Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cantabrisch gebergte - Forum Wereldfietser

cantabrisch gebergte

Medefietsers, wij hebben voor dit voorjaar een trip op de planning staan in Noord Spanje. We willen grofweg van Santiago de la Compostela via de Cordillera Cantabrica naar Bilbao en dan door naar dat woestijngebied ....Reales op de grens van Aragon en Navarra.

Hebben jullie tips voor natuur/cultuur die we op dit traject absoluut niet mogen missen?

Alvast hartelijk dank

Hartger
(Even opgezocht: Bárdenas Reales, ik ken het overigens niet. Wat is daar zo interessant?)

Voor de rest: vooral een reeks van keuzes die je zelf maakt tussen extremen:
* Ten noorden van de bergen: groen. Vrij weinig keuze in routes omdat daar naast de drukke wegen weinig kleine wegen in west-oostrichting lopen en vooral: kans op regen. De remedie is dan simpel: de bergen over naar het zuiden.
* Een zuidelijke route onderlangs de bergen. Schiet goed op, maar na een tijd ben je het vlakkere en relatief droge land misschien wel beu. Je komt waarschijnlijk lang geen fietsers tegen.
* Een route door de bergen, net ten zuiden van de toppen. Erg mooi maar erg veel hoogtemeters. Veel prachtige stuwmeren. De pas Puerto de San Glório vond ik het mooist. Neem de tijd.
* Ergens er tussenin de zuidelijke routes van de vele Santiagogangers. Daar kom je medefietsers en wandelaars tegen.

Als ik deze route komend voorjaar zou fietsen zou ik aan de hand van interesante dinegn op de kaart een gevarieerde route bedenken met een stuk bergen en een stuk binnenland. Mogelijk zou ik een stuk ten noorden van de bergen er in proberen te passen met een uitvluchtmogelijkheid bij regen.
Op mijn verlanglijstje staat nog een vakantie in het gebied in de driehoek Pamplona - Burgos - Aguilar de Campoo.
Dank je Leon,

Ik had me ook al voorgenomen te switchen tussen noord en zuidzijde, groen en droog. En op basis van bezienswaardigheden de route wat te gaan plannen. Dank voor je routesuggesties. de pas de Puerto San Glório zal ik onthouden.

De Bárdenas Reales zijn vooral landschappelijk erg fraai. Super droog landschap met magnifieke rotsformaties. ik kwam deze plek tegen op de website www.fietseninspanje.nl. Daar staan zulke mooie foto's op dat ik dacht: "Daar wil ik ook eens kijken."

vr groet
hartger
Ik heb veel in die regionen gefietst maar een west-oost-doorsteek door het Cantabrisch gebergte aan de Atlantische kant is wat mij betreft een moeizaam verhaal. Er zijn weinig wegen, waarvan de meeste onaangenaam druk zijn met veel vrachtverkeer en door de chaotische structuur van het berglandschap voortdurend fors op en neer gaan, zonder een meter vlak. Ik bedoel daarmee dat je niet lekker een paar uur lang langs een rivier kan dalen of stijgen, je gaat steeds van het ene dalletje naar het andere pasje en dat de hele dag door. Rond de Picos de Europa kun je wel een mooi rondje maken trouwens. Het binnenland van Galicië beviel me ook maar matig, veel te veel doodse eucalyptusbossen en een rommelig landschap.
Veel mooiere gebieden aan de zuidelijke kant van het Cantabrisch gebergte zijn de Sierra de la Demanda en de Rioja. León, Burgos en Estella zijn ook aanraders natuurlijk.
Dat kan ik beamen. In veel delen van Spanje zijn er vaak zo weinig verharde wegen dat je ver van tevoren de route moet plannen om niet op een gegeven moment een heel onaangenaam stuk langs een drukke weg te moeten fietsen of zelfs over een soort snelweg te moeten.
Bardenas Reales is idd erg fraai. Ligt ten zuiden van Pamplona.
Afbeelding

Afbeelding
Verslag: http://moh.freehostia.com/2007/Pyrenees
De Bardenas Reales zijn werkelijk adembenemend mooi! Schitterende, weidse landschappen met door erosieverschijnselen bijna surrealistische rotsformaties en (meestal) droge rivierbeddingen. Prachtige (aard)kleuren, die vooral goed te zien zijn in het ochtend- en avondlicht, als de zon laag staat en minder fel is. Zeer bijzondere (woestijn)vegetatie en dito vogels. Je waant je er in een compleet andere wereld...
Echt de moeite waard om er wild te kamperen in de absolute duisternis en stilte (nou ja, die insecten en vogels niet meegerekend). Wel water meenemen, het kan er ook in het late voorjaar al verschrikkelijk heet zijn.
De wegen zijn er grotendeels onverhard en hebben een erg grove steenlaag, in elk geval de wegen die écht het gebied ingaan, zoals die vanaf Arguedas naar Monasterio de la Oliva of naar Sadába.
Vooral doen dus...
In 2005 fietste ik in het voorjaar (vertrek 29 april) in 2 weken vanaf Santiago de Compostella door en langs het Cantabrisch gebergte naar Pamplona (min of meer de Jacobsroute) en vervolgens via Jaca door en langs de Pyreneeën naar Lourdes.
Het is een prachtige route, niet extreem in hellingen en hoogtemeters, prachtige antieke steden, (uitgebreid beschreven op internet) maar ook veel verlatenheid en spookdorpjes. Er zijn zo vroeg in het jaar nog niet veel wandelaars en fietsers op de route.
In Galiza viel veel regen maar dat was te verwachten. In de bergen lag nog veel sneeuw (ik zag nog snowboarders aan het werk) en tot aan Pamplona had ik een straffe ijzige oostenwind tegen maar was het wel overwegend droog. In noord Spanje was de lente althans beduidend minder ver dan in Nederland. Via de prachtige en rustige Col Portalet de grens met Frankrijk over met aan gene zijde zwoel lenteweer. In Lourdes de nachttrein naar Parijs gepakt.
wimmo17 schreef: De wegen zijn er grotendeels onverhard en hebben een erg grove steenlaag, in elk geval de wegen die écht het gebied ingaan, zoals die vanaf Arguedas naar Monasterio de la Oliva of naar Sadába.
Vooral doen dus...
Is dit te doen met een 28 wiel, of is dit meer MTB terrein?
captain_fabulous schreef:
wimmo17 schreef: De wegen zijn er grotendeels onverhard en hebben een erg grove steenlaag, in elk geval de wegen die écht het gebied ingaan, zoals die vanaf Arguedas naar Monasterio de la Oliva of naar Sadába.
Vooral doen dus...
Is dit te doen met een 28 wiel, of is dit meer MTB terrein?
Dat ligt meer aan de banden dan aan de exacte maat van je wielen.
De wegen staan grotendeels op streetview, dus kunt zelf even kijken.
Wat ik daar zie zijn gravelwegen, goed te doen met elke fiets met stevige banden. (De stad hier is veel hobbeliger)

Ik kijk streetview altjid vanaf deze site: http://solargis.info/imaps/#tl=Google:r ... 53536&z=12
Dat gaat vlotter want je krijgt niet ieder keer een stomme animatie van een afdaling te zien.
Let op: het mikpunt is het midden van het gestippelde cirkeltje.