Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gazelle torrente - Forum Wereldfietser

gazelle torrente

Hoi wereldfietsers,

Mijn oog is gevallen op de Gazelle Torrente. Heeft iemand ervaring met deze fiets of met soortgelijke "cross-hybrides"? Ik wil deze fiets gebruiken voor fietsvakanties in Europa, vooral verharde wegen en met bagage. Af en toe ook het ruigere terrein in maar dan zonder bagage. Zal deze fiets sterk genoeg zijn om met bagage te rijden?

Wie weet meer of kan me een andere fiets aanpraten?

Groetjes,

Maurice

Kees, dat is nu eenmaal een nadeel van een glazen oog.

Maurice sorry maar ik ken dat fietske niet.

Ik zat er ook over te denken om met dit type fiets op fietsvakantie te gaan. wat ik me afvroeg: is het wel mogelijk om deze fiets van bagagedrager + spatborden te voorzien?

Grondige bestudering van de foto doet mij nog twijfelen:
Afbeelding

als het uberhaupt mogelijk is, kan iemand mij dan vertellen hoeveel geld je kwijt bent aan een degelijke bagagedrager + voor- en achterspadbord?

Beste Maurice,

Op het plaatje is moeilijk te zien of er voorzieningen voor dragers/spatborden op deze fiets zitten. Ook op de website van Gazelle vind ik geen technische gegevens. Maar wellicht heb je de fiets ook in het "echt" gezien. Let dan op de volgende punten:

Achterdrager:
Zitter er nokjes (bevestigingspunten) op de schuine achterbuis en zitten er nokjes op het achterpad (in de buurt van de naaf). Als deze er zitten dan kan er zonder meer een drager op. Zitten ze er niet dan zul je met klemmen moeten gaan werken óf met speciale houders.
Een goede achterdrager kost ongeveer €80,-. Bekende merken zijn Tubus (staal) en blackburn (aluminium). Met beide dragers heb ik duizenden km gefietst en beiden zijn zonder meer goed.
Achterspatbord:
Je hebt verschillende soorten mogelijkheden. Er bestaan zogenaamde "klick-spatborden". Dit zijn eigenlijk meer een soort spatschermen. Kleine spatborden die je voor het ergste water beschermen. En je hebt volledige sptborden.
Wat bij dit soort fietsen een probleem kan zijn is de afstand band/drager. Soms is die afstand zo klein dat er geen spatbord meer tussen kan.
Spatborden kosten enkele toentalle euro's
Voordrager:
Je maakt gebruik van voorvering. Om deze optimaal te blijven benutten moet je bagage boven de vering hangen. Tubus-dragers zijn een goede keuze.
Ok het merk Cordo heeft voordragers maar bij dit model hangt de bagage onder het veerpunt. Je veer werkt dan nauwelijks meer.
De kosten van een voordrager zijn ongeveer gelijk aan die van een achterdrager.
Spatbord voor:
Ik zou gaan voor een spatscherm. Oftewel: een klein spatbordje bevestigt op de schuine buis boven je voorwiel.
Kosten.....paar euro.
succes,
marco