Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Recept energierepen en sportdrank (video) - Forum Wereldfietser

Recept energierepen en sportdrank (video)

(Voor wat het waard is, doe er je voordeel mee.)
Jeroen Meus, toch wel de bekendste Vlaamse televisiekok, heeft gisteren energierepen en sportdrank gemaakt voor een fietstocht.

http://www.een.be/programmas/dagelijkse ... sportdrank
Da's die gozer die eigenlijk in elke aflevering veel te veel zout in z'n eten mikt he?
Ik vind hem deze keer best zuinig.Maar waar baseer je dat op?
Op teveel afleveringen "dagelijkse kost", om eerlijk te zijn. Snuifje zout, noemt-ie het dan, gaat er praktisch een halve handvol in. Maar hier typt iemand die gewend is (bijna) nooit zout toe te voegen aan eten. Wel specerijen, maar zout gebruik ik echt heel weinig.

Nu kan zout absoluut zijn nut dienen in sportdrank, maar het hoeft geen zeewater te worden :lol: . Dus als hij ditmaal best zuinig is, helemaal goed!
Travelmaster schreef:Op teveel afleveringen "dagelijkse kost", om eerlijk te zijn. Snuifje zout, noemt-ie het dan, gaat er praktisch een halve handvol in. Maar hier typt iemand die gewend is (bijna) nooit zout toe te voegen aan eten. Wel specerijen, maar zout gebruik ik echt heel weinig.
Natuurlijk is het bij jou niet het geval, maar ik heb vaak gehoord dat mensen zeggen helemaal geen zout te gebruiken om daarna te zien dat ze wel brood van de bakker kopen, er zomaar een stel ansjovisjes uiit een potje de tomatensaus inglippen, (net als gezouten tomatenpuree), de ketjappot vlijtig gebruikt wordt, men een liefhebber van goudse kaas is of een pittig droogworstje niet versmaadt.
Als je weet hoeveel zout er in die dingen gaat dan valt dat zout tussen Jeroen's vingers nog wel mee.
Maak voor de grap eens een pan soep met op zich zoutloze ingediënten, dus o.a. geen blokjes. Dan moet ik toch een flinke boel zout toevoegen voordat het een beetje smaakt.

Ook bak ik sinds ruim 3 jaar zelf ons dagelijks brood en probeer de hoeveelheid zout te verminderen. Ik vind dat heel lastig, want als ik het verminder of vervang door het bekende natriumarme zout, dan krijg ik onvermijdelijk meer behoefte aan zoute dingen en merk ik dat ik 's avonds de kastjes daarvoor afstruin. Als ik dan brood van een bakker koop dan vind ik dat toch lekker; het eten in de meeste restaurants vind ik daarbij wel erg zout.
Oh, maar dat doe ik ook, dat ontken ik zeker niet. Ik beweer ook niet dat ik zoutloos eet, had ik wat duidelijker in kunnen zijn. Ik mik het alleen niet in korreltjesvorm door het eten bovenop wat al in onze ingrediënten zit. En mij valt dan op dat Jeroen dan dus ook nog dat "snufje" toevoegt, naast dat worstje of kaasje.

Ik geloof ook niet in "zoutloos" eten, het lichaam heeft het nodig. Maar zoals zoveel zaken: met mate.

Ga jij de sportdrank proberen?
Leon schreef:[…] ik heb vaak gehoord dat mensen zeggen helemaal geen zout te gebruiken om daarna te zien dat ze wel brood van de bakker kopen, er zomaar een stel ansjovisjes uiit een potje de tomatensaus inglippen, (net als gezouten tomatenpuree), de ketjappot vlijtig gebruikt wordt, men een liefhebber van goudse kaas is of een pittig droogworstje niet versmaadt.
Als je weet hoeveel zout er in die dingen gaat dan valt dat zout tussen Jeroen's vingers nog wel mee.
Daar heb je op zich gelijk in, maar vergeet niet dat die handvol zout er voor veel mensen nog bovenóp komt, en niet in plaats van.
Maak voor de grap eens een pan soep met op zich zoutloze ingediënten, dus o.a. geen blokjes. Dan moet ik toch een flinke boel zout toevoegen voordat het een beetje smaakt.
Ik niet. Ook dat is een kwestie van gewenning. Beide kanten op, overigens.
Maggi! Wie is er niet groot mee geworden!

