Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagelijst tbv Mijn eerste lange fietskampeervakantie naar Santiago - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bagagelijst tbv Mijn eerste lange fietskampeervakantie naar Santiago

Wim schreef:Zeker, dit is heel netjes.
uit jouw mond neem ik dit als een compliment Wim :) :!:

het is mijn eerste meerdaagse fietstocht in Spanje en Frankrijk, en ik heb de heuvels/bergen gezien waar wij overheen moeten op weg naar Santiago :!: :oops: 8) :oops:

alles wat niet in de 2 blauwe backrollers past blijft thuis :) simpel
Matthie9001 schreef:Ik zou de standaard van je fiets af slopen dat scheelt weer een kilo :D

hmmm standaard zit er net een maand op en ik ben er erg blij mee, die blijft dus :)

Een ehbo set (mitella???) zou ik ook thuis laten, evt alleen het broodnodige.. als je echt wat breekt dan kun je ook wel een mitella maken van een shirt ofzo...

ok, ik was gemakzuchtig door een complete ehbo set in mijn fietstas te douwen
ik loop er kritisch doorheen :oops:

Ik zie vrijwel geen reparatiespullen, geen fietspomp, geen plakset, geen inbussen, geen kettingpons? Wat algemeen spul als visdraad/garen, tie-wraps, rolletje duct tape..
de lezyne fietspomp staat er wel degelijk tussen en de imbussen zitten in mijn "gereedschap"
tie wraps en duct tape heb ik toegevoegd :) :D
dank voor de aanvullingen :idea:
joukon schreef:Als ehbo zou ik schaartje, gaasje, pleisters, Betadine en vaseline meenemen voor geval je van fiets valt en schaafwondjes oploopt. De rest is waarschijnlijk overbodig. Mogelijk nog een pincet en een teken tangetje. Een nagelschaartje en vijltje?

dit zijn hele handige tips :idea: :!:
ga ik morgen aanpassen in mijn lijst

Ik mis ook nog iets als bidons om water te kunnen drinken onderweg. Je zult niet om de paar kilometer een drankpost langs de weg hebben staan. Hoewel.
heb 3 bidons/petfles bij mij

Heb je nog iets van een hoofdlampje voor de nacht als je tentje uit moet?
hoofdlampje voeg ik toe :idea:

Een regenbroek? :idea:
ik voeg de Goretex paclite regebroek toe (zat al in de tas, maar niet op de lijst idd)

Reserve remblokjes?
zijn net nieuw, maar voeg ik toe + gereedschap

Alles wat niet ter plaatse in een fietsenzaak te krijgen is kan je ook laten nasturen door je fietsenmaker postte restante.
Ook handig voor je smartphone als je die kleine priegelige toetsenbordje beu wordt, is een 180 gram bluetooth toetsenbordje, opvouwbaar, van Microsoft. Kan je zelfs nog je dagboek bij houden met WPS Office. Ikzelf schrijf er mijn emailtjes mee 's avonds bij de tent. Andere handige apps kunnen zijn Buen Camino, GPX Viewer en Osmand+.

hier denk ik over na :idea: , werkt dat toetsenbord ook bij android?

I.p.v. paspoort is een ID kaart ook weer lichter in gewicht. Haal dan gelijk bij de ANWB een beschermhoesje om je sofinummer en andere privacy gevoelige identiteitsgegevens te verhullen. Voor je paspooort is er de app KopieID.
id kaart heb ik niet, denk ik over na, :idea: kan ook rijbewijs meenemen

Ik mis ook nog je credential del peregrino voor toegang tot de Spaanse refugio's.
credential is toegevoegd :idea:

Ik wens je een goede reis toe, Jan
Dank Jan ! :D :)
Jan - 11 kilo is inderdaad erg netjes en tegelijkertijd zou ik toch juist wel voorstander zijn van een klein reparatiesetje voor de Rohloff + remblokjes ivm de ooit weet je nooit. Mijn ervaring leert dat als ik het bij me heb het niet nodig heb.... Mocht er onderweg iets met het Rohloff kabeltje gebeuren waar haal je dan een ander vandaan.

