Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee? - Forum Wereldfietser

Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee?

Hi!

Afgelopen zomer heb ik de Trek Lexa SL gekocht (http://archive.trekbikes.com/nl/nl/2016 ... ct/details). Een van de vele redenen waarom ik uiteindelijk ook voor deze fiets ben gegaan, is de mogelijkheid tot het monteren van een drager. Ik zou namelijk op een gegeven moment langere tochten willen maken met overnachtingen, en het dan handig is als niet alles mee hoeft in een rugzak.

Nou vroeg ik me af, of iemand een idee heeft hoeveel gewicht je dan ongeveer mee zou kunnen nemen op de drager? Dit om voor mezelf een idee te scheppen wat mee kan, en wat niet. En ook, of het mogelijk is als ik investeer in lichtgewicht kampeer spullen, of dat een mogelijkheid is om te doen. Dit zou ik namelijk het liefste doen, maar ik wil eerst inventariseren hoeveel gewicht ik max mee kan nemen op een drager.

Ik weet dat er best wat mensen zijn die vinden dat als je echt lange tochten wil maken, je dit beter niet op een racefiets kan doen. Echter heb ik op dit moment niet de intentie een andere fiets aan te schaffen. Maar ik wil gewoon graag weten wat de mogelijkheden eventueel zouden zijn, of dat ik dan rekening moet houden met hotel overnachtingen oid.

Alvast bedankt!
Kwestie van proberen, als het goed is hebben ze er wel rekening mee gehouden, ik zou gewoon eens een stuk fietsen met een kilo of 15 aan bagage veel meer zul je in de praktijk niet snel meenemen op een dergelijke fiets
Matthie9001 schreef:Kwestie van proberen.... kilo of 15
Inderdaad. Of het gaat zwabberen hangt niet alleen af van de kilo's maar ook van (de stijfheid van) de drager zelf, hoe ver de tassen en wat er bovenop ligt naar achteren hangen en zelfs de breedte van de tassen. Proberen is dus de enige echte mogelijkheid. Een stuurtas kan misschien ook, maar dat heeft ook een flinke invloed op het stuurgedrag. Ik had eens een fiets die met bagage achter en stuurtas zwabberde, maar als ik die stuurtas dan achterop deed reed het weer goed.
15 kilo lijkt me inderdaad wel de limiet, er van uitgaande dat het totale gewicht op het achterwiel dan niet te groot wordt, wat afhankelijk is van je eigen gewicht.
Het hangt natuurlijk ook van je eigen gewicht af, maar ik zou eerder proberen het richting 10 kg te krijgen. Zulke fietsen zijn inderdaad niet heel geschikt, want er kunnen geen wat bredere bandjes in, de achterwielen hebben wat weinig spaken, en de frames zijn niet steeds stijf genoeg.
Dus, beperk het gewicht zoveel mogelijk. Bert van Sprang is daar erg goed in, en geeft vaak genoeg demonstraties. Verder zou ik in een goede drager investeren zoals een Tubus Fly, de tassen zoveel mogelijk naar voren hangen in het centrum van het zwaartepunt van de fiets, en proberen het gewicht nog een beetje te verspreiden. Je kunt de tentstokken langs de bovenbuis hangen, een frametas gebruiken etc. En natuurlijk zo breed mogelijke bandjes monteren. Als je bang bent dat je achterwiel niet sterk genoeg is kun je altijd een zwaar wiel met een stevige velg en 36 spaken laten bouwen door een goede wielbouwer.
Inderdaad, geen idee hoe het zit met de maximale velgbreedte in dat soort fietsen, maar is een simpel steviger achterwiel geen optie? Wiel eruit, cassette verwisselen, evt rem bijstellen, klaar.

Ik zou eerst onderstaand achterwiel suggereren (want 17mm binnenruimte van de velg en dus nog steeds een sportieve smalle velg, maar wel met 36 spaken), maar ik denk dat de 10 speed cassette niet op die body past. Is de body vervangbaar tussen 8/9 en 10 speed wielen? Anders een 19c. 15c kan natuurlijk ook, met 32 spaken.

17c
https://www.taylor-wheels.nl/fietswiele ... x800-zwart

19 c
https://www.taylor-wheels.nl/fietswiele ... x800-zwart
Die Taylor wielen zijn ongeschikt. Het zijn wielen met 135 mm uitvalbreedte, en dat past niet in een racefiets. Verder is de kwaliteit echt niet goed genoeg. Als je iets beters wilt dan de standaard wielen van deze Trek dan zul je aan een handgebouwd wiel moeten met ook redelijk nette naven en een stevige velg (met 36 spaken). Overigens zijn in principe alle moderne gewone Shimano racefiets naven geschikt voor 8 speed, maar ook voor 10 speed.
Neem gewoon zo min mogelijk mee. En stop je geld niet in meer materiaal maar in vrije dagen. Tentje, matje slaapzak, schoon shirt en onderbroek, met vijf kilo kom je een heel eind. De beste fiets is de fiets die je al hebt.
Hier nog wat suggesties: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf Het verschil tussen kamperen en hotels is in principe niet meer dan iets van 2 kg: 1 kg voor een lichte solo tent en 1 kg voor een matje en een slaapzak. Als je zelf wilt koken komt daar nog weer iets van 500-1000 gram bij (afhankelijk van de hoeveelheid voedsel en brandstof die je op enig moment bij je hebt).
Wim schreef:Het verschil tussen kamperen en hotels is in principe niet meer dan iets van 2 kg
Je bent dan toch wel een ontstellende optimist. Je kunt wel ales op je eigen situatie betrekken Wim, maar je zou ook kunnen erkennen dat het veel andere fietsers nu eenmaal niet lukt wat jij doet en propageert.