Nou, ik:).
Ook een leuk experiment is om met het kleine zoutbusje voor aan tafel eens wat zout over het eten te doen en op te letten hoeveel dat is. Het geschud met dit busje doe je dan na boven een leeg bord. Doe dat 10 keer en verzamel het zout en weeg het met een brievenweger. Dan blijkt dat het wel meevalt met het zoutbusje.
Aan welke orde van grootte moet ik dan denken, in grammetjes?
Het therapeutische van dit experiment zit hem in het zelf uitvoeren ervan :D

Je ouders hebben je vroeger vast gewaarschuwd dat je van te veel drank een kater kreeg, maar de meesten hebben het toch zelf eens moeten ervaren.
Leon schreef: Als je weet hoeveel zout er in die dingen gaat dan valt dat zout tussen Jeroen's vingers nog wel mee.
Maar heel veel mensen gebruiken nu eenmaal teveel zout. Dat is inderdaad ook te wijten aan het vele zout dat in talrijke producten zit. We hebben dus zeker geen extra zou nodig door het nog overal bij te kappen.

Maar als men de hoeveelheid zout die men binnenkrijgt wil verminderen zal men inderdaad ook werk moeten maken van het sterk verminderen van bepaalde andere producten zoals diepvriespizza's, chips, (de meeste) soep uit pakjes en blikjes, ...
Leon schreef: Ook bak ik sinds ruim 3 jaar zelf ons dagelijks brood en probeer de hoeveelheid zout te verminderen. Ik vind dat heel lastig, want als ik het verminder of vervang door het bekende natriumarme zout, dan krijg ik onvermijdelijk meer behoefte aan zoute dingen en merk ik dat ik 's avonds de kastjes daarvoor afstruin. Als ik dan brood van een bakker koop dan vind ik dat toch lekker; het eten in de meeste restaurants vind ik daarbij wel erg zout.
Het is belangrijk daarbij te beseffen dat het zout dat o.a. de bakker gebruikt één van de weinige bronnen is van jodium in ons dagelijks voedsel. Als men zelf brood bakt is het belangrijk om te zorgen voor voldoende jodium, b.v. door wel met jodium verrijkt zou te gebruiken voor het zelfgemaakt brood.

Renaat
Leon schreef:Het therapeutische van dit experiment zit hem in het zelf uitvoeren ervan :D

Je ouders hebben je vroeger vast gewaarschuwd dat je van te veel drank een kater kreeg, maar de meesten hebben het toch zelf eens moeten ervaren.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je het ook niet weet, want een kort antwoord had je sneller kunnen opschrijven :wink: . Is ook niet erg, ik ben echter niet op zoek naar een therapeutische ervaring. Ik was gewoon nieuwsgierig. En ik heb niet eens een zoutvaatje in huis :lol: .
Travelmaster schreef:
Leon schreef:Het therapeutische van dit experiment zit hem in het zelf uitvoeren ervan :D
Je ouders hebben je vroeger vast gewaarschuwd dat je van te veel drank een kater kreeg, maar de meesten hebben het toch zelf eens moeten ervaren.
Ik ga er voor het gemak van uit dat je het ook niet weet, want een kort antwoord had je sneller kunnen opschrijven :wink: . Is ook niet erg, ik ben echter niet op zoek naar een therapeutische ervaring. Ik was gewoon nieuwsgierig. En ik heb niet eens een zoutvaatje in huis :lol: .
Mijn soms onbedwingbare nieuwsgierigheid is een eigenschap die ik inmiddels koester.
Hou dat vast. Maar aan het delen van je zelf opgedane kennis kun je nog werken :lol: .