Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GEZOCHT SPONSORS; HOE? - Forum Wereldfietser

GEZOCHT SPONSORS; HOE?

ik wil na mijn school een grote tocht gaan maken. grote tochten kosten echter groot veel euro´s. ik hoor wel eens dat wereldreizigers sponsors hebben, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? alle tips, reakties zijn welkom

jw
Beste JW,

In mijn handboek "Hoe bereid ik een Wereldreis voor" staat oa dit stukje over sponsoring. Misschien heb je er wat aan.
succes,
Marco Meijerink


Sponsoring
Het voordeel van sponsoring is natuurlijk de financiële bijdrage. Maar ook het gebruik maken van de kennis en ervaring van de sponsor kan vele voordelen opleveren.
Het nadeel van sponsoring is de relatief grote hoeveelheid tijd die je moet investeren om een sponsor te krijgen. En wanneer je eenmaal een sponsor hebt, moet de wederdienst die je kunt kunnen aanbieden ook nog haalbaar zijn.
De tijd waarin je als een van de weinige een wereldfietsreis gaat maken is voorbij.
Je tocht moet dus iets bijzonders te bieden hebben voor een potentiële sponsor. Het bedrijfsleven moet een voordeel zien in het ondersteunen van je tocht. Dat vraagt erom dat je je inleeft in de behoeftes van je potentiële sponsor.
Vraag jezelf af hoe ver je wilt gaan. Mag de sponsor inbreng hebben in de tijdsduur van de tocht, in de te bepalen route? Hoeveel tijd kan je in je sponsor investeren voor de tocht, tijdens de tocht en na de tocht?
Hoe vind je sponsors? Eigenlijk is de beste manier altijd nog het directe contact. Men moet het leuk vinden om iemand als jij te ondersteunen. Zomaar brieven schrijven naar tientallen bedrijven zet nauwelijks zoden aan de dijk. Contact van persoon tot persoon werkt het beste. Ga naar beursen, praat met mensen, laat je gezicht zien.
Wanneer je eenmaal een sponsor hebt zorg dan voor duidelijke afspraken. Maar vergeet ook niet dat sponsoring niet alleen een contract is maar ook een relatie. En een relatie moet groeien, je moet investeren. Van beide zijden moet er vertrouwen ontstaan om stapje voor stapje verder te gaan.

Als we toch boeken aanraden, De wind door je haar, De zon op je huid gaat over een fietstocht van anderhalf waarbij we voor iets van 20.000 gulden zijn gesponsord aan materiaal en diensten. In de inleiding staat beschreven waar je aan moet denken. Te koop in bijna iedere boekhandel als Rainbow pocket voor 8 euro. (en ... het is het best verkochte fietsverhaal in Nederland)

Marco, zou ik jouw boek bij jou mogen bestellen, voor in mijnwinkel :-)

Groetjes

Eric
Helaas,

Bedrijven willen eerst wat zien, voordat ze met geld komen. Een paar jaar geleden ging dat gemakkelijker. Nu zijn ze wat zuiniger en je bent echt niet de enige meer. Denk dus goed na wat jouw resi voor een bedrijf zou kunnen betekenen.