Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht - Forum Wereldfietser

Gewicht

hallo allemaal,

A.s. Dinsdag vertrek ik voor de 1e maal op fietsvakantie, de groene route in Frankrijk. Ik ben bezig met het samenstellen van mijn spullen. Ik begrijp hoe lichter hoe beter, maar kom nu op een totaal gewicht van 27 kg, verdeeld over 4 fietstassen en 1 rack pack.

De vraag van mij is of dit acceptabel is. Ik heb gebruik gemaakt van diverse voorbeelden van paklijsten die op de site staan.

Graag een deskundige reflectie.

Groeten,

Bert Kaspers
Mijn eerste vraag is of je gaat kamperen, en mijn tweede vraag indien het eerste bevestigend wordt beantwoord is of daar het gewicht van eten en drinken bij zit...?
Tja, je kent vermoedelijk het adagium wel: "alles wat je thuis laat is meegenomen".
Om echt mee te kunnen denken zou je je paklijst hier moeten plaatsen, nu komen we niet veel verder dan wat algemeenheden.

Peter
Wat is acceptabel? Lichter is plezieriger fietsen, maar wat acceptabel is, bepaal je zelf. Kan je fiets het aan, is je kleinste verzet klein genoeg, heb je een goede conditie of veel tijd? Ik vind (maar zoals je ziet is dat persoonlijk) het fijn om niet teveel mee te nemen: wat je niet mee neemt ligt niet in de weg en hoef je ook niet in en uit te pakken.
Extra gewicht hindert vooral bij versnellingen, en dus ook bij klimmen: het duurt gewoon wat langer.

Die groene route vermijdt zowel de Alpen als het Centraal massief, dus echte beklimmingen ga je niet zien op die route. Jammer, want je mist wel de mooie uitzichten op die manier.

Voordeel is dan weer dat een paar kilogram extra niet zo veel uitmaakt.

Ga je alleen op pad? Als je een licht bepakt iemand wil bijhouden zou het nog een probleem op kunnen leveren.

De ervaring leert wel dat beginnelingen vaak (veel) te veel meenemen op reis, dus nog eens kritisch naar je uitrusting kijken is nooit weg.
Eventueel plaats je hier nog een specifieke paklijst?
ik ga kamperen.

Tent, msr elixer 2
Slaapzak
Slaapmatje
Kussen

Kookgerei, beker, bord etc,( plastic)lichtgewicht pannetjes, Coleman brander, past op coleman en campinggaz.
3 Coleman tankjes (klein), 2 lichtgewicht handdoeken, 1 theedoek, sponsje

3 zakjes rijst, 8 kleine zakjes (1 persoon) macaroni, leverpastei, 2 kleine blikjes vlees, kleinverpakking jam

Kleiding, extra fietsbroek, kort en lang, 1x kortebroek, 2 langebroeken, 3 t-shirt, 4 boxershort, thermo ondergoed 1x 3 paar sokken, 1 paar lichte schoenen.

Toiletspullen, ehbo tasje
O en ik ga alleen en ben in het bezit van een Santos 2.9.
Hoe lang ga je weg?
Mogelijk te besparen op:
- 1 gastankje: tenzij je hele wilde dingen gaat doen, na een week een nieuwe kopen.
- 1 handdoek: lichtgewicht handdoek droogt snel, dus makkelijk uit te wassen
- 1 theedoek: afdrogen met toiletpapier of wat anders voorhanden is
- 1 zakje rijst, 6 zakjes macaroni, 1 blikje vlees: tenzij je hele wilde dingen gaan doen, kom je iedere dag wel langs een winkel
- 1 lange broek, 2 T-shirts: niet nodig, tenzij je naast het fietsen ook een substantieel deel van de tijd andere dingen wilt doen
Ik kan me niet direct voorstellen hoe je hiermee op 27 kg komt. Wat ik overigens nog mis zijn reserve binnenbanden. Ik zou 27 kg ook vervelend veel vinden. Ik steun zeker al Bert's suggesties. Ik zou naar Frankrijk geen thermo ondergoed meenemen, en alleen een afritsbroek. Je zit toch vooral op de fiets. Ik neem evenmin een tweede paar schoenen mee, hoe licht ook. Je hebt het over lichtgewicht pannetjes, maar hoe licht en hoeveel? Tja, en de ene slaapzak en de ene matras is de andere niet. Ik zou gaan met een slaapzak van 600 gram en een matras van ruim 400 gram. Ik neem dan ook geen voortassen mee, en tegenwoordig lichtere achtertassen (1050 gram ipv de 1900 gram van Ortlieb). Waarom heb je een Rackpack nodig? Ik doe mijn tent bovenop de achterdrager en dan zit hij gewoon in zijn eigen zak. En ik heb toch wel minder voedsel bij me. Frankrijk is niet een land waar je zonder eten komt te zitten (behalve even oppassen in n.o. Frankrijk).
Ik voer zeker de gedane suggesties door en ga nog eens kritisch door het pakket heen. Ik heb de tassen met inhoud op de weegschaal gezet en toch echt 27 kg. Wat betreft de rack pack, vind ik het prettig om wat betreft het slapen alles in 1 tas te hebben. Zo heb ik ook alle onderwerpen, koken etc. verdeeld in kleine linnen tasjes en verdeeld over de fietstassen. Afdoende leert men zal ik maar zeggen.

