Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santiago low budget - Forum Wereldfietser

Santiago low budget

Hallo,

nieuw hier ik ga 20-25 mei voor het eerst op reis met de fiets heb mij aangemeld om persoonlijke verhalen en tips te lezen ik ga low budget op reis naar Santiago niet via de officiele route (wel gedeeltes) de heenweg ga ik via Belgie > Frankrijk > Spanje terugweg Spanje > Frankrijk > Duitsland de tocht ga ik doen op mijn Puch (Bianchi) ex-mountainbike uit 1991, Shimano Deore LX afgemonteerd met Magura hydrologische remmen en een Steco drager voor (tent / slaapzak + 2 tassen) achterop zit op moment een losse drager met 2 tassen weet nog niet of ik die laat zitten kan niet veel gewicht in, de fiets moet ik nog reviseren (alles opnieuw vetten en een nieuw kettingblad, krans, ketting etc) met een Qeridoo karretje voor de hond.
Qua bagage ben ik vrij compleet, tent, slaapzak, mes & gereedschap, 2 pitjes, 4 waterflessen, zaklamp, kleding + verzorgings goederen, keukengerei, spul voor de hond maar ik heb zoon gevoel dat ik de helft nog vergeet iemand nog tips?
En weet iemand meer over de wetgeving van wild kamperen in Belgie, Frankrijk, Spanje en Duitsland?
Je hebt in iedergeval de weekprijs voor de meeste woorden in één zin te pakken :shock: Gefeliciteerd!

Maarre.. Heb je al gekeken in de wiki?

Op www.wereldfietser.nl
denk je er aan dat in spanje een helm verplicht is :D
Wildkamperen in België:
- het is verboden
- op bepaalde locaties en momenten dient men rekening te houden met jacht (zeker in de Ardennen)
- er zijn meer en meer bivakzone's/paalkampeerterreinen waar men semi-wild mag kamperen: http://www.bivakzone.be/

Het lezen van een tekst wordt veel aangenamer als men gebruik maakt van leestekens, alinea's, niet te lange zinnen, ... Een berichtje op en forum is geen sms. Ik heb vanwege de onleesbaarheid zelf getwijfeld te reageren.

Renaat
almeloo schreef:Hallo,

En weet iemand meer over de wetgeving van wild kamperen in Belgie, Frankrijk, Spanje en Duitsland?
Het eerste gedeelte maar even overgeslagen door de schrijfstijl. Maar

wild kamperen in
Belgie : zie boven, verboden
Frankrijk : kamperen verboden, bivakeren mag wel. Dat betekent als je niet zichtbaar bent vanaf de weg, niet op andermans erf/tuin zonder toestemming te vragen, bij zonsondergang pas je tent op zet, zonsopgang afbreken, alle rommel opruimen, geen vuur maken. Maar niet binnen sommige nationale parken.
Spanje: ik geloof officieel verboden, maar als je buiten de steden bent, is er plaats zat, en veel mensen doen het. Bert Sitters vertelde in zijn lezing op de beurs dat als je naar de plaatselijke kroeg/gemeentehuis gaat eind van de dag, en daar even vraagt, ze vaak een stukje grond aanwijzen waar je mag kamperen. De onofieciele kampeerplaats zeg maar van het dorp.
Duitsland: altijd en overal verboden, maar ik zie genoeg verhalen van mensen die het doen. Wees netjes, discreet, en zoek een stille plek op zou ik zeggen.
Vorige zomer deed ik de Vennbahn, en zat in Luxemburg in de trein met een jongen die de vorige nacht z'n tentje achter 1 van de oude stationsgebouwtjes had gezet langs de Bahn, en daar prima geslapen had. De boetes zijn wel hoog geloof ik als ze je pakken in Duitsland.
Verdere budget-adviezen:
Als je niet wildkampeert is een camping meestal het goedkoopste, zeker in Frankrijk. Zoek dan wel altijd naar een Camping Municipal, dit zijn de kleinste campings, met de minste sterren en zonder zwembad. Deze campings zijn verreweg het goedkoopste. Rond en in de steden zijn ze echter duurder.
Het best doe je dus goedkoop boodschappen in een supermarkt in een iets grotere plaats en fiets je dan door naar een heel klein dorpje met een camping municipal.

Wilkamperen doe je overigens beter niet in de buurt van grote steden. Van Parijs zou ik daarvoor minimaal 100 kilometer weg blijven.

