Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor Schwalbe banden? - Forum Wereldfietser

Wat voor Schwalbe banden?

Nog ruim een maand te gaan voor mijn fietstocht in Oostenrijk, Italië en Slovenië, ben ik aan het struinen naar de juiste banden: zoveel mogelijk lekvrij, maar ik verwacht ook kasseien op de de Vršič-pas. Ik fiets niet over onverharde wegen. Ik neem maar 14 kilo bagage mee. Is de bandenmaat 700 x 23 dezelfde als 23-622? Ik heb zelf twee Schwalbe Lugano banden op m'n rood-zwarte Focus zitten, dacht ik aan „lenen", maar zijn rode belijning vloekt met de gele Giant, mijn vakantiefiets. Dan wil ik Lugano-banden met gele belijning. Is het bovenste voorbeeld hieronder ook voorzien van Marathon Plus? De informatie daarover vind ik te summier.

http://www.voordeligefietsshop.nl/schwa ... -lugano-gl

http://www.voordeligefietsshop.nl/schwa ... guard-r-zw
Martin, alleen in de (haarspeld) bochten (25 stuks) naar boven voor jou gezien liggen kinderkopjes, deze zijn mooi vlak en hooguit bij regen misschien glad, daarvoor heb je denk ik geen speciale banden nodig. Die lugano's beschikken wat ik zie (2016-model) over een minimale bescherming tegen lekreijden. Er zijn overigens ook 25mm Marathon plus bandjes, of je zo smal wilt rijden moet je zelf weten, ik zelf zou toch voor minimaal 37mm gaan. De pas heeft elk jaar te lijden van de winter (en de toeristen in de zomer) Het wegdek is dan ook niet overal super.
23x622 is gelijk aan 700x23 of 28x1.00 inch.
_Peter_ schreef:23x622 is gelijk aan 700x23 of 28x1.00 inch.
Om het toch maar correct te vermelden (er is al genoeg door elkaar gehaald :( ): 23-622 (ETRTO) is de universele maat, dat de Fransen in hun nationale systeem 700X23C noemen. 28x1" heeft nooit bestaan en nu dus ook niet, want destijds (vóór 1980) waren er geen draad- of vouwbanden van 23mm breed. Destijds was 28mm het smalste (11/8").
De Lugano is de cheapo band van Schwalbe. Terwijl racefietsers overschakelen naar 25 en 28mm banden, ontgaat mij volledig de logica achter 23mm banden op een beladen vakantiefiets! Marathon en Marathon Plus zijn verkrijgbaar in 25-622. De Marathon zelfs in 23mm.
Sorry Sjefke, die info komt rechtrstreeks van de Schwalbe-site. Ik kopieer alleen hun "fout", kijk maar even bij de link, en ja 1" is 25,4mm dus 23mm is minder. Zolang de amerikanen nog het imperialistische maatsysteem blijven handhaven zullen we wel nooit van de spraakverwarring afkomen. (Frans spreek ik ook slecht) :wink:
_Peter_ schreef:Sorry Sjefke, die info komt rechtrstreeks van de Schwalbe-site. Ik kopieer alleen hun "fout", kijk maar even bij de link, en ja 1" is 25,4mm dus 23mm is minder. Zolang de amerikanen nog het imperialistische maatsysteem blijven handhaven zullen we wel nooit van de spraakverwarring afkomen. (Frans spreek ik ook slecht) :wink:
Ja, veranderingen kosten veel tijd, zelfs bijna 40 jaar. De fietsbranche is oerconservatief. Overigens hebben de Amerikanen (en imperialisme zeker) hier niets mee te maken. De "E" van ETRTO staat voor European. Overigens werd bij de introductie van de tussenmaat voor mountainbikes (584mm) in de US door American Classic in 2005 de franse notatie 650B gebruikt. Zo chauvinistisch zijn ze ook weer niet.
_Peter_ schreef:Die lugano's beschikken wat ik zie (2016-model) over een minimale bescherming tegen lekreijden. Er zijn overigens ook 25mm Marathon plus bandjes, of je zo smal wilt rijden moet je zelf weten, ik zelf zou toch voor minimaal 37mm gaan.
Als je verlaagde Golfje niet over de verkeersdrempels in de woonwijk kan hoef je nog niet meteen een Land Rover te kopen...
sjefke schreef:Ja, veranderingen kosten veel tijd, zelfs bijna 40 jaar. De fietsbranche is oerconservatief. Overigens hebben de Amerikanen (en imperialisme zeker) hier niets mee te maken. De "E" van ETRTO staat voor European.
:D Eens stap voor stap, eerst de fietsbanden in mm dan pas alle autobanden. De vrachtverkeer laten wij even op imperiaal systeem  :)

Terug naar de oorspronglike vraag van TS. Mij ervaring met lugano. Goedkoop-10Euro destijds, redelijk comfortabel, grip de eerste 800km was goed, daarna minder. Slijt snel, Veel lek gereden – licht dit aan slechte tijdproef of slechte exemplaar???

