Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gewicht

Neem ook een paar overschoenen mee, die houden je schoenen/sokken droog bij een buitje en je voeten lekker warm. Ook leverbaar in fluo geel :D
https://www.futurumshop.nl/fietskleding ... erschoenen

PS Vergeet je zwembroek niet!
Vier of vijf jaar geleden had ik eind april in Noord-Frankrijk 's nachts ijs op de tent. Thermo-ondergoed is dan toch wel lekker!
Ik zou me niet al te druk maken. Gewoon gaan met de spullen die je in gedachten hebt. Je ervaart onderweg wat je evt niet nodig hebt en dus een volgende keer thuis kunt laten, of wat je evt zou kunnen vervangen door een lichter alternatief. Zo is iedereen ooit aan zijn eerste fietsvakantie begonnen. Na een aantal vakanties weet je precies wat jij persoonlijk mee wilt nemen.
Schrijf op wat je allemaal mee neemt en hou bij wat je wel en niet gebruikt.

Op slapen moet je nooit besparen.

Je gaat 4 weken fietsen. Zeg je slaapt 7 uur per nacht. 4×7=28×7=196 uur slapen. Daar mag je dus wel wat voor over hebben.

Ik had exped mat, ging lek. Toen een thermarest neo air ook lek. Nu een nomad ultimate 7.
197×77×7. Weegt 1,6 kilo, maar slaapt geweldig en is zeer sterke mat.

Mario
Op nachtrust zou ik inderdaad niet teveel inleveren (comfortabel slapen = vaak meer gewicht).

Daarnaast kun je, zoals door anderen ook al aangegeven, besparen in gewicht door (veel) minder kleding mee te nemen.
1 korte broek en 2 lange broeken kun je al vervangen door een afritsbroek. Zelf neem ik 1 lange broek mee (Mammut Runbold light pants), een hardloopshort als korte broek (weegt niks), 2 merinowollen t-shirts korte mouw, dan i.p.v. thermo ondergoed èn een lange fietsbroek één fleece tight (te gebruiken als thermo onderbroek of over de korte fietsbroek), een polartec 100 fleece trui (i.p.v. thermo ondershirt). 2 boxers en 2 paar sokken is voldoende. Een softshell voor het vroege voorjaar en een Paclite achtig regenjack en dito regenbroek.
Theedoek is ook overbodig (gewoon de 2 lichtgewicht handdoekjes).

Het voordeel van lichtgewicht materiaal is dat het sneldrogend is en dus na een handwasje (of meenemen onder de douche en uitspoelen) ook weer snel droog is.

:idea: Je zou ook eens bij andere buitensporten als bijvoorbeeld bergsport kunnen kijken voor een checklist (en dan de klimspullen natuurlijk wel thuis laten :wink: ).
Zelf heb ik veel gehad aan mijn klimtochten in de Alpen. De klimuitrusting woog vaak al zoveel (klimtouw, karabiners, stijgijzers, pickel, etc.) dat je genoodzaakt was om op al het overige (kleding en persoonlijke spullen) zoveel mogelijk aan gewicht te besparen. Deze ervaring en de spullen die ik er van over gehouden heb bieden mij nu voordeel bij het rondtrekken op de fiets.

Veel plezier tijdens je tocht!
Minder gewicht betekent voor mij meer fietscomfort en 's morgens makkelijker inpakken. Slapen is inderdaad belangrijk, maar gelukkig is het comfort van de matrassen enorm toegenomen. De Neoair matrassen van Thermarest en de geïsoleerde Exped matrassen zijn enorm veel comfortabeler dan de oude zelfopblazende matrassen. Bovendien zijn diverse modellen uit deze series ook nog eens veel beter geïsoleerd. En natuurlijk zijn ze veel compacter en ook lichter.
Wim schreef:Minder gewicht betekent voor mij meer fietscomfort en 's morgens makkelijker inpakken. Slapen is inderdaad belangrijk, maar gelukkig is het comfort van de matrassen enorm toegenomen. De Neoair matrassen van Thermarest en de geïsoleerde Exped matrassen zijn enorm veel comfortabeler dan de oude zelfopblazende matrassen. Bovendien zijn diverse modellen uit deze series ook nog eens veel beter geïsoleerd. En natuurlijk zijn ze veel compacter en ook lichter.
Klopt! Zo kan ik me van 15 tot 20 jaar geleden dat de Therm-a-Rest Basecamp Large destijds één van de meest comfortabele matten was, met een dikte van 5 cm, maar wel een gewicht van 1.250 g. Nu heeft Therm-a-Rest met de Neo Air Camper van 7,6 cm dik en een gewicht van 680 g een veel comfortabeler aanbod.
Het kan echter ook voor 480 g en 2,5 cm dun met de Prolite R. Deze ligt dan wel een stuk minder comfortabel.
En dan beperk ik me nog (geheel belangeloos) bij één merk, terwijl het aanbod veel ruimer is.

En dat minder gewicht meer fietscomfort en 's morgens makkelijker inpakken een dooddoener is, dat lijkt misschien zo, maar ik zou deze aanwijzing zeer ter harte nemen. Het is een waarheid als een koe! Niks is vervelender om tussen veel spulletjes te moeten zoeken naar wat je (echt) nodig hebt, de rommel weer inpakken en ordenen. Vaak tijdrovend, wetende dat je al lang op de fiets had kunnen zitten als je niet zoveel spullen bij je gehad had.
Plus de schoonheid van de ontdekking dat je in het leven niet veel nodig hebt. Ik althans heb een knap hectisch leven, en dan is een paar weken per jaar totale eenvoud een verademing.
Ik fiets niet meer met een stuurtas. De tassen zelf laat ik aan de fiets hangen. Haal alleen er uit wat ik nodig heb. Kan het in de morgen gelijk weer in de tas stoppen. Alles er uit halen is nooit zo slim. Ik heb speciale plastic kleding zakken die je lucht dicht kan op rollen. Voordeel: het is waterdicht en het neemt minder ruimte in.