De juiste link naar de wiki met veel nuttige informatie: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Ben verbaast dat je via Belgie, Frankrijk en Spanje gaat. je wil anders fietsen.
Wat is hier anders aan je kan toch niet anders.
Mijn excuus voor de schrijf stijl, ik probeer rustiger te schrijven.

Sorry de wiki nog niet gecheckt zal hem direct door gaan pluizen.

Van de helmplicht, regelgeving omtrent wildkamperen en camping municipal, wist ik nog niet, bedankt.

Hoe houden jullie het vlees vers? Ik weet dat het in Frankrijk en Spanje behoorlijk warm kan worden, ik eet voornamelijk gehakt.

De heenweg ga ik via belgie > Frankrijk omdat wij vroeger elk jaar op vakantie gingen naar de Ardennen wil daar een paar dagen rond gaan kijken en in Frankrijk ken ik mensen die ik wil gaan bezoeken daarnaast neem ik mijn metaal detector mee, vooral de bossen in Frankrijk zijn interessante plekken om te gaan zoeken.
almeloo schreef:Hoe houden jullie het vlees vers? Ik weet dat het in Frankrijk en Spanje behoorlijk warm kan worden, ik eet voornamelijk gehakt.
Voordat mensen gaat vertellen dat vlees niet nodig is:
Vers vlees koop ik op de dag dat ik het klaarmaak. De paar uur tussen de supermartk en de pan is geen probleem. Vers vlees kun je dus geen dag extra bewaren.
Wat blokjes harde worst uitbakken is echter ook heel lekker in de spaghettisaus. Dat wel wat minder zout erbij want harde worst is al heel zout.
Over koken staan ook veel in de wiki tips: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... n_recepten

Over de metaaldetector: In Noord Frankrijk zit nog heel veel oorlogsspul in de grond. Sommige van die spullen wil je niet opgraven want als het fout gaat vinden ze je terug in 1000 stukjes.
Bedankt, ik ben de wiki al aan het doorlezen, qua metaaldetector, ik weet van de gevaren daarom ga ik ook niet zoeken in de ardennen daar ligt nog veel meer onontploft spul.
in de ardennen op onontploft spul trappen?

op al de plaatsen die toegankelijk zijn met een fiets (zelfs aan de hand) is de kans zo goed als onbestaande om op een mijn te trappen, heb er nog van gehoord (ben belg)
Nee allee manneke :lol: ik had het over vinden met een metaal detector er was in de ardennen tijdens de tweede wereld oorlog hevig verzet in de ardennen en er ligt nog veel zooi ook in nederland ligt nog het een en ander voornamelijk in de duinen deze plekken staan op detector forum's vermeld en de ardennen zijn een van de "no go's" betreft het zoeken net zoals veel plekken in frankrijk.
Jan B schreef:in de ardennen op onontploft spul trappen?
op al de plaatsen die toegankelijk zijn met een fiets (zelfs aan de hand) is de kans zo goed als onbestaande om op een mijn te trappen, heb er nog van gehoord (ben belg)
Er is nogal een verschil tussen toevallig als fietser of wandelaar ergens op gaan staan of met een detector diep een oud bos in lopen, metaal vinden en precies daar gaan graven.
Ja klopt het heeft voornamelijk te maken met het oude kruit als je munitie, granaat of zelfs een bom uit de grond haalt dan is er kans door het verplaatsen het spul alsnog explodeert er zijn zelfs zoekers die specifiek naar dit soort spul zoeken, mij niet gezien zelfs niet bij munitie ik gooi er direct weer een laag grond overheen, bij een granaat, bom of een partij munitie moet je hier in nederland ook verplicht een melding maken hoe dat in het buitenland zit weet ik niet maar ikzelf ga voornamelijk op muntjes jacht en daar kun je de metaal detector voor instellen "koper" dan kom ik nog wel munitie tegen maar die heeft weer een andere piep dan een euro.
Heb je al geoefend met de hond in de kar en hoe ga je dat aanpakken onderweg? Waar gaat hij slapen en hoe doe jet het qua eten, drinken en lopen? Hoe hou je de hond eventueel koel in het geval het ineens heel erg warm wordt en wat neem je mee voor (medische) verzorging?
Wat betreft de metaaldetector, ik neem aan dat je ook de frontlijn van de eerste wereldoorlog op de kaart zet als No Go zone? Daar ligt meer onontploft spul dan in de Ardennen, denk ik zo.
De eerste wereld oorlog en explosieven nog niet echt bekend mee, ik weet dat nederland neutraal was en er in frankrijk en belgie veel gevochten is maar het enigste wat ik daar van hoor is musket balletjes en knoopjes die ze veel vinden maar ik zal mij er eens in gaan verdiepen is wel interessant, bedankt.
Ik neem de hond al vanaf jongs af aan mee op de fiets, zij vind dit helemaal geweldig als ze maar mee mag het is een over enthousiaste jachthond van zes jaar, waar zij gaat slapen is afhankelijk van de situatie op een veldje zou ik haar buiten laten aan een grondboor en in de bossen mag ze mee de tent in, eten gewoon brokjes net zoals hier qua drinken ik neem vier bidon flessen mee en zij kan op commando zwemmen, haar kleedje die nu over de bench ligt gaat mee mocht het erg warm worden gaat dit kleedje over de kar en dan heeft ze haar bakje water ook nog, lopen met de fiets doe ik al vanaf jongs af aan met haar, ik heb haar nooit geleerd wat rechts is dat wist ze meteen wat dit inhoud zij houd het voorwiel in de gaten en medisch is niet nodig ze is kern gezond ik ken haar karakter heel goed mocht er wat mis zijn heb ik direct door altijd zo geweest ook met de katten en die beesten zijn nog een stuk lastiger te lezen, het verhaal is ook vaker de hond gaat op avontuur en baasje mag mee op sleeptocht ;).
Hoi Almeloo