Ik heb overigens 4 weken de tijd.
Heb je al een testritje gemaakt met volle bepakking? Dat zegt meer dan wat je op internet kunt lezen.

Kookgerei thuislaten en salade van de supermarkt, restaurants en fastfood afwisselen is ook een optie die best wat gewicht en volume aan bagage scheelt. De couscoussalade van de Lidl in Frankrijk kan ik aanraden.
fietshenkie schreef:Kookgerei thuislaten
En dan zonder koffie voor of in je tentje de dag beginnen? Zou mijn keuze niet zijn. :-)
Het is vakantie, en dat is iets persoonlijks.

Ikzelf hou er van om te lezen onderweg, en heb meestal minstens een kilogram aan leesvoer bij.

Verder heb ik een hekel aan passen en meten na boodschappen gedaan te hebben, en wil ik mijn chips heelhuids mee kunnen nemen. Ik zorg dus dat ik heel wat ruimte over heb in mijn tassen.

Wil je op de camping lekker kunnen zitten is een stoeltje wel handig.

Vier weken voor die afstand is erg relaxed. Ben je een sportieve fietser? Wat voor dagafstanden mik je op. Waarom de bergen mijden terwijl je fiets er juist uitstekend geschikt voor is?

Je kunt deze route natuurlijk ook op de lichtgewicht race manier doen, dan is het haalbaar om in dat tijdsbestek op-en-neer te rijden over die route.

Denk je al vroeg op de dag een camping op te gaan zoeken, of veel te gaan bezichtigen onderweg?

Kortom, ik zou mij in jouw geval drukker maken om de vakantieplanning, dan om de kilogrammen. Feitelijk zijn die kilogrammen een gevolg van je manier van vakantievieren.
Wim schreef:Ik neem evenmin een tweede paar schoenen mee, hoe licht ook.
Neem dan wel stevige, redelijk nieuwe schoenen mee. Ik heb tweemaal meegemaakt dat schoenen onderweg kapot gingen. Eenmaal een paar stevige, maar wel meer dan 5 jaar oude wandelschoenen, waarvan de zool het begaf; en eenmaal een paar Shimano spd-sandalen van amper 2 jaar oud, waarvan het leer kapot scheurde (dit was al mijn derde paar van dit type sandalen in elf jaar tijd, dat zo kapot ging!). Ik was toen blij dat ik nog ander schoeisel bij me had.
Wim schreef:Je hebt het over lichtgewicht pannetjes, maar hoe licht en hoeveel? Ik zou gaan met een slaapzak van 600 gram en een matras van ruim 400 gram.
Dat hangt van jouw persoonlijke 'kleumfactor' af. Ik heb twee met dons gevulde slaapzakken (Tatteljee). De een weegt 800 g, de ander weegt sinds de laatste bijvulbeurt 1150 g. Die van 800 g vind ik in combinatie met een 3-seizoenen slaapmatje van 650 g veel te koud voor frisse lentenachten, wanneer de temperatuur nog dichtbij het vriespunt kan komen.
Wim schreef:Frankrijk is niet een land waar je zonder eten komt te zitten (behalve even oppassen in n.o. Frankrijk).
Zorg dat je 's ochtends in ieder geval langs een bakker komt, want die zijn aan het begin van de middag meestal urenlang dicht. In Lotharingen kom je vaak tientallen kilometers geen winkel tegen die open is, maar met een pain de seigle (een soort roggenbrood, dat langer goed blijft en beter vult dan wit stokbrood), een pakje camembert en een paar snickers kun je heel ver fietsen.
Roodborst schreef:Ik heb de tassen met inhoud op de weegschaal gezet en toch echt 27 kg. Wat betreft de rack pack, vind ik het prettig om wat betreft het slapen alles in 1 tas te hebben. Zo heb ik ook alle onderwerpen, koken etc. verdeeld in kleine linnen tasjes en verdeeld over de fietstassen. Afdoende leert men zal ik maar zeggen.
Ik heb overigens 4 weken de tijd.
Er moeten toch echt een paar héél zware spullen bij zitten om aan die 27 kg te komen. In mijn ervaring nemen veel fietsers veel te veel kleren mee, op vrijwel elke camping staat een wasmachine en dan kun je er weer een paar dagen tegenaan (neem wat waspoeder mee). Één gastankje – of hoogstens twee als je echt op zeker wilt spelen -- is ook zat, in Frankrijk zijn gasblikjes zeer ruim verkrijgbaar. In alle supermarkten vind je zeer goed eetbare maaltijden in de diepvries, paëlla en zo, verder zijn er in grotere supermarkten traiteurs die verse maaltijden in de gewenste hoeveelheid verkopen. Bij de hypermarché (vaak tot 20 of 21 uur open, kijk op Google maps) zit vaak een Flunch of soortgelijke keten, voor € 15 onbeperkt eten incl. wijn met verse groenten etc.
De onderverdeling in onderwerpen in je tassen vind ik zelf ook wel handig, daar zit hem het gewicht niet in. Probeer alles eens in twee tassen (plus een tas voor tent etc. bovenop de achterdrager) te stoppen, zo zie je al snel je echte prioriteiten.
Ik had inderdaad over het hoofd gezien dat Bert Kaspers op het punt van vertrekken staat. In deze tijd is het wel slim een wat warmere matras mee te nemen. Maar toch, een paar jaar terug had ik in Noorwegen totaal 18 kg bij me, met alles om het tot een graad of 10 onder nul warm te houden (warme kleding, warme slaapzak en warme donsgevulde matras), met een ruime tent, en een Trangia 27 kookset voor echte maaltijden. Mijn tassen zijn als volgt ingedeeld: stuurtas voor paspoort, medicijnen, telefoon, geld, hoofdlamp etc. tent bovenop de achterdrager. Rechts achter alles wat echt niet nat mag worden (slaapzak, matras, de meeste kleding) en links de spullen die eventueel een drupje mogen hebben (dus alleen die tas gaat onderweg eventueel open) : extra truitje, eten, brander, reserveband, incourant gereedschap etc.
Roodborst schreef:De vraag van mij is of dit acceptabel is.
Het is acceptabel als jij na een paar testritten met liefst hier en daar een klimmetje het gevoel hebt dat het goed gaat. Ter geruststelling: ik ben al eens met een kg of 30 de Pyreneeën over gekomen. Ik heb een tent van 4,5 kg, er zijn inmiddels vast lichtere slaapmatjes dan mijn zelfopblazende Thermarest, fotograferen doe ik met een spiegelreflextoestel, ik heb een vrij ruime hoeveelheid EHBO- en gereedschapsspullen bij me en ik houd wel van lekker eten onderweg maar niet van elke dag boodschappen moeten doen. Het voordeel van met een behoorlijke voorraad voedsel van huis vertrekken is dat je pakgewicht vanzelf minder wordt. ;)