Als basis EH setje is de tip van Joulon prima doch neem Betadine zalf mee i.p.v. druppels - werkt niet alleen fijner maar mocht er iets gehecht worden dan kan deze variant niet zo heel veel kwaad. Natuurlijk hopen we dat je het niet nodig hebt. I.p.v. gewone steriele gaasjes zou ik metaline of malanine gaas meenemen - die hecht niet aan een wondje. Verder een rol cambric windsel (werkt ook prima om als vervanging voor een driekante doek te gebruiken) en een snelverband ( pak dan wel de variant die als het nodig is met 1 hand aan te brengen is).

Veel plezier tijdens de tocht - hoop dat je ons op de hoogte houd van je belevenissen.
Hallo Dirk,

BT opvouwbaar toetsenbordje werkt op Windows, Android en iPad/iPhone. Ik gebruik hem vooral i.c.m. mijn smartphone. Enig nadeel is zijn prijskaartje.
Bij ehbo-setje zit schaartje, dan is nagelschaartje overbodig. Keek erover heen.
Ja, jij doet de heenweg = pakweg 2.500 km. Geen idee hoe snel die Magaru remblokjes slijten. Wil je weten hoe je die vervangen moet, is fietspech boekje van Eric Schuijt & Frank van Riesen handig, of een fietsreparatie cursus bij Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer als je de tijd hebt. Idem voor welk gereedschap je erbij nodig hebt. Je gaat geen wereldreis maken! Een paar inbus sleuteltjes om eens iets aan te draaien volstaat.
Een rijbewijs geldt niet als identiteitsbewijs/toegang tot Europese landen vertelde een gemeente ambtenaar mij. Een ID-kaartje wel. Paspoort is handig als je buiten de Euro wilt reizen.
Verder netjes hoor dat gewicht van 11 kg. Ik streef hier ook naar :lol:
Laat dus ook mijn 2 fiets voortassen thuis. Wel weer een stuurtas van ortlieb. Die zie ik niet staan op je lijstje?
Als fietspompje heb ik de 110 gram Topeak Pocket Rocket die gaat tot 11 bar. Aan de zij wangen van je buitenband kan je voelen hoe hard je binnenband opgepompt is. Vraagt enige gewenning, en maakt dan een drukmeter overbodig! Je moet wel de nodige slagen ermee maken. Een Schwalbe binnenband zal vooral gaan om bijpompen.
Heb ik ook even mijn fietsenmaker laten voordoen.
Neem je nog iets als een reservebril en/of zonnebril mee? Met stevige brilkoker erbij ongeveer 100 gram.
En een reserve micro sdxc geheugenkaartje van 32/64/128 GB afhankelijk wat je ermee gaat doen.
In plaats van een boek lezen kan je ook een luisterboek(en) meenemen!
Jezelf in slaap laten praten door je favoriete schrijven/ster.
Je kan als reserve de landen/regio's en gpx routes van de Camino op zetten als backup.
En ik mis nog oordopjes tegen het gesnurk en lawaai van mede gebruikers in de refugio!
Een in-ear microfoon-oortje om naar je eigen muziekbestanden op je phone te kunnen luisteren als afleiding?
Die easy kabel set is alleen voor naven met interne schakelbox. Maar dan inderdaad verstandig. Geen idee wat hij heeft.
Inge1 schreef:J