Mij advies.
1. Maat - Selecteer de breedste band die op je frame past. De meeste racefietsen hebben probleem niet met de breedte maar met de hoogte van een band.
2. Merk – Continental, Schwalbe en Vittoria hebben goede banden.
3. Lekbescherming - http://www.bicyclerollingresistance.com/ hij doet zijwang en loopvlak lekbescherming testen.
4. Rijkomfort –in het algeemeen meer TPI is comfortabeler, maar meestal durder.
5. Model – kies model met aanbiedeing in een winkel – bijv nu rij ik de oude model Vitoria Rubino pro III 25 en 28x622– gekocht bij Rose voor 11Euro.

Mij advies voor je is Continental Grand Prix – let op niet GP 4000S. GP is slijtvaster terwijl dat GP4000s is goede race/competition band.

In schwalbe land ken ik geen All-arround banden. Ik ken schwalbe One/ZX race banden of de tractor marathons.

Bij Vittoria Rubino is de gouden middenweg
Leon schreef:
_Peter_ schreef:Die lugano's beschikken wat ik zie (2016-model) over een minimale bescherming tegen lekrijden. Er zijn overigens ook 25mm Marathon plus bandjes, of je zo smal wilt rijden moet je zelf weten, ik zelf zou toch voor minimaal 37mm gaan.
Als je verlaagde Golfje niet over de verkeersdrempels in de woonwijk kan hoef je nog niet meteen een Land Rover te kopen...
Wat iets meer comfort nu hiermee te maken heeft moet je dan toch even uitleggen Leon, want beide zijn volgens mij niet comfortabel.
_Peter_ schreef:Martin, alleen in de (haarspeld)bochten (25 stuks) naar boven voor jou gezien liggen kinderkopjes, deze zijn mooi vlak en hooguit bij regen misschien glad, daarvoor heb je denk ik geen speciale banden nodig. Die lugano's beschikken wat ik zie (2016-model) over een minimale bescherming tegen lekrijden. Er zijn overigens ook 25mm Marathon plus bandjes, of je zo smal wilt rijden moet je zelf weten, ik zelf zou toch voor minimaal 37mm gaan. De pas heeft elk jaar te lijden van de winter (en de toeristen in de zomer) Het wegdek is dan ook niet overal super.
23x622 is gelijk aan 700x23 of 28x1.00 inch.
Bedankt, ik heb de Vršič-pas meerdere malen op Google Streetview en ook fietsfilmpjes op deze pas op YouTube bekeken. Inderdaad alleen kasseien in de haarspeldbochten vanaf Kanjiska Gora. Richting Trenta geheel asfalt. Het gaat vooral om het achterwiel van mijn gele Giant, want daar is de ruimte tussen buitenband en spatbord erg krap, zie onderstaande foto. En dat spatbord kan ik niet corrigeren. Dus helemaal geen plaats voor dikke 37 mm banden: ik heb 25 mm banden (als je daarmee de diameter bedoelt).
Kopen via internet is me te lastig, ik wil de Schwalbe-banden zelf eerst zien en beoordelen, dus naar de fietsenzaak.

Afbeelding
De binnenkant van het spatbord is bij het gele pijltje door de band ingesleten.
Mijn stadsfiets (een Koga uit 1988) heeft vergelijkbare beperkingen. Met heel veel gepruts (bijstellen van de spatborden) heb ik er 32 mm Panaracer Paselas (het Tourguard model met antilek) ingekregen. Die zijn ook echt 31 mm breed. Ik ben erg tevreden met deze banden, en ondanks alle glas en rommel in de stad heb ik er na een paar jaar nog steeds geen lekke band mee gehad.
's Winters wilde ik de de Conti Topcontact Winter II. Die is nominaal 37 mm maar in werkelijkheid 31 mm breed. Omdat hij wel vrij hoog is paste dat achter niet, maar gelukkig voor wel.
Laat je niks aanpraten, Martin; als jij lekker rijdt op smalle banden, rij je lekker op smalle banden.

Maar gun jezelf wat meer luxe voor zo'n lange reis: die Lugano's zijn echt instappeetjes. Da's fabrikantencode voor "een goedkope band die wij in een Chinese fabriek laten maken en dan onze naam opzetten omdat we op prijs willen concurreren." Wat duurdere racebandjes zijn over het algemeen lichter, hebben meer grip, en rollen lichter. Op alle vlakken beter, behalve dat ze wat meer kosten. Maar reken dat eens om naar een kilometerprijs voor je komende tocht.

De duurzaamheid zal echt niet veel schelen, tenzij je voor specialistische sprindbandjes gaat; ongelukken daargelaten haal je heus je hele reis wel met één setje banden.