Ik neem daarentegen weer geen stoeltje, extra schoenen (wel teenslippers voor onder de douche en wat slenteren op een rustdag), dingen als een laptop of leesboeken mee van wat hier zoal genoemd wordt. Ik neem wat minder kleding mee dan jij (boxershorts, thermo-ondergoed, 1 afritsbroek ipv een korte en twee lange broeken), wel regenkleding. 1 gasblikje minder scheelt niet veel gewicht maar wel wat volume. De kleding die je teveel bij je hebt, kun je altijd nog onderweg terug naar huis sturen samen met al die linnen tasjes waar je alles in stopt, als je eenmaal weet waar je al je spullen kunt vinden. ;)

Veel plezier gewenst alvast,

Carl
Roodborst schreef:27 kg
De vraag van mij is of dit acceptabel is.
Ik heb nooit anders gedaan. Ik heb wel veel lichtgewicht dingen gekocht, maar dat weer gecompenseerd met een stoeltje en zo.
Ik ben al jaren aan het proberen het gewicht te verlagen, maar dan moet ik echt andere spullen kopen en dat is duur.
Nieuwe tent: nu gebruik ik ook als ik alleen ga de 4kilo 3 persoonstent.
Nieuwe slaapzak: de dikke donszak van 1500 gram is wat overdreven voor in de zomer.
etc.
Maar laat je niet demotiveren. Jouw fiets kan dat gemakkelijk aan en er zitten vast heel lichte verzetten op. Het gaat gewoon wat langzamer omhoog.
In je paklijst mis ik de tassen. Die zijn vaak alles bij elkaar aardig wat. (En de tasjes met tasjes er in met dingen die op zich ook in foudraaltjes zitten, dat zijn onnodige kilo's)
Wim schreef:Ik zou naar Frankrijk geen thermo ondergoed meenemen, en alleen een afritsbroek.
Nou ik zou dat eind april maar wel doen. Ik kennelijk patent op afwijkend weer maar in Frankrijk kan het ook knap fris zijn in het voorjaar.
Wim schreef:Je zit toch vooral op de fiets.
Dat zou inhouden dat je meer dan 12 uur per dag fietst? Nou ik niet...
>Ik neem evenmin een tweede paar schoenen mee,
Helaas kunnen mijn voeten dat niet aan.
Roodborst schreef:Wat betreft de rack pack, vind ik het prettig om wat betreft het slapen alles in 1 tas te hebben.
Dat is geen sterk argument voor zo'n zwaar ding vind ik. Je hebt op zich al zoveel tassen dat je dingen functioneel kunt scheiden: wat veel voorkomt is een vochtige tas, een keukentas, een kleerkast en een vanalles wat droge tas. Wel heef tiedereen een ander systeem :-)
Peter_K schreef:Kortom, ik zou mij in jouw geval drukker maken om de vakantieplanning, dan om de kilogrammen. Feitelijk zijn die kilogrammen een gevolg van je manier van vakantievieren.
+1 Geniet ervan.