Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kom je aan een doos voor de terugvlucht? - Forum Wereldfietser

Hoe kom je aan een doos voor de terugvlucht?

Hallo,
Veel vliegmaatschappijen nemen enkel nog maar fietsen mee in een doos of fietskoffer. Hoe komen jullie aan een doos in de stad/plaats van terugvlucht?
In mijn geval vlieg ik terug van Eilat (Israel) midden januari. Heb de twee fietswinkels daar al aangeschreven en zij hebben 'misschien tzt' een doos voor me.
Hoor graag tips en ervaringen.
Groet, Dirk
Ga naar een winkel waar ze wasmachines verkopen en plak van twee wasmachinedozen een enkele fietsdoos in elkaar. Gewoon met bruin rozentape. Zo doe ik dat ook altijd.

Oh ja, je kan ook een doos van een wasdroger of vaatwasser gebruiken hoor, dat maakt niet zo veel uit.
Heb in de loop der jaren al op allerlei plaatsen dozen gevonden:

- Op het vliegveld, soms bij een bepaalde maatschappij, soms bij een bagage-opslag of iets dergelijks. Ook wel op het vliegveld tweedehands dozen weten te scoren.
- Lokale fietsenmakers.
- Dozen van witgoed of, nog beter, grote LCD-TV's (die zijn vrijwel op maat)
- Karton van supermarkten e.d.
- Fiets laten inpakken door een lokale firma (Phuket) voor de prijs van een fietsdoos op Schiphol.

Als je vooraf niets kunt regelen/vastleggen dan kun je wel even wat tijd kwijt zijn met zoeken, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Aanschrijven heeft niet zoveel zin. Een fietsenzaak heeft niet veel trek een doos een tijd te bewaren, dat kan ik begrijpen. Maar een redelijk grote fietsenzaak verkoopt elke dag meerdere fietsen dus als je er een of twee dagen tevoren heen gaat hebben ze er ongetwijfeld een.
Met welke maatschappij vlieg je en wat zijn de regels voor het meenemen van een fiets?

Belangrijk is te weten of de scanner op de luchthaven groot genoeg is voor een fiets, anders moeten je voorwiel en je stuur van je fiets af. Heb een groot frame, dan moet ook je zadel eraf.
Dank voor de reacties.
Witgoed en LCD dozen lijkt me een goede tip. Neem aan dat die ook in Eilat ruimschoots te vinden zijn.
Ik vlieg WizzAir terug. Heb elders op dit forum reeds gezien dat dat niet voor teveel problemen zal zorgen.
Gaat lukken. Thanx.
Is wel altijd wat zoekwerk (en soms wat stress) om op de eindbestemming aan karton te geraken of een inpakker te vinden.

Vorig jaar in Afrika vonden we na lang zoeken een kartonbedrijfje op straat die onze fietsen professioneel inpakte.

We gaan meestal op zoek naar winkels (of in La Paz op de markt buiten) naar plaatsen waar ze frigo's, wasmachines, ... verkopen. In vele landen wordt het karton van de frigo's, ... verkocht. In La Paz kochten we karton en touw en tape.

Het is dan wat werk om die kartonnen aan elkaar vast te hangen. Ons doel is altijd om de fiets en de doos heelhuids in de luchthaven te krijgen. Als ze daarna wat uit elkaar valt, is dat op zich geen probleem meer.

We hebben 70 meter touw nodig voor de dozen van de twee fietsen goed vast te maken? We leerden de techniek van het Afrikaans inpakbedrijfje.
Ik zou het hier een foto willen toevoegen maar dat lukt me precies niet.

