Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis, help? - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis, help?

Hoi allemaal,

misschien een vreemd gezicht, maar ik ben Des, 20 jaar jong en ik wil voor het eerst een fietsreis maken door België via Duinkerke/Calais naar Dover en van daaruit naar Epsom, Surrey.

Ik wil mijzelf uitdagen en mijn vriend (waar ik al 4 jaar gelukkig mee samen ben) is brits en woont in Surrey (zuid-west van londen).

Ik heb helaas geen splinternieuwe superdeluxe fiets, maar een stads-fiets die goed merk is geweest en het redelijk prima doet. Nu wil ik tassen aanschaffen om erop te monteren en ik was van plan om hem even langs de lokale fietsmaker te brengen om na te laten kijken (ik wil niet halverwege mijn voorwiel kwijtraken :lol: )
Hij heeft een achteruit-trap-rem. Omdat mijn budget beperkt is wil ik (voor het eerst) kamperen onderweg. Ik heb ooit een raar tentje gekocht bij de lidl maar heb nu een Vango Soul 200 op het oog.

Nu heb ik in mijn hoofd het idee dat ik heel veel tassen mee moet zuilen maar dat is waarschijnlijk niet eens zo veel- toch?

Is hier iemand die met mij mee wilt fietsen?

Hoofdzakelijk is mijn vraag toch of er tips zijn over hoelang ik daarover ga doen en waar ik echt op moet letten.
Ik ben misschien té ambitieus maar ik heb dit in gedachten voor volgend jaar :)
Leuk plan, lekker doen!
Aan deze kant van het Kanaal zul je weinig tot geen heuvels tegen komen, dus versnellingen heb je niet per se nodig. Met een achteruitrem is het gevaarlijk afdalen, dus ga wel na of er in Engeland heuvels in je parcours zitten. Anders moet je toch op zoek naar een andere fiets, tenzij je afdalingen wilt gaan lopen. Er lopen mooie routes langs Noordzee en Kanaal en daar zou je er een van kunnen pakken. Kijk maar eens op het fietsweb van Europafietsers.

Toen ik jouw leeftijd had, reisde ik met een stalen racefiets Europa rond met een zware katoenen tent achterop. Verder zat achterop een oude dubbele fietstas en daarnaast nog een stuurtasje, dat was genoeg. Dat zou voor jou ook moeten kunnen volstaan, je bent per slot van rekening niet wekenlang onderweg. Tenzij je natuurlijk allemaal leuke kleren mee wilt nemen om er bij je vriend spik en span uit te zien....

Je wielen goed na laten kijken, is een goed plan, vooral op mogelijke spaakbreuken.

Kijk verder wel uit: zo vakantie vieren werkt erg verslavend.
Ja, Aart heeft wel gelijk, die terugtraprem is wel een dingetje.
Als ik het zo bekijk kom je niet heuvelloos in Epsom, en dan zijn dit soort remmen eigenlijk niet handig. Als je ketting breekt of ontspoort kun je niet meer remmen. Misschien heeft je fiets de mogelijkheid om er ook een velgrem op te (laten) zetten, dat zou je eens aan de fietsenmaker moeten voorleggen.

Peter
Hoi,
je heb een gaaf plan.
Het enige is toch die terug traprem. Je zou een trommelremwiel in je voorvork kunnen zetten. Zelf had ik een kruisframe met 3 versnellingen en trommelremmen mee naar Engeland. Mijn vrouw een oude omafiets met een extra trommel voor, onze zoon had een nexus 7 met rollerbreaks mee. Onderweg van Harwich naar London leken er nauwelijks heuvels te zijn op de kaart. In het echt waren de 3 versnellingen met een groter achtertandwiel net genoeg. Vooral de remmen waren echt te mager met het extra gewicht en toch afdalingen. Het jaar daarop hebben we ons ook verkeken, we gingen langs de Rijn. Toch ook pittige afdalingen, de fietsen waren opgeschaald, maar de afdalingen waren zo lang dat de rollerbreakremmen heet liepen en wij de rest van de vakantie happende remmen hadden. Dus is mijn advies: trommel voor en rustig afdalen.
Veel plezier.
Westveen schreef:Je zou een trommelremwiel in je voorvork kunnen zetten.
Voor een beetje bergaf zijn trommelremmen toch ook echt te mager. Het is ook logisch: alle remwarmte wordt opgeslagen in een klein trommeltje waar het nauwelijks uit kan.
In Engeland zijn de heuvels vaak niet hoog maar ze kunnen heel steil zijn. Mijn advies: niet doen met trerugtrapremn, rollerbrakes en/of trommelremmen. Zorg dat je een fiets hebt met twee velgremmen of schijfremmen.
Hoi Des, stoer plan! Zuid-Engeland is prachtig maar wel pittig. Ik ben er geweest met 3 versnellingen, een ijzeren conditie (in m'n vorige leven) en bagage in een auto. De remmen hebben ze het al over gehad. Kijk anders eens op MP. Daar komt heul veel langs aan bruikbaar spul. Op dit forum trouwens ook.
Bedankt voor het advies,
Ik ga kijken voor betere/andere remmen :D

Ik hou ervan om te reizen en droom al lang ervan om gewoon op mijn fiets te stappen en weg te rijden.
(maarja, eerst een diploma halen en hopen en bidden dat ik werk krijg met redelijke vakantietijden)

Ik heb sinds mijn achtste gewoond in Klimmen, een dorpje bij Heerlen, midden op een flinke heuvel waar de Amstel Gold Race altijd langs kwam. Ik heb op mijn negende pas leren fietsen maar ben sindsdien nooit meer van mijn fiets afgeweest :) Ik had een fiets met voor en achter-rem (blokjes?) en moest elke dag twee keer die heuvel op en af.
En dat voor iemand die oorspronkelijk uit Almere komt :lol: !
Ik heb heuvels eigenlijk niet meer kunnen fietsen door het verhuizen naar Weert en heb dus niet een echte steile heuvel uit kunnen proberen met enkel mijn achterrem, heel erg bedankt voor het advies dus :)

Nu ga ik slapen,
ik wens iedereen mooi fietsweer !
2e hand fiets met velgremmen zal niet veel kosten. Zulke hoge eisen zijn er nou ook weer niet. Voorbeeld van MP (uiteraard een voorbeeld, geen idee wat je maat is, of je een dames fiets wil, of dit in de buurt is etc. etc.):

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=24

Met iets dergelijks kom je wel mee in Surrey. Bovendien is het binnenkort vrijmarkt waar mensen hun schuur leegruimen. Een oude fiets met V brakes en versnellingen zal vast wel te vinden zijn voor een meeneemprijsje.

Of leen er een van een familielid/kennis.
In Engeland is het verboden te fietsen met slechts 1 rem. De reden is duidelijk. Terugtrapremmen of roller brakes zijn bovendien gewoon niet goed genoeg. Ik heb jarenlang in Engeland gewerkt en gefietst en het is een heerlijk fietsland - als je van heuvels houdt.
Gewooon doen!!

Zie maar wat er op je pad komt, altijd leuk!!
Ik heb vorig jaar nog een rondje Kempen - A'dam - Hoek v Holland - Harwich - Londen - Parijs - Brussel - Kempen gefietst. Het moeilijkste stuk van de hele reis was het stuk tussen Londen en Newhaven. Doe dit niet met een beladen fiets met terugtrap rem! Die hellingen zijn te steil voor zo'n fiets, vooral bergafwaarts.