Als basis EHBO setje is de tip van Joukon prima doch neem Betadine zalf mee i.p.v. druppels - werkt niet alleen fijner maar mocht er iets gehecht worden dan kan deze variant niet zo heel veel kwaad. Natuurlijk hopen we dat je het niet nodig hebt. I.p.v. gewone steriele gaasjes zou ik metaline of malanine gaas meenemen - die hecht niet aan een wondje. Verder een rol cambric windsel (werkt ook prima om als vervanging voor een driekante doek te gebruiken) en een snelverband ( pak dan wel de variant die als het nodig is met 1 hand aan te brengen is).
.
Ik ben helaas verschillende malen met racefiets/vakantiefiets gevallen vanwege klikpedalen en niet tijdig loskomen, met nodige schaafwonden als resultaat. Een bidon met water is dan handig om straatvuil en grint eruit te spoelen. Ik gebruikte betadine druppels op de wond druppelen en afdekken met gaasje waarop vaseline gesmeerd was om verkleven te voorkomen. :idea: Die tip van Inge vervangt dit! Verder snellen vaak omstanders toe om je bij te staan is mijn ervaring tot nu toe. Laatste jaar pakweg 5 keer gevallen.
Vroeger viel ik nooit. Maar fietste toen niet met klikpedalen.
joukon schreef:... gevallen vanwege klikpedalen ... schaafwonden ... Laatste jaar pakweg 5 keer gevallen.
Vroeger viel ik nooit. Maar fietste toen niet met klikpedalen.
Dan zou ik overwegen iets aan de pedalen te veranderen voordat er ergere dingen gebeuren. Heb je de pedalen al op de meest losse stand staan?
Leon schreef:
joukon schreef:... gevallen vanwege klikpedalen ... schaafwonden ... Laatste jaar pakweg 5 keer gevallen.
Vroeger viel ik nooit. Maar fietste toen niet met klikpedalen.
Dan zou ik overwegen iets aan de pedalen te veranderen voordat er ergere dingen gebeuren. Heb je de pedalen al op de meest losse stand staan?
:idea: Dit heb ik overwogen. Klikpedalen vraagt gewenningsperiode, althans voor mij. Door het vallen heb ik 'geleerd' om sneller te reageren op mijn gevoel om bijtijds los te klikken. Sommige situaties lenen zich ook niet voor vast zitten aan je pedaal; te steile heuvel waardoor snelheid tot beneden 5 km zakt, in groepje fietsen en dan snel moeten omkeren vanwege diverse aanwijzingen, zelf de weg niet zo goed kennen in drukte. Naarmate je ouder wordt lijkt het wel alsof je reactievermogen/acceleratievermogen afneemt. :idea: Mijn leercurve loopt wat minder steil omhoog .
Dat is inderdaad oppassen. Zelf rijd ik al weer een aantal jaren met klikpedalen, na vroeger met toeclips gereden te hebben. Ik ben een keer gevallen, in onverwacht rul zand. Eigenlijk vind ik klikpedalen veiliger omdat je niet van je pedalen af kunt schieten.
Ik fiets nu ruim 10 jaar met klikpedalen. In het begin een paar keer gevallen, nu al lang niet meer, in ieder geval niet ten gevolge van de klikpedalen. Ik kan ze niet meer missen! Laatste keer dat ik hard ben gevallen, was toen ik op de stadsfiets van de trapper schoot terwijl ik mijn stuur maar met een hand vast had omdat ik in de andere hand iets groots had, wat ik niet wilde laten vallen, (sorry, beetje off topic)
Hallo allemaal! Ik kan mij voorstellen dat er onder jullie fietsers zijn die naar Santiago gefietst zijn en/of dat nog eens willen doen? Ik heb net een nieuwe FB groep aangemaakt waar je lotgenoten kunt ontmoeten. https://www.facebook.com/groups/713123578875681/
Zier er goed uit , zou zelf alleen een echte gps meenemen ipv twee telefoons, voor de avonden een ereader, hoofdlampje.

