Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overnachtingen in Duitsland of Frankrijk - Forum Wereldfietser

overnachtingen in Duitsland of Frankrijk

Goedenavond,

Wie heeft er ervaringen met warmshowers.org en dachgeber.de?
Zijn dat volwaardige tegenhangers van Vrienden op de Fiets?

Wij zijn er nog niet uit waar we gaan fietsen, naar Berlijn via Europaradweg 1, of de Loire a Vélo in Frankrijk.
We hebben nog nooit een lange tocht in het buitenland gemaakt, dus nog geen enkele ervaring hiermee.
Vandaar dat we van deze organisaties graag info zoeken.

Alvast bedankt voor de info!
Warmshowers én Dachgeber zijn FAN-TAS-TISCH (of weet jij een netwerk waar autmobilisten bij elk ander overnachten, of hengelsportvrienden hun deur voor anderen openstellen?). Maar... je moet dan wel zin hebben om te praten! Het is dus niet als een hotel waar je zegt: "Hoi, hier ben ik, waar kan ik slapen en laat me verder met rust!". De mensen verschillen en dus ook je accomodatie, soms slaap je daardoor bij studenten in je eigen slaapzak op een stoffige zolder, de andere keer bij vroeg gepensioneerde in je eigen logeerkamer met opgemaakt bed, gastvrij is echter iedereen!

Houd er echter wel rekening mee dat de gastgevers die langs de bekende touristische routes wonen, waarschijnlijk zo veel verzoeken voor accomodatie krijgen datzij wellicht wat "nukkiger" reageren of "kieskeuriger" zijn.
abre facil schreef: Houd er echter wel rekening mee dat de gastgevers die langs de bekende touristische routes wonen, waarschijnlijk zo veel verzoeken voor accomodatie krijgen datzij wellicht wat "nukkiger" reageren of "kieskeuriger" zijn.

Nukkig? Kieskeuriger? - Bij Warmshowers reserveer je niet, ben je geen consument, maar is het gastvriendelijkheid van de gastheer/vrouw. Je wordt uitgenodigd en bent te gast!


Warmshowers is gebaseerd op gastvrijheid en wederkerigheid. Het is dus geen gratis hotel !!! Het gaat niet om de gratis overnachting maar om de ontmoeting en het contact met elkaar. Daar horen dus ook andere 'regels' bij. Je stelt jouw huis dus ook open voor anderen. (helaas zijn er ook mensen die de wederkerigheid niet respecteren). Je helpt mee en gaat er niet van uit dat er ook voor je gekookt/gezorgd wordt. Wij zelf nemen altijd een klein cadeautje mee, iets lekkers of een flesje wijn, plus ons eigen eten. Zo hebben we al heel wat leuke mensen bezocht en bij ons over de vloer gehad.
Bedankt voor deze reacties, alle info is welkom!

Maar wat bedoelt u met andere 'regels' ( bij warmshowers)?
Ik begrijp dus hieruit dat je voor je eigen eten moet zorgen (begrijpelijk) en dat je een cadeautje moet meebrengen voor de familie waar je die nacht zult doorbrengen (geen probleem).
Maar moet je dan 'buiten de deur' eten (zoals bij Vrienden op de Fiets), of mag je dan van hun keuken gebruik maken, of verplicht je jezelf dan om ook voor de gastheer/vrouw te koken?
Wordt dat aangegeven op het account van de gastgevers?

Ik hoorde dat je bij dachgeber.de altijd je eigen slaapzak bij je moet hebben.
Geldt dat voor warmshowers ook?

En ook belangrijk voor ons, omdat wij in het hoogseizoen fietsen): is het nuttig en noodzakelijk om van tevoren de nacht te bespreken bij de gastadressen, of kun je dat bijvoorbeeld nog doen op de dag zelf? Je weet tenslotte nooit exact hoeveel km je die dag zal fietsen.
Zijn er überhaupt voldoende adressen langs de R1 en de Loire a Vélo?