"Als je zelf wilt koken komt daar 500-1000 gram bij". Ja ame*****. Ik heb dan al 500 g benzine bij me en daar zit de fles nog niet bij, laat staan de brander, de pannetjes en het bestek om helemaal niet te spreken over ingrediënten. Bij je eigen lezingen heb je zelf meestal overigens ook een hele fles wijn mee .... :D
Dubbel, kan weg.
Wim is inderdaad wat optimistisch. Ook bij mijn beperkte kampeerbagage van net 10 kilo, blijft ongeveer de helft thuis als ik in een hotel zou overnachten, dus als ik in een hotel ga overnachten gaat er inclusief tassen niet meer als 5 kg bagage mee.
Zelf neem ik ook wel wat meer mee voor net iets meer comfort. Het ging me hier alleen om wat het minimale verschil is bij een heel lichte uitrusting (het kan zwaarder, en daar kun je redenen voor hebben) zoals onvermijdelijk is bij zo'n lichte fiets. Er zijn genoeg bruikbare tentjes rond de 1 kg, een Neoair xlite damesmat weegt 340 gram, en voor 500 gram heb je zeker wel een bruikbare slaapzak. Een gasbrandertje, een pannetje en een deksel wegen samen misschien 250 gram, plus een gastankje en een klein beetje voedsel.
Het kan dus wel, en Bert van Sprang laat vaak genoeg zien dat dit niet alleen theoretisch is. Zelf kies ik inderdaad voor een paar kilo meer, voor wat meer comfort, maar die optie is hier uitgesloten lijkt me. Als je wilt kamperen met deze fiets dan zal het ongeveer zo moeten.
Maar Bert, waar zit die 5 kg dan in bij jou?
Om te voorkomen dat we helemaal oftopic raken, stop ik deze discussie! Zolang je met fietser en bagage ruim onder het toelaatbare gewicht blijft, verwacht ik geen andere problemen als een onstabiele fiets doordat het gewicht van de bagage op een andere plaats zit als het gewicht van de fietser. Bij welk bagagegewicht dit optreedt is echter niet te voorspellen, als je pech hebt kom je hier pas achter als je te snel een berg af rijdt.
Ik vermoed dat de ene racefiets de andere niet is als het om rijden met bagage gaat. Kwestie van proberen, en probeer dan ook eens met flink wat snelheid (een heuvel af) te rijden en je voorrem te gebruiken. Bij zwabberen helpt het vaak om je knie(en) tegen de bovenbuis te drukken, maar dat werkt natuurlijk alleen als je niet hoeft te trappen 8)

Afgelopen zomer ben ik met een jaren 70 Gazelle Champion Mondial wezen toeren in Oostenrijk. Ongeveer 9kg spullen plus zo'n 3kg eten/drinken/brandstof, verdeeld over twee Arkel tasjes achter met tentje bovenop de Tubus Fly en Ortlieb stuurtas. Dat hield niet over... Normaalgesproken dender ik full-speed een berg af, maar dat kon ik nu maar beter laten; zeker omdat het asfalt vaak erg slecht was en, zelfs met 32mm banden op 4 bar, de fiets eng kon gaan zwabberen.

Een lichte (en compacte! volume is zeker een issue als je geen 40 liter Backroller tassen gebruikt) uitrusting bij elkaar sprokkelen kost tijd, ervaring en geld. Ik zou zeker overwegen om de eerste vakantie(s) met de racefiets zonder kampeerspullen te doen en te overnachten in jeugdherbergen, b&b's, couchsurfing etc.
De ene racefiets is de andere niet, maar ik denk dat een modern aluminium frame het een stuk beter doet als een stalen frame uit de jaren 70. Verder is het best mogelijk ook voor weinig geld een relatief lichte uitrusting: tent/slaapzak/matje/kookspullen te kopen en dit eventueel later te upgraden naar wat meer hoogwaardige spullen.
Interessant topic!

In Juni ga ik 7dagen fietsen in Schotland: Edinburgh==> rondje Cairngorms ==> Edinburgh
Dit ook met een trek racefiets en kamperen.
Ik heb ook nog geen antwoord op hoeveel kilo ik uiteindelijk zal mee hebben maar ik hoop alles in mijn Vaude 40l tassen te kunnen steken, over welke bagagedrager ik neem twijfel ik nog (ik heb jammer genoeg geen bevestigingspunten onder mijn zadel, wel ogen aan mijn wiel)
Met een "normale" racefiets en 40l aan je bagagedrager ga je niet vrolijk worden.
crofter schreef:Interessant topic! (ik heb jammer genoeg geen bevestigingspunten onder mijn zadel, wel ogen aan mijn wiel)
Dat valt hiermee op te lossen: https://www.internet-bikes.com/zoeken/? ... gagedrager
De Tubus Fly heeft een driepunts bevestiging, met de bovenste stang gemonteerd aan de rembout. Dat gaat dus prima.
Dit vind ik veel mooier:

Afbeelding