Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets huren in Frankrijk? - Forum Wereldfietser

Fiets huren in Frankrijk?

Beste allen,

Samen met een vriendin willen we deze zomer graag fietsen in Frankrijk. Onze route ziet er ongeveer zo uit: Lille => Boulogne-sur-Mer => Dieppe => Rouen => Parijs. We willen dan vanuit Nederland naar Lille en vanuit Parijs naar Nederland met de trein reizen. Maar we zien het niet zitten om een fiets mee te nemen in de trein (volgens mij kan dat ook niet in alle treinen, in ieder geval niet zonder dat je de fiets uit elkaar haalt).

Ik vraag mij dus af of er een mogelijkheid is om in Frankrijk een fiets (geschikt voor een fietsvakantie) te huren. Dus dat we de fiets huren in locatie A en deze weer terugbrengen in locatie B, eigenlijk net als het huren van een auto. Heeft iemand hier ervaringen mee of tips?

Alvast bedankt! :D
In Rijsel zijn géén goede fietsen te huur. Er is een werkgelegenheidsproject met fietsenverhuur L'Atelier vélo aan de Avenue Willy Brandt: vlakbij station Lille-Flandres. Zondag en maandag gesloten. Bij de Citadel is Le Grand Huit, maar dit zijn provisorisch opgeknapte Nederlandse stadsfietsen, die zijn achtergebleven in het depot van Amsterdam waar de van straat verwijderde fietsen terecht komen en waarvoor niemand komt opdraven. De fietsen van beide adressen zijn hooguit geschikt voor een dagtochtje, maar absoluut niet voor een langere reis met bagage. Je moet die fietsen ook weer ter plekke inleveren.

Overigens is het niet zo moeilijk om je fiets mee te nemen in de trein naar Rijsel. Met de Benelux trein van Nederland naar Antwerpen en in Antwerpen met de Belgische Intercity naar Rijsel. Je moet wel een fietskaartje kopen.

Van Parijs (Gare du Nord) gaan een paar TGV's met fietsplaatsen naar Rijsel (niet in de weekenden). De fiets hoeft niet uit elkaar, maar je moet wel reserveren. Moet je gelijk doen met het kopen van je zitplaats, want het is één kaartje. Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets. De fiets kost 10 Euro extra. Je kunt ook met regionale treinen (TER) van Parijs naar Rijsel, maar dan moet je overstappen. In de TER mag de fiets gratis mee. Reserveren kan niet.

Voor een reisroute en alle reserveringen: http://www.treinreiswinkel.nl
Voor zover ik weet bestaan er in Frankrijk geen fietsverhuurbedrijven waarbij je in de ene stad een fiets huurt die je vervolgens in een andere stad weer kunt inleveren. Verhuur vindt voornamelijk plaats door lokale fm's en verhuurbedrijven en dan gaat het meestal niet om fietsen die geschikt zijn als vakantiefiets. In (grotere) steden zijn het vaak stadsfietsen, op het platteland vooral mountainbikes (VTT in goed Frans), met dikke offroadbanden en zonder bagagedragers.
Zou toch ernstig overwegen je eigen fiets mee te nemen en de tips van Bert ter harte te nemen.
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!! :D