Misschien een te sterke of uitgebreide reaktie op je antwoord, maar als je het hebt over musketballen en knopen, klink je alsof je geen idee hebt waar je mee bezig bent als het gaat om WO1. Geen verwijt, we hebben als Nederland gelukkig die slagerij ontlopen, dus er is relatief weinig aandacht voor op school of in de media. Als je m'n reaktie overtrokken of onzinnig vindt moet dat dan maar. Sorry in dat geval, niets persoonlijks bedoeld. Maar de hoeveelheid onontplofte munitie die daardoor nog in Belgie en Frankrijk ligt, is nauwelijks te bevatten.

Met een metaaldetector werken in een gebied dat onderdeel was van het Westfront, is niet leuk, of interessant, maar levensgevaarlijk. Het Belgische leger heeft nog steeds een afdeling van bomexperts die full time bezig zijn met het onschadelijk maken van granaten uit WO1. En dan niet alleen springstof granaten, maar ook chemische wapens. Chloorgas, mosterdgas.
Granaten (ofwel Obussen) uit die tijd zijn zeer kwetsbaar. Ten eerste, zijn de omhulsels naturlijk zwaar geroest. Ten tweede is de springstof in die dingen zo langzamerhand zeer instabiel. De trillingen die je veroorzaakt door te graven kunnen al genoeg zijn om ze te laten exploderen.
De kans dat je dit niet overleefd is heel groot. Dan wel door de explosie, of doordat gas vrij komt.
Dus ik hoop dat je de bijgevoegde linkjes ook even doorleest, er staan wat voorbeelden in van vondsten van 1 a 2 jaar geleden, die denk ik laten zien hoe groot het probleem nog steeds is daar.

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/bel ... van-wo-op/
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.1899946
http://m.mil.be/nl/eenheden/dovo?page=3 ... image-9064

Een overzicht van het front zie je hier, op het kaartje dat zit bij het boekje van Kees Swart over de frontlijnroute(omdat dit een fietsers forum is leek me dat toepasselijk). Dit kaartje is natuurlijk op grote schaal, je kan kijken langs welk gedeelte jij komt, en zien wat de grenzen van het front daar waren. WO1 was zeer statische orlog, dus je hebt grote kans dat je maar een gebied van 20 a 30 km hoeft te vermijden om veilig te blijbven, maar ik zou het echt even goed opzoeken...ontploft worden kan je tocht behoorlijk vertragen!

http://www.jvw.nl/MZ/magictoolbox_cache ... 13631e.jpg
http://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/
Sorry jongens maar dit gaat al lang niet meer over de vraag van de topicstarter!!

Heel veel campings op weg naar Santiago, vooral in Frankrijk als ze van de gemeente zijn, zijn gratis als je zegt dat je op weg bent naar Santiago.
Een Jacobs schelp aan je fiets hangen kan ook helpen. Gewone mensen geven je een plaatsje in de tuin of op de boerderij.
In Spanje kun je ook je tent zetten (wel even vragen) bij een refugio. Dan kun je zelfs gebruik maken van de keuken.