Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verzekering - Forum Wereldfietser

Verzekering

Mensen,
deze newbie heeft weer eens een vraag :)

Aangezien ik net mijn fiets heb opgebouwd, wil ik deze wel graag verzekeren voor diefstal onderweg. :roll:

Eitje zou je zeggen, maar nu heb ik een aantal verz maatschappijen al gesproken, en die verzekeren alleen fietsen in de winkel gekocht. :shock:

Dus heeft er iemand ervaring met een goede diefstal verzekeraar die ook eigen bouw fietsen verzekerd (evt kan ik een fietsenmaker in de buurt laten taxeren).

Belangrijk vind ik 3j nieuwwaarden en een uitkering in geld.
Bij Enra mag ik bv een nieuwe fietsuitzoeken bij de fietsenhandel waar ik hem afsluit... Niet zo handig als ik 20.000km ver weg ben...

Unive begint er helemaal niet aan, Hema moet je de mail in want Surly staat er niet bij.

Dus ik sta open voor tips :)
Zoek eens op het forum, ik dacht dat er voor leden een speciaal aanbod was. (weet het zo even niet uit m'n hoofd) Als je geen lid bent is dit misschien een mooi moment. :wink:
_Peter_ schreef:Zoek eens op het forum, ik dacht dat er voor leden een speciaal aanbod was. (weet het zo even niet uit m'n hoofd) Als je geen lid bent is dit misschien een mooi moment. :wink:
In de polis voorwaarden staat daarbij echter het volgende:
in de eerste 3 jaar van de verzekering een fiets in natura. Had u een nieuwe fiets verzekerd dan wordt bij levering van hetzelfde merk en type een prijsstijging vergoed tot maximaal 4% in het 1e jaar, 7% in het 2e jaar en 10% in het 3e jaar. Voor ATB’s en racefietsen worden geen prijsstijgingen vergoed.
Onder vergoeding in natura verstaan we de levering van een fiets van dezelfde waarde als op het moment van de ingangsdatum van de verzekering, door de rijwielhandelaar waar de verzekering is
gesloten;
Lijkt zo op het eerste gezicht dus niet naar wat de TS zoekt.
Voor onderweg kun je je fiets ook laten bijverzekeren bij de reisverzekering. In de regel valt een fiets dan onder "sportartikelen". Je fiets is dan ook gedekt tegen zoekraken tijdens een vlucht. Een luchtvaartmaatschappij vergoed in dat geval vaak alleen maar kilo's en dat is dan een stuk minder dan de waarde van je fiets. De fietsverzekering dekt in dat geval de schade niet, want er is sprake van "verlies" en geen "diefstal".
Veel luchtvaartmaatschappijen communiceren uiterst moeizaam na verlies of schade. Het is dan veel handiger als je je claim kunt indienden bij de reisverzekering. Die handelen het in de regel adequaat met je af.
Informeer bijvoorbeeld bij Mundial Assurantien. Zij zijn officieel tussenpersoon voor diverse verzekeringsmaatschappijen Zij bieden korting voor leden van de Wereldfietser. Zie rechts onder op de homepage van de website van de Wereldfietser De mensen van Mundial gaan zelf ook met de fiets op reis.
3j nieuwwaarde en een uitkering in geld --> Unigarant deed dit, tenminste toen ik jaren geleden daar een verzekering afsloot. Na 3 jaar heb ik hem opgezegd. Dit is een doorlopende verzekering en ik vond het behoorlijk aan de prijs. Premie hangt ook af van je postcodegebied.

Afgaande op de Google reviews is het ook maar de vraag of je daadwerkelijk uitgekeerd krijgt als je fiets gejat is.
Ik heb vorig jaar hier ook een vraag gepost over verzekeringen, en informatie opgevraagd bij een aantal verzekerngsmaatschappijen, zie dit draadje:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 91#p247891

Wellicht heb je er wat aan.

Roef
Onder vergoeding in natura verstaan we de levering van een fiets van dezelfde waarde als op het moment van de ingangsdatum van de verzekering, door de rijwielhandelaar waar de verzekering is
gesloten;
Ik zou dan zeggen dat die rijwielhandelaar ook zo'n fiets moet kunnen opbouwen.
Maar een beetje ervaring met verzekeringen hebbend ( :twisted: ) heb ik er toch maar voor gezorgd dat ik een fiets heb die het niet waard is om te verzekeren. :oops:
Beste Gasopdelollie,

Mundial Assurantiën kan een door jou zelf opgebouwde fiets verzekeren. Hiervoor zou je als verzekerde waarde de huidige taxatiewaarde van de fiets kunnen nemen . Een rijwielhandelaar zou dan schriftelijk de waarde van de fiets (taxatierapport) kunnen vermelden.

Het taxatierapport kan dan samen met een offerteaanvraag naar de verzekeraar gestuurd worden.

Je krijgt dan vanzelf een voor de verzekeraar bindend voorstel met betrekking tot de premie en het verzekerd bedrag van je fietsverzekering.

