken waren, kon je ook met Flixbus naar toe, maar een bestemming als Parijs, waar je met de trein tig keer moet overstappen, niet, Dus dat vond ik nogal jammer! Ik kijk net en zie met de fiets kan je nu onder meer hiervoor kiezen als je op vrijdag 30 juni zou vertrekken:

07:45 - 15:10
Amsterdam Sloterdijk
Parijs (Quai de Bercy)
on 9:45 ook, en er is onder meer ook
23:00 - 06:25
Amsterdam Sloterdijk
Parijs (Quai de Bercy)

Dat is geweldig!!! Bijna net zo goed alsof er weer een nachttrein naar Parijs zou gaan!!!
Vanuit Maastricht CS gaat er ook een Flixbus naar Parijs waar fietsen meekunnen.
Vanuit Maastricht CS gaat er ook een Flixbus naar Parijs waar fietsen meekunnen.
ilex schreef:Ik begrijp dat vervoer geschiedt op een fietsenrack achterop? Is het verstandig om Rohloffkabels en stuur met bubbletjesplastic te omwikkelen?
Zoals al geschreven, zie het Flixbus topic, maar goed een foto die ik ook daar heb geplaatst:

Afbeelding

Bubbeltjesplastic is niet nodig, waar je wel rekening mee moet houden is dat je fiets bij regen aardige vuil wordt door opspattend water, dus inderdaad een zadelbeschermer over een leren zadel is wel handig.

Wat me verder op viel is dat, ook 's nachts de bus regelmatig een stop maakte waar ook om 4 uur 's nacht nog mensen in en uit stapten.
daulagari schreef:
ilex schreef:Ik begrijp dat vervoer geschiedt op een fietsenrack achterop? Is het verstandig om Rohloffkabels en stuur met bubbletjesplastic te omwikkelen?
Zoals al geschreven, zie het Flixbus topic, maar goed een foto die ik ook daar heb geplaatst:

Afbeelding

Bubbeltjesplastic is niet nodig, waar je wel rekening mee moet houden is dat je fiets bij regen aardige vuil wordt door opspattend water, dus inderdaad een zadelbeschermer over een leren zadel is wel handig.

Wat me verder op viel is dat, ook 's nachts de bus regelmatig een stop maakte waar ook om 4 uur 's nacht nog mensen in en uit stapten.

Dank voor je reactie
2x heb ik de fiets meegenomen in de flixbus
heen en terug naar Parijs.
De fiets werd keurig onderin het bagageruim gelegd.
Droog en veilig. Ortlieb tassen er op geen probleem.

In midden-Noorwegen ('s-nachts) voor een bepaald traject overigens ook gebruik gemaakt van de bus, daar werd wel een fietsendrager uitgeklapt, en de fietsen werden er aan gehangen door de chauffeur. Geen problemen.
Vervolgens laatste uur naar de camping gefietst met de middernachtszon, geweldig mooi dat licht om 2 uur 's-morgens.
Het lijkt erop alsof chauffeurs voorkeur hebben om fietsen in het bagageruim te leggen en dat is zeker geen slechte oplossing, wel erop letten dat de fiets niet kan gaan schuiven.

Bij mij was dat geen optie omdat de bus aardige vol zat en de bagageruimte dus al vol was maar dat was in het vakantieseizoen.
Ik snap het toch nog niet helemaal :P Als ik de fiets mee wil nemen de Flixbus in/op moet ik dan percee een Flixbus reserveren die alleen fietsen kan vervoeren of niet? Hoe hebben jullie dit gedaan? En er moet ook extra voor betaald worden toch? Cheers
LudoMarrink schreef: Ik snap het toch nog niet helemaal :P
Van de Flixbus FAQ:
Fietsen

Bij de meeste bussen is het mogelijk om een fiets van standaard formaat, zonder grote accessoires zoals kinderzitje, mee te nemen (max. 25 kg). De fiets kan tijdens je boeking bijgeboekt worden tegen een extra prijs van €9. Tijdens het boeken kun je tegelijk met het aantal personen selecteren hoe veel fietsen je mee wilt nemen (max. 1 fiets per persoon).

Als de route het niet toe laat om een fiets bij te boeken kun je je fiets in een geschikte transportbox/-tas verpakken. In dit geval moet je vooraf telefonisch contact opnemen met onze klantenservice om je fiets aan te melden (zie de regels voor afwijkende bagage).

E-bikes en pedelecs, tandems en trikes worden op fietsdragers niet vervoerd.
Als je dus via de website kan boeken is dat het handigst, anders bellen.
Gisteren/vandaag van Avignon naar Utrecht. Dat betekent een overstap in Parijs.
Timing was goed, exact.
Ik had de fiets compact gemaakt, zoals voorgeschreven, maar qua ruimte was dat niet eens nodig geweest. In de 2e bus lag een fietsendrager!
Het tarief voor deze extra bagage werd niet in rekening gebracht.

De ‘stations’ zijn minder. In Avignon op straat in de open lucht, in Parijs in een betonnen ondergrondse parkeerkelder. En met tassen en ingepakte fiets ben je toch iets minder mobiel.
Naast allerlei positiefs over Flixbus is er ook een niet zo positieve kanttekening te plaatsen. Ik heb door onduidelijke informatie een aansluitende bus gemist en moest vervolgens een heel nieuw ticket kopen. De helpdesk zei dat ik mijn geld daarom terug kon krijgen maar achteraf doet Flixbus dat toch niet.
Onduidelijke info + onjuiste belofte en geen enkele coulance vind ik niet positief.
Kennelijk is de bedrijfsvoering zo lean dat er geen ruimte is voor behoorlijke "after sales". Dit is althans mijn ervaring. Jammer.
(Les: goed alles lezen en zelf alles in de gaten houden mbt opstap en uitstap plaatsen. Reken bij een meningsverschil niet op coulance.)