Veel plezier
Wim schreef:Die easy kabel set is alleen voor naven met interne schakelbox. Maar dan inderdaad verstandig. Geen idee wat hij heeft.
@ Inge en Wim

Dank voor jullie tips. :idea: :) Bijgaand een foto waar mijn fiets op staat. Dit is een oude foto, inmiddels zit er een Pletscher standaard op en heb ik kans gezien om het voorspatbord passend te krijgen in combinatie met de 40 mm brede Almotion banden. :idea:
Gewoon aan 2 zijden een 30 cm lang stuk van het voorspatbord afgezaagd :)

http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... 136363.jpg
joukon schreef:Hallo Dirk,

BT opvouwbaar toetsenbordje werkt op Windows, Android en iPad/iPhone. Ik gebruik hem vooral i.c.m. mijn smartphone. Enig nadeel is zijn prijskaartje.
Bij ehbo-setje zit schaartje, dan is nagelschaartje overbodig. Keek erover heen.
Ja, jij doet de heenweg = pakweg 2.500 km. Geen idee hoe snel die Magaru remblokjes slijten. Wil je weten hoe je die vervangen moet, is fietspech boekje van Eric Schuijt & Frank van Riesen handig, of een fietsreparatie cursus bij Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer als je de tijd hebt. Idem voor welk gereedschap je erbij nodig hebt. Je gaat geen wereldreis maken! Een paar inbus sleuteltjes om eens iets aan te draaien volstaat.
Een rijbewijs geldt niet als identiteitsbewijs/toegang tot Europese landen vertelde een gemeente ambtenaar mij. Een ID-kaartje wel. Paspoort is handig als je buiten de Euro wilt reizen.
Verder netjes hoor dat gewicht van 11 kg. Ik streef hier ook naar :lol:
Laat dus ook mijn 2 fiets voortassen thuis. Wel weer een stuurtas van ortlieb. Die zie ik niet staan op je lijstje?
Als fietspompje heb ik de 110 gram Topeak Pocket Rocket die gaat tot 11 bar. Aan de zij wangen van je buitenband kan je voelen hoe hard je binnenband opgepompt is. Vraagt enige gewenning, en maakt dan een drukmeter overbodig! Je moet wel de nodige slagen ermee maken. Een Schwalbe binnenband zal vooral gaan om bijpompen.
Heb ik ook even mijn fietsenmaker laten voordoen.
Neem je nog iets als een reservebril en/of zonnebril mee? Met stevige brilkoker erbij ongeveer 100 gram.
En een reserve micro sdxc geheugenkaartje van 32/64/128 GB afhankelijk wat je ermee gaat doen.
In plaats van een boek lezen kan je ook een luisterboek(en) meenemen!
Jezelf in slaap laten praten door je favoriete schrijven/ster.
Je kan als reserve de landen/regio's en gpx routes van de Camino op zetten als backup.
En ik mis nog oordopjes tegen het gesnurk en lawaai van mede gebruikers in de refugio!
Een in-ear microfoon-oortje om naar je eigen muziekbestanden op je phone te kunnen luisteren als afleiding?
Dank voor je tips Jan
Remblokjes vervangen lukt mij wel indien nodig, geen Magura helaas zoals op mijn Idworx MTB.
Maar gewone huis tuin en keukenblokjes. Maar het remt prima. Is allemaal nieuw en afgesteld bij Bike4travel.
Alleen inbus 5 nodig om de remmerij af te stellen.

Inbussleutels 3,4 en 5 heb ik altijd bij mij tijdens fietsen, 6 gaat nu ook mee ivm de zefal telefoonhouder op het stuur. Als stuurtasje heb ik ik een erg handig en onopvallend tasje van btwin (Decathlon), staat ook op de lijst.

De OSMAND app heb ik geïnstalleerd, incl de Stantiago GPX van de Wereldfietser.
Ik heb de cursus OSMAND gedaan bij Bike4travel, en die app bevalt prima tijdens het fietsen.
De ID app heb ik ook geInstalleerd.
Zal nog wat luisterboeken installeren op de 128 gb kaart. Ik heb nog nooit van mijn leven oorplugjes gebruikt die je bij een nieuwe telefoon krijgt, maar zal ze eens proberen :idea: :idea: :idea:

