Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groene weg - Forum Wereldfietser

Groene weg

Beste fietsvrienden

Eind van deze maand start ik met de route: " Groene weg naar de Middellandse Zee". Ik heb totaal geen ervaring, al wel veel gelezen. Hebben jullie nog tips en trucks. Is legitimatie met paspoort op camping bijvoorbeeld noodzakelijk, afgeven?

Graag reactie.

Vriendelijke groeten,

Bert k
Mooi plan!
Heb je Wim zijn levenswerk al gelezen?

Peter
Mijn ervaring op campings, zeker in Frankrijk, is dat je alleen hoeft te zeggen dat je 1 nachtje kampeert met tent en fiets zonder stroom, en dan gemiddeld een euro of vijf mag betalen. Meer boekhouding is er vaak niet.
Ik heb een Camping card International
daar staan al mijn gegevens op word overal aangenomen ,alleen van de winter in Spanje moesten ze me paspoort hebben nooit eerder mee gemaakt, maar ze maakte geen copy dat wilde ik ook niet.
Marc v G schreef:Mijn ervaring op campings, zeker in Frankrijk, is dat je alleen hoeft te zeggen dat je 1 nachtje kampeert met tent en fiets zonder stroom, en dan gemiddeld een euro of vijf mag betalen. Meer boekhouding is er vaak niet.
Dan heb je kennelijk maar een heel select groepje van campings in Frankrijk bezocht.
Van de vele campings die ik de afgelopen 30 jaar in Frankrijk bezocht was het toch de meerderheid die een identificatie wilden. Het zijn alleen de kleinere niet-gemeentecampings buiten het hoofdseizoen (14-7 .. 31-8) die soms alleen een klein bedrag in het handje willen. Gemeentecampings zijn ambtelijk dus die moeten registreren. Grotere campings en drukke kleine hebben personeel dus die moeten dat van de baas.
Ik wete niet of ik ooit mijn paspoort heb afgegeven in Frankrijk of Spanje.
Eind april vertrekken is wel heel vroeg. Je zult goed moeten nakijken of campings al open zijn.
Verder is er niet zo veel spannends. De boulangerie gaat 's morgens in het dorp heel vroeg open :-)
Wij betalen meestal meteen bij aankomst. Dan willen ze soms het paspoort wel zien, maar hoef je hem niet af te geven. Heeft ook als voordeel dat je de volgende dag vrij bent om te gaan wanneer je wilt.
Doen we overigens ook in andere landen.
Het afgelopen jaar ben ik op veel Franse campings geweest, en vrijwel overal is de eerste opmerking na binnenkomst: "Votre pièce d'identité, svp" of woorden van soortgelijke strekking. Een CKE-campingcard (ANWB) of ACSI-legitimatie (niet de ACSI-kortingskaart) voldoen daarbij overigens en soms krijg je dan wat korting. In Catalonië of Italië dan weer niet, daar willen ze meestal per se een kopie van je identiteitskaart of paspoort maken, is daar verplicht door de autoriteiten. Dat een paspoort of ID wordt achtergehouden, heb ik al jaren niet meer meegemaakt.
Vergeet niet dat het in hotels hetzelfde gaat: ze moeten dit bijhouden van de politie. Frankrijk is niet voor niets ook het land waar de burgerlijke stand is uitgevonden (1792).
Paspoort afgeven? Ben je belázerd. Dat is wel heel erg 1970 ook.
Verder weet ik er niks van maar waar ik mijn pas moet inleveren zou ik niet willen zijn.
Mar schreef:Paspoort afgeven? Ben je belázerd. Dat is wel heel erg 1970 ook.
Verder weet ik er niks van maar waar ik mijn pas moet inleveren zou ik niet willen zijn.
Dat klinkt heel stoer, maar als je een dag lang met zware tegenwind hebt gefietst, je komt vermoeid bij de camping aan, en er is in de nabije omgeving geen alternatief moet je wel heel principieel zijn om dan toch je paspoort niet te willen afgeven. Ik heb het bij die Duitse camping waar me dit overkwam in elk geval met veel tegenzin wel gedaan.
Het hangt nogal van van land, camping of de ingegroeide teennagel van de poedel van de campingbaas wat ze vragen. Dit is een wat de ANWB adviseert:

https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... et-afgeven

Je kan ook dit ding gebuiken om de gevoelige gegevens af te dekken als ze een kopie van je paspoort willen maken.
http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/id-c ... poort.html

Of je gebruikt de kopie ID app van de overheid (Google marketplace) om je gegevens in te lezen met je telefoon en dan een stel papieren uitdraaien van te maken die je aan de camping geeft...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsbewijs
Roodborst schreef:Beste fietsvrienden

Eind van deze maand start ik met de route: " Groene weg naar de Middellandse Zee". Ik heb totaal geen ervaring, al wel veel gelezen. Hebben jullie nog tips en trucks. Is legitimatie met paspoort op camping bijvoorbeeld noodzakelijk, afgeven?

Graag reactie.

