Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Parijs in Juni: welke kleding aanschaffen? - Forum Wereldfietser

Naar Parijs in Juni: welke kleding aanschaffen?

Ik ben van plan begin Juni naar Parijs te fietsen. Dit wordt mijn eerste langere tocht, en ik ben dus aan het kijken wat ik allemaal nodig heb. Qua fiets en fietsbenodigdheden ben ik inmiddels voorzien, dus nu alleen nog: welke kleding?

Ik heb momenteel een korte en lange fietsbroek (de lange is slechte kwaliteit, dus niet echt te gebruiken voor deze tocht), shirt met korte mouwen. In Nederland fiets ik hier vaak nog met een themoshirt met lange mouwen bij en/of een voetbaltrainingsjack.

Ik heb het idee dat het weer in Juni nog best kan varieren. Ik zat er nu aan te denken te gaan voor de korte broek met arm en been warmers. Een goed idee? Wat ik me vooral afvraag: koop ik een winddicht jack, of een regenjack, of een waterafstotend jack... Of heb ik zowel voor wind als regen een aparte nodig om mee te nemen? Wat nemen jullie mee (evt met specifiek merk/type)? Ik heb ook gezien dat er een wind jack is waar je de armen eventueel vanaf kan ritsen: is dat iets? Ik zou overigens eigenlijk graag een fel gele oid willen, zodat ik goed op val, maar voor een vrouw is er niet altijd veel keuze. Suggesties zijn dus welkom!
Inderdaad: korte broek met beenwarmers en shirt met korte mouwen en armwarmers. Een regenjack zou ik zeker meenemen, deze is ook altijd winddicht, echter de hele dag in je regenjack fietsen is niet prettig, dus ook nog een beter ademend windjack meenemen is wel zo prettig. Maar als je moet kiezen, zou ik gaan voor de regenjas. Onderhemd, shirt met korte mouwen, dun windjack en regenjas zou voor alle fietssituaties voldoende moeten zijn. Een regenbroek is niet perse nodig, wel iets om je schoenen droog te houden, niets vervelender als de volgende morgen zeiknatte schoenen te moeten aantrekken.
Is er iets waar ik op moet letten bij het zoeken van een fiets regenjas? Ik koop liever in een keer een goede die iets meer kost, dan iets dat het 'net niet' is. Staan er merken bekend voor het maken van goede dames fiets regenjassen?
In ieder geval waterdicht en afhankelijk van het bedrag dat je wilt besteden zo ademend en licht mogelijk. Van damesjassen heb ik geen verstand :D .
Als je voor een regenjas gaat zoek er dan eentje uit met ritsen onder de oksels - scheelt een berg met zweten. Heb er zelf een van Paragonia die goed bevalt.
Als het budget het toelaat: kies een gore-tex jack. Ik heb een Gore jack met een iets langer rugpand, tegen de tocht, en dat is winddicht, waterdicht en het ademt. Omdat ik het meestal op mijn racefiets gebruik vind ik het geen bezwaar dat het geen capuchon heeft, maar let daar wel even op.

Verder heb ik waterafstotende arm en beenstukken van Sportful en die zijn erg prettig. Prima bij een licht regenbuitje en als je flink doortrapt blijf je ook warm bij wat meer regen. Maar uiteindelijk wordt je wel nat.

Voor wat betreft fietskleding: ik heb verschillende low-budget en dure merken geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het 'huismerk' van Futurum de beste pasvorm (normale maatvoering ipv de italiaanse maten) en prijs/kwaliteit vind hebben. Fijne zweetshirts/thermoshirts en lange en korte fietsbroeken met een goede zeem.