Zonnebril gaat sowieso mee. Verder heb ik voldoende aan een goedkoop leesbrilletje als mijn bril stukgaat onderweg.
ik Neem 128 Gb en 32 Gb geheugenkaarten mee in mijn telefoons.
DSLR Nikon D90 is te groot en te zwaar met de losse lenzen. :roll: :oops: die mag niet mee :oops: 8) . Twijfel nog om mijn AW130 (water- en schockproof) Nikon (in de achterzak van mijn fietsjack) mee te nemen. Om snapshots te kunnen maken tijdens het fietsen. Hier zit ook nog 32 Gb in. Hier zit best een goeie lens op, en de batterij is zelfs via mijn Cycle2charge omvormer op het stuur op te laden. Of gewoon met telefoonoplader.

OP mijn lijstje staat de "kleine" Lezyne Carbondrive mini fietspomp met drukslang.ik het het uitgeprobeerd, het lukt hiermee om de Almotion banden tot minimaal 3 bar op te pompen. Het lijkt mij dat dit voldoende is om naar dichtsbijzijnde ftm te rijden.
Volgens Lezyne goed tot 7 bar, dat is mij niet gelukt. Hopelijk heb ik 'm helemaal niet nodig met de Almotion banden. :wink: De grote Lezyne voetpomp vind ik veel beter, maar die is veel te groot en te zwaar :shock: :P
sniff Die blijft ook thuis.
Ik vind het heel verstandig dat je weinig meeneemt. Je hebt dus een interne schakelbox, en dat betekent dat een easy set kabelsetje heel nuttig is. Ook ik heb zo'n interne schakelbox (vond ik mooier om te zien), en de easy set zit standaard in mijn tas (waar verder maar heel weinig gereedschap in zit). Reserve remblokjes heb ik ook altijd bij me. Je zou de hele rit met je blokjes moeten kunnen doen, maar als je veel regen hebt en nog wat modder ook kan het ineens heel hard gaan. Koolstop Salmon blokjes zijn mijn favoriet.
Wim schreef:Ik vind het heel verstandig dat je weinig meeneemt. Je hebt dus een interne schakelbox, en dat betekent dat een easy set kabelsetje heel nuttig is. Ook ik heb zo'n interne schakelbox (vond ik mooier om te zien), en de easy set zit standaard in mijn tas (waar verder maar heel weinig gereedschap in zit). Reserve remblokjes heb ik ook altijd bij me. Je zou de hele rit met je blokjes moeten kunnen doen, maar als je veel regen hebt en nog wat modder ook kan het ineens heel hard gaan. Koolstop Salmon blokjes zijn mijn favoriet.
Wim, waar zou ik het easy set kabelsetje voor nodig hebben?

Sinds 2006 heb ik een Idworx Mountainrohler :wink:
tot nu toe alleen remblokken en tandwielen en olie ververst
en een ketting
doet het altijd! :D :P

De Amazon Rohloff heb ik nu 7 jaar
hier is meer aan vervangen omdat ik ermee naar Santiago ga en ik er 6 jaar intensief woon-werkverkeer mee heb gedaan 45 km per dag, zomer en winter. Maar geen Rohloffkabels oid. :lol:
Hij doet het gewoon altijd. :D

In die 6 jaar nooit iets aan gedaan, behalve banden oppompen. :D :)
zou ook niet weten hoe ik een Rohloffkabel moet vervangen onderweg :idea: :!:
Iedere kabel gaat een keer kapot, en de kabel van de interne schakelbox vervangen is geen simpel klusje, tenzij je de easy set bij je hebt. In jouw geval, met zoveel kilometers, zou ik de kabel preventief vervangen. Zie hier (op p 24) voor verdere uitleg: http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... ohloff.pdf
Bijgaand de laatste versie van mijn bagagelijst.
Graag jullie reacties welke ik zeer op prijs stel. :D
Het totaalgewicht is ca 800 gram toegenomen door toevoegen warme kledingstukken en een stoeltje. Tevens aantal onderdelen geschrapt. :)
Nog steeds een nette 12,3 kg totaal

