Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overnachtingen boeken? - Forum Wereldfietser

overnachtingen boeken?

Goeden dag.
Op mijn laatste fietstocht rondje Luxemburg, Moezel en Rijn heb ik besloten dat ik met mijn volgende tocht niet meer ga kamperen dit omdat ik me niet prettig meer voel op mijn knietjes in een tent ben bijna 70 jaar.
Voor dat ik me bedenk heb ik gelijk mijn kampeerspullen verkocht.
Nu weet ik nog niet waar de volgende trip heen gaat maar hoe doen andere fietsers het.
A : Boeken jullie de overnachting vooruit dus reeds reserveren.
B : zoeken jullie ter plaatsen als je op de plaats van bestemming bent en overnachting.
Ik ben altijd alleen onderweg ook dat word al moeilijker heb ik gemerkt.
Ik ben lid van vrienden op de fiets maar je moet veel adressen bellen voor ze je alleen willen helpen, ze hebben liever een stel hebben ze het dubbele bedrag voor bijna zelfde werk.
Vooraf boeken beperkt je wel in je vrijheid maar ik heb geen idee hoe moeilijk het is een BB. of Hotelletje te boeken.
Klaas de Pelgrim
Hoi Klaas,
Het antwoord op je vraag zal ongetwijfeld volledig afhankelijk zijn van de bestemming, het seizoen en je eigen voorkeuren.

Zelf ben ik iemand die soms na een kwartier fietsen in de morgen al een bocht maakt en een andere kant op gaat dan ik bij het ontbijt dacht, dus ik heb een broertje dood aan reserveren, veel anderen vinden het heerlijk om een complete route te fietsen zodat ze zich daar alvast geen zorgen over hoeven te maken.
Beiden hebben voors en tegens. Nadeel voor mij is dat ik niet zomaar tijdens het hoogseizoen overal kan gaan fietsen, maar dat was ik toch niet van plan.
Heb je mobiel internet bij de hand, dan is er eigenlijk altijd wel ergens een ho(s)telkamertje te vinden (in meeste Europese landen) om nog voor dezelfde dag te reserveren op fietsafstand via bijvoorbeeld booking.com of trivago.com.

Ga je elders buiten Europa, dan weet ik niet goed hoeveel ho(s)tels aangesloten zijn bij dit soort websites.
Als je bereid bent om zelf ook fietsers thuis te ontvangen is warmshowers misschien een leuk idee. Internet onderweg is dan wel een must omdat de meeste mensen geen telefoonnummers plaatsen, maar een paar dagen van te voren een overnachting regelen is ook prima te doen.
Meestal fiets ik bestaande routes (via routeboekjes) Het hangt er vanaf hoeveel dagen ik ga fietsen.
Afgelopen week vier dagen in West-Münsterland en het oostelijk deel van de Achterhoek deels de Flamingoroute gefietst. De drie overnachtingen had ik vooraf vanuit Nederland geboekt.

Aks ik meerweekse tochten in Europa maak dan maak ik vooraf een globale etappeplanning. In de finishplaatsen zoek ik dan vooraf thuis al overnachtingsmogelijkheden. Daarvan maak ik een lijstje en neem dat mee. In principe bel ik dan de avond van tevoren een hotelletje / pension o.i.d. in de finishplaats van de volgende dag. Dat doe ik vooral in een streek waar de overnachtingsmogelijkheden dun zijn gezaaid.
Ben ik van plan in een plaats met veel overnachtingsmogelijkheden te overnachten dan bel ik pas in de loop van de dag.
Het hangt er ook vanaf of ik in het hoogseizoen of in het voor- of naseizoen op pad ga.
Afgelopen mei / juni van Zuid-Spanje naar Nederland gefietst. 33 overnachtingen op deze wijze en slechts twee keer meegemaakt dat het hotel of B&B dat ik belde vol zat.

Wijk ik om de een of andere reden af van mijn geplande etappeschema dan zoek ik via internet wel een vervangend overnachtingsadres. Al staan in de routeboekjes vaak ook wel goede adressen.

Maar ik sprak ook fietsers die, zoals sjef.I al aangaf, dezelfde dag boeken via booking.com of trivago.com.

Bij de eerste buitenlandse tochten die ik maakte, ging ik aan het eind van de dag in de finishplaats op zoek naar een overnachtingsadres. Maar dat betekende soms in het hoogseizoen nog wel eens wat adressen afgaan, of kilometers verder of zelfs een eindje terug moeten fietsen.

Ook heb ik eens in het hoogseizoen fietsend van Zuid-Frankrijk naar Nederland alle overnachtingen vooraf gereserveerd. Maar dat heeft ook weer zo z'n nadelen.

Mijn huidige methode bevalt met prima. Het scheelt me aan het eind van de dag het nodige gezoek (en eventueel gestress).

Leon, is in zijn antwoord ook duidelijk.

Jan
In veel landen in zuid-oost europa (en Duitsland en Oostenrijk) worden kamers aangeboden door een bordje in de tuin neer te zetten. De taal kennen is dan wel een plus (of zelfs vereiste soms) Een andere manier is om bij de lokale VVV te vragen naar de mogelijkheden.
Dan zijn er in de toeristische plaatsen langs de adriatische kust nog commerciele bureautjes die je wel willen helpen tegen een vergoeding. En anders gewoon langs de hotels en pensions in de aankomstplaats.
In het hoogseizoen is het dan wel goed mogelijk dat je elke keer nee te horen krijgt.
Als je een vooraf uitgestippelde route volgt en je weet hoeveel je per dag aflegt kun je natuurlijk ook overwegen om de avond ervoor mbv internet de volgende overnachting te regelen. Sinds de tarieven voor mobiel internet dit jaar drastisch zijn verlaagt is de afwezigheid van wifi in een hotel of pension geen reden meer om niet online te zijn.