Mario
Allemaal hartelijk dank voor de vele suggesties. Ik ga alles nog eens kritisch nalopen.

Ik ben het absoluut met Wim eens: "eenvoud is onuitputtelijk"

Vriendelijke groeten,

Bert kaspers
Edwin* schreef: En dat minder gewicht meer fietscomfort en 's morgens makkelijker inpakken een dooddoener is, dat lijkt misschien zo, maar ik zou deze aanwijzing zeer ter harte nemen. Het is een waarheid als een koe! Niks is vervelender om tussen veel spulletjes te moeten zoeken naar wat je (echt) nodig hebt, de rommel weer inpakken en ordenen. Vaak tijdrovend, wetende dat je al lang op de fiets had kunnen zitten als je niet zoveel spullen bij je gehad had.

Idd. En ik weet niet af dat aan de orde is, maar als je graag véél kilometers per dag wilt maken, gaat dat veel makkelijker door meer uren te fietsen (en minder tijd aan andere dingen, zoals kamperen, te besteden) dan door een hogere kruissnelheid proberen te fietsen.
Shrek schreef:
Edwin* schreef: En dat minder gewicht meer fietscomfort en 's morgens makkelijker inpakken een dooddoener is, dat lijkt misschien zo, maar ik zou deze aanwijzing zeer ter harte nemen. Het is een waarheid als een koe! Niks is vervelender om tussen veel spulletjes te moeten zoeken naar wat je (echt) nodig hebt, de rommel weer inpakken en ordenen. Vaak tijdrovend, wetende dat je al lang op de fiets had kunnen zitten als je niet zoveel spullen bij je gehad had.
Idd. En ik weet niet af dat aan de orde is, maar als je graag véél kilometers per dag wilt maken, gaat dat veel makkelijker door meer uren te fietsen (en minder tijd aan andere dingen, zoals kamperen, te besteden) dan door een hogere kruissnelheid proberen te fietsen.
Klopt natuurlijk, maar door weinig spullen bij je te hebben (wat mij niet echt lukt, maar dat is hier irrelevant) ben je eerder weg en heb je dus juist meer tijd om langzaam en daardoor energiezuinigte fietsen. Dat mes snijft dus aan twee kanten.
Lean and mean is het nieuwe rijk uitgerust. :wink:
Met een kilogram of 5 basisgewicht en wat eten en drinken zou je niet zomaar op 27 kg moeten komen. Tenzij je vrij zwaar materiaal hebt zou een kg of 15 alles moeten kunnen bevatten. Dit in 2 achtertassen, een tasje voor aan/op/in het frame (á la Alpkit Fuel Pod Medium, een Triangle Bag of een compact stuurtasje) en de tent achterop.

Alles meer dan ruwweg 20 kg betekent dat je ergens veel teveel van bij hebt, ook met zwaarder materiaal.
Leon schreef:
Wim schreef:Ik zou naar Frankrijk geen thermo ondergoed meenemen, en alleen een afritsbroek.
Nou ik zou dat eind april maar wel doen. Ik kennelijk patent op afwijkend weer maar in Frankrijk kan het ook knap fris zijn in het voorjaar.
Helemaal mee eens! Zoals met alles: YMMV, maar ik zou zeker als beginner uitkijken met je slaaptemperatuur. Thermo ondergoed voor de familie is bij ons in Europa het hele jaar een must, al laat ik in de zomer dan normale truitjes thuis. En voor de kinderen dunne bivakmutsjes.

Ik heb in de zomer al regelmatig een natte dag (dus koud lichaam) met een nacht temperatuur van 3-4 graden meegemaakt. Wat in dit soort discussies zelden genoemd wordt is dat een temperatuur waarde van een slaapzak is inclusief thermo-ondergoed, sokken en bivakmuts Een vrouw zit daar dan nog een graad of 4 boven.

Ik ben door schade en schande wijs geworden. Ik ga ook in de zomer voor een "slaap rond het vriespunt" set als minimum. Ik heb nog nooit een vakantie meegemaakt dat ik daar niet heel blij mee was. Die paar ons voor thermo-ondergoed vind ik zelf een uitstekende investering.
Hallo fietsvrienden,

Al met al heb ik met al jullie suggesties het gewicht van 27 kg terug weten te brengen op 21 kg. Het blijkt inderdaad dat je op verschillende fronten goed in het gewicht kan snijden. Nog wel te veel, maar hier ga ik het mee proberen. Kijk er erg naar uit. Ik heb overigens 700 km getraind in de Morvan, dat ligt in Bourgondie en is ook vrij heuvelachtig. Overigens een pracht gebied om te fietsen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Groeten Bert Kaspers
Roodborst schreef:Ik heb overigens 700 km getraind in de Morvan
8) Dat komt dus wel goed!
6 kg op 27 kg is een respectabele vermindering. Goed gedaan, en goede reis!!
Gaaf, ik benijd je zeer! Geniet ervan en laat zo nu en dan even weten hoe het je vergaat. (of naderhand natuurlijk als je niet online kunt of wilt.) Have fun!
Roodborst schreef:Ik heb overigens 700 km getraind in de Morvan
Morvan is geweldig inderdaad! :D