Vriendelijke groeten,

Bert k
Mooie route,was ruim 28jaar geleden onze eerste buitenlandse fietsvakantie. Ook wij hadden toen weinig ervaring ,maar pas op hoor we zijn toen besmet met het fietsvirus . Wel is mij bij gebleven dat we een keer van plan waren om op de camping te eten,maar toen bleek het restaurant alleen in het weekend open te zijn. Balen en honger naruurlijk. Zinsdien hebben voortaan ALLTIJD een nood ranzoen bij ons. Veel fiets plezier.
Ik heb de Groene Weg in 2015 nog eens gedaan, en ik heb mijn identiteitskaart wel enkele keren moeten tonen, maar nooit moeten afgeven op een camping.
Eén keer was zelfs tonen niet nodig, maar dat was op een camping waar ze niet konden tellen.
Begin juli was het nog zo kalm dat je ook niet hoefde te reserveren. Vroeger op het jaar zal het helemaal niet nodig zijn, vermoed ik. Maar je loopt inderdaad het risico dat niet alle campings open zijn.
In de aanloop naar de tocht hield ik in het voorjaar het weer een beetje in het oog.
Dat kan erg nat zijn op de Groene Weg, zeker in het N van Frankrijk.
Bovendien kan dat noorden verrassend diep tot in het zuiden reiken.
Een beetje goed weer garantie kan uitblijven tot na Le Grand Serre of nog zuidelijker.
Bedankt maar weer voor de vele waardevolle reacties. Ik heb nog een vraag.

Ik heb bij Bever Zwerfsport een brander gekocht die past op de Coleman gastankjes met schroefdraad. Ik heb contact gezocht met Coleman en een link gekregen voor verkooppunten van campinggaz in Frankrijk. De gastankjes zijn volgens Coleman alleen te verkrijgen bij de grote zaken zoals Decathlon, intermarche, leclerc.

Hebben jullie ervaring of die gastankjes makkelijk zijn te verkrijgen, anders heb ik toch een probleem onderweg.

Groeten,

Bert k
Dit is inderdaad precies het probleem: blikjes met schroefventiel zijn in Frankrijk moeilijk te krijgen. Er zijn twee andere soorten die makkelijker te krijgen zijn: Camping Gaz ventielblikjes met bajonetaansluiting (veilig) en de aloude prikblikjes (het makkelijkst te krijgen). Voor beide soorten blikjes zijn er van Edelrid adapters om ze te kunnen gebruiken op een brander met een schroefaansluiting. Jammer dat ze je bij Bever niet gewaarschuwd hebben. Van Primus is er ook brander voor zowel schroef als bajonet aansluiting (niet voor de best verkrijgbare prikblikjes en de adapter past daar weer niet op).
Wim, ik heb het probleem ook aan Bever voorgelegd. Morgen ga ik met de brander terug voor ruiling. Wat adviseer je mij nu te nemen?
derdekeer schreef:Maar je loopt inderdaad het risico dat niet alle campings open zijn.
Wij hadden vorig jaar begin juli nog een camping die officieel niet open was. De boer zag er wel de lol van in en reduceerde het tarief spontaan met de helft. In dat geval was vijf euro in het handje genoeg. Er was overogens wel een warme douche, daar lag het niet aan. Het duurde wel erg lang voordat het water niet meer bruin was, wat betekent dat we echt de eerste waren, in 2016.
Misschien dat het langs een drukke route als de Groene minder een punt is. Ik wil meestal mijn best doen om alle mogelijke routes te omzeilen. Dan kom je ook midden in de zomer in Frankrijk wel eens een week lang geen fietsende toeristen tegen. (en zes wierenners, één daagse fietser en drie kinderen)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Trangia (27 UL HA voor sologebruik) omdat je spiritus overal makkelijk kunt kopen.
Als je gas wilt dan is deze Primus voor solo gebruik, en voor beide typen ventiel blikjes, maar onbruikbaar met prikblikjes: http://www.primus.eu/express-stove-duo- ... o-ignition Er is ook een groter Duo model, maar voor solo gebruik lijkt me dat niet nodig. Het alternatief is natuurlijk een van die Edelrid adapters meenemen (of beide).
Leon schreef:Misschien dat het langs een drukke route als de Groene minder een punt is. Ik wil meestal mijn best doen om alle mogelijke routes te omzeilen. Dan kom je ook midden in de zomer in Frankrijk wel eens een week lang geen fietsende toeristen tegen. (en zes wierenners, één daagse fietser en drie kinderen)
Dat kan ik beamen. Langs zelf uitgestippelde routes is het vaak heel erg rustig. Het was, in mijn geval, enkel langs het deel 'Loire à vélo' dat ik constant andere fietsers zag. Constant is dan wel sterk uitgedrukt; dat was in vergelijking met de rest van de route.
Ik was eerst van plan om dit jaar ook een deel van die Groene weg te volgen (weg terug, na heenweg tot Limoges), maar het lijkt me te vlak, te weinig uitdagend. Voor een eerste keer ziet het er wel ok uit: goed beschreven, goed befietsbaar en met een mooie beschrijving van wat allemaal te bekijken valt.
Op Franse campings heb ik trouwens nooit problemen gehad, behalve gevallen waarbij - half juli - niemand aanwezig was om me te registreren. Dat betekent dan een gratis verblijf.
Of je de Groene Weg zwaar vindt, hangt onder meer af van de afstand die je op een dag wilt doen, maar zo vlak is hij nu ook weer niet. Geen Alpen in de buurt, maar wel veel hellingen die - heel irritant - nogal onregelmatig zijn in Lotharingen en de Elzas. De klassieke route dwars door de Ardennen is ook vrij pittig (maar ik ben in één dag van Maastricht naar Ettelbruck gereden, dat kan mijn beeld wat vertekend hebben).
Veel vakantiefietsers ben ik begin juli trouwens niet tegengekomen. Alles bij elkaar ben ik er, denk ik, drie voorbijgereden.
Het was best wel rustig, ook op de campings.