Als je graag in een winkel koopt, ben je natuurlijk beperkt in het aanbod van die winkel, maar dat hoeft je niet tegen te houden om eerst eens je licht op te steken op internet. Alle goede bandenfabrikanten hebben een website met uitgebreide informatie. Doe daar je voordeel mee. (Want als je het aan de fietsverkoper overlaat moet je ongetwijfeld precíes die banden hebben waar hij vanaf wil. Komt dat effe mooi uit…)
Alien schreef:Laat je niks aanpraten, Martin; als jij lekker rijdt op smalle banden, rij je lekker op smalle banden.
Ik heb echt de indruk dat smalle banden voor bepakte fietsen volgens jullie af te raden zijn, terwijl ik al sinds 1979 ermee heb gefietst. Zelfs door Arabische woestijnen. Nooit problemen gehad afgezien van gewone lekke banden. Eerst waren de maten 28 x 1¼ x 15/8 en nu 23-622 of 700 x 23. Ik neem, omdat ik niet kampeer, altijd 'slechts' 14 kg bagage mee.
Martin E. van Doornik schreef:
Alien schreef:Laat je niks aanpraten, Martin; als jij lekker rijdt op smalle banden, rij je lekker op smalle banden.
Ik heb echt de indruk dat smalle banden voor bepakte fietsen volgens jullie af te raden zijn, terwijl ik al sinds 1979 ermee heb gefietst. Zelfs door Arabische woestijnen. Nooit problemen gehad afgezien van gewone lekke banden. Eerst waren de maten 28 x 1¼ x 15/8 en nu 23-622 of 700 x 23. Ik neem, omdat ik niet kampeer, altijd 'slechts' 14 kg bagage mee.
Ook al verander jij niet, de wereld wel! Doe je voordeel met de technische vooruitgang!
Inmiddels heb ik nieuwe Schwalbe-banden, maat 23-622, op mijn gele Giant gemonteerd, gekocht bij Belga in Groningen. Vandaag een freewheel pignon tot 34 tanden met nieuwe ketting erop gezet. Laat de Alpenpassen maar komen!
Martin E. van Doornik schreef:Inmiddels heb ik nieuwe Schwalbe-banden,
Wellukedannn?
23mm is wel héél smal voor een toerfiets. Zelfs profi racers rijden nu op 25mm, op kasseien zelfs breder.
Natuurlijk kan fietsen op smalle banden verder prima, maar het comfort gaat toch wel erg achteruit bij zulke smalle banden. Een 25mm of een 28mm band scheelt al enorm. (Afhankelijk van het type band, dat wel).
Zelf vind ik dus dat 25mm een ondergrens is voor comfortabel en snel fietsen, bij het toenemen van het bagagegewicht is breder aan te bevelen.
Bij fietsen met kampeerbagage van tenminste zo'n 15kg is wat mij betreft een band van minstens 32mm aangewezen. Is stabieler en biedt meer comfort.
Mijn eerste drie fietsvakanties heb ik ook op 23 mm banden gereden, en die banden voldeden prima.

Dat brede banden meer vering hebben lijkt mij nogal evident.

Ik reed destijds met Wolber Invulnerable banden, daar zat toen een als eerste een stalen anti-lek laag in. Die werkte toen goed.
Wolber Invulnerable? :shock:

Prachtig sentiment, maar dat is zo ongeveer de slechtste band die ik me kan herinneren, zoals alle Franse onderdelen uit de jaren 80 hilarisch slecht waren (vreselijk slechte kwaliteitscontrole, zoals Lyotard pedalen met van de fabriek af scheef schroefdraad). Niet voor niets dat die Franse bedrijfjes toen achter elkaar over de kop gingen.
Ik heb zelf enkel goede herinneringen aan Wolber Invulnerable banden. Ze waren alleen nogal duur vergeleken met de huidige anti-lek banden.

De enige banden die ik echt slecht vind zijn die van Hutchinson: door mijn gewoonte banden ruime tijd tevoren in te slaan, konden die rechtstreeks en ongebruikt de vuilnisbak in, maar niet voordat er één binnenband met een enorme knal uit de buitenband gekomen was. De hieldraad zat met een of andere verouderende en uiteenvallende composiet aan de rest van de band vast, en die begaf het een paar minuten na het oppompen van de band.

Van Lyotard heb ik nog nooit gehoord.
Shrek schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Inmiddels heb ik nieuwe Schwalbe-banden,
Wellukedannn?
Schwalbe Lugano, Art.no. 11101009V, maat 23-622, K-Guard, Protection level 3. Prijs € 12,95 (was in reclame, oorspronkelijk € 17,90) plus vier binnenbanden voor de prijs van één. Mijn fietstocht duurt maar één week. Ik heb al sinds m'n eerste derailleur-fiets in 1979 altijd op zulke banden gereden en nooit problemen gehad. Ik heb niet meer dan 14 kilo bagage, aangezien ik altijd standaard in jeugdherbergen overnacht. Banden met een grotere diameter gaan raaklopen in de spatborden.
Zou ik met die beschreven Schwalbe-banden zeker niet doen met kampeerspullen. Ik heb wel een tent, maar die weegt 18 kilo....