Dirk Bagagelijst fietsvakantie grammen merk winkel

tent 580 gr naturehike alibaba
tent 2 630 gr naturehike
stokken 370 gr naturehike
haringen 130 gr naturehike
grondzeil 250 gr naturehike
3 poot stoeltje 830 gr Quecha
slaapzak 630 gr Cumulus Lite Line 300 via wereldfietser/ hikingsite
slaapmatje 6,3 460 gr Sea to summit Comfort Light Regular size
zijden lakenzak 110 gr Quecha silk liner decathlon
kussen 89 gr Quecha pillow air basic decathlon

eten
pannenset 195 gr Action Froyak action
bestek 0 40 gr
gasfles 275 gr action froyak action 1,19
brander 365 gr action froyak
kom/beker 28 gr
sponsje +afwasbor 39 gr
aansteker 45 gr action

kleding 0
koersshirt blauw 192 gr bicycles.de
merinowol shirt 2x) 314 gr Quechua Decathlon 2 x 17,50
koersbroek 175 x 2 350 gr Rogelli ftm
boxer 75 gr x 3 225 gr ?
fietsonderbroek 85 gr crivit action
2x sokken 50 gr
zwembroek 70 gr adidas
lange (afrits) broek 545 gr

toiletartikelen
handdoek 194 gr Quechua decathlon
shampoo+ afwas 100 gr
borstel blauw klein 39 gr
tandenborstel 15 gr
tandpasta 25 gr
toilettas 15 gr
zonnebrand 50 gr
toiletpapier 50 gr
vochtig toiletpapier 148 gr action
hoofdlampje synapse 85 gr synapse incl batterijen lidl
EHBO en medicijnen
melaline gaas 0
betadinezalf
betadine
pleisters totaal ehbo 230 gr
paracetamol 23 gr
baxterrol 6 wk 6x37 gr 222 gr
sudocreme of uierzalf 80 gr

fiets
Ortlieb 2x 20 l 2x 800 gr 1600 gr ortlieb backroller bike4travel
stuurtasje 192 gr btwin decathlon
helm zet ik op
1 binnenband 150 150 gr ftm
carbondrive 85 gr Lezyne mini fietspomp met drukslang ftm
2 reserve remblokjes 76 gr ftm

diversen
gereedsch inbus 244 gr
paspoort 50 gr
zonnebril 28 gr crivit
rijbewijs 5 gr
Credencial 43 gr incl kopieen paspoort en plastic hoesje
gsm snellader 95 gr android mini usb
telefoon 1 179 gr motorola x style
telefoon 2 108 gr samsung s4 mini
zefal telefoonhouder 116 gr zefal houder op stuur
leren sandalen 580 gr
nike slippers 290 gr
visdraad/waslijn 40 gr
tiewraps 43 gr
duct tape 135 gr
Totaal 12334 gram

Van Nicholas Amazon Rohloff
Schwalbe Almotion 40 mm 622x38 bike4travel
Esge Pletcher bike4travel
Span-elastiek met quick-haak bíke4travel
spiegel bike4travel
nwe olie + Tandwielen+ ketting etc bike4travel
cycle2charge omvormer op balhoofd
Prima lijst. Voor sommige spullen geldt dat er ook wel lichtere alternatieven zijn, maar dat is nu niet relevant. Hier nog wat kleine opmerkingen:
wat is die tent 580 gram?
Ik althans zou geen stoeltje meenemen. Ik zit op een uitklapbaaar stukje cell foam van Bever (20 gram).
Ik zie geen buff tegen een koud hoofd en geen lange handschoenen (ook geen fietshandschoenen) of beenstukken.
Ik zie geen regenkleding en evenmin een donsvestje of iets anders tegen de kou, vooral rond de tent.
Als je een dezer dagen wilt vertrekken kan het best nog wel koud zijn (het kan ook meevallen).
Veel plezier,
Wim