Sabien
CorneK schreef:Als je vooraf niets kunt regelen/vastleggen dan kun je wel even wat tijd kwijt zijn met zoeken, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Wij hadden in Port Elizabeth (Zuid Afrika) enkele dagen voor vertrek bij een fietsenzaak gevraagd of ze een paar dozen voor ons wilden bewaren. Dat leek prima geregeld totdat we ze op kwamen halen. Men had de dozen buiten gezet en het had geregend, waardoor het karton zacht was geworden: je kon er met een vinger moeiteloos doorheen prikken. Uiteindelijk vonden we achter een winkelcentrum een verzamelplek voor afgedankt karton (zie hier, helemaal onderaan). (Gelukkig hadden we de auto die Corrie had gehuurd voor een safaritrip, nog niet teruggebracht, zodat het vervoer van die dozen geen probleem was.)
Je kunt ook kiezen voor een maatschappij die gewoon een fiets in een hoes accepteert. Kan je veel gedoe besparen.
Dat hebben we ook eens gedaan, 15 jaar geleden. Met Lufthansa naar Porto. Fietsen mochten mee in hoezen. Dat scheelde zeker gedoe voor vertrek, maar het gedoe begon nu bij aankomst. De hoezen waren verdwenen, een stuur was verbogen en een remhendel was gebroken (gelukkig geen Magura; nu konden we de schade nog herstellen met spullen uit een warenhuis vlakbij het vliegveld). Ook op de terugweg werden de fietsen flink beschadigd. Sindsdien proberen we zo min mogelijk te vliegen (ook een stuk milieuvriendelijker) en als het dan toch moet, ga ik de fietsen thuis al grondig verpakken (in Port Elizabeth ging dat prima in de tuin van de laatste B&B), zo bombproof mogelijk. Dat werkt een stuk beter dan in zo'n nare vertrekhal.
Ha die Kees,

Ik vlieg veel met mijn fiets, maar ik heb nu juist negatieve ervaringen als mijn fiets in een doos moet.
Lijkt of de beladers er veel onvoorzichtiger mee omgaan. Ik zag mijn fiets op de kar voorbij komen als tussenlaag op de samonites en daar bovenop weer loodzware samonites . Daar kan een fiets echt niet tegen. Gevolg een gebroken frame.
In een hoes gaat men veel voorzichtiger om met mijn fiets.
Ha Bert,

Blijkbaar hebben we allebei een traumatische ervaring met een fiets in het vliegtuig. Jij met de doosmethode en ik met de de hoes. :wink:
keesswart schreef:Ha Bert,

Blijkbaar hebben we allebei een traumatische ervaring met een fiets in het vliegtuig. Jij met de doosmethode en ik met de de hoes. :wink:
Ik heb meerdere traumatische ervaringen met die dozen dan de vele malen met de hoes.
Nog een tip: Bij bedden speciaalzaken waar ze matrassen verkopen hebben ze heel sterke en grote plastic of nylon zakken waar de matrassen in komen. Dat met een paar rollen tape er omheen gewikkeld is ook een goede en kansrijke manier om je fiets goed in te pakken.
En het omgekeerde, hoe kom je van je fietsdoos af als je terugkomt op Schiphol, geen auto hebt en je met de trein of fietsend thuis moet komen. Waar laat je die fietsdoos dan?!
Santosrider schreef:En het omgekeerde, hoe kom je van je fietsdoos af als je terugkomt op Schiphol, geen auto hebt en je met de trein of fietsend thuis moet komen. Waar laat je die fietsdoos dan?!
Het mooiste zou natuurlijk zijn om hem te geven/achterlaten voor een vertrekkende reiziger met fiets...
Santosrider schreef:En het omgekeerde, hoe kom je van je fietsdoos af als je terugkomt op Schiphol, geen auto hebt en je met de trein of fietsend thuis moet komen. Waar laat je die fietsdoos dan?!
Schiphol zet zichzelf altijd weg als een bedrijf dat duurzaam is in de afvalscheiding. Best case scenario, vraag het een medewerker en deze zal je de weg wijzen waar je de doos kwijt kunt ter recycling. Worst case scenario, afval is afval. In stukken verscheuren en een vuilnisbak of 2 tot de nok toe opvullen :lol:. Maar ik vermoed niet dat dit laatste nodig zal hoeven te zijn.
Santosrider schreef:En het omgekeerde, hoe kom je van je fietsdoos af als je terugkomt op Schiphol, geen auto hebt en je met de trein of fietsend thuis moet komen. Waar laat je die fietsdoos dan?!
Als je een hoes gebruikt, heb je dat probleem niet. Je vouwt hem op tot een klein en dun pakketje dat gemakkelijk meegaat op de fiets. De volgende keer gebruik je jouw hoes weer.
bert sitters schreef:
Santosrider schreef:En het omgekeerde, hoe kom je van je fietsdoos af als je terugkomt op Schiphol, geen auto hebt en je met de trein of fietsend thuis moet komen. Waar laat je die fietsdoos dan?!
Als je een hoes gebruikt, heb je dat probleem niet. Je vouwt hem op tot een klein en dun pakketje dat gemakkelijk meegaat op de fiets. De volgende keer gebruik je jouw hoes weer.
De vraag van Santosrider gaat over een doos en niet over een hoes :D
Doos gewoon achterlaten op Schiphol, heb ik al vele malen gedaan.
Peter.