Wat een vragen he? Het is ook best spannend, zo'n eerste keer een lange fietstocht in het buitenland :) :wink:
Graag zie ik weer reacties tegemoet! Alle info is welkom !!
Alvast bedankt!
heb je al eens de FAQ van Warmshowers door gelezen?
Rexje13 schreef:Bedankt voor deze reacties, alle info is welkom!

Maar wat bedoelt u met andere 'regels' ( bij warmshowers)
Bij Vrienden op de Fiets betaal je voor een overnachting. Bij Warmshowers niet en dat brengt een andere regels met zich mee mee voor de betrokkenn. Bij Warmshowers is het o.a. de bedoeling dat je zelf ook gasten ontvangt in je huis - wederkerigheid. En volgens mij werkt de Duitse organisatie die je noemt ook zo maar daar heb ik geen ervaring mee.

Zie verder de info op de websites :wink:
Het is inderdaad een zeer goed idee om eerst zorgvuldig de informatie op Warmshowers en de Dachgeber te lezen om er achter te komen of dit een manier van reizen/overnachten is die jullie echt leuk vinden.

Zoals een andere schrijver al duidelijk aangaf:
“Het is dus geen gratis hotel!!! Het gaat niet om de gratis overnachting maar om de ontmoeting en het contact met elkaar.”

Net zoals bij de Dachgeber word er bij Warmshowers van fietsreizigers verwacht dat zij hun eigen slaapzak bij zich hebben! Niet iedereen kan een slaapplek onderdak aanbieden, zij geven dan duidelijk aan dat er wel een kampeerplek (voor je eigen tent) is.

-Zijn er überhaupt voldoende adressen langs de R1 en de Loire a Vélo?

Als ik deze vraag correct interpreteer krijg ik het vermoeden dat wellicht het plan bestaat om elke dag met de Dachgeber en/of Warmshowers te overnachten. Bedenk dan in ieder geval dat je afhankelik van het tijdstip van aankomst/vertrek, al gouw ruim twaalf uur met doodvreemden huis en haard deelt. Hebben jullie daar écht zin in...?

-is het nuttig en noodzakelijk om van tevoren de nacht te bespreken bij de gastadressen, of kun je dat bijvoorbeeld nog doen op de dag zelf? Je weet tenslotte nooit exact hoeveel km je die dag zal fietsen.

Het is altijd noodzakelijk om van te voren contact met je gastgevers op te nemen. Hoe lang/kort van te voren word meestal aangegeven.

Voor wat betreft de “regels” schrijft Warmshowers:

“Make sure that the host fits your needs and you fit the host's preferences. Ask the host what your responsibilities are as a guest. Are you expected to fix a meal? How long are you allowed/expected to stay? Guests should generally figure out some way to be responsive to the host's kind hospitality... bringing a beer, fixing a meal, telling good stories. It is a really honour to be allowed to stay with someone, and you are therefore in their debt for their kindness.”

Voor wat betreft eten/het gebruik van de keuken: stel je plannen aan de host voor, toon initiatief, toon het goede voorbeeld door zelf (iets) te eten mee te brengen.

Kortom lees van te voren de informatie die de hosts verschaffen (en respecteer hun regels).

Doe je dat echter en houd je je aan de regels door straks ook andere fietsteizigers te beherbergen dan kan het een fantastische manier zijn om andere fietsers te ontmoeten en wellicht ook nieuwe vriendschappen te smeden.

Dus nog even in het kort:

The Warm Showers Community is a free worldwide hospitality exchange for touring cyclists. People who are willing to host touring cyclists share great stories and a drink. All members agree to host others.
Ik ben WarmShower host en op aanvragen de dag zelf reageer ik meestal niet (minimumtermijn 1 week). Als gast heb ik niet zoveel ervaring, maar voor een grote stad moet je al vlug 20 aanvragen doen om 3 of 4 antwoorden te krijgen (ruim op voorhand). Op het platteland kan dat anders liggen. Toch zou ik zeggen: een lange reis maken en elke dag last minute onder WS dak, dat zal je nooit lukken. Je kan de hosts wel op voorhand contacteren en polsen of ze akkoord gaan met een last minute verandering van de afgesproken datum.