NB: bovenstaande is persoonlijk en heeft betrekking op mannenkleding
Hoi Marjoo,
ik zelf heb een verschrikkelijke regen jas. Een Vaude ongeveer €65,- was hij, ademend en met ritsen en goede pasvorm. Maar die is ontzettend snel door en door. Zelf draag ik over een fietsbroek, als het wat frisser is, een Fjall Räven afritsbroek. Ik heb twee verschillende modellen, sneldrogend, mooie pasvorm en de eerste waarbij ik geen last van de naden in mijn kruis en op mijn bovenbenen heb. Ik neem ook altijd een dunne Meru fleece jas.
Groeten Maarten
Mocht je 'strakke' kleding niet erg vinden, vanuit het racefietsen kan ik echt de Sportful Hot Pack aanraden. Erg klein en licht en ademt erg goed. De gewone versie ademt daarbij dmv echte ventilatie openingen. Het is dus niet super waterdicht voor de hele dag regen, maar dan wordt je eigenlijk met iedere jas wel nat (of door zweet, of door het hemelwater) maar eigenlijk prima geschikt voor de normale Nederlandse buien.
Pak niet de "norain" versie, deze ademt maar matig, is groter / zwaarder / duurder en minder fijn.
Er zijn inmiddels al een stuk of 5 versies van dus je kan met een beetje zoeken ook een hotpack 3 of 4 tegen een lagere prijs aanschaffen. Er zit niet heel veel verschil in de modellen.
Let wel dat deze dus een 'fietskleding' vorm heeft dus een langere achterkant. Voor wandelen kan je 'm wel gebruiken maar misschien minder geschikt.
Wat betreft regenkleding: Kijk ook eens op de Grote regenkledingtest van de fietersbond.
Behalve de test resultaten/aanbevelingen geeft het doorlezen ook een idee van wat belangrijke punten zijn.
Wij hebben laatst dat door de Fietsersbond zo goed geteste Gore Bikewear Element jasje gekocht. Het is van Activent, en dat is het meest ademende materiaal op de huidige markt. Het is een relatief licht jasje, en ik ben altijd wel een liefhebber van lichtgewicht. Het is ook leverbaar in hi viz kleur, en dat is wel belangrijk in de regen. Formeel is in Frankrijk in het donker en bij slecht weer zelfs een EN gecertificeerd hiviz jasje nodig, maar de keus van sportkleding daarin is helaas nog minimaal.
Regenbroeken is een wat ander verhaal. Als het warm weer is fiets ik gewoon met blote benen, maar als het koud is heb je natuurlijk wel een regenbroek nodig. Ik doe dat dan met een goedkope van de Hema.
Droge voeten zijn inderdaad erg belangrijk, ook al omdat ook Goretex schoenen als ze nat worden erg koud worden door de rijwind. Ik gebruik de weinig elegante maar erg lichte (100 gram per paar) Vaude Gaiter overschoenen, sinds kort ook verkrijgbaar in hiviz kleur.
Voor de rest een buff voor onder mijn helm, of ook op andere momenten, inclusief 's nachts (weegt zowat niets) en fietshandschoenen (minimaal korte, maar daarnaast een een stel lange als het ook koud kan worden (denk aan lange afdalingen in de Alpen).
Twee korte fietsbroeken is toch wel het minimum, en daarover heb ik dan een kort overbroekje als ik er nog een beetje presentabel bij wil lopen, of als het wat kouder is. Beenstukken voor de kou wegen bijna niets. Ik fiets meestal in shirts met lange mouwen, al was het maar omdat ik snel verbrand. Al mijn shirts zijn in hi viz kleur. Verder heb ik in die kleur ook nog een dikker truitje dat ik over een fietsshirt kan aantrekken, en een licht mouwloos windbreker vestje tegen de koude wind. Ideaal is dan eentje met gaas op de rug.
Voor 's avonds heb ik een dunne afritsbroek, een of twee dunne nette overhemden, een wollen ondershirt, en een donsvestje (ook als extra in de slaapzak voor de koude nachten). En mijn regenjack natuurlijk.
Ik heb in april nog een shortbike gedaan van een viertal dagen. Een korte fietsbroek was voldoende. Ik heb wel een shirt met lange mouwen aangedaan. Mijn regenjas was ook handig. Normaal gezien doe ik mijn regenjas niet aan als het regent: dan wordt ik nat van het zweet. Ik ben liever nat van de regen dan van het zweet. Maar in april was het koel genoeg om niet te transpireren met mijn regenjas aan. Een lange fietsbroek vind ik overdreven in juni. Die ga je niet aandoen. Tijdens mijn laatste fietstocht had ik wel dunne sporthandschoenen onder mijn fietshandschoenen. Die wegen praktisch niets en zijn 's avonds wel handig. De reeds vermeldde buff is ook een aanrader.

Waar je wel op moet letten: de nachten kunnen nog best koud zijn. Ik ben ooit in juni via Duitsland naar Corsica gereden en toen heb ik enkele keren 's nachts liggen rillen. Neem dus een warme slaapzak mee als je kampeert en leg eventueel je jas onder je voor extra isolatie.

Overdag ga je die beenstukken in juni niet nodig hebben. Laat die maar thuis. Ik zou één shirt met lange mouwen (+ nog 1 extra als pyjama vest?) meenemen en voor de rest shirts met korte mouwen.

Ik heb wel altijd een dun fleece vestje bij me (ook gedurende de zomer), soms eentje zonder mouwen (Decathlon).
Qua regenkleding doe ik het anders: ik heb geen regenjas, maar een poncho en een regenbroek bij me, naast een goretex jasje. Ik ga dan op de poncho zitten en houd hem bij de handvaten onder mijn handen. Het fijne is dat je dan niet zweet en je kunt er zelfs je korte broek prima onder houden als de regen niet te koud is. Bij echte koude hoosbuien gaat er een regenbroek onder en een pet onder de capuchon zodat mijn bril dan droog blijft. Ik zie er uit als een vogelverschrikker en vang ook veel wind, maar ik vind het prima fietsen en het lichaam blijft droog. Zo'n poncho haal ik bij de xenos voor nog geen tientje. Mijn vrouw deed het afgelopen jaar ook zo, die heeft ook een p.....hekel aan regenpakken. Het leverde wel ludieke regenfoto's op......
Je fietst naar Parijs, dus je hoeft alleen rekening te houden met temperatuurverschillen op 1 niveau om zo te zeggen, dat is handig. Ik heb in Juni in verschillende streken van Frankrijk gereden, en een korte koersbroek met kort shirt, en knie en armstukken voor als het een dagje tegenviel was altijd voldoende.
Voor 's avonds uiteraard wel een lange mouwen shirt en fleece vest mee, en dat was soms ook nodig.
at bereft regen kleding zou ik geen regenbroek meenemen, maar Rain legs. Als het een bui van een half uur oid is, is dat voldoende, en als het de hele dag regent zweet je je in een regenbroek ook nat, dus dan liever rain legs, dat ademt tenminste een beetje!
Ik combineer dat met een goedkoop regenjakje van de Decathlon, en een soort van overschoenen, die vanaf de enkel m'n hele schoen bedekken. Daar blijven m'n voeten kurkdroog in. Het ziet er niet uit, de Rain legs zijn geel Fluo, het jack oranje...maar ik ben optimaal zichtbaar, en zelfs na een dag fietsen langs de Moezel met 80% van de dag regen was ik wel vochtig en klam, maar niet doorweekt. Zeker voor wat de uitrusting heeft gekost, is dt netjes. Er zullen vast oplossingen zijn die je wel een hele dag kurkdroog houden, maar die heb ik nooit geprobeerd. Een beetje nat worden in juni in Frankrijk is zelden een groot probleem vind ik.
Zoals eerder gezegd, neem wel voldoende droge sokken mee!