De schadevergoeding is als volgt:
1 In de eerste 3 jaar van de verzekering 100% van het verzekerd bedrag:
2 in het 4e jaar 75% van het verzekerd bedrag;
3 in het 5e jaar 60% van het verzekerd bedrag;
4 in het 6e jaar 45% van het verzekerd bedrag.

Houd er echter rekening mee dat het schade bedrag niet aan jou wordt overgemaakt, maar aan de fietsenhandelaar naar keuze waar je de nieuwe fiets koopt.

Beste Stef.I,
De polisvoorwaarden in jouw citaat zijn NIET de polis voorwaarden die gehanteerd worden door Mundial Assurantiën.


Mocht je meer willen weten kun je contact met mij opnemen via 073-5117774.
Mundial Assurantiën,
Raimundo
bert sitters schreef:Voor onderweg kun je je fiets ook laten bijverzekeren bij de reisverzekering.
Helaas dekt mijn reisverzekering maar tot een bepaald bedrag, dit is niet op te hogen bij hen.

Leon schreef:Ik zou dan zeggen dat die rijwielhandelaar ook zo'n fiets moet kunnen opbouwen.
Gaat niet om het kunnen, gaat om de locatie. Ik wil na diefstal verder kunnen met mijn trip.

Mundial Assurantiën schreef:Beste Gasopdelollie,

Houd er echter rekening mee dat het schade bedrag niet aan jou wordt overgemaakt, maar aan de fietsenhandelaar naar keuze waar je de nieuwe fiets koopt.
En dit is dan een fietsenmaker wereldwijd?
Want als mijn fiets in Azië gejat wordt dan wil ik niet in NL een nieuwe fiets uitzoeken bij een fietsenmaker.

Maar terplekke een andere kopen om verder te kunnen.
Zit je wel met overmaken naar buitenlandse rekening etc.
GasOpDeLollie schreef:
bert sitters schreef:Voor onderweg kun je je fiets ook laten bijverzekeren bij de reisverzekering.
Helaas dekt mijn reisverzekering maar tot een bepaald bedrag, dit is niet op te hogen bij hen.

Leon schreef:Ik zou dan zeggen dat die rijwielhandelaar ook zo'n fiets moet kunnen opbouwen.
Gaat niet om het kunnen, gaat om de locatie. Ik wil na diefstal verder kunnen met mijn trip.

Mundial Assurantiën schreef:Beste Gasopdelollie,

Houd er echter rekening mee dat het schade bedrag niet aan jou wordt overgemaakt, maar aan de fietsenhandelaar naar keuze waar je de nieuwe fiets koopt.
En dit is dan een fietsenmaker wereldwijd?
Want als mijn fiets in Azië gejat wordt dan wil ik niet in NL een nieuwe fiets uitzoeken bij een fietsenmaker.

Maar terplekke een andere kopen om verder te kunnen.
Zit je wel met overmaken naar buitenlandse rekening etc.
Ik denk dat je toch echt op zoek moet naar een goede reisverzekering waarbij problemen met jouw fiets ook gedekt zijn. Je kunt echt met veel meer problemen geconfronteerd worden dan diefstal van jouw fiets. Je kunt ook een ongeval krijgen ver van huis. De thuiskomst voor jou wordt geregeld , maar hoe komt jouw fiets thuis?
Mundial Assurantiën schreef: Beste Stef.I,
De polisvoorwaarden in jouw citaat zijn NIET de polis voorwaarden die gehanteerd worden door Mundial Assurantiën.
Dan wordt het hoogtijd dat jullie de polisvoorwaarden op jullie eigen website aanpassen dunkt mij:
http://www.mundial-assurantien.nl/index.php?p=60&s=62

Het is namelijk een rechtstreeks citaat uit de aldaar gelinkte fiets polisvoorwaarden.
Beste Stef.I,

Polisvoorwaarden lezen is niet het makkelijkste . Daarom is mijn advies: vraag het aan een verzekeringstussenpersoon. Deel B is van toepassing op het aanbod via Mundial Assurantiën.

Artikel 26. Op welke schadevergoeding heeft u recht?

1. Bij totaal verlies en diefstal vergoeden wij:

a. indien de verzekering via een rijwielhandelaar is gesloten:
1. in de eerste 3 jaar van de verzekering een fiets in natura. Had u een nieuwe fiets verzekerd dan
wordt bij levering van hetzelfde merk en type een prijsstijging vergoed tot maximaal 4% in het 1e jaar, 7% in het 2e jaar en 10% in het 3e jaar. Voor ATB’s en racefietsen worden geen prijsstijgingen vergoed. Onder vergoeding in natura verstaan we de levering van een fiets van dezelfde waarde als op het moment van de ingangsdatum van de verzekering, door de rijwielhandelaar waar de verzekering is gesloten;

b. indien de verzekering niet via een rijwielhandelaar is gesloten:
schadevergoeding op basis van het verzekerd bedrag, vanaf de aankoopdatum van de fiets:
1. 1e jaar 100%;
2. 2e jaar 100%;
3. 3e jaar 100%;
4. 4e jaar 75%;
5. 5e jaar 60%;

Mocht je meer willen weten kun je contact met mij opnemen via 073-5117774.
Mundial Assurantiën,
Raimundo